فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره آخرالزمان و حیات اخروی در یهودیت و مسیحیت و تحلیل دیدگاههای الهیاتی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره آخرالزمان و حیات اخروی در یهودیت و مسیحیت و تحلیل دیدگاههای الهیاتی دارای ۴۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره آخرالزمان و حیات اخروی در یهودیت و مسیحیت و تحلیل دیدگاههای الهیاتی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره آخرالزمان و حیات اخروی در یهودیت و مسیحیت و تحلیل دیدگاههای الهیاتی
a) چکیده
b) آخرالزمان و حیات اخروی در یهودیت
c) اخبار وحشتناک آخرالزمان
d) ماشیَح
e) ماشیح موعود
f) هویت ماشیح موعود
g) نامهای ماشیح موعود
h) ویژگیهای ماشیح موعود
i) الیاس و ماشیح موعود
j) دجّال و ماشیح موعود
k) مصادیق ماشیح در گذشته
l) تعیین زمان ظهور ماشیح
m) نشانههای ظهور ماشیح
n) روزگار ماشیح موعود
o) رستاخیز مردگان
p) رستاخیز و معاد روحانی
q) رستاخیز در اندیشه یهودیان قرون وسطا
r) پاداش و کیفر
s) آخرالزمان و حیات اخروی در مسیحیت
t) عیسی مسیحای موعود
u) اخبار وحشتناک آخرالزمان
v) بازگشت مسیح
w) دجال
x) توقیت و هزارهگرایی
y) معاد جسمانی و روحانی
z) داوری بر زندگان و مردگان
aa) پاداش و کیفر
bb) فردوس
cc) جهنم
dd) نتیجهگیری
ee) منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره آخرالزمان و حیات اخروی در یهودیت و مسیحیت و تحلیل دیدگاههای الهیاتی
توفیقی، حسین، آشنایی با ادیان بزرگ، تهران، سمت، ۱۳۸۴
برانتل، جورج، آیین کاتولیک، ترجمه حسن قنبری، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ۱۳۸۱
اپوکریفای عهد عتیق، ترجمه عباس رسولزاده و جواد باغبانی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی€، ۱۳۸۳
تیسن، هنری، الاهیات مسیحی، ترجمه ط. میکائلیان، بیجا، حیات ابدی، بیتا
گرینستون، جولیوس، انتظار مسیحا در آیین یهود، ترجمه حسین توفیقی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ۱۳۷۷
دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، تهران، چاپ کارون، ۱۳۶۹
المسیری، عبدالوهاب، دائرهالمعارف یهود، یهودیت و صهیونیسم، ترجمه مؤسسه مطالعات و پژوهشهای تاریخ خاورمیانه، تهران ۱۳۸۳
دانیلو، ژان، ریشههای مسیحیت در اسناد بحرالمیت، ترجمه علی مهدیزاده، بیجا، نشر ادیان، ۱۳۸۳
هاکس آمریکایی، قاموس کتاب مقدس، بیجا، اساطیر، ۱۳۷۷
کتاب مقدس، ترجمه دکتر بروس، لندن، انجمن پخش کتب مقدسه، چاپ سوم، ۲۰۰۲
میشل، توماس، کلام مسیحی، ترجمه حسین توفیقی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ۱۳۷۷
راب، دکتر، ا، کهن، گنجینهای از تلمود، ترجمه امیر فریدون گرگانی، تهران، چاپ زیبا، ۱۳۵۰
فان فورست، رابرت، مسیحیت از لابهلای متون، ترجمه جواد باغبانی و عباس رسولزاده، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی€،۱۳۸۴
الامیرکانی، جیمس انس، نظام التعلیم فی علم اللاهوت القویم، بیجا، مطبعه الامیرکان، ۱۸۹۰
اف. ئی. پیترز، یهودیت، مسیحیت و اسلام، ترجمه حسین توفیقی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، ۱۳۸۴
a) چکیده
شوق آگاهی از سرنوشت، در سرشت آدمی نهاده شده است. با نگرشی کوتاه به تاریخ زندگی بشر درمییابیم یکی از دغدغههای همیشگی انسان، چگونگی فرارسیدن پایان این جهان و حیات پس از مرگ بوده است. برای مباحثی پیرامون آمدن موعود، جاودانگی روح، پایان این جهان و فرارسیدن جهان دیگر، واژه «اسکاتولوژی»۱ به کار میرود. این واژه به معنای شناخت آخرالزمان و آخرت، از کلمه «اسکاتوس» یونانی به معنای «آخر» یا «بعد» گرفته شده است. سه دین ابراهیمی یهودیت، مسیحیت و اسلام، از نزدیک بودن آخرالزمان و آخرت سخن گفتهاند. جمعی از یهودیان و همه مسیحیان، این دو دوره را به گونهای بر هم منطبق میدانند؛ اما جمعی دیگر از یهودیان و همه مسلمانان، آخرالزمان و آخرت و یا به عبارتی، عصر ظهور و روز قیامت را دو دوره جدا از هم میدانند
کلید واژهها: آخرالزمان، ماشیح، موعود، دجال، بازگشت، رستاخیز، پاداش، کیفر، بهشت، جهنم.
