فایل ورد کامل تحقیق پژوهشی درباره مقایسه داستان پیرچنگی مولوی با داستان پیر رباب‌نواز عطار در مثنوی مصیبت‌نامه


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل تحقیق پژوهشی درباره مقایسه داستان پیرچنگی مولوی با داستان پیر رباب‌نواز عطار در مثنوی مصیبت‌نامه دارای ۲۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق پژوهشی درباره مقایسه داستان پیرچنگی مولوی با داستان پیر رباب‌نواز عطار در مثنوی مصیبت‌نامه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق پژوهشی درباره مقایسه داستان پیرچنگی مولوی با داستان پیر رباب‌نواز عطار در مثنوی مصیبت‌نامه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق پژوهشی درباره مقایسه داستان پیرچنگی مولوی با داستان پیر رباب‌نواز عطار در مثنوی مصیبت‌نامه :

بخشی از فهرست فایل ورد کامل تحقیق پژوهشی درباره مقایسه داستان پیرچنگی مولوی با داستان پیر رباب‌نواز عطار در مثنوی مصیبت‌نامه

فهرست عناوین

درباره عطارنیشابوری…………………………………………………………………………………………..۳

آثارعطارنیشابوری……………………………………………………………………………………………….۴

عطاردرعرفان وادب فارسی…………………………………………………………………………………….۵

وفات عطار………………………………………………………………………………………………………..۶

مصیبت نامه……………………………………………………………………………………………………….۷

مولوی………………………………………………………………………………………………………………۸

تولد مولوی…………………………………………………………………………………………………………۸

آثارمولوی………………………………………………………………………………………………………….۸

درباره مثنوی معنوی………………………………………………………………………………………………۹

داستان پیررباب نواز………………………………………………………………………………………..۱۱-۱۰

داستان پیرچنگی……………………………………………………………………………………………..۱۴-۱۲

سابقه دو داستان پیرچنگی و پیررباب نواز……………………………………………………………………….۱۵

هدف داستان………………………………………………………………………………………………………۱۵

مقایسه دو داستان……………………………………………………………………………………………..۲۵-۱۵

منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………….۲۶

درباره عطارنیشابوری

عطار یکی ازشاعران بزرگ ایران درقرن ششم و اوایل قرن هفتم است که تاریخ دقیق تولد اومانند تاریخ تولد

بسیاری ازنام آوران ادبیات نامعلوم است.

« دولتشاه سمرقندی درتذکره الشعراء تاریخ تولد عطار را روزششم شعبان سال ۵۱۳ هجری درقریه کدکن

می نویسد» (عطار / فریدالدین / مقدمه مصیبت نامه / نورانی وصال / صفحه پنج )

« هدایت تاریخ تولد او را در تذکره ریاض العارفین سال ۵۱۲ می نویسد»

(همان / همان)

«قاضی نورالله شوشتری در مجالس المؤمنین ومحمد دارا شکوه درسفینه الاولیاء تاریخ تولد او را ماه شعبان

سال ۵۱۳ می نویسند» (همان / همان)

«استاد سعید نفیسی نیز پس ازبحث مستوفایی به دلایلی درست ترین تاریخ را ششم شعبان ۵۳۰ می نویسد»

(همان / همان)

اما دکتر نورانی وصا ل درپاورقی همان صفحه( صفحه پنج)می نویسد سال ۵۳۰ نیز از جهاتی که در

حوصله این مقاله بیرون است صحیح به نظر نمی رسد. (همان / همان / پاورقی شماره۱ )

« یکی از محققان بزرگ معاصر سال ۵۳۹ را صحیح ترمیداند»

( اشرف زاده / رضا / شرح گزیده منطق الطیر/ اساطیر۱۳۷۴ / ص۸)

آثارعطار نیشابوری

« ارباب تذ کره آثار زیادی به او منسوب می کنند که تا مرز۱۹۰ اثر میرود. ولی بدون تردید بسیاری

از این تصا نیف از اونبوده وتنها می توان کتبی را که در اشعار او بدان اشارت رفته بطورقطع از اودانست»

