فایل ورد کامل ضمیر ناخودآگاه و نقاشی کودکان؛ بررسی ارتباط با سبک سوررئالیسم و جلوه‌های روان‌شناختی در هنر کودک


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل ضمیر ناخودآگاه و نقاشی کودکان؛ بررسی ارتباط با سبک سوررئالیسم و جلوه‌های روان‌شناختی در هنر کودک دارای ۴۳۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل ضمیر ناخودآگاه و نقاشی کودکان؛ بررسی ارتباط با سبک سوررئالیسم و جلوه‌های روان‌شناختی در هنر کودک  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فهرست

چکیده   
پیشگفتار   
مقدمه    1
فصل اول: ضمیرناخودآگاه چیست   
بخش اول   
ضمیر ناخود آگاه چیست؟    9   
آشنایی با دو نیمکره    12   
بخش دوم   
فروید و ضمیر ناخودآگاه    21
نظریه‌هایی در مورد ناخودآگاه    30
فصل دوم : آفرینش هنری کودکان    
بخش اول    
تاریخچه مطالعه نقاشی کودکان    41   
طبقه‌بندی مراحل رشد نقاشی در کودکان    42   
الف – خط‌خطی کردن ( از تولد تا دو سالگی )    43       
ب – از دوسالگی تا پنج سالگی ( ماندالا)    45       
ج – پنج تا هشت سالگی (شفاف‌بینی‌ )    48   
د- هشت تا سیزده سالگی (واقع‌گرایی بصری)    49   
مراحل رشد از دیدگاه پیاژه     51   
مراحل رشد از دیدگاه فروید    58   
بخش دوم   
نقاشی چیست؟    66   
الف – خط     67
ب – فضا    68
ج – رنگ    69   
د – تصویر     69   
هـ – سنبلها و نمادها    70   
نظریهای ادراکی تصاویر    72   
الف – نظریه‌های پرسپکتیو ـ فرافکنی    72   
ب – نظریه‌های بوم شناختی گیبسون    74   
ج – نظریه ساختمان‌گرایان درباره ادراک تصویر    76   
د – نظریه گشتالت ادراک تصویری    79   
بخش سوم   
فرآیندهای پیچیده نقاشی و تأثیرات آن بر نقاشی کودکان    84   
الف – زبان گرافیکی در نقاشی کودکان    85       
 – شکلهای ساده    85   
 – رجهان الگو و حرکت    88   
 – ترکیب‌بندی شکلهای و خطوط    89   
– تعیین محل    90   
– ترتیب و توالی    91   
 – برنامه‌ریزی    92   
– طرح    93   
ب – تأثیر موقعیت نسبی نقاشی    95   
ج – تأثیر سرمشقهای بصری و مکانی    96   
فصل سوم   
افکار فروید و کاربردهای ضمیر ناخودآگاه در شکل‌گیری سبک سوررآلیسم
بخش اول   
هنر نوین    109   
سرآغاز    109   
الف – مفهوم، شناخت، تصویر    110
ب – سبک، شکل، محتوا    113   
بخش دوم   
دادا بستری برای سوررآلیسم    118   
الف – باروک تا دادا    119   
ب – داداایسم    125   
 – آ‎غاز کار    125   
– مانیفست‌ و بیانیه‌ها    129   
– نتیجه و پایان کار داداایسم    131   
بخش سوم   
فروید و مراتب سوررآلیسم    136
 الف – اتوماتیسم پدیده خود انگیختگی    136
ب – ضمیر ناخودآگاه    142   
– تخیل    144   
– رؤیا    147   
– نماد    151   
ج – از ارسطو تا هگل    154   
 د -نظریه‌های هنری فروید    159   
تصعید یا برتر نمودن    161