b) آخرالزمان و حیات اخروی در یهودیت
مفهوم آخرالزمان در طول تاریخ یهود تحولاتی را گذرانده است. در کتابهایی که از آخرالزمان سخن به میان آمده، مطالبی مطرح شده که از فرهنگهای بابلی، مصری، کنعانی، یونانی و ایرانی ریشه گرفته است. گروهی از کسانی که در مجاورت بنیاسرائیل زندگی میکردند، به حیات پس از مرگ، به صورت زندگی در قبر عقیده داشتند. به همین دلیل، آنان همراه مردگان خود در گورها وسایل زندگی قرار میدادند تا در جهان دیگر از آنها استفاده کنند. برخی از پژوهشگران پنداشتهاند یهودیان اعتقاد به رستاخیز مردگان را از ایرانیان عهد باستان گرفتهاند. به گفته آنان، این اعتقاد پس از بازگشت از بابل پدید آمد.۲ ایرانیان عقیده داشتند در زمان آینده، پس از آنکه «سپنته مئنیو» خدای خیر و روشنایی بر هماورد خود «اَنْگْره مِئنیو» خدای شر و تاریکی پیروز شود و او را نابود کند، مردگان برخواهند خاست
c) اخبار وحشتناک آخرالزمان
در بیشتر پیشگوییهای مربوط به آخرالزمان، خبرهای وحشتناک و نگرانکنندهای وجود دارد. رؤیاها و هشدارها درباره آخرالزمان و توصیف علائم ظهور موعود، از موضوعهای رایج در ادبیات پیشگویی است و انبیا از تشویشها و پریشانیهای پیش از دوران گشایش سخن گفتهاند.۳ در بابهای ۳۸ و ۳۹ کتاب حزقیال،نبرد یأجوج و مأجوج۴ از نشانههای آخرالزمان به شمار رفته است. توصیف و پیشگویی یوئیل از «روز عظیم و مهیب خداوند» و بلاهای طاقتفرسای آن و گردآوری «باقیماندگان»، نمونهای از این امور است: «آفتاب به تاریکی و ماه به خون مبدل خواهند شد؛ پیش از ظهور یوم عظیم و مهیب خداوند. و واقع خواهد شد هرکه نام خداوند را بخواند نجات یابد ;»
در گذشته برخی از بزرگان یهود از ترس این حوادث و فتنهها دعا میکردند خدا ظهور ماشیح را در عصر آنان قرار ندهد.۶ توصیف این حوادث در تلمود۷ که آن را «تورات شفاهی» نیز مینامند، آمده است. هر وقت ببینی که دولتها با هم به جنگ میپردازند، منتظر قدوم ماشیح باش. بدان که همینطور است؛ چون در دوره ابراهیم نیز چنین شد، و هنگامی که دولتها با هم به جنگ پرداختند، برای ابراهیم نجات حاصل شد.۸ مقدمه ظهور ماشیح، دوران هفتسالهای است که در سال هفتم آن جنگهایی درخواهد گرفت و در پایان آن ماشیح فرزند داود ظهور خواهد کرد
در تومارهای بحرالمیت۱۰ «روز داوری» و «روز خداوند» بسیار نزدیک تصور شده است. نویسندگان این تومارها از پیروان خود میخواهند تا هر لحظه منتظر فرارسیدن آن روز باشند. یکی از این تومارها «جنگ فرزندان نور با فرزندان ظلمت» نام دارد. این تومار جنگ بزرگی را شرح میدهد که در آخرالزمان میان نیروهای خیر و شر در خواهد گرفت و سرانجام پس از چهل سال فرزندان نور به یاری خداوند و فرشتگان، بر فرزندان ظلمت و نیروهای شیطانی پیروز خواهند شد. تومار دیگری به نام «سرود شکرگزاری» از داوری بزرگ و پاک شدن جهان از گناه، فساد، مرگ و نو شدن هستی سخن میگوید
