فایل ورد کامل مقاله علمی درباره بررسی پایههای عصبشناختی توانایی پردازش واجشناختی در کودکان نارساخوان و غیرنارساخوان با استفاده از تصویربرداری fMRI
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله علمی درباره بررسی پایههای عصبشناختی توانایی پردازش واجشناختی در کودکان نارساخوان و غیرنارساخوان با استفاده از تصویربرداری fMRI دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره بررسی پایههای عصبشناختی توانایی پردازش واجشناختی در کودکان نارساخوان و غیرنارساخوان با استفاده از تصویربرداری fMRI کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله علمی درباره بررسی پایههای عصبشناختی توانایی پردازش واجشناختی در کودکان نارساخوان و غیرنارساخوان با استفاده از تصویربرداری fMRI،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله علمی درباره بررسی پایههای عصبشناختی توانایی پردازش واجشناختی در کودکان نارساخوان و غیرنارساخوان با استفاده از تصویربرداری fMRI :
مقدمه
نارساخوانی تحولی۱ یک ناتوانایی خاص یادگیری است که منشأ عصب- زیستشناختی دارد. امروزه اغلب پژوهشگران معتقدند مهمترین ویژگی نارساخوانی تحولی، نقص در سیستم زبانی به خصوص نقص در مؤلفه »آگاهی واجشناختی«۲ یا »توانایی دستیابی به ساختار صدای کلمهها« است. سایر نظریهها در نارساخوانی مانند نظریه مگنوسلولار۳ و نظریه کارکرد
مخچهای۴ مورد پذیرش و توافق کُلّی پژوهشگران قرار نگرفتهاند. الگوهای واجشناختی
نارساخوانی تحولی (برای مثال سایدنبرگ۵، ۱۹۹۴؛ اسلاتر۶، (۲۰۰۱ بیان میکنند نقص شناختی در آگاهی پردازش واجشناختی و بازشناسی کلمهها با الگوهای فعالیت نابهنجار یک شبکه عصبی خاص در مغز ارتباط دارد. در دهههای اخیر استفاده از روشهای مختلف تصویربرداری مغزی به ویژه تصویربرداری کارکردی به شیوه ارتعاشهای مغناطیسی( fMRI) 7 در کودکان نارساخوان و غیرنارساخوان، نشان میدهد اختلال در کارکرد سیستمهای خلفی نیمکره چپ مغز۸ مانند نواحی گیجگاهی- آهیانهای۹ و پسسری- گیجگاهی۱۰، منجر به نقص در توانایی پردازش آگاهی واجشناختی در کودکان نارساخوان میگردد؛ و از سوی دیگر فعالیت نابهنجار ناحیه خلفی نیمکره چپ به صورت فعالیتهای جبرانی در ناحیه پیشانی۱۱ نیمکره راست مشاهده میشود. در روش fMRI امکان بررسی الگوهای کارکرد مغز به هنگام عمل کردن به
۱- developmental dyslexia 2- phonological awareness 3- magnocellular 4- cerebellum
۵- Seidenberg, M. 6- Slaughter, G 7- functional Magnetic Resonance Imaging
۸- left hemispheric posterior regions 9- temporal- parietal 10- occipital- temporal 11- frontal
۱۵۸
یک تکلیف شناختی خاص (مانند تشخیص حروف یا ناکلمههای۱ هم قافیه۲ و بدون قافیه)
فراهم میشود. به عبارت دیگر در زمان اجرای یک تکلیف شناختی خاص، برخی از سیستم-
های عصبی خاص در مغز شروع به فعالیت بیشتری میکنند و همین افزایش فعالیت، منجر به تغییراتی در فعالیت متابولیکی مغز میشود، که در ابتدا به صورت تغییراتی در فشار خون مغز و استفاده مغز از شاخصهای متابولیکی مانند گلوکز ظاهر میگردد (شیویتز و شیویتز۳، ۲۰۰۵؛
شیویتز و همکاران، .(۲۰۰۱ از آن جا که روش fMRI یک روش غیرتهاجمی۴ و بدون خطر است، میتواند به صورت مکرّر در نمونههای انسانی به خصوص در کودکان، استفاده شود.
گروهی از پژوهشگران (برای مثال تمپل۵ و همکاران، ۲۰۰۳؛ شیویتز و همکاران، ۲۰۰۲؛
شیویتز و شیوتز، (۲۰۰۵، برای بررسی سازماندهی کارکردی مغز در فرآیند خواندن در کودکان نارساخوان و غیر نارساخوان، روش fMRI را به کار بردهاند. برای مثال مطالعه ۲۴ کودک نارساخوان ۸ -۱۲ ساله در مقایسه با ۱۵ کودک با توانایی خواندن طبیعی، درطول دو پردازش واجشناختی آشکار (خواندن با صدای بلند) و ضمنی یا ناآشکار (تشخیص ویژگیها) در کلمه-
ها و شبه کلمهها، با استفاده از روش fMRI ، کاهش فعالیت نواحی گیجگاهی- آهیانهای را نشان داد (تمپل،.(۲۰۰۲ شیویتز و همکارانش (۲۰۰۴)، با مطالعه کودکان نارساخوان در طول انجام تکالیفی که مربوط به تحلیل واجشناختی میشد، متوجه شدند در تکالیف تشخیص ناکلمههای هم قافیه و بدون قافیه – که یکی از تکالیف مهم در تشخیص کودکان نارساخوان و غیرنارساخوان در طول تصویربرداری مغزی است- کودکان نارساخوان در نواحی خلفی چپ شامل شکنج گیجگاهی فوقانی و شکنج زاویهای۶ کاهش فعالیت داشتند در حالی که کودکان غیرنارساخوان در این نواحی، افزایش فعالیت معنادار نشان میدادند.
۱- non- words 2- rhyme 3- Shaywitz, B. A & Shaywitz, S. E 4- invasive
۵- Temple, E 6- angular gyrus
۱۵۹
روش
دانشآموزان نارساخوان پسر پایه دوم بر اساس سه ملاک ۱ DSM-IV-TR و دو ملاک تشخیص نقص واجشناختی مبتنی بر توانایی خواندن، انتخاب شدند: (۱) هوشبهر کلامی بالاتر از ۹۰، (۲) پیشرفت خواندن و هجی۲ کردن پایینتر از حد انتظار (پایینتر از میانگین استاندارد و حداقل یک انحراف استاندارد پایینتر از هوش بهر کلامی آنها)، (۳) عدم وجود مشکلات هیجانی، نقص بینایی، شنوایی و جسمی، (۴) نقص در پردازش واجشناختی، (۵)
فارسی زبان بودن؛ یعنی کودکانی که ازابتدا به زبان فارسی صحبت کردهاند و نه به زبان دیگر.
ابزار
مقیاس تجدید نظرشده هوشی وکسلر کودکان۳ (ویسک- آر)، آزمونهای تشخیصی خواندن (شامل متنهای خواندن، خواندن تک کلمهها و ناکلمهها، مقیاسهای توانایی آگاهی واجشناختی)، پرسشنامه مشکلات عاطفی و رفتاری کودکان۴ (گودمن۵، .(۲۰۰۰ روش تصویربرداری کارکردی .( fMRI)
انتخاب و طراحی تکالیف پردازش آگاهی واجشناختی در طول تصویربرداری مغزی:
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 