فایل ورد کامل نقش معلمان در ایجاد انگیزه تحصیلی؛ بررسی تأثیر روش‌های آموزشی بر پیشرفت دانش‌آموزان


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
4 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل نقش معلمان در ایجاد انگیزه تحصیلی؛ بررسی تأثیر روش‌های آموزشی بر پیشرفت دانش‌آموزان دارای ۴۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل نقش معلمان در ایجاد انگیزه تحصیلی؛ بررسی تأثیر روش‌های آموزشی بر پیشرفت دانش‌آموزان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

مقدمه
انگیزه پیشرفت یکی از انگیزه¬های مهم اجتماعی است که رفتار آدمی را تحت تأثیر قرار  می¬دهد این انگیزه را می¬توان به عنوان آرزو برای پیشی گرفتن بر یک رفتار معیاری ویژه تعریف کرد. (کورمن ۱۹۷۶). انگیزه پیشرفت یعنی این که فرد تمایل دارد کاری را در یک زمینه به خوبی انجام دهد و عملکردش را به طور خودجوش ارزیابی کند. انگیزه پیشرفت دیوید مک¬کللند (۱۹۶۱) جان اتکینسون (۱۹۶۵) ارائه شده است.
 تاریخ همواره شاهد نبردها و مصیبت هایی بوده که به دلیل سرکشی نفس بشر پدید آمده اند؛ دیروز صدای شمشیرها و امروز غرش انواع سلاح های جنگی را کسانی برپا کرده اند که یا تعلیم ندیده اند یا تعلیم آنها همراه با تهذیب نفس نبوده پس هیچ گاه نباید نقش و جایگاه ارزشمند «معلم» را نادیده گرفت.
  همه متخصصان راهنمایی و مشاوره معتقدند که نقش معلم در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان  بسیار مهم است.معلم از طریق همکاری با والدین و کارکنان مدرسه عملکرد دانش آموزان را  مفیدتر و موثرتر می سازد و از آنان در اجرای امور واگذاری شده حمایت می کند و آنان را در حل مشکلات شان یاری می دهد. معلم از بروز مشکلات پیشگیری می کند و با ایجاد فضای صمیمی در کلاس و امین سلامت روانی دانش آموزان موجبات تسهیل و افزابش یادگیری آنان را فراهم می آورد.
معلم با دانش آموز تماس دائم و نزدیک دارد از توانایها ، ضعفها ، آرزوها و نیازهای آنان به خوبی آگاه است لذا از صفت مثبت و نقاط قوت کار را آغاز و به رفع صفات ناخواسته و نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت می پردازد.
در حقیقت شیو? تدریس معلم ترکیبی از شخصیت، میزان تخصص، موضوع درس، ابزارهای کمک آموزشی و کمک یادگیری و غیره است. توصیه می شود معلمان خود را در قالب های مشخص و تجویزی روشهای تدریس محدود نکنند. کارآترین معلمان کسانی هستند که می توانند روش یا شیو? تدریس خود را تغییر دهند و یا به قدری توانمندند که قادرند متناسب با ش رایط آموزش ویژه و شیو? تدریس خود را سازگار سازند.
معلمان با سابقه گرایش بیشتری به سمت به پرورش مهارت های آموزشی و کلاس داری از خود نشان می دهند. آنها میزان وقتی را که برای امور اداری کلاس صرف می شود، کاهش می دهند. در بازگرداندن نظم به کلاس به سرعت عمل می کند و روش تدریسی را برمی گزینند که وظایف بیشتری را بر دوش دانش آموزان قرار دهد.

