فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تعلیم و تربیت مغز‌محور به‌عنوان رویکردی نوین برای بازاندیشی، بازنگری و بازسازی فرآیند یاددهی ـ یادگیری


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تعلیم و تربیت مغز‌محور به‌عنوان رویکردی نوین برای بازاندیشی، بازنگری و بازسازی فرآیند یاددهی ـ یادگیری دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تعلیم و تربیت مغز‌محور به‌عنوان رویکردی نوین برای بازاندیشی، بازنگری و بازسازی فرآیند یاددهی ـ یادگیری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تعلیم و تربیت مغز‌محور به‌عنوان رویکردی نوین برای بازاندیشی، بازنگری و بازسازی فرآیند یاددهی ـ یادگیری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تعلیم و تربیت مغز‌محور به‌عنوان رویکردی نوین برای بازاندیشی، بازنگری و بازسازی فرآیند یاددهی ـ یادگیری :

مقدمه

واژه تعلیم و تربیت از ریشه لاتین Educatus گرفته شده که به معنای راهنمایی جهتدار یادگیری است (گوسوامی۱، .(۲۰۰۴ علم عصب نیز علمی است که فرآیندهای یادگیری و یادسپاری مغز را از سطح مولکولی و سلولی تا نظامهای عصبی را بررسی میکند. در حقیقت مطالعه یادگیری، علوم تعلیم و تربیت و عصب را به یکدیگر پیوند میزند (گواسوامی، .(۲۰۰۴

از طرف دیگر مهمترین هدف نظامهای آموزشی کمک به دانشآموزان در جهت ساختن معنای بیشتری از خود، دیگران و محیط پیرامونشان میباشد (برودی۲، .(۲۰۰۲ خلق معنا نیز عملکرد

محوری مغز است (جنسن۳، (۲۰۰۰ که از طریق یادگیری صورت میپذیرد. بنابراین میتوانیم یادگیری و تعلیم و تربیت را از چشمانداز بیولوژیک بدینگونه تعریف نماییم »فرآیندهای شکلدهی ارتباطات نورونی در پاسخ به محرّکهای محیطی بیرونی و کنترل و افزودن مناسب این محرّکها.« پس یادگیری و تعلیم و تربیت میتواند به عنوان رشتهای جدید از علوم طبیعی در نظر گرفته شود که قلمرو آن کلّ حیطه زندگی انسان و اموری نظیر محیط محیط جنینی، مراقبت از کودک، اکتساب زبان، تعلیم و تربیت عمومی و خصوصی و توانبخشی را دربر میگیرد (گوسوامی، .(۲۰۰۴ این قلمرو نوین را با عناوین مختلفی نظیر: ذهن، مغز و تعلیم و تربیت MBE (انصاری و کاچ۴، (۲۰۰۶، مغز و تعلیم و تربیت (گواسوامی، ۲۰۰۴؛ ۵OECD،
۲۰۰۲، پوسنر و روت بارت۶، (۲۰۰۵ تعلیم و تربیت مغز محور یا سازگار با مغز (بروئر۷،

۱۹۹۷، جنسن، (۲۰۰۰ نامیدهاند.

دهه ۱۹۹۰ در آمریکا دهه مغز نامیده شد. این علاقمندی به مغز و تعلیم و تربیت منجر به

شکلگیری »اسطورههای مغزی«۸ در قلمرو تعلیم و تربیت گردید (هال۹، (۲۰۰۵ و موجب شد

۱- Goswami, E.

۲- Brady, M.
۳- Jensen, E. 4- Ansari & Coch 5- Organization for Economic Cooperation and Development 6- Posner, M. I. & Rothbord

۷- Bruer, J. 8- neuromyths

۹- Hall, J.

