فایل ورد کامل روش نظامدار VAKT و اختلالات نوشتاری؛ بررسی تأثیر طراحی آموزشی چندحسی بر بهبود توانایی‌های نوشتاری


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل روش نظامدار VAKT و اختلالات نوشتاری؛ بررسی تأثیر طراحی آموزشی چندحسی بر بهبود توانایی‌های نوشتاری دارای ۱۸۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل روش نظامدار VAKT و اختلالات نوشتاری؛ بررسی تأثیر طراحی آموزشی چندحسی بر بهبود توانایی‌های نوشتاری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب

چکیده
فصل اول : کلیات
مقدمه ۱۰
بیان مسئله ۱۲
ضرورت و اهمیت انجام تحقیق ۱۵
اهداف تحقیق ۱۸
فرضیه های تحقیق ۱۹
تعریف مفهومی متغیرها۲۰
تعریف عملیاتی متغیرها۲۱
متغیرهای تحقیق ۲۲

فصل دوم: ادبیات تحقیق
مقدمه ۲۴
بخش اول (مبانی نظری۲۵
طراحی آموزشی۲۵
تعاریف طراحی آموزشی ۲۶
ویژگی های طرح آموزشی ۲۸
نقش طراح آموزشی۳۳
استدلال های اساسی در مورد فرایند طراحی آموزشی ۳۴
مزایای کاربرد فرایند طراحی آموزشی ۳۹
مزایای طراحی آموزشی در آموزش و پرورش عمومی۴۰
رویکردهای طراحی آموزشی۴۲
طراحی آموزشی در سطح خرد ۴۵
طراحی آموزشی در سطح کلان۴۵
تعریف یادگیری۴۶
نظریه های یادگیری۴۸
اصول یادگیری۶۰
مشکلات یادگیری۶۱
اختلالات یادگیری۶۲
مشخصه های اولیه در ناتوانی یادگیری۶۵
طبقه بندی اختلالات یادگیری۶۵
عوامل دخیل در اختلالات نوشتاری۷۴
اختلالات کنترل حرکتی۷۴
اختلالات ادراک بصری۷۶
اختلالات حافظه بصری۷۷
چپ دستی۷۷
نظریه های چپ دستی۷۹
عوامل مؤثر بر چپ دستی۸۲
شرایط مؤثر بر بد خطی۸۴
خطاهای متداول در نوشتن۸۹
آموزش چگونه نوشتن به کودکان چپ دست۹۲
روش نظامدار واکت (vakt94
الگوی پیشنهادی طراحی آموزشی بر اساس روش نظامدار واکت۹۷
بخش دوم (پیشینه تجربی) ۱۰۰
تحقیقات انجام شده در داخل کشور۱۰۰
تحقیقات انجام شده در خارج کشور۱۰۳
جمع بندی و نتیجه گیری۱۰۷
فصل سوم:روش شناسی تحقیق
مقدمه ۱۰۹
روشتحقیق ۱۱۰
طرح تخقیق ۱۱۱
جامعه آماری ۱۱۴
حجم نمونه و روش نمونه گیری ۱۱۴
ابزار گردآوری داده ها ۱۱۵
روایی ابزار تحقیق ۱۱۵
پایایی ابزار تحقیق۱۱۵
روش تجزیه و تحلیل داده ها ۱۱۶
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
آمار توصیفی
آمار استنباطی
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه
بحث در مورد فرض اول
بحث در مورد فرض دوم
بحث در مورد فرض سوم
بحث در مورد فرض چهارم
پیشنهادات پژوهش
محدودیت های پژوهش
منابع و مراجع
ضمائم

