فایل ورد کامل تحقیق پژوهشی درباره موتورهای الکتریکی و تحلیل اصول طراحی، انواع مختلف و کاربردهای گسترده آن‌ها در صنایع


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل تحقیق پژوهشی درباره موتورهای الکتریکی و تحلیل اصول طراحی، انواع مختلف و کاربردهای گسترده آن‌ها در صنایع دارای ۱۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل تحقیق پژوهشی درباره موتورهای الکتریکی و تحلیل اصول طراحی، انواع مختلف و کاربردهای گسترده آن‌ها در صنایع  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحقیق پژوهشی درباره موتورهای الکتریکی و تحلیل اصول طراحی، انواع مختلف و کاربردهای گسترده آن‌ها در صنایع،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل تحقیق پژوهشی درباره موتورهای الکتریکی و تحلیل اصول طراحی، انواع مختلف و کاربردهای گسترده آن‌ها در صنایع :

بخشی از فهرست فایل ورد کامل تحقیق پژوهشی درباره موتورهای الکتریکی و تحلیل اصول طراحی، انواع مختلف و کاربردهای گسترده آن‌ها در صنایع

فهرست:
۱ ) کلیات موتور آسنکرون سه فاز : ………………………………………………………….۱
۱ – ۱ ) ساختمان موتورهای القایی سه فاز :………………………………………………………….۲
۱-۱ – ۱ ) استاتور : …………………………………………………………………………………….۲
۱-۱ – ۲ ) رتور : ………………………………………………………………………………………….۳
۱-۱ -۳ ) حلقه های لغزان : ………………………………………………………………………….۴
۱ – ۱ -۴ ) جاروبک ها : ……………………………………………………………………………….۴
۱ – ۱- ۵ ) یاتاقان و بدنه : …………………………………………………………………………..۴
۱ – ۲ ) عملکرد موترهای القایی سه فاز : ……………………………………………………………..۵
۱ – ۲ – ۱ ) موتور ساکن ……………………………………………………………………………..۵
۱ – ۲ -۲ ) مکانیزم تولید گشتاور در موتور القایی ( آسنکرون ) : …………….۹
۱ – ۲ – ۳ ) موتور گردان : …………………………………………………………………………۱۴
۱ – ۲ – ۴ ) موتور در شرایط ماندگار : …………………………………………………….۲۲
۱ – ۳ ) موتور فقس سنجابی : ……………………………………………………………………………۲۵
۲ ) انواع روشهای راه اندازی موتور القایی سه فاز: ……………………………….۲۸
۲ – ۱ ) روش راه اندای مستقیم : ……………………………………………………………………….۳۰
۲ – ۲ ) روش راه اندازی توسط افزایش مقاومت رتور : ……………………………………۳۱
۲ – ۲ – ۱ ) موتورهای رتور سیم پیچی شده : …………………………………………۳۱
۲ – ۲ – ۲ ) Liquide starter : ……………………………………………………………….37
فهرست:
۲ – ۲ – ۳ ) درایور راه اندای کرامی : ………………………………………………………..۳۸
۲ – ۲ – ۴ ) راه اندازی موتورهای قفس سنجابی با توجه
به جریان و مقاومت رتور : …………………………………………………….۴۰
الف – کلاس A : ……………………………………………………………………………………40
ب – کلاس D : ………………………………………………………………………………………41
ج – کلاسهای C , B : ……………………………………………………………………………41
د – رتورهایی با میله های عمیق : ………………………………………………………..۴۱
ه – موتورهای قفس سنجابی دوبل : ……………………………………………………..۴۲
۲-۳) انتخاب ولتاژ موتور :…………………………………………………………………………………۴۳
۲-۳-۱) راه اندازی موتور قفسه ای با کاهش ولتاژ استاتور :……………………۴۳
۲-۴ ) راه اندازی با استفاده از کلید ستاره مثلث : …………………………………………….۴۶
۲-۵) روش کلاج گریز از مرکز :………………………………………………………………………….۴۹
۲-۶) پیک جریان حین راه اندازی :……………………………………………………………………..۵۰
۲-۷) دینامیک راه اندازی :………………………………………………………………………………….۵۱
موتور با بار خالص : ……………………………………………………………………………….۵۳
گرم شدن رتور : ………………………………………………………………………………………..۵۳
۲-۸) راه اندازی موتورهای بزرگ به کمک خازن :………………………………………………۵۴
۲-۸-۱) مشکل راه اندازی موتورهای القایی بزرگ : ………………………………….۵۵
فهرست:
۲-۸-۲) عملکرد یک سیستم راه اندازی خازنی :…………………………………………۵۶
۳) راه اندازی تریستوری موتورهای القایی :…………………………………………..۵۷
مقدمه:……………………………………………………………………………………………………………….۵۸
۳-۲ ( مدهای کنترل:……………………………………………………………………………………………۶۲
۳-۲-۱( کنترل راه اندازی:………………………………………………………………………….۶۳
۳-۲-۲( کنترل شتاب راه اندازی:………………………………………………………………..۶۳
۳-۳) مشخصات راه اندازهای تریستوری:………………………………………………………….۶۷
۳ -۴( شرح مدارهای متداول راه اندازهای تریستوری:………………………………………۶۸
۳- ۵) مدار قدرت:…………………………………………………………………………………………………۶۸
۳-۵-۱( معرفی تریستور:…………………………………………………………………………..۶۹
۳-۵-۱-۱) مدل دو ترانزیستوری تریستور:………………………………………..۷۰
۳-۵-۱-۲) روش های روشن شدن تریستور:………………………………………۷۱
۳-۶) مدار فرمان:…………………………………………………………………………………………………۷۲
۳-۶-۱) مدار آتش کننده:…………………………………………………………………………….۷۴
۳-۶-۲ ) مدار تقویت کننده: ……………………………………………………………………….۷۵
۳-۶-۳) مزیت عمده راه اندازی موتور به شیوه تریستوری و
انتقال زاویه آتش:…………………………………………………………………………۷۶
۳-۶-۴ ) مدار خطای جریان:………………………………………………………………………..۷۷