بیان مسئله 
یکی از مسائلی که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته رابطه بین انگیزه معلم و انگیزه دانش آموزان است معلم با انگیزه دانش آموزان را با انگیزه می کند و دانش آموزان با انگیزه می توانند انگیزه معلم را افزایش دهند. عوامل مشترک در ایجاد انگیزه بین معلم و دانش آموز عبارتند از: تنوع روشهای تدریس (ایفای نقش، بحث و گفتگو، روش اکتشافی) مطالعه با یکدیگر و سایر فعالیت های مکمل که باعث بروز خلاقیت ها و علاقه بیشتر شده و یادگیری از حالت ایستا به حالت فعال و پویا تبدیل می شود. دانستن این نکته مهم است که بدانیم:    انگیزه ،قلب آموزش وپرورش است. انگیزش چند وجهی است و دو عامل مهمتر آن همان برانگیختن (فعال کردن، انرژی زایی) و انتخاب رفتار است. در هر سازمانی انگیزه برای کار مهم و ضروری است و این موضوع برای آموزش وپرورش و در راس آن معلم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا معلمان سرمشق فضائل اخلاقی و سرشار از روح خدمتگزاری هستند. «انگیزه حالت روانی است که رفتار را در جهت هدف یا اهداف نیرو می بخشد فعال می سازد و هدایت می کند.» در اکثر کشورها به معلمان اثربخش و با انگیزه به عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش وپرورش نیاز دارند تا بتوانند جوانان را در قالب سیستم تعلیم و تربیت پرورش داده و برای آینده ای بهتر مجهز کنند.
بلوم معتقد است علاقه و انگیزه دانش¬آموز در جریان یادگیری هم نقش علت را بازی می¬کند و هم معلول. بدین معنای که یاد گیرنده علاقمند به موضوع در مقیاس یادگیرنده کم¬علاقه موفقیت بیشتری کسب می¬کند و این موفقیت بیشتر سطح علاقه و انگیزه آن¬ها را نسبت به یک موضوع افزایش می¬دهد.
در یک مطالعه تازه¬تر، کیت و کول (۱۹۹۲ به نقل لفرانسوا ۱۹۹۷) آثار چند عامل مهم مانند توانایی یادگیرندگان، آموزش معلمان، و انگیزش بر یادگیری را در تجاوز از ۲۵۰۰۰ دانش¬آموز مورد بررسی قرار دادند مهمترین عاملی که مستقیماً با میزان یادگیری رابطه مثبت نشان داد سطح توانایی یادگیرندگان و دو عامل مهم دیگر یکی آموزش معلم و دیگری انگیزش بر یادگیری.
آرندز (۱۹۹۴) معتقد است بین نحوه رفتار و آموزش با کودکان خود و انگیزش پیشرفت  دانش آموزان رابطه مستقیم و نیرومندی وجود دارد.
بارها دیده شده دانش¬آموزانی که از لحاظ توانایی و استعداد یادگیری بسیار شبیه به هم هستند ولی در پیشرفت¬های تحصیلی تفاوت¬های زیادی دارند. این تفاوت¬ها را در سایر فعالیت¬ها می¬بینیم. مسلماً شناخت و آگاهی از انگیزه¬های مختلف و تأثیر آن بر یادگیری نقش فزاینده¬ای بر پیشرفت تحصیلی دانش¬آموزان دارد و می¬تواند از بروز زیان¬های مالی، اقتصادی، فرهنگی علمی که متوجه دولت¬ها و خانواده¬ها می¬شود جلوگیری نماید.
از آنجایی که آموزش متوسطه بین آموزش ابتدائی و آموزش عالی از یک طرف و بین آموزش ابتدائی و دنیای کار و زندگی از طرف دیگر قرار گرفته است و در حالت اول آموزش متوسطه در واقع مقدمات و زمینه های پرورشی و آموزشی ـ عقلانی، عاطفی ـ روانی و اجتماعی جوانان و نوجوانان را برای ورود به دور? آموزش عالی فراهم می کند و در حالت دوم فرد آموزش دیده را برای ورود به دنیای کار آماده می کند پس لازم است که در طول مدت تحصیل در دبیرستان حداکثر استفاده را از مدیران و کتابهای درسی نموده تا بتواند جوابگوی نیاز بازار کار و تحصیل در مراحل عالی تر باشند و این تحقق نمی یابد مگر اینکه دبیرانی در مقطع متوسطه تدریس نمایند که در رشته تحصیلی مرتبط با رشته تحصیلی دانش آموزان و دارای حداکثر معلومات را داشته باشند و این معلومات را به نحو احسن به دانش آموزان ارائه دهند و اهمیت این تحقیق اینست که مشخص می کند معلمان باید دارای تخصص و معلومات کافی در دروسی که تدریس می نمایند باشند تا بتوانند دانش آموزان را در پیشرفت روزافزون در همه مراحل یادگیری و آموزش کمک و یاری نمایند.

منابع و مآخذ
۱- مدیریت کلاس درس مبتنی بر دانش آموز محوری، نویسنده:  بت ریس اس. فینی مور، ترجمه دکتر کیانوش هاشمیان
۲- کنترل کلاس، دیوید فونتانا، ترجمه ساده حمزه
۳- الفبای مدیریت کلاس درس، نویسنده روبرت تی، مترجم دکتر محمدرضا سرکارایی
۴- مدیریت کلاس در دبیرستان، نویسنده: ادوارد کنراد راک، مترجم، دکتر محمدرضا کیان منش، کامران گنجی
۵- عملکرد روابط معلم و دانش آموز، تهیه و تنظیم، مهین احبابی (۸۲-۸۱) ، پژوهشکده مرند. 
۶- انضباط و مدیریت کلاس، حیدر اجرایی، خرداد ۸۱، پژوهشکده مرند. 
۷- www.tamarkoz88. blogfa.Com.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.