فایل ورد کامل راهبردهای شناختی و فراشناختی و موفقیت تحصیلی؛ تحلیل رابطه فرآیندهای ذهنی با میزان دستیابی آموزشی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل راهبردهای شناختی و فراشناختی و موفقیت تحصیلی؛ تحلیل رابطه فرآیندهای ذهنی با میزان دستیابی آموزشی دارای ۱۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل راهبردهای شناختی و فراشناختی و موفقیت تحصیلی؛ تحلیل رابطه فرآیندهای ذهنی با میزان دستیابی آموزشی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

    

 فهرست شکل‌ها

شکل (۲-۱) طبقه‌بندی انواع راهبردهای یادگیری    13
شکل (۲-۲) نمونه‌ای از نقشه مفهومی    30
شکل (۲-۳) طرح شعاعی    31
شکل (۲-۴) طرح هرمی    32
شکل (۲-۵) طرح همپوشی    32
شکل (۲-۶) الگوی پیشنهادی تنظیم فعالیتها و راهبردهای یادگیری    44
 
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (۲-۱) تاکتیک‌های راهبرد تکرار و مرور    21
جدول (۲-۲) تاکتیک‌های راهبرد بسط و گسترش معنایی    27
جدول (۲-۳) تاکتیک‌های راهبرد سازمان‌دهی    28
جدول (۴-۱) فراوانی و درصد دانش‌آموزان براساس جنسیت و محل سکونت    59
جدول (۴-۲) فراوانی و درصد دانش‌آموزان براساس رشته تحصیلی و کلاس ۶۰
جدول (۴-۳) میانگین و انحراف معیار راهبردهای شناختی و فراشناختی براساس محل سکونت    60
جدول (۴-۴) آزمون همبستگی پیرسون برای مقایسه راهبردهای فراشناختی با معدل    61
جدول (۴-۵) آزمون همبستگی پیرسون برای مقایسه راهبردهای شناختی با معدل    62
جدول (۴-۶) آزمون t (تی) برای مقایسه معدل دانش‌آموزانی که بصورت توأم از راهبردهای یادگیری استفاده می‌کنند با معدل سایر دانش‌آموزان ۶۳
جدول (۴-۷) آزمون t برای مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش‌آموزان دختر با دانش‌آموزان پسر    64
جدول (۴-۸) آزمون t برای مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش‌آموزان شهری با دانش‌آموزان روستایی    65
 
فهرست مطالب

فصل اول
موضوع پژوهش
۱ـ۱ مقدمه    2
۱ـ۲ بیان مسئله    3
۱ـ۳ ضرورت و اهمیت پژوهش    4
۱ـ۴ اهداف پژوهش    5
۱ـ۵ فرضیات و سوال پژوهش    6
۱ـ۶ تعریف متغیرهای پژوهش    6
فصل دوم
پیشینه نظری و عملی پژوهش
۲ـ۱ مقدمه    10
۲ـ۲ تعریف راهبردهای یادگیری    13
۲ـ۳ راهبردهای شناختی    15
۲ـ۳ـ۱ راهبردهای تکرار یا مرور    16
روش ها و راهکارهای راهبردهای تکرار    17
۲ـ۳ـ۲ راهبرد بسط و گسترش معنایی    21
روش‌ها و تاکتیک‌های گسترش معنایی    22
۲ـ۳ـ۳ راهبرد سازمان دهی    28
روش‌ها و راهکارهای سازمان‌دهی ۲۸
۲ـ۴ راهبردهای فراشناختی    33
۲ـ۵ دانش ویژه راهبرد    40
۲ـ۶ دانش راهبرد اسنادی    40
۲ـ۷ تفاوت‌های جنسی در استفاده از راهبرد    41
۲ـ۸ راهبردهای یادگیری و رشد    41
 
عنوان صفحه
۲ـ۹ پیشینه عملی تحقیق    45
۲ـ۱۰ پژوهش‌های خارجی ۴۵
۲ـ۱۱ پژوهش‌های داخلی    48
فصل سوم
۳ـ۱ مقدمه    53
۳ـ۲ نوع و روش انجام پژوهش    53
۳ـ۳ جامعه آماری    54
۳ـ۴ حجم نمونه ۵۵
۳ـ۵ روش نمونه‌گیری    55
۳ـ۶ ابزار اندازه‌گیری پژوهش    55
۳ـ۶ـ۱ پایایی    56
۳ـ۶ـ۲ اعتبار    56
۳ـ۷ روش تجزیه و تحلیل داده‌ها ۵۷
فصل چهار
تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهشی
۴ـ۱ مقدمه    59
۴ـ۲ ویژگی های جمعیت شناختی نمونه ۵۹
۴ـ۳ آزمون فرضیه‌ها و سوال تحقیق    61
مقدمه    61
آزمون فرضیه اول ۶۱
آزمون فرضیه دوم    62
آزمون فرضیه سوم ۶۲
آزمون فرضیه چهارم ۶۳
آزمون سوال تحقیق    64
 

