فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مسیحیان و نقد دیدگاههای اسکوفیلد در حوزه الهیات و تفسیر کتاب مقدس
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مسیحیان و نقد دیدگاههای اسکوفیلد در حوزه الهیات و تفسیر کتاب مقدس دارای ۵۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مسیحیان و نقد دیدگاههای اسکوفیلد در حوزه الهیات و تفسیر کتاب مقدس کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مسیحیان و نقد دیدگاههای اسکوفیلد در حوزه الهیات و تفسیر کتاب مقدس
چکیده
مقدمه
معرفی اسکوفیلد
آموزههای اسکوفیلد
۱ دورههای هفتگانه
۲ تقسیم سهگانه ملتها
۳ ملکوت خدا و ملکوت آسمان
۴ وارثان وعده
بررسی تدبیرگرایی اسکوفیلد
أ) تفسیر لفظی کتاب مقدس
ب) پادشاهی و نجات اسراییل
ج) مشروط بودن وعدههای بنی اسراییل
د) تفسیر منحرف از پیشگوییهای کتاب مقدس
ه ) دشمنی با سامیان
و) خشونتگرایی در عقیده مسیحیت صهیونیستی
نگاهی به نقد مسیحیت صهیونیستی از دیدگاه اسلام
نژادپرستی و خودبرتربینی
جبرگرایی تاریخی
ادعای سرزمین موعود و اسراییل بزرگ
نتیجه گیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره مسیحیان و نقد دیدگاههای اسکوفیلد در حوزه الهیات و تفسیر کتاب مقدس
ـ اصغری، سیدامیرحسین، صهیونیزم مسیحی، روزنامه جمهوری اسلامی، ش۷۹۵۱، ۵/۱۰/۱۳۸۵
ـ ـــــ ، یدالله: چرا ایالات متحده برای اسراییل از منافع خویش میگذرد؟، ترجمه قبس زغفرانی، تهران، هلال، ۱۳۸۴
ـ توفیقی، حسین، آشنایی با ادیان بزرگ، تهران، سمت، چ چهارم، ۱۳۷۹
ـ چامسکی، نوم، مثلث سر نوشت، ترجمه هرمز همایونپور، تهران، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، ۱۳۷۱
ـ صاحب خلق، نصیر، پروتستانتیزم، پیوریتانیسم و مسیحیت صهیونیستی، تهران، هلال، ۱۳۸۴
ـ کارل یاسپرس، مسیح، ترجمه احمد سمیعی، تهران، خوارزمی، ۱۳۷۳
ـ کلیسا، ترجمه فریدون رجایی، تهران، حیات ابدی، بیتا
ـ «مسیحیت صهیونیستی از نظر تا عمل»، گفتگو با استفان سایزر، ترجمه فاطمه شفیعی، موعود، ش۸۲، آذر ۱۳۸۶، ص ۱ ـ ۶
ـ المسیری، عبدالوهاب، دایرهالمعارف یهود، یهودیت و صهیونیسم، ترجمه مؤسسه مطالعات و پژوهشهای تاریخ خاور میانه، تهران، دبیرخانه کنفرانس بینالمللی حمایت از انتفاضه فلسطین، ۱۳۸۳، ج۵ و ۶
ـ میلر، دانلر ج، ماهیت و مأموریت کلیسا، ترجمه ط. میکایلیلان، تهران، حیات ابدی، بیتا
ـ هاکس، جیمز، قاموس کتاب مقدس، تهران، اساطیر، ۱۳۷۷
ـ هالسل، گریس، تدارک جنگ بزرگ، تهران، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، ۱۳۷۷
ـ هیوم، رابرت، ادیان زنده جهان، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۰
ـ واحد پژوهش و تحقیق مؤسسه فرهنگی موعود، پیشگوییها و آخرالزمان، تهران، موعود عصر، ۱۳۸۴، ج ۲
ـ ویور، مری جو، درآمدی به مسیحت، ترجمه حسن قنبری،مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب،۱۳۸۱
ـ طباطبایی، سیدمحمدحسین، المیزان، ترجمه سیدمحمدباقر موسوی،همدانی،جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،۱۳۶۳،ق، ج ۱