۱۰۶

عدهای از متخصصان با دیدی منفی به کاربرد یافتههای مغز در تعلیم و تربیت بنگرند (بروئر،

۲۰۰۰، ۱۹۹۹، .(۱۹۹۸ بعضی از این اسطورههای مغزی عبارتند از:

جانبی بودن دو نیمکره مغز:۱ اعتقاد به این که دو نیمکره چپ و راست مغز به گونه کاملاً متفاوت از یکدیگر عمل مینمایند. نیمکره چپ جایگاه تفکّر منطقی است و مربوط به استدلال، حلّ مسأله و زبان است و نیمکره راست جایگاه خلاّقیت و ابداع و مرتبط با تصاویر است تا کلمهها (هال، .(۲۰۰۵ بنابراین معلّمان در وهله اول باید دریابند که دانشآموزان چپ مغزند یا راست مغز، سپس عمل کلاسی خود را به گونهای تنظیم نماید که موجب قطع ارتباط

بین ترجیهات مغزی آنان و تجربههای یادگیریشان نگردد (گوسوامی، .(۲۰۰۶

دوره حساس یادگیری: این ایده که به »افسانه سه سال اول زندگی« مشهور است، مبین آن است که مغز به طور انحصاری طی سه سال اول زندگی آمادگی یادگیری دارد و با بیان عبارت use it or lose it معتقدند چنانچه از این دوره به درستی بهرهبرداری نگردد، فرصت حداکثر رشد مغز از دست خواهد رفت (هال، .(۲۰۰۵

افراد تنها از %۱۰ مغزشان استفاده مینمایند (گک۲، .(۲۰۰۵

محیط غنی شده:۳ محیط غنی تربیتی منجر به تراکم سیناپسی بیشتری در مغز میشود. براین اساس کودکان باید در یک محیط غنی پرورش یابند تا پتانسیلهای یادگیریشان افزایش یابد.
در غیر این صورت، محرومیت آنان قابل جبران نخواهد بود (هال، .(۲۰۰۵

اسطورههای مغزی دیگری نظیر مغز جنسیتی۴، یادگیری ضمنی۵، سبکهای مسلّط یادگیریV, A, K 6 و بازی مغزی۷ نیز شیوع دارند که پرداختن به آنها از حوصله این مقاله خارج است. علی رغم وجود این اسطورهها و این که هنوز چندان مشخّص نیست که دانش مغز چگونه باید خط مشیها و عمل تربیتی را متأثّر نماید، راههای عدیدهای، لابراتوارهای عصب ـ

۱- Brain Laterality

۲- Geake, J. G. 3- Enriched environment 4- gendered brain 5- Implicit learning
۶- Visual, auditiry & kinaesthetic learning style 7- Brain gym

۱۰۷

شناختی و عمل کلاسی را به هم پیوند میزند. دلالتهای تربیتی علم عصب به اندازهای بوده است که دریابیم امروزه آموزش کلاسی براساس یک نظریه نادرست (رفتارگرایی) انجام میشود (جنسن، .(۲۰۰۰ مطالعات تطبیقی ۱ TIMSS که هر چهار سال یک بار از طرف انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ۲ IEA در سطح بینالمللی در دروس ریاضیات و علوم در پایههای چهارم ابتدایی، سوم راهنمایی و چهارم دبیرستان برگزار میشود، از نتایج اسفبار دانشآموزان ایرانی حکایت دارد. در آخرین دور این مطالعات (۲۰۰۳) دانشآموزان ایرانی پایه هشتم از بین ۴۶ کشور شرکت کننده رتبه ۳۳ و در پایه چهارم از ۲۵ کشور شرکت

کننده رتبه ۲۲ را به خود اختصاص داده اند (پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، .(۱۳۸۴ ما قبلاً یافتههای روانشناسی شناختی و رشدی را با موفقیت در کلاس درس اجرا نمودهایم. این یافتهها باید با نتایج حاصل از پژوهشهای مغز کامل شوند تا فرآیند یاددهی ـ یادگیری بهبود یابد.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.