فصل پنجم
تفسیر نتایج آزمون فرضیه‌ها و سوال تحقیق
۵ـ۱ مقدمه    67
۵ـ۲ فرضیه اول    67
۵ـ۳ فرضیه دوم    69
۵ـ۴ فرضیه سوم    71
۵ـ۵ فرضیه چهارم ۷۲
۵ـ۶ سوال تحقیق    72
۵ـ۷ نتیجه کلی    73
۵ـ۸ محدودیت های محقق    73
۵ـ۹ پیشهادات ۷۳
فهرست منابع فارسی    75
فهرست منابع انگلیسی    77
ضمیمه    79
 
چکیده
تحقیق حاضر به بررسی رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با موفقیت تحصیلی در دانش‌آموزان شهری و روستایی می‌پردازد. در این تحقیق نقش جنسیت و محل سکونت (شهر و روستا) که در تحقیقات پیشین نتیجه قطعی در مورد نقش آنها بدست نیامده است مورد توجه قرار گرفته‌ است. تحقیق حاضر از نوع همبستگی است و از جمله تحقیقات کاربردی محسوب می شود. جامعه مورد نظر که دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان (شهر و روستاهای) گیلانغرب می باشد برابر ۱۵۰۰ نفر است که نهایتا نمونه ای ۲۷۸ نفری از آن بصورت تصادفی انتخاب و مورد پژوهش قرار گرفت. تعداد نمونه براساس جدول مرگان مشخص شده است . در این پژوهش از روشهای آماری همبستگی پیرسون و آزمون t برای دو گروه مستقل استفاده شده است. نتیجه ای که از این تحقیق بدست آمده است نشانگر آن است که هم راهبردهای شناختی و هم راهبردهای فراشناختی در موفقیت تحصیلی مؤثر می باشند و جنسیت و محل سکونت نیز در استفاده از این راهبردها مؤثر می باشد، بطوری که دانش آموزان دختر بیش از دانش آموزان پسر و دانش آموزان شهری بیش از دانش آموزان روستایی از هر دو نوع راهبرد استفاده می کنند.
 