ـ الطبرسی، الاحتجاج، تحقیق سیدمحمدباقر الخرمان، النجف الاشرف، دارالنعمان للطباعه و النشر، ۱۳۸۶ق، ج۲
-Canfield، Joseph M.، The incredible scofield and his book، Ross house books، ۱۹۸۸
-O’collins، Gerald، A Concise Dictionary of Theology، New York، Paulist Press، ۱۹۹۱
چکیده
اسکوفیلد نویسنده کتاب مقدس مرجع، چنانکه مسیحیان منتقد نوشتهاند، در یادداشتهای خود، دچار اشتباهات بزرگی شده است آرا و آموزههای او و تفسیرهایی که از کتاب مقدس انجام داده است، با آموزههای حضرت عیسیعلیهالسلام منافات دارد. این مقاله بهروش کتابخانهای و با هدف نقد آرای اسکوفیلد از دیدگاه مسیحیت، نگاشته شده و درصدد است تا ثابت کند تدبیرها یا دورههای هفتگانه و دیگر عقاید او، مورد تأیید کتاب مقدس و اندیشوران مسیحی نیست. نداشتن نظام واحد، شخصی و خصوصی کردن آموزه نجات، رنگ سیاسی دادن به ظهور مسیح و حکومت هزارساله او، تأکید بر پایهگذاری پادشاهی داودعلیهالسلام توسط حضرت عیسیعلیهالسلام و پادشاهی زمینی او، از اشکالات جدی کتاب اسکوفیلد است
کلید واژهها: اسکوفیلد، مسیحیت صهیونیستی، تدبیرگرایی[۱]، ملکوت خدا[۲] و ملکوت آسمان.[۳]
مقدمه
عقاید اسکوفیلد و اصل موضوع مسیحیت صهیونیستی مدتی است که در مطبوعات و مجلات داخلی کشور مطرح است. لشکرکشی به خاورمیانه و ایجاد خاورمیانه جدید که امروزه در میان رهبران کشور ایالات متحده و دولتمردان آن کشور طرفدار زیادی دارد، به موضوع خطرناک و جدی منطقه خاورمیانه تبدیل شده است؛ ولی متأسفانه سران کشورهای منطقه هنوز احساس خطر نکردهاند. البته این موضوع پیش از آنکه در ایران رایج شود، در کشورهای عربی مطرح شده و اکنون نیز نویسندگان عرب، مقالهها و کتابهای زیادی در این موضوع مینویسند. با توجه به اهمیت این موضوع، میطلبد که جریان مسیحیت صهیونیستی در پژوهشها و مقالهها، بیشتر نقد و بررسی شود. نقد و بررسی الهیاتی این جریان به وسیله اندیشمندان مسلمان خیلی پررنگ نیست؛ ازاینرو، در پایان به نقد و بررسی اصول عقاید مسیحیت صهیونیستی از دیدگاه اسلام میپردازیم
ما در این مقاله قصد نداریم که از دیدگاه سیاسی به این موضوع بپردازیم، بلکه رویکرد دینی این جریان و نقد آن از دیدگاه دینی-که برای نخستینبار صورت میگیرد- بسیار مهمتر است؛ زیرا اشتباهات و خطرهای سیاسی یک جریان، بهراحتی برای ملت آن کشور و دیگر ملتها افشا میشود؛ ولی اگر عقیدهای رنگ دینی گرفت و جزو باورهای پیروان یک جریان شد، بهراحتی نمیتوان با آن مقابله کرد یا نادرستی آن را برای آنان ثابت نمود. ازیکسو، جای بسیار تأسف است که این تفسیرهای غیرعلمی از متون مقدس، در اختیار علاقهمند به مطالعه در ادیان قرار میگیرد و ازسویدیگر، خوشحالیم که این توفیق را داشته باشیم تا بتوانیم دستکم برای جوانان و جامعه فرهیخته خودمان ثابت کنیم که ادعاها و تفاسیر این جریان حتی با مبانی خود مسیحیان نیز سازگار نیست. پرسش اساسی در این نوشتار این است که آیا عقاید اسکوفیلد که مورد استناد جریان مسیحیت صهیونیستی است، با تفسیر کتاب مقدس و نظریات اندیشمندان مسیحت مطابق است یا نه؟[۴]
