فایل ورد کامل هوش هیجانی و سلامت روان؛ مطالعه ارتباط توانایی‌های عاطفی با بهزیستی روانشناختی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل هوش هیجانی و سلامت روان؛ مطالعه ارتباط توانایی‌های عاطفی با بهزیستی روانشناختی دارای ۱۶۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل هوش هیجانی و سلامت روان؛ مطالعه ارتباط توانایی‌های عاطفی با بهزیستی روانشناختی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب
فصل اول : کلیات پژوهش
مقدمه    1
بیان مسأله     4
اهمیت نظری و عملی پژوهش     8
پیشینه تحقیق     9
اهداف پژوهش     10
فرضیه های پژوهش     10
تعاریف مفاهیم     11
تعاریف نظری     11
تعاریف عملیاتی    12

فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه پژوهش
تعاریف هوش هیجانی    13
ویژگیهای هوش هیجانی     14
سیر مطالعه‌ی هوش هیجانی     18
اندازه گیری هوش هیجانی     21
پرسشنامه هوش هیجانی پتراید زوفارنهام     24
هوش هیجانی و بیماریهای روانی     28
ابراز هیجان و پیامدهای آن در قلمرو سلامت    31
افزایش هوش هیجانی     34
تعاریف سلامت روانی    53
اهداف و مقاصد بهداشت روانی     55
بهداشت روانی     57
معیارهای بهداشت روانی در مکتب اسلام    60
تعریف بهداشت روانی و سه سطح پیشگیری     62
اصول بهداشت روانی     66
پژوهش های انجام شده در زمینه رابطه هوش هیجانی یا سلامت روانی     70

فصل سوم : روش تحقیق
جامعه آماری     87
روش نمونه گیری     87
روش اجرای پژوهش     94
تجزیه و تحلیل اطلاعات     94

فصل چهارم : تحلیل داده‌ها
مقدمه     95
فرضیه‌های SPSS     96
آمار توصیفی     97
آمار استنباطی     113

