فایل ورد کامل شیوه‌های فرزندپروری مادران و انگیزش پیشرفت؛ بررسی تأثیر تربیت خانوادگی بر موفقیت تحصیلی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل شیوه‌های فرزندپروری مادران و انگیزش پیشرفت؛ بررسی تأثیر تربیت خانوادگی بر موفقیت تحصیلی دارای ۱۱۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل شیوه‌های فرزندپروری مادران و انگیزش پیشرفت؛ بررسی تأثیر تربیت خانوادگی بر موفقیت تحصیلی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فصل اول – انگیزش
 چکیده
 مقدمه
 تعریف انگیزش
 فصل دوم – ساختار نظریه اتکینسون
 ساختار نظریه اتکینسون
 کارایی نظریه اتکینسون
 نتیجه
 نظریه مک کلند پیرامون انگیزه پیشرفت
 رفتار و انگیزه پیشرفت
 نظریه مورای
 ویژگی های افراد پیشرفت گرا
 تلفیق و نتیجه گیری از تحقیقات پیشین
 فصل سوم – ابزار و روش تحقیق
 مقدمه
 روش تحقیق
 جامعه آماری
 نمونه آماری و روش نمونه گیری
 مشخصات ابزار اندازه گیری
 پایایی و روایی آزمون
 روشهای آماری
 فصل چهارم – بررسی فرضیه ها
 مقدمه
 الف- اطلاعات توصیفی  جداول، نمودارها ودرصدها.
 جدول شماره ۱-۴ – وضعیت اشتغال مادران
 نمودار شماره ۱-۴- وضعیت اشتغال مادران
 جدول شماره ۲-۴ – توزیع فراوانی میزان تحصیلات مادران
 نمودار شماره ۱-۴- وضعیت اشتغال مادران
 جدول شماره ۳-۴ – توزیع فراوانی تعداد فرزندان مادران دارای شیوه اقتدار منطقی
 جدول شماره ۴-۴ – توزیع فراوانی تعداد فرزندان مادران دارای شیوه آزادگذاری
 جدول شماره ۵-۴ – توزیع فراوانی تعداد فرزندان مادران دارای شیوه استبدادی
 نمودار شماره ۳-۴- نمودار ستونى تعداد فرزندان و
 جدول شمازه ۶-۴ – توزیع فراوانی میزان درآمد ماهانه خانواده مادران دارای شیوه اقتدار منطقی
 جدول شماره ۷-۴ – توزیع فراوانی میزان درآمد ماهانه خانواده مادران دارای شیوه آزادگذاری
 جدول شمازه ۸-۴ – توزیع فراوانی میزان درآمد ماهانه خانواده مادران دارای شیوه استبدادی
 نمودار شماره ۴-۴- نمودار ستونى درآمد ماهانه (فراوانی درصدی) خانواد? مادران
 ب- بررسی آزمایشی تک تک فرضیه ها
 جدول مربوط به فرضیه اول ۹-۴بررسی رابطه بین شیوه فرزندپروری«روش اقتدار منطقی» و انگیزش پیشرفت تحصیلی
 جدول مربوط به فرضیه دوم ۱۰-۴بررسی رابطه بین روش استبدادی شیوه فرزندپروری و انگیزش پیشرفت تحصیلی
 جدول مربوط به فرضیه سومبررسی رابطه شیوه فرزندپروری به روش آزادگذاری با انگیزش پیشرفت تحصیلی
 جدول شماره ۱۱-۴ – مقایسه میانگین نمرات دختران و پسران از نظر انگیزش پیشرفت
 فصل پنجم – بحث ونتیجه گیری
 نتیجه گیری از آزمایش فرضیه ها
 بحث درمورد نتایج
 پیشنهادات کاربردی
 پیشنهادهایی برای پژوهش
 منابع
  پرسشنامه شیوه های فرزندپروری
  پرسشنامه انگیزش پیشرفت

چکیده:
به منظور بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری مادران با انگیزش پیشرفت فرزندان آنها دربین دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای دخترانه و پسرانه شهر اردبیل نمونه ای با حجم ۲۰۰ نفر انتخاب شوند. (۵۰ نفر پسر، ۵۰ نفر دختر، ۱۰۰ نفر مادران آنها)
سپس پرسش نامه شیوه های فرزند پروری بر مبنای الگوی بامریند روی مادران و پرسش نامه انگیزش پیشرفت هرمنس روی فرزندان آنها اجرا گردید.