(عطار / مقد مه نورانی وصال /۲۵۳۶ / ص ده)

« به هر حال اهمّ کتب او به قرار ذیل است:

اسرارنامه ، الهی نامه ، بلبل نامه ، پند نامه ، خسرونامه ، مختارنامه ، شترنامه ، مصیبت نامه ،منطق

الطیر ، نزهه الاحباب ، دیوان قصاید وغزلیات وبالاخره تذکره الاولیا » (همان / یازده)

اما دکتر رضا اشرف زاده آثار اورا به قرار ذ یل برمی شمارد:

« منطق الطیریا مقامات طیور، مصیبت نامه ، اسرارنامه ، الهی نامه ـ که این چهار کتاب مثنوی اند ـ

مختارنامه که مجموعه رباعیات است ، دیوان قصاید وغزلیات و کتابی به نثر به نام تذکره الاولیا »

(اشرف زاده / ۱۳۷۴/ ۱۰)

عطار درعرفان وادب فارسی

عطار مسلّم یکی ازبزرگترین شعرای ایران است به عظمت مقام او درعرفان وبلندی مرتبه او درشاعری

عموم ارباب تذکره معترفند.

« جامی در نفحات الانس می گوید: آنقدر اسرار توحید وحقایق اذواق و مواجید که در مثنویّات وغزلیات

وی اندراج یافته در سخنان هیچ یک ازاین طایفه یافت نمی شود.» ( عطار/ مقدمه نورانی وصال/ ۲۵۳۶/ ص۸)

«عطارعارفی است که حقا ً مراحل سیروسلوک را طی کرده و از وساوس نفس جسته واز علایق دنیوی

گسسته است. او مردی وا رسته و به همه چیز دنیا بی اعتناست ، جهان فانی را سرابی میداند که مردم طمع

آب صافی از آن دارند. خواسته دنیا را زنجیری می داند که در پای ابناء بشر بسته شده است ، کلام او پر از

سوزوگداز و ترجمان عوالم روحی شوریده ودلی مشتاق وآرزومند است» (همان / همان)

« سخن عطار نیشابوری سه رکن اصلی دارد: زیبایی ، عشق و درد که ازاین سه رکن، درد رکن اصلی

است :

کفرکافر را و دین دیندار را ذره ای دردت دل عطار را

زبان عطار زبانی گرم وشوق انگیز است به همین جهت عارفان بزرگ سخن او را تازیانه اهل سلوک

دانسته اند که شوق حرکت در دلها برمی انگیزد.» (اشرف زاده / ۱۳۷۴/ ص۸ )

« او علاوه بر عرفان به علوم ادبی و پزشکی ونجوم دل بسته است، به همین جهت اصطلاحات این علوم

درشعرش به فراوانی دیده می شود» (همان / همان)

استاد سعید نفیسی نیزدر کتاب جستجو در احوال و آثارعطار نوشته اند:

« عطار به کسی می گفته اند که هم پزشک بوده باشد وهم داروفروش، چنانکه بسیاری از بزرگان اطبّای

قدیم ایران همه به همین حال زیسته اند و خود عطار درمثنوی خسرونامه گوید:

به داروخانه پانصد شخص بودند که در هر روز نبضم می نمودند

( عطار/ مقدمه نورانی وصال/ ازپاورقی دو / ص پنج )

وفات عطار

در مورد سال وفات او نیز اقوال گوناگون است . « به نظر میرسد سال ۶۲۷ که عبدالرحمن جامی در

کتاب نفحت الانس نوشته است مقرون به صحّت باشد » (همان / صص ۶و ۵ )

اما دکتر رضا اشرف زاده سال فوت عطار را ۶۱۸ بدست مغولان می داند .

( اشرف زاده /۱۳۷۴/ ص۸ )

اما درمورد محلّ دفن او اختلاف نظری بین ارباب تذکره وجود ندارد،آرامگاه او در شهر نیشابور و در

نزدیکی آرامگاه خیام می باشد که اهل دل و عرفان به زیارتش می روند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.