فایل ورد کامل امر به معروف و نهی از منکر در اقتصاد اسلامی؛ بررسی ابعاد فقهی و حقوقی و نقش آن در عدالت اقتصادی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل امر به معروف و نهی از منکر در اقتصاد اسلامی؛ بررسی ابعاد فقهی و حقوقی و نقش آن در عدالت اقتصادی دارای ۱۳۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل امر به معروف و نهی از منکر در اقتصاد اسلامی؛ بررسی ابعاد فقهی و حقوقی و نقش آن در عدالت اقتصادی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست مطالب
                                                                          
چکیده۱
فصل اول: کلیات
    
۱-۱- مقدمه۲    
۲-۱-بیان مسئله۴    
۳-۱- اهمیت موضوع۵    
۴-۱- بیان اهداف تحقیق۵    
۵-۱-روش انجام تحقیق۷    
فصل دوم: تعاریف و مفاهیم    
۲-۱- تعریف اقتصاد اسلامی۸
۲-۲-دلایلی در اثبات وجود نظام اقتصادی در اسلام۱۰
الف:دلایل کلامی۱۱
ب:استدلال به آیات و روایات دال بر جامعیت شریعت اسلام۱۲
ج:بررسی آیات وروایات فقهی۱۲    
۲-۳-موضوع علم اقتصاد اسلامی۱۳    
۲-۴-هدف علم اقتصاد اسلامی۱۳    
۲-۵-مبانی اقتصاد اسلامی در نظریه شهید صدر۱۴    
۲-۶- مقایسه مبانی و اهداف اقتصاد اسلامی و غیر اسلامی۱۴      
۲-۶-۱- اقتصاد هنجاری در مقابل اقتصاد اثبات۱۴    
۲-۶-۲- انسان اسلامی در برابر انسان اقتصادی غرب۱۶    
۲-۷-بررسی راهکارهای تحقق اقتصاد اسلامی در جامعه۱۸    
۲-۸-خلاصه فصل۱۸    
فصل سوم:امر به معروف؛تعاریف و کارکردها    
۳-۱- جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در تحقق احکام تشویقی و الزامی اسلامی در اقتصاد۱۸    
۳-۲- امر به معروف و نهی از منکر – تعاریف و مفاهیم۱۸    
الف- تعریف لغوی معروف و منکر۱۸    
ب- بررسی اهمیت امر به معروف و نهی از منکر از نظر اسلام۱۸    
ج- ادله‌ی منابع فقهی در مورد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر۱۸    
۳-۳- اقسام امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر۲۱    
۳-۴- بررسی چگونگی امرونهی در حوزه اقتصاد۲۳    
۳-۵-شرایط اجرای امر به معروف و نهی از منکر توسط مردم ۲۴    
۳-۶- کارکردهای امر به معروف و نهی از منکر در حوزه اقتصادی ۲۵    
۱- امنیت اقتصادی ۲۵    
۲- انسجام و بقای جامعه و وحدت آن۲۵    
۳- ضمانت اجرای احکام و دستورات الهی۲۵     
 4- برقراری عدالت اجتماعی ۲۶    
۵- آبادانی و سازندگی در جامعه۲۶    
۶-خیر و سلامتی۲۶
۷- قدرتمندی مومنان۲۶     
۸- تضعیف جبهه نفاق۲۶     
۹- مصلحت عمومی جامعه و طرد نااهلان از پست های کلیدی ۲۶    
۱۰- شکوفایی اقتصاد۲۶    
۳-۷- خلاصه فصل۲۶                                               
فصل چهارم :معروفات اقتصادی    
۴-۱-بررسی و معرفی معروفات در اقتصاد اسلامی۲۹    