چکیده:
 هدف پژوهش طراحی آموزشی مبتنی برروش نظامدارواکت (VAKT) و بررسی تأثیرآن برکاهش اختلالات نوشتاری کودکان پسر پایه دوم ابتدایی شهر سنندج بود. روش پژوهش آزمایشی و جامعه مورد بررسی در این پژوهش شامل  138 نفر دانش آموز دارای اختلال نوشتاری  می باشند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده ۴۰ نفر انتخاب شد. پس از انتخاب طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل،گروه آزمایش در معرض  متغیر مستقل که طراحی آموزشی به روش نظامدار واکت می باشد قرار می گیرند.و گروه کنترل به روش معمول در مدارس آموزش می بیند. داده های بدست آمده از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرم افزارspss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت، یافته ها نشان داد: .
۱.طراحی آموزشی به روش نظامدار واکت بر کاهش اختلالات کنترل حرکتی در ناتوانی های نوشتاری دانش آموزان پایه دوم ابتدایی در سطح تأثیر(p=0/001) دارد.۲. طراحی آموزشی به روش نظامدار واکت بر کاهش اختلالات ادراک بصری در ناتوانی های نوشتاری دانش آموزان پایه دوم ابتدایی در سطح (p=0/005) تأثیر دارد. ۳. طراحی آموزشی به روش نظامدار واکت بر کاهش اختلالات حافظه بصری در ناتوانی های نوشتاری دانش آموزان پایه دوم ابتدایی در سطح  (p=0/001)تأثیر دارد۴. طراحی آموزشی به روش نظامدار واکت بر کاهش اختلالات چپ دستی در ناتوانی های نوشتاری دانش آموزان پایه دوم ابتدایی در سطح (p=0/000) تأثیر دارد. نتیجه گیری: استفاده ازروش نظامدار واکت بر کاهش اختلال نوشتاری دانش آموزان ویژه یادگیری منتهی می شود.
کلید واژه ها: طراحی آموزشی، روش نظامدار واکت، اختلالات نوشتاری، دانش آموزان ویژه یادگیری.

مقدمه:
    از نیمه قرن بیستم (دهه ۱۹۶۰) پژوهش و مطالعه درباره کودکانی آغاز شده است که حالت و کردار آنان برای بسیاری از پدران، مادران، معلمان و مددکاران حیران کننده است. این گروه، علی رغم داشتن هوش طبیعی، بدون بهره¬گیری از آموزش¬های ویژه قادر به ادامه تحصیل نیستند، یا برخی دیگر ممکن است یک روز مطلب را به خوبی فراگیرند و روز دیگر تمام آن را فراموش کنند ( کریمی، ۱۳۸۸). عده ای دیگر در پاره¬ای از کارها بر بسیاری از همگنان خود پیشی می¬گیرند و در قسمتی دیگر مانند کودکان کوچک تر از خود عمل می¬کنند. بسیاری از این کودکان تنها در یادگیری یک درس خاص دچار مشکل هستند، اما برخی از آنان در یادگیری چند موضوع درسی مشکل دارند. مشکل یادگیری این کودکان معمولاً با افزایش سن آنان شدیدتر می¬شود (همان منبع).
یکی از موارد شایع اختلال یادگیری، اختلال در نوشتن (رشدی) است که به طور متنوع به کلینیک¬های کاردرمانی مراجعه دارند. اختلال نوشتن یک اختلال مهارت آموزشی تعریف می¬شود که در دوران کودکی ظاهر می¬شود. این کودکان معمولاً وارونه ¬نویسی می¬کنند یا بسیار بد خط می‏نویسند. برخی از محققان عقیده دارند که بدنویسی این کودکان معمولاً به دلیل عدم هماهنگی آنان است ( چالفانت، ترجمه رونقی و همکاران، ۱۳۷۷).
   اختلال نوشتن بوسیله مهارت های نوشتنی که به طور قابل توجه پایین تر از سطح مورد انتظار با توجه به سن، ظرفیت هوش و سطح آموزش که بوسیله یک آزمون هنجارگزینی شده تعیین می شود، توصیف شده است. مؤلفه های اختلال نوشتن شامل املای ضعیف، اشتباهات در دستور زبان و نقطه گذاری، و دستخط ضعیف است. ناتوانی های نوشتن اغلب با دیگر اختلالات یادگیری همراه است (کرمی، ۱۳۸۳). مشکلات خواندن و نوشتن ممکن است به طور اولیه ناشی از اختلال کلی در عملکرد هوش باشد که در عقب ماندگی ذهنی دیده می شود. این را می توان با اجرای یک آزمون هنجاریابی شده هوش آن را ارزیابی نمود. نارساخوانی (و پی آمد آن نادرست نویسی) اصطلاحی کلّی است که وجود مشکلاتی را در قلمرو زبان نوشتاری مشخص می کند (والاس و مک لافلین، ترجمه منشی طوسی، ۱۳۷۰). باتوجه به این نظر که “آنچه خوب یادگرفته می شود به خوبی نیز به یاد آورده می شود (سیف ،۱۳۸۷). در این تحقیق (طراحی آموزشی مبتنی بر روش نظامدار واکت و تأثیر آن بر کاهش اختلالات نوشتن در کودکان پسر پایه دوم) سعی شده تا با پرداختن به وضعیت کنونی آموزش نوشتن ، مشکلات روش آموزش آن بررسی شود، و با استفاده از طراحی آموزشی مبتنی بر روش نظامدار واکت در جهت افزایش کیفیت تدریس این درس گام های مثبت برداشته شود. یکی از سؤالات که نیاز به بررسی بیشتر دارد این است که آیا روش نظامدار واکت با توجه به چشم اندازهای مثبتی که در آموزش و یادگیری دارد می تواند میزان تحقق اهداف درس خواندن و هجی کردن را در کودکان دارای اختلال افزایش دهد و یا اثر بخشی چندانی در این زمینه ندارد؟