فهرست:
۳-۷) طراحی و بررسی مدارعملی و ساده راه انداز نرم موتور
آسنکرون (القایی):…………………………………………………………………………………….۷۷
۳-۷-۱) کنترل:…………………………………………………………………………………………….۷۹
۳-۷-۲) نوسانساز موج دندانه اره ای:……………………………………………………….۸۴
۳-۷-۳ ) کنترل زاویه آتش :……………………………………………………………………….۸۶
۳-۷-۴ ) مقایسه کننده:……………………………………………………………………………….۸۸
۳-۷-۵) ایزوله کننده مدار قدرت و مدار فرمان:…………………………………………۸۹
۳-۷-۶) رله اضافه ولتاژ و افت ولتاژ:………………………………………………………..۹۰
۳-۷-۷) رله اضافه جریان (Over Current) :………………………………………….92
۳-۸) نظام هماهنگ و :………………………………………………………………………….۹۳
۳-۸-۱) لزوم استفاده از نظام ثابت:…………………………………………………….۹۵
۳-۸-۲) توضیح درباره PWM :……………………………………………………………….97
۳-۸-۳) مدارات اینورتر:…………………………………………………………………………..۱۰۰
۳-۸-۴) رکتیفایرها:………………………………………………………………………………….۱۰۲
۳-۹ ) مقایسه قیمت تمام شده انواع راه اندازها : ……………………………………………..۱۱۱
۳-۱۰) نتیجه : …………………………………………………………………………………………………..۱۱۳

۱ – ۱ ) ساختمان موتورهای القایی سه فاز :
شکل ( ۱-۱ ) تصویر یک موتور القایی سه فاز و قطعات آن را نشان میدهد .