پس از جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها توسط نرم افزار کامپیوتریSPSS نتایج نشان داد که مادرانی که شیوه تربیتی آنها دموکراتیک و آزادگذاری است انگیزش پیشرفت فرزندان آنها بیشتر است.
در این تحقیق از نظر انگیزش پیشرفت تفاوت معنی داری بین دو جنس مشاهده نشد.

مقدمه
آدمی موجودی شگفت انگیز است. می تواند رویدادها را ادراک کند، به قضاوت های پیچیده دست بزند، اطلاعات را به خاطر آورد، مسائل را حل کند و نقشه ها را عملی سازد. این ماشین پیچیده ممکن است برای مقاصد مختلف به کار افتد؟ مثلا” نقشه جنگ را طرح کند یا به اکتشافات فضایی پردازد انسان دیگر را تحقیر کند یا بیماری را نوازش کند و بالاخره خواهان محبوبیت، برتری جویییا دوستی باشد. اینکه آدمی استعدادهای خود را صرف چه هدفهایی خواهد کرد منوط به انگیزش او است، یعنی به نوعی امیال، آرزوها، خواسته ها، نیازها، هوسها، گرسنگی ها، عشقها، تفریحها و ترسهای او بستگی دارد. (براهنی، ۱۳۶۶ )
یکی از هدفهای روان شناسی به عنوان یک علم، تبیین رفتار است. از این رو هر موضوعی که در این مورد به ما کمک کند باید مورد توجه قرار گیرد. تبیین رفتار یعنی اینکه چرا رفتار اتفاق می افتد. روانشناسی انگیزش بخشی از پاسخ به این چرا را ارائه می دهد. چرا یک موش به جستجوی غذا می پردازد؟ چرا یک دانشجوی دانشکده سخت تلاش می کند تا مهندس شود؟ در حالی که آن دیگری یا کمتر کار می کند یا کاری انجام نمی دهد؟ جواب سؤال اول این است که موش گرسنه است، لکن پاسخ سؤال دوم چندان روشن نیست زیرا انگیزش هر دانشجو به عوامل متعدد بستگی دارد. (شکرکن ، ۱۳۷۳)
هدف روانشناسی انگیزش، یافتن علل رفتارهای ساده و پیچیده است. در حقیقت علم انگیزش در جستجوی علت همه رفتارها است و در نتیجه روانسناسی را در تبیین رفتار یاری می دهد.
در طول قرنها عده زیادی از متفکران اجتماعی و فلاسفه پیرامون طبیعت انسان به بحث پرداخته اند و در این بین مطالب نظری خاصی پیرامون انگیزش بیان داشته اند. مثلا” در قرن یازدهم توماس هابز فیلسوف انگلیسی معتقد بود که انسان ذاتا” خودخواه، مخرب و سفاک است و نتیجه گرفت انسانها برای جلوگیری از هرج و مرج باید خود تسلیم قدرت سلطان خودکامه بنمایند.
بعد از هابز، جان لاک انگلیسی که از طرفداران حکومت پارلمانی بود ادعا کرد که انسان ذاتا” صلح جو، پاک طینت و سرشار از حس همکاری است.   (به نقل از غفوری ، ۱۳۷۶)
قبل از اینکه به بیان نظریه های انگیزش بپردازیم لازم است که ابتدا تعاریفی از انگیزش عنوان گردد.