 

منابع فارسی:

۱-    احدیان، محمد.(۱۳۸۲). مقدمات تکنولوژی آموزشی، تهران: بشری.
۲-    احمدآیی، آرزو (۱۳۸۲). پرورش توانایی های ذهنی و رفع اختلالات یادگیری ، تهران: مبنا.
۳-    اسدی دوست، نوشین (۱۳۸۷). تأثیر روش یکپارچگی حسی و آموزش مهارت های ادراکی-حرکتی بر مشکلات حرکتی کودکان نارساخوان پایه های اول تا سوم مقطع ابتدایی شهراصفهان.  پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گرایش روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان.
۴-    افضل نیا، محمدرضا (۱۳۸۴). طراحی و آشنایی با مراکز مواد و منابع یادگیری، تهران: سمت.
۵-    آقازاده،محرم(۱۳۸۸). روش های نوین تدریس(بر پایه پژوهش های:مغز محوری،ساخت گرایی،یادگیری از طریق همیاری،فراشناخت و…)، تهران: نشر آییژ.
۶-    انجمن روانپزشکی آمریکا (۲۰۰۲). متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی، ترجمه محمد رضا نیکخو و هامایاک آوادیس یانس، چاپ چهارم.
۷-    ای. گلاور، جان و برونینگ، راجر اچ.روانشناسی تربیتی اصول و کاربرد آن، ترجمه: علینقی خرازی(۱۳۸۵)، تهران : مرکز نشر دانشگاه.
۸-    ایچ ایلوارد، الیزابت؛ آر براون، فرانک. تشخیص و ساماندهی ناتوانی های یادگیری،  ترجمه رضا برادری(۱۳۷۷)، تهران:  انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی.
۹-    باشعور لشکری ، مریم (۱۳۷۹). نارسایی های ویژه یادگیری ، تهران: دنیای هنر.
۱۰-    بیابانگرد،اسماعیل (۱۳۸۴).روش های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی و رفتاری، تهران:نشر دوران.
۱۱-    تبریزی، مصطفی(۱۳۸۲). درمان اختلالات دیکته نویسی، تهران: انتشارات فراروان.
۱۲-    تبریزی،مصطفی(۱۳۸۴). درمان اختلالات خواندن، تهران:  نشر گفتمان.
۱۳-    جوان بخت، جعفر (۱۳۸۳). رشد آموزش ابتدایی، مجله رشد آموزش ابتدایی، سال هفتم فروردین  شماره ۵۷ . 
۱۴-    چالفانت، کرک. اختلالات یادگیری تحولی و تحصیلی، ترجمه: سیمین  رونقی،زینب خانجانی، مهین وثوقی رهبری(۱۳۷۷)، انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی.
۱۵-    حاج بابایی، مرتضی و دهقانی هشتجین، یاور ( ۱۳۸۶). آشنایی با ویژگی ها و مسائل کودکان استثنایی، نشر کتاب های درسی ایران.
۱۶-    حداد، وادی و دراکسلر، الکساندرا. فناوری برای آموزش، قابلیت ها، پارامترها و چشم اندازها، ترجمه: محمدرضا سرکار آرانی و علی رضا مقدم (۱۳۸۶)، تهران، نشر نی.
۱۷-    خوش خلق، ایرج (۱۳۸۳). راهنمای آموزش و ارزشیابی مهارت املای فارسی در کلاس درس ،تهران: نشر لوح زرین.
۱۸-    دستور خط فارسی مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی (۱۳۸۱) نشر فرهنگستان زبان و ادب فارسی
۱۹-    دلاور،علی(۱۳۸۷). روش های آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
۲۰-    رضوی، سیدعباس.(۱۳۸۶). مباحث نوین در فناوری های آموزشی.اهواز: دانشگاه شهید چمران.
۲۱-    رمضانی، مژگان(۱۳۸۳(. تاثیر برنامه های ترمیمی در فراگیری دانش آموزان نارسا نویس پایه سوم دبستان شهرستان گچساران، پایان نامه ارشد،دانشگاه طباطبایی.
۲۲-    رمی زفسکی،ای.جی. طراحی نظام های آموزشی تصمیم گیری در برنامه ریزی درسی و طراحی برنامه درسی، ترجمه هاشم فردانش (۱۳۸۶)، تهران: انتشارات سمت (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی۱۹۸۷).
۲۳-    زندی، بهمن (۱۳۸۳). روش تدریس زبان فارسی در دوره ی دبستان، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، چاپ ششم.
۲۴-    سانتراک، جان دبلیو (۲۰۰۸). روان شناسی تربیتی، ترجمه : شاهده سعیدی و مهشید عراقچی و حسین دانش فر (۱۳۸۷)، نشر رسا تهران، چاپ اول.