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
مقدمه     122
ارائه فرضیه‌ها     124
بحث و نتیجه گیری     133
پیشنهادات     135
محدودیت‌ها     135
منابع و ماخذ     136
پرسشنامه و آزمون
چکیده مطالب
در ابتدای پژوهش، به معرفی موضوع پایان نامه و اهداف اجرای پژوهش و نیاز به اجمال به تعاریف نظری و عملیاتی پایان نامه پرداخته شده است.
در فصل دوم به بیان تعاریفی از سر فصل‌های پایان نامه (هوش هیجانی و سلامت روانی) پرداخته شده است و بررسی برخی بیماریهای و البته به موضوعات فوق و نیز بررسی پژوهشهای انجام شده (اعم از خارجی و داخلی) پرداخته شده است.
در فصل سوم روش اجرای آزمون بیان می‌شود جامعه آماری، پرسشنامه‌های انجام شده در این پژوهش، روش نمونه گیری تجزیه و تحلیل اطلاعات در این فصل بر آن پرداخته می‌شود.
در فصل چهارم این پژوهش که به تجزیه و تحلیل داده‌ها پرداخته، در بخش ابتدایی آن از توصیف و سازماندهی مناسب داده‌های مورد نظر از روش‌ توصیفی از قبیل اعداد، فراوانی، درصد و … و همچنین نمودار جهت ارائه نتایج به شکل تصویر استفاده شده است.
در بخش دوم برای تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون استفاده شد. دلیل استفاده از این آزمون تعیین جهت و شدت رابطه بین متغیرها می‌باشد.
در فصل انتهایی این پژوهش به بحث و نتیجه گیری کلی پرداخته و پیشنهادات ارائه شده و محدودیت‌های این پژوهش بیان شده است. 
مقدمه
هیجانات رویدادهای درونی هستند که زیر مجموعه های روان شناختی بسیاری نظیر؛ پاسخ های زیست شناختی، شناخت ها و آگاهی‌های هشیار را هماهنگ می سازند. هنگامی که رابطه شخص با خانواده و با همه انسان ها تغییر کند، هیجانات شخص نیز، تغییر خواهند کرد.
به عنوان مثال: شخصی که خاطرات شیرینی از دوران کودکی به خاطر آورد، ممکن است دنیا به نظرش شاداب تر و بسیار مسرت بخش‌تر به نظر آید. زیرا هیجانات روابطی را در این حس (فضا) می‌کنند که تداعی کننده معنایی مرتبط با این روابط می باشند (اسکو ارز و کلر، ۱۹۸۳ ؛ به نقل از مایر، ۲۰۰۱)
هوش هیجانی اصطلاح نسبتاً جدیدی است که در تکمیل مفهوم هوش سنتی بر سهم اجتماعی، شخصی و هیجانی دررفتار هوشمندانه تأکید دارد (گاردنر، مایر و سالووی ۱۹۸۳ ، وکسلر ۱۹۴۰ ، ۱۹۴۳ ، ۱۹۵۸ ؛ به نقل از مایر و سالووی ۱۹۹۵).
هوش هیجانی به عنوان یک مفهوم جدید از دهه ۱۹۹۰ وارد ادبیات روان شناختی شده و حاصل در هم تنیدگی دو حس هیجانی و عقلانی و رابطه متقابل عقل و احساس است.
هوش هیجانی مولفه تازه ای است که خیلی از محققان به کاربرد آن در امور مختلف علاقمندند. نظریه هوش هیجانی و دیدگاه یوسنی درباره پیش بینی عوامل موفقیت در زندگی از جمله پیشرفت تحصیلی و مقابله کارآمد با عوامل فشارزا به عنوان منشأ اختلالهای روانی فراهم می آورد، زیرا بسیاری از ویژگی های شخصیتی همچون همدردی، خودگرایی، خوش بینی، خودانگیختگی، کنترل تکانه ها، خودآگاهی و مدیریت هیجان، زمینه ساز موفقیت در عرصه های گوناگون زندگی هستند.
به نظر می رسد هوش هیجانی از شخصیت و شاخص های شناختی (مثل هوشبهر) متمایز است و در پیش بینی پیامدهای واقعی و اساسی زندگی موثر باشد. به عبارت دیگر «هوش هیجانی ممکن است بهترین پیش بینی کننده موفقیت شخص در زندگی باشد» (سیاروچی و همکاران ۲۰۰۱).
افرادی که از هوش هیجانی پایینی برخوردارند قادر نیستند از سازوکارهای منسجم و منظم استفاده کنند بنابراین مستعهد ابتلاء به اختلالات اضطرابی می باشند (سیاروچی و همکاران ۲۰۰۱). در مورد سلامت و بهداشت روانی دیدگاه ها و تعاریف زیادی برشمرد و عوامل زیادی را در داشتن و نداشتن بهداشت و سلامت روانی ذکر کرد: شناخت خود و محیط، داشتن ثبات عاطفی، تسلط بر هیجان ها، پذیرش مسئولیت، توانایی گرفتن تصمیمات شخصی، داشتن توانایی رویارویی با مشکلات و استدلال ها (پورافکاری، ۱۳۷۹)، بهداشت روانی را نیز می‌توان نوعی قابلیت ارتباط هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی، حل تضادها و تمایلات شخصی به طور مناسب و منطقی داشت (گنجی، ۱۳۷۶).
منابع و مآخذ
۱. اکرایی، سالیمن (۱۳۸۰)، آیا می دانید هوش هیجانی یا بهره هیجانی چیست؟ تهران. نشریه‌ی موفقیت شماره ۳۸.
۲. احمدی رق آبادی، علی (۱۳۸۴) ، بررسی ارتباط هوش هیجانی و بهداشت در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی، شهرستان رشت، سال تحصیلی ۸۴-۱۳۸۳ . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
۳. باتلر، لیگیان… هوپ، تونی(۱۳۸۲)، راهنمای سلامت روان، ترجمه قراچه داغی، تهران: نشر البرز.
۴. برکابی، بیژن – خوئینی، حسین (۱۳۸۲)، بررسی سلامت روانی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی و دانشگاه علوم پزشکی قزوین، پایان نامه، کارشناسی ارشد، دانشگاه بین المللی امام خمینی.
۵. بنی جمالی، ش. احمدی، ح (۱۳۷۰) بهداشت روانی و عقب مانده ذهنی. تهران. نشر نی.چاپ دوم. تهران: نشر نی.
۶. بهرامی، هادی (۱۳۸۱)، آزمون های روانی (مبانی نظری)، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
۷. جوانشیر، اسد (۱۳۸۳). رابطه هوش هیجانی، سلامت روان و فرسودگی شغلی، پایان نامه، چاپ نشده، کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
۸. جوهری تیموری، ساسان (۱۳۸۴)، موضوع همبستگی بین سلامت روانی بر اساس GHQ و نگرشهای ناسالم بر اساس DAS در دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد واحد مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد مشهد.
۹. خائف الهی، احمدعلی (۱۳۸۲)، هوش هیجانی، مجله مدیریت توسعه، ۱۸.
۱۰. خداپناهی، محمد کریم (۱۳۸۱)، انگیزش و هیجان، تهران: انتشارات سمت.
۱۱. خداوندی رآهدانه، شهین (۱۳۸۳)، بررسی تأثیر هوش هیجانی به میزان رضایت از زندگی زناشویی، پایان نامه، کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
۱۲. دادستان، پریرخ، (۱۳۷۸). روان شناسی مرضی تحولی، تهران: انتشارات سمت. جلد دوم.
۱۳. دهقانی آرانی، منصور (۱۳۷۴)، بررسی رویدادهای زندگی، شیوه مقابله و حمایت اجتماعی با سلامت روانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن.
۱۴. رضوانی، فاطمه (۱۳۸۶). تأثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت روان مادران کودکان فلج مغزی، پایان نامه، کارشناسی ارشد، اصفهان.
۱۵. ساعتچی، محمود (۱۳۷۶)، روان شناسی بهره وری، تهران، موسسه نشر ویرایش، چاپ اول.
۱۶. سپهریان آذر، فیروزه (۱۳۸۵)، ساخت و هنجاریابی آزمون هوش هیجانی بر اساس نظریه های موجود فرهنگ بومی و ارزشیابی تأثیر آموزش آن بر شیوه های مقابله با استرس در بین دانش آموزان دبیرستانهای ارومیه در سال تحصیلی ۸۵-۱۳۸۴ ، پایان نامه دکترا، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
۱۷. سیاروچی و همکاران (۲۰۰۲)، هوش عاطفی در زندگی روزمره، ترجمه نوری، اصغر و همکاران، (۱۳۸۳) انتشارات: نوشته اصفهان.
۱۸. سیاروچی، فورگاس، ژ، مایر، ج (۱۳.۸۳)، هوش عاطفی در زندگی روزمره، ترجمه الف، نوری، امام زاده ای و ح، نصیری، اصفهان: نوشته: چاپ اول.
۱۹. شابلو، سعید (۱۳۸۲)، بهداشت روانی، تهران: انتشارات رشد.
۲۰. کاپلان، هـ – سادوک، ب (۱۹۹۱)، خلاصه روان پزشکی (علوم رفتاری – روان پزشکی بالینی). ترجمه ن، پورافکاری، (۱۳۷۲). تبریز، انتشارات ذوقی.
۲۱. گلمن، د (۱۳۷۹)، هوش هیجانی، ترجمه ح، بلوچ . تهران: انتشارات جیحون.
۲۲. گلمن، دانیل (۱۳۸۲)، هوش هیجانی، مترجم: پارسا، نسرین، تهران: انتشارات ارشد.
۲۳. گلمن، د (۱۳۸۰)، هوش هیجانی در کار، ترجمه ابراهیمی، بهمن، جوینده، محسن، تهران، انتشارات بهین دانش.
۲۴. گنجی، حمزه (۱۳۷۶)، بهداشت روانی، تهران: نشر ارسباران.
۲۵. لشگری، محمد، بررسی مروری بهداشت روانی در اسلام. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمان قزوین، شماره ۲۴. زمستان: ۱۳۸۱ ،۷۲  و ۷۳.
۲۶. مارشال ریو،  جان (۱۳۷۶). انگیزش و هیجان، ترجمه محمدی، سید یحیی، تهران: ویرایش.
۲۷. میلانی فر، بهروز (۱۳۷۶)، بهداشت روانی، تهران: انتشارات قومس، چاپ ششم.
۲۸. علی پور، مهران (۱۳۸۳)، بررسی هوش هیجانی مجرمان زندانی و افراد عادی و رابطه آن با سلامت روان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
۲۹. نجات، حمید، ایروانی، محمود (۱۳۷۸) مفهوم سلامت در مکاتب روان شناسی، فصلنامه اصول بهداشت روانی، شماره ۳.