تعریف انگیزش :
گیج وبرلاینر انگیزش را به عنوان نیروی محرک فعالیت های انسان و عامل جهت دهنده رفتار انسان تعریف کرده اند. آنها انگیزش را به موتور و فرمان اتومبیل تشبه کرده اند در این مقایسه انگیزش به عنوان نیرو و جهت دهنده تلقی می شود.  (طهوریان و همکاران ، ۱۳۷۴)
  اتکنیسون و همکاران انگیزش را به عنوان عامل نیرو و جهت دهنده رفتار تلقی می کنند.  (براهنی ، ۱۳۷۱)
اکثر روانسناسان مفهوم انگیزش را به عواملی محدود می سازند که به رفتار نیرو می بخشد و به آن جهت می دهد یک جاندار انگیخته در مقایسه با یک جاندار ناانگیخته با نیرو و کارایی بیشتری در یک فعالیت درگیر می شود. انگیزش علاوه بر نیرو بخشیدن به جاندار معموالا” به رفتار جهت می دهد بدین صورت که مثلا” شخص گرسنه برای جستجوی غذا و خوردن آن برانگیخته می شود.
بولز مفهوم انگیزش را مفهومی بحث انگیز می داند چرا که بعضی از روانشناسان احساس می کنند که فقط جنبه های نیرویابی رفتار را باید به حساب انگیزش گذاشت و مکانیزم های دیگر(یادگیری و شناخت) مسئول جهت دادن به رفتار هستند. از طرف دیگر بعضی روانشناسان مفهوم انگیزش را غیر قابل استفاده می دانند. ( شکرکن ، ۱۳۷۳)
نظریه های متعددی در مورد انگیرش بیان شده است که در اینجا اهم آنها را به ترتیب تاریخی توضیح می دهیم.
نظریه شناخت گرایی : اصطلاح انگیزش تا آغاز قرن بیستم بکار نمی رفت. طی صدها سال عقیده فیلسوفان بر این بود که آدمی موجودی هوشمند است که آزادانه اهداف خود را انتخاب می کند و درباره راه و رسم زندگی خود تصمیم می گیرد. عقل بود آنچه را که آدمی می بایست انجام دهد مشخص می ساخت. انسان آزاد و صاحب اختیار بود و خوب و بد و انتخاب بستگی به آموزش وهوش او داشت. فرض بر این بود که اگر کسی بداند کدام انتخاب خوب است خود به خود آن را برمی گزیند. چنین تصویری از وجود آدمی فردگرایی نامیده می شود.   (باقری ، ۱۳۷۳)
در این نظریه مفهوم اراده نقش محکمی دارد و اراده را مثل تفکر و احساس یکی از نیروهای ذهن می دانستند و معتقد بودند چون انسان قادر به کنترل اراده خویش است پس باید مسئول اعمال خود باشد، نه تحت نیروهای خارج از خود باشد بلکه برعکس برای تحقق بخشیدن به خواسته های خود می تواند جهان را دگرگون کند.   (براهنی ، ۱۳۶۶)
اما بتدریج مفهوم اراده مورد اعتراض واقع شد. گاهی اوقات آدمی از انگیزه هایی که اساس رفتار او هستند اطلاع ندارد به همین جهت نیز انگیزه ها را باید چیزی جدا از فرایندهای شناخت و تفکر دانست.
اکثر روانشناسان معتقدند که گرچه نظریه ای شناختی تحلیل ارزنده ای از فرایند تصمیم گیری بدست داده اما متغییرهای انگیزشی را از نظر دور داشته است
منابع
۱-    براهنی، محمد نفی، شاملو سعید، هاشمیان کیانوش، گاهان نیسان، کریمی یوسف، (۱۳۷۱) زمینه روانشناسی- تهران: انتشارات رشد.
۲-    براهنی، محمد نفی(۱۳۶۶) انگیزش وهیجان- تهران: انتشارات امیرکبیر.