۲۵-    سورسوری، کلثوم (۱۳۸۹). طراحی و تولیر رسانه آموزشی املا و بررسی تأثیر آن بر کاهش اشکالات املایی دانش آموزان پایه دوم ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
۲۶-    سیف، علی اکبر (۱۳۸۷). روان شناسی پرورشی نوین:روان شناسی یادگیری وآموزش، تهران: دوران
۲۷-    سیف، علی اکبر (۱۳۸۸). روانشناسی تربیتی، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ بیستم.
۲۸-     شریعتمداری، علی ( ۱۳۶۷ ). روانشناسی تربیتی، انتشارات امیر کبیر، چاپ سوم.
۲۹-    شهرآرای، مهرناز (۱۳۷۷). روانشناسی یادگیری کودک و نوجوان. انتشارات رشد.
۳۰-    شهیم، سیما (۱۳۷۳). مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر برای کودکان، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
۳۱-    صفر زاده، مهتاب (۱۳۹۰). رشد ابتدایی دوره ی ۱۱ بهمن ۸۶ شماره ۹۰.
۳۲-    طحان کار دزفولی، مریم ( ۱۳۸۹). بررسی تأثیر و مقایسه دو روش درمانی چند حسی فرنالد و ادراکی – حرکتی کپارت در کاهش اختلال دیکته نویسی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
۳۳-    فتح آبادی، جواد(۱۳۷۷). روش تدریس املا در دوره ابتدایی،تهران: انتشارات صیانت.
۳۴-    فردانش ، هاشم (۱۳۸۷). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی ، تهران: سمت.
۳۵-    فرشاد فر، عزت الله (۱۳۷۹). اصول و روش های آماری، کرمانشاه: طاق بستان.
۳۶-    فریار، اکبر و رخشان، فریدون (۱۳۷۹). ناتوانی های یادگیری، تهران: انتشارات مبنا.
۳۷-    کمپ و همکاران.طراحی آموزش اثر بخش، ترجمه: غلامحسین رحیمی دوست(۱۳۸۷)، اهواز: دانشگاه شهید  چمران (تاریخ انتشار به زبان اصلی،۲۰۰۴).
۳۸-    کرمی، جهانگیر(۱۳۸۳). بررسی همه گیرشناسی ناتوانی یادگیری املا و اثر روش درمان چند حسی در کاهش این ناتوانی در دانش آموزان دوره ابتدایی شهر اهواز، رساله دکتری، دانشگاه شهید چمران اهواز.
۳۹-    کریمی، یوسف (۱۳۸۸). روانشناسی تربیتی، نشر ارسباران، چاپ ۱۱.
۴۰-    کریمی، یوسف(۱۳۸۳). اختلالات یادگیری، مسائل نظری و عملی به انضمام مطالعات موردی نمونه،تبریز: نشر ساوالان.
۴۱-    کوپر، پل و اریگان، فینتان چ. تعلیم و تربیت کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی بیش فعالی، ترجمه : ابولفضل شریعت پناهی ( ۱۳۷۸)، انتشارات رشد.
۴۲-    لشین، بی.پولاک و رایگلوث. راهبرد ها و فنون طراحی آموزشی، ترجمه هاشم  فردانش (۱۳۸۶)، تهران: انتشارات سمت.
۴۳-    معتمدی،  فرشته (۱۳۸۶). رشد معلم دوره ی ابتدایی،  مجله رشد معلم، شماره ۲۱۰.
۴۴-    ملکیان، فرامرز،جامه بزرگ، زهرا(۱۳۸۸). فرایند طراحی، اجرا و ارزشیابی رسانه ها و روش های آموزشی، انتشارات دانشگاه آزاد کرمانشاه.
۴۵-    نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم (۱۳۶۹).اختلالات یادگیری، انتشارات امیر کبیر، چاپ چهارم.
۴۶-    هادی پور، عظیم (۱۳۸۵). رشد اموزش ابتدایی دوره ی دهم بهمن ۸۵ شماره ۸۲ .
۴۷-     هالاهان، دانیل پی و کافمن، جیمز ام (۱۹۹۴). کودکان استثنایی مقدمه ای بر آموزش های ویژه ترجمه: مجتبی جوادیان (۱۳۷۸)، انتشارات استان قدس رضوی، چاپ پنجم.
۴۸-    هامیل،دونالد؛  بارتل، نتی آر. آموزش دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری و رفتاری، ترجمه: اسماعیل بیابانگردومحمدرضا نائینیان(۱۳۸۱)، تهران: انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنایی.
۴۹-    هژبری، عذرا (۱۳۸۳) رشد اموزش ابتدایی آبان ۸۳ شماره ۶۱ .
۵۰-    والاس، جرارد و مک لافلین، جیمز. آ(۱۹۶۹). ناتوانی های یادگیری مفاهیم و ویژگی ها، ترجمه: تقی منشی طوسی (۱۳۷۰)، انتشارات استان قدس رضوی، چاپ دوم .