۱. Sriram, T.G. and et al. (1991). The General Health Question naire in India.
Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology 319.
Syndrome and Mothers Of Children without delay. Education and training in mental retardation, 25 (z).
۲. Goldberg D-P (1973), Manual of the General Health Questionnaire windsor, England: Nfer Publishing.
۳. Zeman, sophine. (2003). Mental Health and Illnesll in young people. The Ethics of neuroscience , In formation sheet 4, 21-27
۴. Ciarrochi, V, Dean, K, Anderson , S. (2000) Emotional Intelligence moderatestherelationship between and mental health. Journal of personality and individual differences. Vol 32 , 197-209.
۵. Bar-On,R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-I), Ameasure of Emotional Intelligene. (2 thed)
۶. Ciarrochi, J, Chan A.Y.C. and Baigar, J, (2001) Measaring emotional intelligence in adolescents. Personality & Individual Difference.
۷. Salovey , P,S Mayer , J.D. (1990). Emotional intelligence. Imaginetion, Cognition and Personality.
۸. Parker, Rolland, S (1973). Emotional Common sense. NewYork: Itarper & Row (1973).
۹. Mayer. I.D. (1999). Emotional Intellingence popular or scientific psychology. A.P.R. Monitor. 30,8.
۱۰. Mayer. I.D. Salovey, P, and Caruso, D. (2001) Emotional Intelligence as a standard intelligence. Emotion, 1, 232-242. 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.