۴-۱-۱-قرض دادن۲۹    
الف- تعریف لغوی۲۹     
ب- تعریف حقوقی۲۹    
ج- تعریف فقهی۲۹    
۴-۲-۱- نحوه قرض دادن و قرض گرفتن در آموزه های فقهی ۲۹
۴-۲-۱-۱-اوصاف عقد قرض۳۰
۴-۲-۱-۲-شرط اجل در قرض۳۰
۴-۲-۱-۳-تلف یا نقض مورد قرض۳۰
۴-۲-۱-۴-ارائه مهلت به مدیون۳۰    
۴-۲-۴-  دلایل قرآنی معروف بودن  قرض دادن۳۰     
۴-۲-۵-دلایل عقلانی در معروف بودن قرض دادن۳۱    
۴-۲-۶- دلایل روائی در معروف بودن قرض دادن۳۲    
۴-۳-صدقه۳۳    
الف- تعریف فقهی۳۳     
ب- دلائل روائی در معروف بودن صدقه۳۳     
ج- دلایل عقلی در معروف بودن صدقه ۳۳    
د- دلایل اقتصادی در معروف بودن  صدقه ۳۳    
ذ- انواع صدقه۳۴    
۴-۴- خمس ۳۴    
الف- تعریف لغوی۳۴     
ب- تعریف فقهی۳۴    
ج- بررسی خمس در آیات و روایات۳۵      
ر- فلسفه  عقلی و عرفی خمس۳۷    
۴-۵- کسب حلال۳۹    
۴-۵-۱-کار در فقه اسلامی۳۹    
۴-۵-۲-کار در قرآن۴۰    
۴-۵-۳- نظر دین اسلام نسبت به کسانی که به کسب روزی حلال می پردازند ۴۱    
۴-۵-۴- نظارت رسمی و اجتماعی(امر به معروف و نهی از منکر) روی فرایند کار در آموزه های دینی۴۳    
۴-۵-۵- دلایل لزوم امر به کسب روزی حلال و تلاش و کوشش در جوامع معاصر اسلامی۴۳    
۴-۶-زکات۴۴    
۴-۶-۱- معنای لغوی  زکات۴۴    
۴-۶-۲- معنای اصطلاحی زکات۴۵    
۴-۶-۳- اهمیت زکات در آیات و روایات۴۵     
۴-۶-۴- ادلّه وجوب زکات۴۵    
۴-۶-۵- فواید پرداخت زکات۴۸    
۴-۶-۶- آثار فردی زکات۴۹    
۴-۶-۷- آثار اجتماعی زکات۵۰    
۴-۶-۸- آثار ترک زکات۵۱    
۴-۶-۹- لزوم توجه به امر به پرداخت زکات در جامعه۵۲     
۴-۱۰- خلاصه فصل۵۵    
فصل پنجم: منکرات اقتصادی    
۵-۱- معرفی برخی از منکرات موجود در حوزه اقتصاد۵۵    
۵-۱-۱- ربا۵۵     
الف- تعریف لغوی۵۵    
ب- تعریف فقهی۵۵    
ج- بررسی دلایل قرانی در منکر بودن ربا ۵۵    
۵-۱-۱-۱-انواع ربا۵۶    
۵-۱-۱-۲- دلایل طرح ربا به عنوان یک منکر اقتصادی۵۷     
۵-۱-۲- رشوه۶۰    
الف-تعریف لغوی ۶۱    
ب- تعریف فقهی
ج- بررسی دلایل حرمت رشوه۶۲
د-تفاوت رشوه وهدیه۶۴    
۵-۱-۳- شرکتهای هرمی ۶۴    
الف- تعریف شرکتهای هرمی۶۴    
۵-۱-۳-۱-دلایل طرح فعالیت شرکتهای هرمی به عنوان یک منکر اقتصادی۶۴    
الف-  دلایل  عقلی و اقتصادی۶۴    
ب- دلایل فقهی و دینی در رد شرکتهای هرمی۶۵    
۵-۲- خلاصه فصل ۶۷    
فصل ششم: جمع بندی و نتیجه گیری    
۶-۱- بررسی وظایف دولت اسلامی در تحقق اقتصاد اسلامی۷۰    
۶-۲- راهکارهای اسلام برای دستیابی به اقتصاد سالم و اخلاقی۷۵     
۶-۳- راهکارهای پیشنهادی برای تحقق اقتصاد اسلامی با استفاده از اجرای امر به معروف و نهی از منکر در حوزه اقتصاد۷۶    
۶-۴- پیشنهادات پژوهشی برای آینده۷۶    
۶-۵- خلاصه فصل۷۶
منابع فارسی۷۷
منابع عربی ۷۹
    