 

منابع لاتین:

۱-    Banathy,B.H.(1987) “Instructional systems design.In R.M.Gagne”(ED.) Instructional technology:Foundations(pp.85-112).Hillsdale,NJ:Lawrence Earlbaum Associates.
۲-    Bowsher,J.E.(1989)”Educating America:lessons learned in the nations corporations”.new York:john wiley&sons.
۳-    Burton,J.,Moore,D.,&Magliaro,S.(1996)”Behaviorism and Instructional technology”.In D.jonassen(ED.).Handbook of research for educational communications and technology.new York:Macmillan.
۴-    Dean,P.J.(2009)”Examining the practice of Human performance technology”.performance improvement quarterly,9(1),66.
۵-    Dick,W.,Carey,L.,&Carey,J.(2005)”the systematic design of instruction”(6th ed.)Boston:Allyn&Bacon.
۶-    Ertmer,P.,&Quinn,.J.(2003)”the ID casebook:case studies in instructional design”.upper saddle River,NJ:Merrill//prentice Hall.
۷-    Gagne,R.M.,wager.w.w.,Golas,k.C.,&Keller,J.M.(2005)”principles instructional design”(5th ed.) Belmont,CA:Wadsworth.
۸-    Gustafson,K.L.,&Branch,R.(2009)”what is instructional design?”chapter2, Jorjia university.
۹-    Gustafson,K.L.(2002)”survey of instructional development models”.(4th ed.).syracuse university:ERIC Clearinghouse on information resources.
۱۰-    Hallahan, Daniel P., & Mercer, Cecil D (2006). Learning Disabilities: Historical Perspectives. Learning Disabilities Summit.
۱۱-    Hunter SJ, Donders J. (2008).Pediatric neuropschological intervension.1st Ed. New York: Cambridge;. P. 224-53.
۱۲-    Jochems.Wim et all(2009)”integrated E-learning”.london:Routledgefalmer.edit2.
۱۳-    Kaufman,R.(2000)”Mega planning:practical tools for organizational success”.thousand Oaks,CA:sage.
۱۴-    Merrill,M.david.(2009)”Firest principles of instruction. instructional design theories and models”.vol3.Building a common knowledge.
۱۵-    Merrill.david(2002)” first principle of instruction”.available at:http://www.id2.edu Jones.bryn.
۱۶-    Morrison,G.,Ross,S.,&Kemp,J.(2004)”Designing effective instruction”(4th ed).Hoboken,NJ:j.Wiley&sons.
۱۷-    Reddi .usha v et all (2003)” educational multimedia:at hand book for teacher-               developers”.new delhi: commonwealth educational media center for asi.
۱۸-    Smith J. (2005). Occupational therapy for children. 5th Ed. Philadelphia: Evolve; P. 587-615.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.