معرفی اسکوفیلد
سایرس اینگرسون اسکوفیلد (۱۸۴۳-۱۹۲۱م.)[۵] نویسنده کتاب مقدس مرجع[۶] یا انجیل مرجع بود. کتاب تفسیر او از انجیل – که امروزه معتبرترین تفسیر انجیل برای پروتستانهای سراسرجهان شمرده میشود- موجب شد تا پدیده مسیحیت صهیونیستی جان بگیرد؛ ولی اکنون آرا و نوشتههای او که اشتباهات و تناقضگوییهای بسیاری در آن وجود دارد، مورد نقد و بررسی اندیشمندان مسیحی قرار گرفته است. کتاب او راهنمای تدبیرگرایی یا مقطعباوری برای تفسیر متون مقدس بود و یادداشتهای او بر نسخه کینگ جیمز[۷] شیوه جدیدی از فهم کتاب مقدس را ارائه داد.[۸]
مسیحیت صهیونیستی، ریشه در مسیحیت پروتستان دارد و با کارهای مارتین لوتر[۹]- که بهعقیده برخی[۱۰]، یهودی بود و به وضعیت موجود در مسیحیت اعتراض داشت- شروع و پایهگذاری شد. این نهضت در اواخر قرون وسطا و اوایل رنسانس (در قرن شانزدهم میلادی)، در دل مسیحیت بهوجود آمد و پروتستانتیسم نام گرفت. مذهب پروتستان، اکنون شاخهای از آیین مسیحیت شمرده میشود. با دقت در نوع نگرش پروتستان به جهان آفرینش، درمییابیم که این نهضت، حاصل تفسیر یهودی از مسیحیت است
اسکوفیلد پیش از آنکه تغییر کیش دهد، درباره کتاب مقدس هیچ آموزشی ندید و فعالانه بهمدت سه سال به موعظه و شبانی پرداخت و برای تبلیغ اجتماعی مسافرت کرد. اما در سال ۱۹۰۱م به آرنو سی.گابلین[۱۱] گــفت که درباره تهیه کتاب مقدس مرجع میاندیـشد. در سال ۱۹۰۴م برای تحقیق، ســفری به انگلستان، محل پایهگذاری مشیتگرایی[۱۲] انجام داد. در سال ۱۹۰۹م. کتاب مقدس او با لاف و رجز فوقالعادهای به بازار آمد. «چارلز گیلبرت وستون»[۱۳]، یکی از نویسندگان فعالی است که مقالههای زیادی برضد مسیحیت صهیونیستی نوشته است. او در پایان یکی از مقالههایش با نام «پاسخ به یادداشتهای اسکوفیلد»[۱۴] میگوید: «من به ملت یهود عشق میورزم و واقعاً مایلم تا ببینم که آنها عیسیعلیهالسلام را بهعنوان مسیحا میپذیرند و زاده و پرورده ملکوت او هستند؛ اما نمیتوانم فراتر از متون مقدس گام بردارم و اسرائیل ضدمسیح را بهعنوان یک قوم بشناسم. من احساس میکنم که آموزه مشیتگرایی،[۱۵] امیدی دروغین به یهودیان داده است و آنان با اعتقاد محکم به این امید، باید همهچیزشان را ازدست بدهند؛ چنانکه اجداد آنان در سال ۷۰ م[۱۶] ازدست دادند».[۱۷]
با مروری بر مستندات مسیحیت صهیونیستی، میبینیم که کتاب مکاشفه یوحنا سند مهمی برای آنان و پیروان افکار اسکوفیلد بهشمار میرود. این کتاب، کتاب نشانهها و نمادهاست و اگر میبینیم که چند بند از فصل بیستم آن درباره دوره هزارساله و در تضاد با سخنان عیسیعلیهالسلام و موسیعلیهالسلام و پطرس و پولس است، ناشی از تفسیر نادرست پیام است. اسکوفیلد، بدعتگذار بزرگ کل تاریخ کلیساست و یادداشتهایش بر بخش وسیعی از تفکر کلیسا در این قرن تأثیر گذاشته و حتی گاهی مهار آن را بهدست گرفته است.[۱۸]
آموزههای اسکوفیلد
۱ دورههای هفتگانه