۳-    باقری، مسعود(۱۳۷۳) بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری با انگیزه پیشرفت ورابطه متغیر اخیر با پیشرفت تحصیلی- کارشناسی ارشد- دانشگاه اهواز.
۴-    بی نام(۱۳۷۰) روانشناسی ارشد(۱) – تهران: نشر مطبوعات.
۵-    جان بست(۱۹۸۳) روش تحقیق در علوم تربیتی ورفتاری(شریفی، حسن پاشا- طالقانی، نرکس، مترجم) تهران: نشر آرین.
۶-    خداپناهی، کریم(۱۳۷۶) انگیزش وهیجان- تهران: نشر سمت.
۷-    سید محمدی، یحیی (۱۳۷۶) انگیزش وهیجان- تهران: نشر ویرایش.
۸-    سیاسی، علی اکبر(۱۳۷۰) نظریه های شخصیت یا مکاتب روانشناسی- تهران: نشر دانشگاه تهران.
۹-    سیف، علی اکبر(۱۳۷۰) روانشناسی پرورشی- تهران: انتشارات آگاه.
۱۰-    ساعتچی، محمود(۱۳۶۹) اصول روانشناسی- تهران: نشر بهمن.
۱۱-    شریعتمداری،علی(۱۳۶۹)روانشناسی تربیتی-تهران: انتشارات امیر کبیر.
۱۲-    شهرآراء، مهرناز(۱۳۷۵) انگیزش پیشرفت در زنان«بررسی پژوهشهای نیم قرن اخیر»، مجله علوم اجتماعی وانسانی دانشگاه شیراز- دوره یازدهم، شماره اول و دوم.
۱۳-    شیخی فینی، علی اکبر(۱۳۷۲) بررسی رابطه انگیزش پیشرفت، پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بندرعباس- کارشناسی ارشد- دانشگاه تربیت مدرس.
۱۴-    شاملو، سعید(۱۳۶۹) بهداشت روانی- تهران انتشارات رشد.
۱۵-    شکرکن، حسین(۱۳۷۳) یررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری با انگیزه پیشرفت وپیشرفت تحصیلی نشریه دانشکده علوم تربیتی اهواز- سال اول- شماره(۱).
۱۶-    شعاری نژاد، علی اکبر(۱۳۷۳) روانشناسی رشد- تهران: انتشارات اطلاعات.
۱۷-    عبدالهی، عباس(۱۳۷۰) ترس از موفقیت ورابطه آن با پیشرفت تحصیلی میان دانشجویان ودانش آموزان- کارشناسی ارشد-دانشگاه شیراز.
۱۸-    غفوری، منصور(۱۳۷۶) بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت، خلاقیت وپیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال سوم نظام جدید شهر تبریز- کارشناسی ارشد- دانشگاه تبریز.
۱۹-    فدایی،فربد(۱۳۷۱)پیشگامان روانشناسی رشد-تهران: انتشارات اطلاعات.
۲۰-    کریمی، یوسف(۱۳۷۵) روانشناسی اجتماعی- تهران: نشر ارسباران.
۲۱-گنجی، حمزه (۱۳۷۳) روانشناسی عمومی – تهران : انتشارات چاپ  و               نشر ایران.
۲۲- مسدد، علی اصغر(۱۳۷۳) انگیزش در آموزش وپرورش – شیراز : انتشارات دانشگاه شیراز.
۲۳- هومن، حیدرعلی(۱۳۶۴) اندازه گیری روانی – تربیتی و فن تهیه تست- تهران – نشر چهر.
۲۴- هومن، حیدرعلی(۱۳۷۱) پایه های پژوهشی در علوم رفتاری«شناخت روش علمی» – تهران: انتشارات چهر.
۲۵- پاسایی، مهشید (۱۳۶۸) رشد وشخصیت کودک – تهران:نشر مرکز

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.