شکل ( ۱-۱)
۱-۱ – ۱ ) استاتور :
هست استاتور به صورت ورقه ورقه ( لایه لایه ) از جنس فولاد مرغوب ساخته می شوند و علت مورق بودن استاتور جلوگیری از جریان فوکو و تلفات ناشی از آن می باشد .
سطح داخلی استاتور حاوی شیارهای متعددی جهت سیم پیچ های سه فاز است .

شکل ( ۲-۱)

هر کلاف در دو شیار می نشیند و طول استوانه ها مقداری بیشتر از طول کلاف ها خواهند بود . سیم بندی استاتور به صورت مثلث و یا ستاره قابل تنظیم می باشد .

شکل ( ۳-۱)
۱-۱ – ۲ ) رتور : هست روتور نیز مورق ساخته شده ( لایه لایه ) و از جنس مواد فرو مغناطیسی مرغوب ساخته می شود سطح خارجی رتور همانند استاتور دارای شیارها یی است و هادی های رتور در آن جاسازی می شوند . رتور از نظر ساختمانی به دو نوع تقسیم می شوند :
۱ – موتور سیم پیچی شده که درون شیارهای رتور میله های مسی یا آلومینیومی قرار میگیرد .
۲ – موتور قفس سنجابی که درون شیارهای رتور میله های مسی یا آلومینیومی قرار می گیرد .

شکل ( ۴-۱)

باید دانست در رتور قفس سنجابی میله ها از دو سمت توسط حلقه های انتهایی به هم متصل یا به عبارت بهتر اتصال کوتاه شده اند . در رتور سیم پیچی شده در حقیقت یک اتصال کوتاه شده داریم .
۱-۱ -۳ ) حلقه های لغزان :
کارخانه های سازنده سه پای رتور را از درون به یکدیگر وصل کرده وهر سه پایان دیگر را از ماشین خارج و به حلقه های لغزان بر روی محور رتور متصل می سازند .

شکل ( ۵-۱)

۱ – ۱ -۴ ) جاروبک ها :
بر روی حلقه های لغزان جاروبک نصب شده که ساکن است و می توان از این طریق مقاومت رتور را تغییر داد .
۱ – ۱- ۵ ) یاتاقان و بدنه :

شکل (۶-۱)

۱ – ۲ ) عملکرد موترهای القایی سه فاز :
شکل ( ۷ – ۱ ) یک موتور دو قطبی را نشان میدهد . در این دیاگرام فقط یک دسته هادی برای هر فاز نشان داده شده است . البته هر یک از اینها نشان دهنده یک سری سیم بندی در شیارهای مختلف است به طوریکه یک توزیع سینوسی از نیروی محرکه القایی در فاصله هوایی ایجاد شود می توان یک مدل الکتریکی برای موتورهای القایی ارائه داد .

شکل ( ۷-۱)

۱ – ۲ – ۱ ) موتور ساکن :
اگر استاتور موتر شکل ( ۷ – ۱ ) بوسیل یک منتبع سه فاز متقارن تحریک شود آنگاه یک میدان گردان در فاصل هوایی ایجاد خواهد شد . این میدان گردان از هادی های رتور عبور کرده و در آنها ولتاژ القا می کند این ولتاژها سینوسی هستند و با هم اختلاف فاز دارند . بنابراین اگر موتور ساکن باشد به سادگی یک ترانسفورماتور عمل می کند . ممکن است فرض شود سیم بندی استاتور و رتور هر دو ستاره باشند بدون اینکه توجه به واقعیت آنها بشود . چون موتور شبیه به ترانسفور ماتور سه فاز عمل می کند می توانیم مدار معادل یک فاز آن را بکشیم .
شکل ( ۸ – ۱ ) مدار معادل تک فاز را نشان می دهد .