بخش چهارم   
سوررآلیسم   
الف- آغاز کار    165
ب- بحثی در باب سوررآلیسم    166
فصل چهارم:    
مقایسه نقش ضمیر ناخودآگاه در آثار هنری کودک و هنرمندان سوررآلیسم   
بخش اول   
روش تحلیلی ساختار نقاشی کودکان    169   
سرآغاز    169
بررسی ویژگی‌های ساختاری و محتوای نقاشی در کودکان    171   
الف – تحلیل فضای نقاشی کودکان    171   
ب – خطوط ترسیمی    175   
ج –رنگ و تخیلات    177   
 – نماد رنگها    184    
  جنبه های تحلیلی ساختار نقاشی کودکان    190   
الف – نمادگرایی‌ کلی و اجزای نمادین در نقاشی کودکان    191
– خانه – درخت – آدمک    191   
بررسی سمبولیک ( اعضای آدمک )    204   
الف – سر     204   
ب – صورت    204   
ج – تنه    207   
د – اعضا    208   
هـ – خورشید و ماه    211   
 و – حیوانات    213   
نقاشی و ناسازگاری    215   
– عقب افتادگی ذهنی    217
تفسیر نقاشی کودکان    218
سایه زدن    218       
هنر و درک هنری کودکان    229   
بخش دوم   
تحلیل آثار نقاشی سوررآلیسم    232
سر آغاز     232   
تحلیل در آثار نقاشی سوررآلیسم    258
اتوماتیسم در اروتیسم درسوررآل    260
نقش جنسیت در آثار کودکان    289   
الف – ترسیم آدمک و مراحل تحول عاطفی    289   
– مرحله دهانی    289   
– مرحله مقعدی    290   
– مرحله احلیلی    291   
– مرحله اد‌یپی ـ تناسلی    292   
 ب – اولین ترسیمهای کودک از اختلاف جنسیت    293       
ج – رمزگرایی جنسی در نقاشی    294   
د – نمادهای جنسی در آثار نقاشی کودکان    296   
نتیجه گیری    309
منابع و مآخذ    315   

مقدمه :
 
انسان بدوی چون «دم» یا «روان» خود را شناخت، بر او نام همزاد داد و در تصویر برکه‌ها با او ملاقات و در سایه هایش او را همراه نمود و موجودات دیگر را نیز به خود قیاس سپس بر این باور شد که جادو علمی است قابل اطمینان و او را از گزند حوادث مصون و بر غلبه با دشمنان یاری می دهد . او با جادو ، رقصها ، شکلهای نقاشی شده بسیار ساده و انتزاعی و باورهایی راسخ ، بر مراسم جادویی تأکید می ورزید و این اعمال را تنها داروی امراض و برکت ریزش باران و غلبه بر رقیب و شکار می دانست . ولی هر چه از عمر بشر گذشت ، برخورد او  با عالم خارج بیشتر ، و آزمایشهای او مکررتر شد . حوزه دید و دریافت او وسعت گرفت و مفاهیم کهنه بی اعتبار گشت . بشر بیش از بیش به جدایی بی جان و جاندار و انسان و حیوان پی برد . جان را به حیوانات و گیاهان مختص ساخت و خود را واجد چیزی پنداشت برتر و فاخرتر از جان سائقه خودبینی بر آن شد که «روان» یا «روح» آدمی کاملا” از جسم مستقل است و بر خلاف «جان حیوانی» با مردن تن، نمی میرد . او در جریان قرون ، مفهوم «روح» را گسترد و حالات «درونی»  خود  را که نمی توانست به عضو معینی نسبت دهد ، نشأت روح مرموز خود دانست.   «افلاطون مانند سقراط «روح» را جوهری فعال خواند که در انسان سه جلوه دارد:
عقلی و شوقی و شهوی . جلوه عقلی برترین جلوه هاست . باید بدان گرائید و کوشید تا همواره بر دو جلوه دیگر چیرگی ورزد ».
«از یکسو ارسطو وحدت و هماهنگی موجود میان فعالیت های ارگانیسم را «روح» نامید، روح ارسطویی به سه وجه ظاهر می شود : یکی بصورت روح گیاهی که کارش تغذیه و تولید مثل است ، دیگری روح حیوانی که احساس و  تخیل را می سازند ، دیگری روح عقلی که باقی و خالد است۲».
از سوی دیگر ، طبیبان یونانی وجود روح را مورد تردید قرار دادند و بدن را موجه «حالات روانی» تلقی کردند . در قرن پنجم (قبل از مسیح) ، الکسئون از تشریح بدن انسان و تأمل در چگونگی امر «دیدن» پی برد که «مغز» انسان مبدأ اصلی حالات روحی است

