فایل ورد کامل مقاله بررسی هنر دیوارنگاری و تحلیل جایگاه آن در تاریخ، فرهنگ و هنرهای تجسمی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله بررسی هنر دیوارنگاری و تحلیل جایگاه آن در تاریخ، فرهنگ و هنرهای تجسمی دارای ۸۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله بررسی هنر دیوارنگاری و تحلیل جایگاه آن در تاریخ، فرهنگ و هنرهای تجسمی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله بررسی هنر دیوارنگاری و تحلیل جایگاه آن در تاریخ، فرهنگ و هنرهای تجسمی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله بررسی هنر دیوارنگاری و تحلیل جایگاه آن در تاریخ، فرهنگ و هنرهای تجسمی :

بخشی از فهرست فایل ورد کامل مقاله بررسی هنر دیوارنگاری و تحلیل جایگاه آن در تاریخ، فرهنگ و هنرهای تجسمی

عنوان ۱
دیوار نگاره ۱

فصل اول : دیوارنگاری پیش از تاریخ
سنگ نگاره های پیش از تاریخ ۴
نقش برجسته های پیش از تاریخ ۱۰
فصل دوم: دیوار نگاره های پیش از اسلام
دیوار نگاره های ایلامی ۱۴
دیوارنگاره های ماد ۲۱
دیوارنگاره های هخامنشی ۲۴
دیوارنگاره های پارتی ۲۶
دیوارنگاره های ساسانی ۳۵

فصل سوم: دیوارنگاری پس از اسلام
دیوارنگاری در قرون اولیه ۴۳
دیوارنگاری در دوره سلجوقی ۴۶
دیوارنگاری در دوره مغول ۵۳
دیوارنگاری در دوره تیموری ۵۸
دیوارنگاری در دوره صفویه ۶۱
تأثیر نقاشی غرب در ایران ۶۴

فصل چهارم: دیوارنگاری دوره زندیه در شیراز
تاریخ شهر شیراز ۷۰
شیراز در عهد کریم خان زند ۷۱
هفت تنان ۷۳

فصل پنجم: دیوارنگاری دوره قاجاریه در شیراز
شیراز در عهد قاجاریه ۷۷
تأثیر معماری و هنر زندیه در عهد قاجار ۷۷
مسجد نصیر الملک ۸۲
خانه نصیر الملک ۸۲
مسجد مشیر ۸۳
بناهای دیگر دوره قاجاریه در شیراز ۸۴

فصل ششم: تکنیک های دیوارنگاری
نقاشی های دیواری ۸۵
کاشی کاری ۹۰

انجام کار ۹۴
منابع ۹۷

دیوارنگاری در دوره سلجوقی
سلجوقیان که نسبت ایشان به ( سلجوق بن دقاق) می رسد طایفه ای بودند از ترکمنان و غز و خزر که در روزگار سامانیان در دشتهای خوارزم و سوانح دریایی خزر در آن سوی رود جیحون سکونت داشتند. در حدود سال ۴۱۶ هجری قمری ترکمنان سلجوقی در ماوراءالنهر سر به شورش بداشتند. ریاست ایشان در آن زمان با ارسلان بن سلجوق بود. سلطان محمود بر ارسلان دستیافت و او را در دژ (کالنجر) از قلاع هندوستان به زندان lpTافکند و بسیاری از ایشان را بکشت. تا محمود زنده بود سلجوقیان به سبب قدرت او یارای شورش و عصیان نداشتند.
چون در گذشت و پسرش مسعود به سلطنت نشست در سال ۴۲۶ هجری قمری قریب ده هزار تن از جنگاوران سلوقی به سرکردگی طغرل بیگ و چغری بیگ و ینجو پسران میکائیل از ماوراء النهر به حدود خراسان آمدند و از مسعود خواستند که به داخل ایران مهاجرت نمایند. چون مسعود از این کار مانع شد بین سلجوقیان و دولت او اختلاف افتاد و پس از چند جنگ مسعود را از بین مرو و سرخس شکست دادند و طغرل پسر میکائیل در سال ۴۲۹ ه ق به نیشابور در آمد و بر تخت و به نام خویش خطبه خواند. وی موسس سلسله سلجوقی است.
سلجوقیان ساختمانهای خود را با طرح های برجسته و گچبری ها تزئین می کردند و دیوارهای اتاق ها را با کاشی های رنگین درخشان می پوشانیدند. در ایران رنگ امیزی از ضروریات است زیرا که بیشتر این سرزمین ویران است و گل ها و گیاهان در بهار دورانی کوتاه دارند و با فرا رسیدن فصل گما تنها زمین تشنه لب بر جی می ماند پی دیوارهای رنگین کاخ ها و محراب های مسجد ها می توانند جبران بی رنگی های طبیعت را بکنند و در هر فصلی یادگاری از بهار باشند. کاشی ساان ایرانی در کاشان و ری در کار خویش استاد بودند و در سده دوازدهم برابر با قرن ششم هجری کاشی های شگفتی می ساختند. این کاشی ها به شکل ستاره و صلیب با رنگهای برجسته و چشم گیر بودند که به شکل ها جلوه ای خاص می بخشیدند. کاشی های مسجدها با گل و بته به شیوه اسلیمی و عباراتی از قرآن کریم پرداخته می شد. در کاخهایی که برآوردن تصویرهای آدمیان و جانواران و درخت ها در ان مجاز بود این تصویرها را در کاشی های ستاره شکل می بینیم.
کاشی ها معمولاً در فرم های ذیل جای می گیرند:
۱. کاشی چلیپایی که معمولاض برای پر کردن فضای بین کاشیهای ستاره ای قرار می گیرند.
۲. کاشی چند ضلعی که شامل شش ضلعی( مسدس) هشت ضلعی چهار ضلعی مربع، چهار ضلعی مربع مستطیل است.
۳. کاشی چند گوشه، چون کاشیهای دوازده گوش، شش گوش، هشت گوش، هفت گوش،پنج گوشت که اعداد فرد در این چند گوشه ها کمتر دیده می شود و این سه فرم در کنار یکدیگر نیز قرار می گیرند و کتیبه ها و محراب ها را تشکیل می دهند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.