 
چکیده:
بررسی منابع مربوط به اقتصاد اسلامی گویای توجه به اقتصاد در اسلام به عنوان امری اخلاقی یا آمیخته بودن مجموعه احکام و مقررات اقتصادی با نوعی اخلاق اسلامی است.اتخاذ چنین رویکردی نسبت به اقتصاد در اسلام نشانگر توجه اسلام به ابعاد انسانی و در نظر گرفتن اقتصاد به عنوان امری است که در خدمت کمال و تعالی انسان باشد و تا از این طریق پلی بین دنیا و آخرت انسان زده شود. بعبارتی؛ نظام اقتصادی اسلامی عبارتست؛ از مجموعه ای مرتبط و منظم از عناصری که در زمینه ـ مالکیت ـ کار ـ سرمایه ـ تعدیل ـ تولید ـ تجارت ـ توزیع ـ مصرف ـ زکات ـ خمس ـ ارث و انفاق برای رائه موفق ترین الگوی زندگی برای انسانها در کنار هم قرار گرفته اند .بعبارتی اینکه در نظام اقتصادی اسلام، انگیزه فعالیتهای اقتصادی تحصیل رضای خداوند است  و هدف ؛ سلامتی اقتصادی فرد ـ خانواده ،اجتماع وامت در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و قسط واقعی است.
این تحقیق با روش اسنادی و با استفاده از منابع فقهی و حقوقی به دنبال بررسی دیدگاههای اسلام در رابطه با رفتارهای اقتصادی می باشد تا ضمن معرفی موارد منکر یا معروف رفتارهای مذکور از نظر اسلام ،راهکارهای کاستن از میزان منکرات و افزایش و بسط معروفات اقتصادی به منظور تحقق جامعه ایده آل اسلامی را ارائه نماید. در این راستا ابتدا به تعریف معروف و منکر و شرایط آن از نظر اسلام پرداخته شده و سپس به بررسی و معرفی معروفات اقتصادی اقدام شده است .در این چارچوب قرض الحسنه،خمس،زکات،کسب روزی حلال،و کار و تلاش به عنوان بخشی از معروفات اقتصادی مورد نظر اسلام معرفی شده و راهکارهای نهادینه سازی و بسط این معروفات مورد بررسی قرار گرفته است . در حوزه رفتارهای منکر نیز ربا و رشوه خواری مورد بررسی قرار گرفته و دلایل رواج و گسترش این منکرات و وظیفه حکومت اسلامی در راستای کاستن از میزان منکرات و مقابله با آنها طرح شده است .   