از دوره های هفتگانه تدبیرگرایان، پنج دوره به دوره های عهد قدیم برمیگردد و دوره ششم، زمان کلیسای مسیحی و دوره هفتم، زمان آمدن ملکوت است و آنان منتظر بازگشت قریبالوقوع مسیحاند.[۱۹] یکی از آموزههای اسکوفیلد این است که تاریخ به تدبیرها یا دورههای هفتگانه زیر تقسیم میشود
دوره بیگناهی؛ از زمان آفرینش تا زمان هبوط انسان (پیدایش:۲: ۱۶-۱۷)؛
دوره وجدان یا خودآگاهی؛ از سقوط انسان تا سیل و طوفان؛
دوره حکومت انسان؛ از طوفان نوحعلیهالسلام تا زمان حضرت ابراهیم علیهالسلام ؛
دوره عهد؛ از زمان حضرت ابراهیمعلیهالسلام تا زمان اعطای «شریعت» در صحرای سینا؛
دوره شریعت؛ از صحرای سینا تا مصلوب شدن مسیح؛
دوره فیضالهی؛ از زمان مرگ مسیح تا داوریها در مکاشفه؛
دوره ملکوت؛ آخرین دوره و زمانی که مسیح، پادشاهی حضرت داود را بازمیگرداند و بهمدت هزار سال حکمرانی خواهد کرد
اما مسیحیان در نقد این آموزههای اسکوفیلد میگویند که تدبیرگرایی یا مشیتگرایی الهی اسکوفیلد براساس تعلیم کتاب مقدس نیست. او هیچ سندی از کتاب مقدس برای تأیید سخنانش نشان نمیدهد. تقسیمبندیهای هفتگانه او از تاریخ، غیرنظاممندند و کاملاً باهم تداخل دارند. چنانکه دیدیم، اسکوفیلد تاریخ را به دورههای مختلف تقسیم و هرکدام را با عنوان خاصی (مانند: دوره فیض و دوره وجدان و 😉 نامگذاری میکند. مسیحیان در رد این ادعا میگویند که حضرت آدمعلیهالسلام نیز خودآگاهی و وجدان داشت؛ زیرا پس از نافرمانی خدا، خود را پنهان کرد؛[۲۰] بنابراین، دوره اول را نیز میتوان دوره وجدان نامید و همچنین، هیچکس در هیچ عصری نمیتواند
بدون فیض خدا نجات یابد.[۲۱] پـس دورههای هفـتگانه اسکوفیلد، تقـسیم درستی نیست و نمیتوان بر هر دورهای نام خاصی نهاد. افزونبراین، بنا بر عقیده بنیادگرایــان که عهد جدید را براساس عهد قدیم تفسیر میکنند، نباید معتقد باشند که حضرت آدمعلیهالسلام سقوط کرده است، بلکه چنانکه عهد عتیق میگوید: او از بهشت اخراج شد؛[۲۲] درحالیکه اسکوفیلد، در دوره اول عقیده دارد که آدمعلیهالسلام سقوط کرده است
دربرابر، بهاعتقاد مسیحیت، خداوند با قومش براساس هفت عهد رفتار میکند
عهد مربوط به عدن؛ مسئولیت و امتحان؛[۲۳]
عهد مربوط به حضرت آدمعلیهالسلام ؛ ورود در گناه مستلزم امید و تأدیب است؛[۲۴]
عهد مربوط به حضرت نوحعلیهالسلام ؛ شروع عهد جدیدی از ذریه زن؛[۲۵]
عهد ابراهیم؛ مجموعهای از الهامات به ابراهیم که این عهد را ایجاد نمود؛[۲۶]
عهد موسوی؛ این عهد با خون نوشته و اهدا شد؛[۲۷]
عهد داودی؛ بخشهای عمده این عهد در مزامیر ۱۶: ۲۲؛ ۸۹ :۳-۴؛ ۳۴،۳۷، ۱۱۰: ۱-۴ یافت میشوند؛
عهد جدید در خداوند ما.[۲۸]
گریس هالسل[۲۹] در کتاب خود میگوید:[۳۰] بسیاری از مسیحیانی که تازه به تدبیرگرایی گرایش مییابد، میدانند که تدبیرگرایی جزو عقیده مسیحیت نیست. یکی از آنان کراولی (پسر)،[۳۱] مجری برنامههای مذهبی در واشنگتن است. او در بیان خاطراتش چنین میگوید که در سن جوانی، وقتی که دکتر جیمز آر. گراهام[۳۲] انجیل اسکوفیلد را در دست او دید، نظریه تدبیرگرایی را به باد تمسخر گرفت و تمام گزارههای آن را مورد انتقاد قرار داد