شکل (۸-۱)
فرض کنید سیم پیچ رتور مدار باز باشد و یک شبکه سه فاز متقارن استاتور را با فرکانس ws تغذیه کند . ولتاژ فاز آن برابر Va باشد . جریان متنجه Ia و دیگر جریان های منتجه در فازهای دیگر یک میدان گردان در فاصل هوایی ایجاد می کنند که باعث ایجاد ولتاژ القایی Ema در فاز a می شود . مقداری فلوی پراکنده نیز هست که آن را به صورت ls در مدار نشان می دهند که یک افت ولتاژ القایی در مدار ایجاد می کند . بعلاوه به دلیل وجود مقاومت سیم پیچ یک افت ولتاژ اهی نیز خواهیم داشت که در مدار به صورت مقاومت Rs نشان داده شده است .
هنگامی که رتور مدار باز باشد در ترانسفور ماتور ایده ال جریان نداریم بنابر این Ia همان جریان مغناطیس کنندگی Ima می باشد . میدان گردان ولتاژ القایی Ema را در فاز a ایجاد می کند ضمناً در اثر همین میدان گردان ولتاژ Ema نیز در رتور القا خواهد شد .
بنابر این :
(۱-۱)
اما به دلیل وجود زاوی بین استاتورور تور مطابق شکل بین ولتاژها اختلاف فاز به وجود خواهد آمد ولتاژهای القایی استاتورور تور در یک زمان به مقدار پیک نمی رسند بلکه زمانی به انداز طول می کشد . بنابر این نسبت ولتاژهای استاتور ورتور مطابق رابط زیر می باشد .
(۲-۱)
اگر با متعادل به رتور و صل شود و استاتور با شبکه سه فاز متعادل تغذیه شود آنگاه جریان های متعادل با فرکانس Wr = Ws در رتور خواهیم داشت و معادلات آنها به صورت زیر می باشد .

(۳-۱)

این جریان ها باعث ایجاد یک میدان گردان می شوند .
(۴-۱)
اما چون Wr = Ws می باشد .
(۵-۱)
(۶-۱)
در یک ترانسفور ماتور تک فاز نیروی محرک مغناطیسی تولید شده توسط ثانویه با نیروی محرک مغناطییبی مؤلف بار اولیه I2 مساوی و مخالف می باشد .
(۷-۱)
در یک موتور سه فاز ساکن مانند یک ترانسفورماتور سه فاز عمل می شود . نیروی محرک مغناطیسی که توسط جریان های فاز Ic , Ib , Ia جریان های استاتور از زابط زیر محاسبه می شوند .
(۸-۱)
و همچنین :

(۹-۱)

میدان گردانی با معادل زیر در فاصل هوایی ایجاد می شود .
(۱۰-۱)
(۱۱-۱)
اگر میدانهای گردان در رابط ( ۱۰-۱ ) و ( ۵-۱ ) با هم برابر باشند .
(۱۲-۱)
(۱۳-۱)
این حالت در شکل ( ۹ – ۱ ) نشان داده شده است . جهت جریان ها در سیم پیچ ها ، در یک لحظ بخصوص مشخص شده است .

شکل (۹-۱)

ولتاژ القایی هادی های استاتورو رتور در یک جهت می باشند این مسئله قابل پیش بینی بود . چون آنها توسط یک میدان گردان ایجاد شده اند اما همانطور که در شکل ( ۹ – ۱ )

مشخص است جریانهای استاتور ورتور مخالف هم می باشند .
برای راحتی جریانهای فاز iA , ia در معادلات ( ۳-۱ ) و ( ۹-۱ ) نسبت به فاز تعریف می شود .
(۱۴-۱)
(۱۵-۱)
بنابراین :
(۱۶-۱)
با استفاده از معادلات ( ۱۲-۱ ) و ( ۱۳-۱ ) و ( ۱۶-۱ ) داریم:
(۱۷-۱)
معادل ( ۱۷-۱ ) نسبت جریان ترانسفور ماتور ایده آل شکل ( ۸-۱ ) را نشان می دهد . نسبت امپدانس ترانسفورماتور ایده آل با استفاده از رابطه ( ۱۷-۱ ) و ( ۲-۱ ) بدست می آید .
(۱۸-۱)

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.