فهرست منابع فارسی
 آقازاده، محرم واحدیان، محمد. (۱۳۷۷). مبانی نظری و کاربردهای آموزش نظریه فراشناخت، نشر نوپردازان.
ابراهیمی قوام آبادی، صغری. (۱۳۷۷). اثربخشی سه روش آموزش راهبردهای یادگیری آموزش دوجانبه، توضیح مستقیم و چرخه افکار بر درک مطلب، حل مسئله، دانش فراشناختی، خودپندار، تحصیلی، سرعت یادگیری در دانش‌آموزان دختر پایه دوم راهنمایی با معدل کمتر از ۱۵ شهر تهران. رساله دکتری. دانشگاه تهران.
انصاری جعفری، رقیه. (۱۳۷۶). بررسی رابطه راهبردهای یادگیری با خلاقیت دانش‌آموزان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
با عزت، فرشته. (۱۳۷۶). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری در حافظه کودکان عقب مانده ذهنی ضعیف پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
با عزت، فرشته. (۱۳۷۶). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری در حافظه کودکان عقب‌مانده ذهنی ضعیف، پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
سولسو، رابرت، اچ. (۱۳۷۷). روانشناسی شناختی، ترجمه فرهاد ماهر، انتشارات رشد.
سیف، علی‌اکبر. (۱۳۸۱). روانشناسی پرورشی (یادگیری در آموزش) انتشارات آگاه.
فلاول، جان. اچ (۱۳۷۷). رشد شناختی، ترجمه فرهاد ماهر، انتشارات رشد.
فتحی آشتیانی، علی. حسینی، مریم (۱۳۷۹). مقایسه راهبردهای یادگیری در دانش‌آموزان موفق و ناموفق، مجله روانشناسی (علمی ـ پژوهشی)، شماره ۱۳، سال چهارم، شماره ۱۳، بهار (۱۳۷۹)
فردانش، هاشم. (۱۳۷۸). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران ست.
کارشکی، حسین (۱۳۸۱). تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب دانش‌آموزان، مجله روانشناسی (علمی ـ پژوهشی) سال ششم، شماره ۱، بهار (۱۳۸۱).
کدیور، پ. (۱۳۷۶). فرایندهای فراشناختی و کاربرد آن در آموزش و یادگیری پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، مجله روانشناسی (علمی ـ پژوهشی)، شماره ۴، بهار (۱۳۸۱).
کرمی، ابوالفضل. (۱۳۸۱). تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطه این راهبردها با پیشرفت تحصیلی، پایان‌نامه دکتری دانشگاه علامه طباطبایی.
رخوث، موی. دو فابو، لئونارد. (۱۹۹۳). راهبردهای یادگیری و به یادسپاری (ترجمه علینقی خرازی ۱۳۷۷). تهران: قطره.
عباباف، زهره. (۱۳۷۵). مقایسه استراتژی‌های یادگیری دانش‌آموزان قوی و ضعیف دوره دبیرستان مناطق ۲، ۴ و ۱۱ تهران در سال تحصیلی ۷۵-۱۳۷۴، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
مارزینو، رابرت. جی و همکاران (۱۳۸۰). ایجاد تفکر در برنامه درسی و تدریس، ترجمه قدسی احقر، نشریسترون.
مایر، ریچارد، ای. (۱۹۸۶). روانشناسی تربیتی (ترجمه محمدتقی فراهانی). تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
متولی، سید محمد. (۱۳۷۶). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی برخواندن، درک مطلب و سرعت یادگیری دانش‌آموزان کلاس‌های اول دبیرستان‌های دخترانه شهرستان فردوس. پایان‌نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه علامه طباطبائی.
مشهدی میقاتی، فریده. (۱۳۷۵). بررسی تأثیر مهارت‌های مطالعه بر درک مطلب و سرعت خواندن دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی و متوسطه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران
مصرآبادی، جواد. (۱۳۸۰). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری پرسرعت خواندن، یادداری و درک مطلب در متون مختلف. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
فهرست منابع انگلیسی
Bieler, R. F. & Snowman, J. (1993). Psychology applied to teaching (1 th ed.) Hoagthon mifflin
Boler, D. (1987). A task analysis of algebra word problem. Lawrence erlbaum association.
Brown. (1949). The psychology of cognation. Academic press.
Butcher, A. (1998). The psychology of thinking. prentic hall.
Dembo, D. (1988). A history thinking in Reslenberg & E.Smith (eds), the psychology of humanthouht. Camberidg university press.
Digereat. A. (1966). Metacognation foundation of cognitive scince. MIT press.
Eter, G. (2001). Problem solving, jurnal of psychology, 70, 79-80.
Felavel. J. (1979). Metacognation and cognation monitoring. American psychologist, 34, 906-911.
 Gage. N.L. & Bierliner, D.C (1992). Educational psychology (3 th and 5 th ed.) Houghton mofflin.
Gerald. (1978). Natures of problem solving. Megraw Hill.
Harlow, H. (1988). Human problem solving. Comberidge university press.
Hasiao, Y.P. (1997). The effects of cognitive styles and learning strategies in a hipermidia environment .http://www.edb.utexas.edu/mmresearch/student 97/Hasiao/LS. Htm.
Lefranco, G.R. (1997). Psychology for teaching. Belmont: Wasworth.
Miyer, R & Salevey, H. (1991). Childeren’s metacognation knowledge about reading. Journal of education psychology, 70, 680-690.
Pressley. M., Brokowshi, j. G. & Schreider, W. (1987). Cognitive Strategies: good strategy users coordinate metacognation and knowledge. Angals of child Development, V4. 89-129
Romenveile, M. (1991). Awareness of cognaitive strategies: The relationship between university student’ metacognation and higher performance. Student in higher education, 19, 354-366.
Warr. Petter & Dowing, Jonathon. British, urral of psychology, vol. 91. Pp311-333.
Woolfolk. A (1995) Effects of Training in stratesic Qusetionning on childrens problem-solving. Performance Journal of Educational psychology, vol: 83, No:3, 307-317
Yam, G & Taplin, P. (1997). Education psycohology: Theary into practicele. Boston: Allyn & Bacon.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.