فصل اول:  کلیات

*مقدمه
*بیان مسئله
*اهمیت موضوع
*اهداف تحقیق
 
۱-۱-مقدمه
انسان طبق جهان بینی اسلام موجودی مرکب از جسم وروح است وسعادت وخوشبختی واقعی اش در تکامل معنوی وسعادت اخروی است از این رو هدف نهایی تمام تعالیم اسلام و همه نظام های اجتماعی آن فراهم ساختن شرایطی است که انسان بتواندبه تکامل روحی ومعنوی خود- که همان قرب الی الله است- برسد. براین اساس اهداف نظام اقتصادی اسلام در این راستا و درجهت فراهم ساختن فرصت ها و ایجاد شرایط معیشتی مناسب و دفع موانع رشد و کمال روحی ومعنوی انسان ها خواهد بود.
اقتصاد اسلامی بر خلاف اقتصاد لیبرالیستی یا کمونیستی اقتصادی اخلاقی است که در وهله اول سعادت و کمال بشری را هدف قرار می دهد و رعایت اصول انسانی و اخلاقی را در رفتارهای اقتصادی اصلی مهم قلمداد کرده و مسلمانان را سفارش به رعایت عدل و انصاف در معاملات می نماید . اسلام در مباحث اقتصادی خود ضمن تاکید بر کار و تلاش و کسب روزی حلال انباشت ثروت را رد نمی کند اما بر شیوه های سالم دستیابی به ثروت تاکید می کند.
متاسفانه امروزه در عصری زندگی می کنیم که مدلهای موفق اقتصاد غربی و جاه و جلال تمدن غربی چشمان همه جهانیان را خیره کرده است و تبعیت از شیوه ها و روشهای اقتصاد لیبرالیستی را امری غیر قابل اجتناب نموده است،در حالیکه همواره از این امر غفلت شده است که آیا ثروتهای کلان در کشورهای غربی و آسمان خراشهای سر به فلک کشیده و ماشین های مدل بالا،متعلق به همه است یا قسمت اعظم ثروت در دست عده ای خاص متمرکز است. آیا تمسک به شیوه های اقتصاد غربی که اخلاق در مبادلات اقتصادی را در رده آخر اهمیت قرار می دهد و تنها هدف خود را کسب سود و منافع هر چه بیشتر قلمداد می کند،قادر به برقراری عدالت اقتصادی در سطح جامعه و توزیع برابر ثروت در میان همه مردم است؟
در واقع آنچه اقتصاد اسلامی را از اقتصادهای دیگر متمایز می سازد،طرح چنین سوالاتی در اقتصاد اسلامی و تلاش برای ارائه راهکاری برای پاسخگویی به آنها است.از همین روی اسلام اقتصاد راامری همگانی و ثروتها و تولیدات جامعه را متعلق به همه می داند ،بر لزوم کار و تلاش صادقانه تاکید کرده و فرصت طلبی و تقلب در مبادلات اقتصادی را حرام می داند ،بر قرض الحسنه به عنوان راهکار ایجاد اشتغال و راه اندازی کسب و کار تاکید کرده و آن را ثوابی بزرگ می داند و ربا را از گناهان بزرگ شمرده و بواسطه اثرات مخرب آن روی کار و تولید مسلمانان را از آن نهی می کند.
علیرغم وجود سازکارهای مناسب در آموزه های دین اسلام برای تنظیم رفتارهای اقتصادی در سطح فردی و اجتماعی ،امروزه شاهد کم توجهی به این مقوله ها از سوی فعالان بخشهای مختلف اقتصاد در کشورمان هستیم . به جرات می توان گفت در بخش اعظمی از بدنه اقتصادی کشور مفهوم خمس و زکات جایگاهی ندارد و بسیاری از فعالین اقتصادی حتی با تعاریف این مفاهیم نیز آشنا نیستند . قرض الحسنه تبدیل به شعاری شده است که فقط در برخی محافل داده می شود و مصداقهای عینی و عملی آن را کمتر در سطح جامعه می توان پیدا کرد . به نظر می رسد ،قسمت اعظم نارسایی ها و ضعف های اقتصادی موجود در ملل مسلمان ناشی از بی توجهی به مبانی اقتصاد اسلامی باشد و دلیل عمده این امر عدم اهتمام از سوی دولت و ملت برای تحقق احکام اقتصادی اسلام است . لذا تلاشی جدی و فرهنگ سازی مناسب به منظور شروع حرکتی بزرگ برای عملی نمودن آموزه های اقتصادی اسلامی در سطح خرد و کلان و در همه ساختارهای و نهادهای اقتصادی کشور لازم و ضروری به نظر می رسد.      

 

منابع فارسی

۱- توکلی،احمد ، بازار ، دولت، کامیابی ها و ناکامی ها،  تهران : انتشارات سمت، ۱۳۸۰

۲- جمشیدی،محمد حسین،اندیشه سیاسی امام سید محمد باقر صدر،دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی ،۱۳۷۷

۳- دادگر،یدالله ، مالیه عمومی و اقتصاد دولت،  تهران: بشیر علم و ادب، ۱۳۷۸

۴- سبحانی تبریزی ،جعفر،سیمای اقتصاد اسلامی(۱۳۷۸)،قم:انتشارات موسسه امام جعفر صادق