ین اندیشه همچنان ادامه داشته تا جایی که بر اساس پیشگویی کتاب زوهر۱۲ دوران پیش از آمدن ماشیح برای بنیاسرائیل وحشتناک و محنتبار خواهد بود. امتها در ستمکردن به بنیاسرائیل بر یکدیگر سبقت و پیشی خواهند گرفت و «هر گرفتاری تازه چنان شدید خواهد بود؛ که گرفتاریهای قبلی را از یادها خواهد برد». پیش از آمدن ماشیح یک ستون آتش در جهان ظاهر خواهد شد و چهل روز در برابر چشمان اقوام روی زمین برپا خواهد بود
d) ماشیَح
یکی از دورههای تاریخی قوم یهود دوره پادشاهان است. کسانی که در این دوره به پادشاهی میرسیدند، به دست انبیا با روغن مسح و به «ماشیح» ملقب میشدند.۱۴ ماشیح در زبان عبری به معنای «مسح شده» است. ماشیح افزون بر قدرت اجرایی یک پادشاه، جنبه روحانی نیز پیدا میکرد. از پادشاهی که به ماشیح ملقب میشد، انتظار میرفت ظلم را ریشهکن و عدالت را در جامعه جاری کند. پادشاه یهود پس از مسح با روغن به وسیله نبی، حاکمیت الاهی پیدا میکرد و اطاعت از او بر همگان واجب میشد
افزون بر این، در زمانهای بعد، یهودیان کسانی را که از آنان چنین انتظاری میرفت، گرچه مسح نشده باشند، ماشیح مینامیدند. برای نمونه، کورش که به یهودیان خدمت کرده بود، در کتاب اشعیا «مسیح خداوند»۱۵ نامیده میشود؛ در حالی که چیزی پیرامون مسح شدن وی در جایی نیامده است. یهودیان تحقق آرزوها و رؤیاهای خود را در شخصیت یک منجی میدیدند. موسی، یوشع، شائول (طالوت) و داوود، نمونههایی از منجیان بنیاسرائیل در گذشته بودند. شائول، داوود و همچنین پسرش سلیمان پادشاه مسح شده بودند و لقب «ماشیح» داشتند
در کتابهایی که در زمان اسارت بابلی نگاشته شده است، نهایت آرزو و انتظار بنیاسرائیل بازگشت به اورشلیم، تجدید بنای معبد، ظهور پادشاهی از نسل داوود و تحقق وعده خداوند در سرزمین موعود است
بر اساس کتاب دانیال، وی در میان اولین گروه از اسیرانی بود که نزدیک شش قرن قبل از میلاد از اورشلیم به بابل برده شدند؛ اما نقادان کتاب مقدس تاریخ نگارش کتاب دانیال را به دوره مکابیان (میانه قرن دوم قبل از میلاد) نسبت میدهند و نخستین کسی که به این نکته پی برده، فرفوریوس۱۶ در قرن سوم میلادی بوده است. بنابراین، نویسنده ناشناسی حدود ۴۰۰ سال پس از دوران اسارت بابلی، آن کتاب را نوشته، و به دانیال نسبت داده است. در نتیجه، کتاب دانیال در دوران انقطاع وحی نوشته شده و از آخرین کتابهای عهد عتیق است؛ زیرا عالمان یهود اتفاقنظر دارند که نبوت با نخستین ویرانی معبد قطع شد و تنها عده اندکی از پیامبران که در بابل در اسارت بودند، از نبوت داشتند و با درگذشت آنان، نبوت در بنیاسرائیل پایان یافت. در کتاب دانیال، منجی یهود در شخصیت یک ماشیح شکل میگیرد. این تنها موردی است که عهد عتیق از ماشیح به عنوان یک موعود تعبیر میکند
e) ماشیح موعود