دکتر جیمز آر. گراهام اشکالات دیگری را نیز به تفسیر اسکوفیلد وارد کرد. تفسیر کتاب مقدس اسکوفیلد دارای نظام واحدی نیست. بهعقیده او این تفسیر، محبت همهجانبه خداوند به بشریت در همه دورههای تاریخ را رد میکند. چون تدبیرگرایان قایلاند که دوره خاصی بهنام دوره فیض است و فیض و لطف خداوند پیش و پس از آن، در زمین جایی ندارد
در اعتقاد مسیحیان، لازمه باورهای اسکوفیلد، هتک حرمتِ معنا و مفهوم مسیح و مسیحیت است؛ چون مسیحیان را اسیر و برده اعمال یهودیان میداند؛ همان کسانی که در نظر مسیحیان جهان، قاتلان خدا بهشمار میروند. نهتنها مسیح و مسیحیان برده یهود میشوند، بلکه خدا نیز باید برده آنان باشد؛ چون خداوند زمانی میتواند به مسیحعلیهالسلام اجازه بازگشت را بدهد که یهود نقش زمینی خود را -که اسکوفیلد طراحی کرده است- انجام دهند
۲. تقسیم سهگانه ملتها
گفتیم که اسکوفیلد این گزاره کتاب مقدس «یهودیان و یونانیان و کلیسای خدا را لغزش مدهید»[۳۳] را کلید آموزههایش قرار میدهد و جهان را به سه طبقه (یهودی، غیریهودی و کلیسا) تقسیم میکند. در مسیحیت سنتی عقیده بر این است که عهدهای خدا به حضرت ابراهیمعلیهالسلام با آمدن مسیح محقق میشود؛ ملکوت معنوی (حکومت بر دلهای مؤمنان، نه حکومت سیاسی) به مسیح اعطا میشود و بنیاسرائیل در کلیسا استمرار مییابد؛ درنتیجه، مسیحیان، فرزندان ابراهیماند. درحالیکه اسکوفیلد برخلاف عقیده مسیحیت میگوید که فقط داربی و پیروان او وعدههای جداگانهای از سوی خدا دارند، و ملتها را به سه طبقه یهود، غیریهود و کلیسا تقسیم میکند و منظور او از کلیسا در این تقسیم، گروه کوچک داربی و پیروان اوست؛ ولی کتاب مقدس، این ایده را که منظور از کلیسا فقط همین گروه برادران داربی باشند، رد میکند؛[۳۴] چون بنابر نظر منتقدان مسیحیِ اسکوفیلد، عهد جدید فقط دو طبقه را بیان میکند: یک طبقه، کسانی که در کلیسا هستند و طبقه دیگر کسانی که گمراهاند. مسیحیت قایل است که نجات از آن کسی است که کاری کند که او را به کلیسا (بدن مسیح) وارد کند.[۳۵]
همچنین، مسیحیت سنتی عقیده دارد که نجات، امری جهانی است، نه شخصی و خصوصی[۳۶] (یوحنا ۳ : ۱۶).[۳۷] بنابراین، نجات فقط شامل گروه کوچکی از مسیحیان نمیشود
پولس در رومیان ۲: ۲۸-۲۹ با اشاره به حقیقت مسیحیبودن، یهودیبودن و اسراییلیبودن و معنای واقعی آنها میگوید
زیرا آن که در ظاهر است، یهودی نیست و آنچه در ظاهر در جسم است، ختنه نی؛ بلکه یهود آن است که در باطن باشد و ختنه، آنکه قلبی باشد در روح، نه در حرف که مدح آن از انسان، بلکه از خداست
نیز رومیان ۹: ۶-۸ را ببینید
ولکن چنین نیست که کلام خدا ساقط شده باشد؛ زیرا همه که از اسرائیلاند، اسرائیلی نیستند و نه نسل ابراهیم تماماً فرزند هستند؛ بلکه نسل تو در اسحق خوانده خواهد شد؛ یعنی فرزندانِ جسم، فرزندان خدا نیستند
عقیده اساسی مسیحیت این است که تمام بشریت از طریق خون مسیحعلیهالسلام مصلوب شده و دوباره رستاخیز دارند؛ ولی این عقیده در اندیشه اسکوفیلد جایگاهی ندارد. [۳۸]
۳. ملکوت خدا و ملکوت آسمان
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 