۵- سلیمی ،علی،نهج الفصاحه ،تهران۱۳۸۶

۶- شوشتری ،فخرالدین، طرح گسترده اقتصاد اسلام، تهران، انتشارات بدر،۱۳۷۰

۷-  شهیدی ،جعفر،ترجمه نهج البلاغه، تهران،انتشارات علمی و فرهنگی،۱۳۷۶

۸- صدر، سید محمدباقر، اقتصاد ما، ترجمه محمدکاظم موسوی،تهران:انتشارات اسلامی،۱۳۷۸

۹- فراهانی فرد،سعید،نقش دولت در اقتصاد(مجموعه مقالات)،تهران،موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر،۱۳۸۰

۱۰- قدیری‌ اصلی‌، باقر، (۱۳۵۲)، کلیات‌ علم‌ اقتصاد، رشت‌: مدرسه‌ عالی‌ بازرگانی‌ رشت‌.

۱۱-کاتوزیان، ناصر؛ حقوق مدنی (عقود معین)، تهران، شرکت انتشار، ۱۳۷۶، چاپ ششم

۱۲- مطهری‌، مرتضی‌. مسأله‌ ربا. تهران‌: انتشارات‌ صدرا ،۱۳۷۵

۱۳- مطهری ،مرتضی،اسلام و مقتضیات زمان،انتشارات صدرا،قم،۱۳۶۷

۱۴- میرمعزی، سیدحسین، «ترسیم نظام اقتصادی اسلام براساس مکتب اقتصادی آن»، نامه مفید،۱۳۷۷، ش۱۴، ص۲۱۸.

۱۵-الموسوی الخمینی،روح الله (۱۳۷۷)، شرح چهل حدیث،موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،چاپ چهاردهم

۱۶- معین، احمد،(۱۳۷۵)، فرهنگ فارسی،تهران: امیرکبیر، چاپ نهم

۱۷- محمدبن مکی، شهیداول،لعمه دمشقیه،(۱۳۸۵) ،ترجمه علی شیروانی ،محسن غرویان ،قم:نشر دارالفکر

۱۸- مدنی ،سید جلال الدین ،(۱۳۶۶)،حقوق اساسی در جمهوری اسلامی ایران ،تهران:انتشارات سروش

۱۹-میرمعز‌ی‌ ،سید حسن،(۱۳۷۸)،نظام‌ اقتصادی‌ اسلام؛ انگیزه‌ها و اهداف، تهران: کانون‌ اندیشه‌ جوان

‌20-مصباح‌یزدی،محمدتقی،(۱۳۸۱)،اخلاق‌در قرآن،قم:نشردارالفکر

۲۱-محمدی ری شهری ،محمد، (۱۳۷۷)، میزان‌ الحکمه، ج‌ 3

۲۲-نراقی،ملا احمد، (۱۳۷۸)،معراج السعاده،تهران،پیام آزادی

۲۳- هادوی‌نیا، علی‌اصغر،(۱۳۷۸)، قرض‌الحسنه وآثار اقتصادی آن، (قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)

۲۴- یوسفی، احمد علی، (۱۳۸۱)،روش‌های کشف آموزه‌های اقتصاد اسلامی ،تهران

۲۵- یوجیرو هایامی؛ (۱۳۸۰)،اقتصاد توسعه: ‌از فقر تا ثروت ملل؛ ترجمه: غلامرضا آزاد (ارمکی)؛ تهران: نشر نی

۲۶- فصلنامه‌ نقد و نظر (فرهنگی‌، عقیدتی‌، اجتماعی‌). ،تفاوت‌ ربا و بهره‌ بانکی‌، غنی‌نژاد، موسی‌. دفتر تبلیغات‌ اسلامی‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌.

منابع‌ عربی

۱- قرآن

۲- الامدی التمیمی،عبدالواحد،(۱۳۶۰ه.ش)،غررالحکم و دررالحکم،تحقیق میرسیدجلال الدین محدث ارموی،تهران:جامعه.

۳- ابن‌ ادریس‌، محمدبن‌ احمد، (۱۴۱۰ ق‌)، السرائر، ایران‌: مؤسسه‌ النشر الاسلامی‌، چاپ‌ سوم‌.

۴- ابن‌ عابدین‌، (بی‌تا). الدرالمختار. لبنان‌: داراحیاء التراث‌ العربی‌.