ملتها به گذشته خویش میبالند و دوران طلایی تاریخ خود را در آن میبینند. آنها همچنین دل در گرو آینده دارند و با امید به فرارسیدن آن، روزگار را سپری میکنند.در این رهگذر، قوم یهود نیز مستثنا نیست و مانند دیگران با یادآوری گذشته شکوهمند خویش در عصر داوود و سلیمان، پیوسته در انتظار آیندهای درخشان است. در کتابهای پیشگویی عهد عتیق، این اندیشه پیدا شد که آخرالزمان با سختیها و محنتهای غیرقابل تصوری همراه است، اما خداوند از قوم خود به وسیله یک ماشیح موعود حمایت خواهد کرد
یهودیان در تاریخ محنتبار خود، هرگونه خواری و شکنجهای را به این امید بر خود هموار کردهاند که روزی ماشیح بیاید و آنان را از خواری و رنج نجات دهد. به مرور زمان واژه ماشیح برای اشاره به موعود یهود به کار رفت و دلهای بنیاسرائیل از عشق به ماشیح موعود لبریز شد. برخی از یهودیان این آرمان را توسعه دادند و مسائلی بر آن افزودند و گفتند که در دوران ماشیح، برکات طبیعت افزایش مییابد. آنان برای دوران ماشیح چیزهایی را بیان کردند که حتی در زمان داوود و سلیمان وجود نداشت
در تلمود، صدها بار به ماشیح و رسالت او اشاره شده است. به عقیده عموم یهودیان، ظهور ماشیح و فعالیتهای او برای بهبود وضع جهان و تأمین سعادت بشر، قسمتی از نقشه خداوند در آغاز آفرینش جهان بوده است.۱۹ در یک میدراش اینگونه آمده است: «از آغاز خلقت عالم، پادشاه ماشیح به دنیا آمد؛ زیرا (لزوم وجود او) حتی پیش از آنکه جهان آفریده شود، به ذهن (خداوند) خطور کرد»
f) هویت ماشیح موعود
عالمان یهود درباره این موضوع که ماشیح موعود چه کسی خواهد بود، تحقیقات فراوانی انجام دادهاند. آنان برای روشن شدن این مطلب آیههای کتاب مقدس را به دقت مطالعه و موشکافی کردهاند.پیرامون هویت ماشیح موعود عقاید مختلفی اظهار شده است. برخی از صاحبنظران یهودی ماشیح موعود را با داوود پادشاه یکی دانستهاند. در کتاب هوشع میخوانیم: «بعد از آن بنیاسرائیل بازگشت نموده، یهوه خدای خویش و پادشاه خود داوود را خواهند طلبید»۲۱ دانشمندان این سخن را چنین تفسیر کردهاند که «این پادشاه ماشیح است. اگر او جزو زندگان باشد، اسمش داوود است، و اگر هم جزو مردگان باشد (که بعد زنده خواهند شد) نامش داوود است»
حزقیا نیز از کسانی است که برخی وی را ماشیح موعود دانستهاند. او یکی از پادشاهان یهود بود که بنیاسرائیل وی را به خداترسی و مبارزه با بتپرستی میشناختند. در دوران حزقیا وضع دینی و اخلاقی مردم بهبود یافت. در قرن اول میلادی، یکی از عالمان یهودی برجسته در بستر مرگ خطاب به شاگردانش میگوید: «برای آمدن حزقیا پسر داوود یک تخت پادشاهی آماده کنید».۲۳ در ضمن این امر نشان میدهد که امید به آمدن ماشیح موعود تا چه اندازه قوت داشته است و افرادی به تحقق سریع آن خوشبین بودهاند
g) نامهای ماشیح موعود
اهمیت ماشیح موعود در فرهنگ دینی یهود تا آنجاست که گفته میشود نام او پیش از آفرینش جهان آفریده شده است: «پیش از آنکه عالم هستی به وجود آید، هفت چیز آفریده شد: تورات، توبه، باغ عدن، جهنم، عرش الاهی، بیتالمقدس و نام ماشیح»