منابع و مأخذ
 
۱.    آرناسن . هاروارد . یورواردور ، تاریخ هنر نوین ، محمد تقی فرامرزی ، چاپ دوم ، انتشارات زرین و نگاه ، تهران ( ۱۳۷۴ )
۲.    آریان پور . امیر حسین ، فروید ایسم ، چاپ دوم ، انتشارات امیر کبیر ، تهران
( ۱۳۷۵ )
۳.    آریان پور کاشانی . عباس و منوچهر ، فرهنگ جیبی انگلیسی به فارسی ، چاپ هفتم ، انتشارات امیر کبیر، تهران ( ۱۳۷۰ )
۴.    آل احمد . مصطفی ، سوررآلیسم ( انگاره زیبای شناسی هنری ) ، چاپ اول ، انتشارات نشانه ، تهران ( ۱۳۷۷ )
۵.    ادواردز . بتی ، طراحی با سمت راست مغز ، عربعلی شروط ، چاپ دوم ، انتشارات عفاف ، تهران ( ۱۳۷۷ )
۶.    استور . آنتونی ، فروید حسن مرندی ، چاپ اول ، انتشارات طرح نو ، تهران
( ۱۳۷۵ )
۷.    برونر . سورداث ، پرستاری داخلی ـ جراحی ، مرتضی رلادرخان ، پردامنه بیشه بان ، چاپ دوم ، انتشارات بشری تهران ( ۱۳۷۲ )
۸.    بیگزبی . سی . وی . ای ، دادا و سوررئالیسم ، حسن افشار ، چپ اول ، نشر مرکز ، تهران ( ۱۳۷۵ )
۹.    توماس . وی . گلین و سیلک . ام . جی . آنجل ، مقدمه ای بر روانشناسی نقاشی کودکان ، عباس مخبر، چاپ دوم ، انتشارات طرح نو ـ تهران ( ۱۳۸۰ )
۱۰.    چیلورز . ایان و آزبورن . هـ . ، سبکها و مکتب های هنری ، فرهاد گشایش ، به چاپ اول ، انشارات عفاف تهران ( ۱۳۸۰ )
۱۱.    دادستان . پریرخ ، ارزشیابی شخصیت کودکان ، چاپ اول ، انتشارات رشد ، تهران ، ( ۱۳۷۴ )
۱۲.    دفتر همکاری حوزه و دانشگاه ( سمت ) ، مکتب های روانشناسی و نقد آن ، چاپ سوم ، انتشارات سمت ، تهران ( ۱۳۷۶ )
۱۳.    دی لئو . جوزف ، تفسیر نقاشی های کودکان ، فاطمه خروزان ، چاپ اول ، انتشارات سازمان بهزیستی کشور و دانشگاه توانبخشی تهران ( ۱۳۷۸ )
۱۴.    سعیدی پور .‌‌ آذین فر ، فرهنگ فارسی خرد ، چاپ اول ، انتشارات فخر رازی تهران ( ۱۳۴۸ )
۱۵.    رید . هربرت ، فلسفه هنر معاصر ، محمد تقی فرامرزی ، چاپ اول ، انتشارات نگاه ، تهران ( ۱۳۶۲ )
۱۶.    سینگر . جی . دورتی و رونسن . ترسی ، مقدمه ای بر پیاژه ، کودک چگونه کر می‌کند ، مصطفی کریمی‌، چاپ دوم انتشارات آموزش ، تهران  ( 1362 )
۱۷.    فراری . اولیوریو . آنا ، نقاشی کودک و مفاهیم آن ، عبدالرضا صرافان ، چاپ هفتم ، انتشارات دستان ، تهران ( ۱۳۷۹ )
۱۸.    فروید . زیگموند ، آینده یک پندار ، هاشم رضی ، چاپ رضی ، چاپ دوم ، انتشارات آسیا ، تهران ( ۱۳۷۵ )
۱۹.    کامرون . جولیا ، راه هنرمند و بازیابی خلاقیت ، گیتی خوشدل ، چاپ سوم ، انتشارت پیکان تهران ( ۱۳۸۰ )
۲۰.    کرمن . لویی ، تحلیل روانشناختی نقاشی کودکان ، مرتضی تفابیان ، چاپ اول ، انتشارات طوس تهران ( ۱۳۷۳ )
۲۱.    کرمن . لویی ، نقاشی کودکان ؛ کاربرد قسمت ترسیم خانواده در کلنیک ، پریرخ دادستان ، چاپ سوم ، انتشارات رشد ، تهران ( ۱۳۸۱ )
۲۲.    مقدسی . حمیده ، روانشناسی هنر برای کودکان عادی و استثنایی ، چاپ اول ، انتشارات چاپارفرزانگان تهران ( ۱۳۸۲ )
۲۳.    مختاری . فرحناز ، روانشناسی نقاشی کودکان ، چاپ اول ، نشر اقاقی، تهران (۱۳۷۶ )

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.