۵- ابن‌ همام‌، (بی‌تا)، فتح‌ القدیر، لبنان‌: دارصادر للطباعه‌ و النشر.

۶-ابن فارس ،معجم مقاییس اللغه،ج ۳

۷-ابوالفتوح رازی، حسین بن علی،(۱۴۰۸ق)، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، مشهد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی،.

۸-جبعی عاملی،زین الدین،(۱۳۸۴)،روضه البهیه فی شرح المعه الدمشقیه،ترجمه اسدالله لطفی،تهران:نشر مجد

۹- جزیری‌، عبدالرحمان‌، (۱۴۰۶ ق‌.)، الفقه‌ علی‌ المذاهب‌ الاربعه، لبنان‌: داراحیاء التراث‌ العربی‌،چاپ‌ هفتم‌.

۱۰- حر عاملی‌، محمدبن‌ حسن‌، (بی‌تا)، وسائل‌الشیعه‌، لبنان‌: دار احیاء التراث‌ العربی‌.

۱۱- الحرانی، ابو محمد الحسن بن علی بن الحسین بن شعبه،(۱۳۸۲)،تحف العقول،ترجمه احمد جنتی،تهران؛انتشارات امیرکبیر

۱۲-راغب اصغهانی،حسن ابن محمد،المفردات فی غریب القرآن،ج۲ ،۲۶۱۳

۱۳- سنهوری‌، احمد، (بی‌تا)،مصادر الحق‌، لبنان‌: داراحیاء التراث‌ العربی‌.

۱۴- شوکانی‌، محمدبن‌ علی، (بی‌تا)، نیل‌الارطار، لبنان‌: دارالجیل‌.

۱۵- شیخ‌ صدوق‌، (۱۴۱۰ ق‌.)، المقنع‌، سلسله‌ الینابیع‌ الفقهیه‌، لبنان‌: مؤسسه‌ فقه‌ الشیعه‌، الدار الاسلامیه‌، چاپ‌ اول‌.

۱۶- صدر، محمدباقر، (۱۳۹۳ ق‌)، اقتصادنا، لبنان‌: دارالفکر. چاپ‌ چهارم‌.

۱۷- طوسی‌، محمدبن‌ حسن‌، (۱۴۰۶ ق‌.)، التهذیب‌، لبنان‌: دارالاضواء. چاپ‌ سوم‌

۱۸- طبرسی، فضل بن حسن(۱۳۷۲) ،مجمع‌البیان فی تفسیر القرآن، تهران، ناصرخسرو

۱۹- طباطبایی، سیدمحمدحسین(۱۴۱۷ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم، انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

۲۰- عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه،(۱۴۱۵ق)، نورالثقلین، قم: اسماعیلیان

۲۱- قرشی،سید علی اکبر،قاموس قرآن ،ج۶،چ چهارم،۴۶۱۳

۲۲- کلینی‌، محمدبن‌ یعقوب‌، (۱۳۵۰ ش‌.)، اصول‌ کافی‌، ایران‌: دارالکتب‌ الاسلامیه‌.

۲۳-مجلسی،محمد باقر،بحار الانوار،ج۲۶

۲۴- الموسوی الخمینی،روح ا.. (ره)،(۱۴۲۴ق)،تحریر الوسیله، ج ۲، طبع و نشر: موسسه اسلامی (جامعه مدرسین)، چاپ نهم

۲۵- معلوف، لویس(۱۹۷۳م)،المنجد، بیروت: دار المشرق

۲۶- نجفی ،محمد حسن ،(۱۹۸۱م)، جواهر الکلام ، چاپ هفتم ،بیروت

۲۷- ناصف‌، منصور علی‌. (بی‌تا)، التاج‌ الجامع‌ للاصول، لبنان‌: دارالفکر

 