برجسته ترین و معروفترین نامی که در یهود به ماشیح داده شده، «داوود» است
ذات قدوس خداوند در آینده داوود دیگری را برای ملت اسرائیل برپا خواهد ساخت. چنانکه مکتوب است: «ایشان خداوند خدای خود و داوود پادشاه خویش را که برای ایشان برپا خواهم ساخت، خدمت خواهند کرد» (ارمیا ۳۰: ۹). گفته نشده است «برپا ساختم»، بلکه «برپا خواهم ساخت»
افزون بر نامهای داوود و حزقیا پسر داوود که اندکی پیش گفته شد، بر اساس تفسیر عالمان یهود از کتاب مقدس، نامهای دیگری نیز به ماشیح اشاره دارند
گروهی میگویند نامش «شیلو»۲۶ خواهد بود؛ چنانکه مکتوب است: «تا که شیلو بیاید» (پیدایش ۴۹: ۱۰)؛جمعی میگویند: اسم او «یینون» خواهد بود؛ چنانکه آمده است: «نام او تا ابد باقی خواهد ماند، و اسم او پیش آفتاب دوام خواهد کرد» (مزامیر ۷۲: ۱۷)؛گروهی میگویند: اسم او «حنینا» خواهد بود؛ چنانکه گفته شده است: «زیرا که بر شما ترحم ( به عبری: «حنینا») نخواهم کرد» (ارمیا ۱۶: ۱۳)؛برخی او را «منحم» (تسلیدهنده) میدانند؛ آنگونه که نوشته شده: «زیرا تسلی دهنده و تازهکننده جانم از من دور شده است» (مراثی ارمیا ۱: ۱۶)؛ برخی او را «صمح» (شاخه و نهال) نامیدهاند؛ زیرا در عهد عتیق میخوانیم: «اینک مردی که به شاخه مسمی است و از مکان خود خواهد رویید و هیکل خداوند را بنا خواهد نمود ; و بر کرسی او جلوس نموده، حکمرانی خواهد کرد» (زکریا ۶: ۱۲ـ ۱۳). ارزش عددی این دو نام یعنی منحم و صمح برابر و معادل ۱۳۸ است. عدهای او را «برنفله» (فرزند افتاده) مینامند؛ زیرا چنین نوشته شده است: «در آن روز خیمه داوود را که افتاده است، بر پا خواهم نمود» (عاموس ۹: ۱۱)
یکی دیگر از نامهای ماشیح «حدرک» (حد: سخت، نیز؛ ر.ک: نرم، معتدل) خواهد بود؛ زیرا او با امتها به سختی و با یهود به نرمی رفتار خواهد کرد
h) ویژگیهای ماشیح موعود
کتاب اشعیا یکی از برجستهترین کتابهای پیشگویی در عهد عتیق است. یهودیان با استناد به این کتاب و در نظر گرفتن ویژگیهای نمادین موعود خود، بر این باور بودند که ماشیح موعود باید از خاندان داوود و از زادگاه او یعنی شهر بیتلحم باشد؛ زیرا کتاب اشعیا نجات بنیاسرائیل را در شخصیت فرزندی از خاندان داوود میداند. اشعیا از نهالی سخن میگوید که از تنه یسی (پدر داوود) بیرون آمده، روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت. او مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد و به نفع مظلومان زمین به راستی حکم خواهد نمود
همچنین عالمان یهود بر اساس پیشگویی اشعیا نتیجه گرفتهاند که ماشیح موعود باید «بلاکشیده» باشد و از طبقه رنجدیدگان محسوب شود: «لیکن او غمهای ما را بر خود گرفت و دردهای ما را بر خویش حمل نمود و ما او را از جانب خدا زحمتکشیده و مضروب و مبتلا گمان بردیم. حال آنکه به سبب تقصیرهای ما مجروح، و به سبب گناهان ما کوفته گردید»
i) الیاس و ماشیح موعود
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 