پیوست۱

فهرست نمایه اشخاص و کتابها

فهرست نمایه اشخاص و کتابها

نام اشخاص

حر عاملی‌، محمدبن‌ حسن‌:41-46-47-62-67-94-98-103-114-117-118-120-135-147-152

سبحانی،جعفر:۷-۳۰

امام علی (ع): ۱۷-۱۸-۱۹-۴۸-۷۴-۸۴-۸۸-۹۵-۱۴۸

شوشتری،فخرالدین: ۱۱

سلیمی،علی: ۴۱-۷۴

الجزیری: ۱۱۴

الحرانی، ابو محمد الحسن بن علی بن الحسین بن شعبه:۴۱

امام صادق(ع):۵۸-۶۰-۶۲-۶۳-۶۸-۷۴-۷۹-۸۰-۸۸-۸۹-۹۲-۹۳-۹۶-۹۷-۹۸-۱۰۱-۱۰۳-۱۰۸-۱۰۹-۱۱۵-۱۱۷-۱۲۷-۱۳۵-۱۵۲

امام رضا(ع):۱۰۹-۱۱۵-۴۰-۶۹-۸۸-۹۵-۹۹

صدر،محمد باقر:۲۰-۱۲۰-۱۲۵-۱۴۵

طباطبایی، سیدمحمدحسین:۳۲-۳۳-۸۷-۹۱-۱۲۵-۱۲۶-۱۶۲

طباطبایی یزدی،سید کاظم: ۱۲۴-۱۲۹-۱۴۱

مطهری،مرتضی:۱۱۷-۱۶۳

مجلسی،محمد باقر:۹۰-۹۲

نراقی،ملا احمد: ۶۰-۶۲-۱۰۸-۱۲۷-۱۶۴-

نجفی،محمد حسن:۳۲-۶۳-۱۲۵-۱۶۲

یوسفی،احمدعلی: ۱۲

جبعی عاملی،زین الدین(شهید ثانی):۱۲۵-۱۲۷

نام کتابها

جواهر الکلام:۳۲

جامع الاحادیث:۱۰۳

روضه البهیه:۵۵-۱۲۵

لمعه دمشقیه:۶۱

فرهنگ عمید:۱۴۰-۱۲۴

قران کریم:۳۶-۳۸-۳۹-۴۲-۴۷-۵۱-۷۲-۷۷-۸۲-۸۷-۸۸-۸۹-۹۰-۹۳-۹۷-۹۸-۹۹-۱۰۱-۱۰۲-۱۰۴-۱۱۲

نهج البلاغه:۳۵-۴۲-۸۸-۱۲۵-۱۳۵-۱۴۷-۱۴۸-۱۴۹-۱۵۰-۱۵۲

مکاسب:۱۲۷

 
Abstract

A Legal and juridical review of positive order and inhibition of negative in Islamic economic

Considering Islamic economic resources which indicates attention to economy in Islam is as a moral action and it has mixed of a set of economic commandments and requirements with Islamic ettics.

Taking such a policy about economy in Islam indicates Islam attention to human dimensions and considering economy as a matter that be in the employ of human perfection and excellence so there is a bridge between the world and the next world, in other worlds,  Islamic economic system and discipiline is a regular and systematic set of elements which have placed near together in the case of ownership, work, capital, modification, production, trade, distribution, consumption, mobilization, usury, poor-due, fifth property, inheritance, nourishment to provide most successfull pattern of life for human. In the other words, in the Islamic economic system, motivation of the economic activities is for God’s sake and its aim is individual and family economic healthy, and heath of people and society to reach social and real justice.

This research study Islamic insights about economic activities and behaviours by using of jurisprudence resources and documentary method to provide prohibited or positive ordered cases of the mentioned behaviours in the poin of Islam and to reducing prohibited behaviours and increasing economic orders to have an ideal Islamic society. In this case, At first,  prohibited and ordered behaviours definition and its conditions from the point of Islam were provided and then economic orders was studies and introduced. In this framework, money loaned without interest, fifth of property given to Islamic freasury as an Islamic tax, poor-due, turn an honest money and work and trying were introduced as a part of Islamic economic positive orders and institutionalozation strategies of these positive orders have been studied. In the domain of prohibited  behaviours , usury, bribery, embezzlement, swindling also have been studied and these prohibited  behaviours spreading reasons and Islamic government duties to decrease prohibited  behaviour and control them have been provided.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.