فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره خواندن و الگوهای عصبـروانشناختی مرتبط با پردازش زبان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره خواندن و الگوهای عصبـروانشناختی مرتبط با پردازش زبان دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره خواندن و الگوهای عصبـروانشناختی مرتبط با پردازش زبان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره خواندن و الگوهای عصبـروانشناختی مرتبط با پردازش زبان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره خواندن و الگوهای عصبـروانشناختی مرتبط با پردازش زبان :
مقدمه
الگوی دو مسیره خواندن
یکی از رایجترین الگوهای خواندن بر مبنای پردازش زبان طراحی شده، الگوی دو مسیره خواندن۱ است. بر طبق این الگو، از طریق دو مسیر یا سازوکار کلمهها و حروف چاپ شده
تلفّظ میشوند.
۱- dual – route model
۸۵
در اولین مسیر، کلمه از راه دسترسی و ورود به خزانه کلمهها در مورد همه کلمههای آشنا که دارای درون داد دیداری قبلی و یا جزء فرهنگ لغات فرد باشند، شناسایی میشود. سپس کلمه براساس دسترسی و مرور کلمههای موجود در حافظه، تشخیص داده شده و الگوی تلفّظی آن، بازیابی میشود، این مسیر خواندن کلمه، از راه مطابقت با خزانه لغات مسیر معنایی نامگذاری شده و برای خواندن کلمههای استثنا مانند Colonel و Pint و غیره که از طریق تناظر یک بر یک واج نویسه به درستی تلفّظ نمیشوند، مناسب است.
فرآیند و مسیر دوم که مسیر واجشناختی نامیده میشود برای تلفّظ ناکلمهها۱ و شبهکلمه ها۲
مناسب است. چرا که این نوع کلمه ها در حافظه هیچگونه سابقهای ندارند. از طریق رمزگشایی رشته حروف در قالب بخشهای کوچکتر و یافتن واج مناسب هر حرف با توجه به متن ارایه شده، حروف تلفّظ میشوند. در این مسیر از طریق تناظر یکبهیک نویسه ـ واج۳ فرد قادر به خواندن میشود، در حالی که در مسیر اول فرد از طریق رمزگشایی نوشتاری۴ یا بدون دستیابی به معنی کلمه قادر به خواندن آن میشود. علیرغم نامگذاری این الگو به الگوی دو مسیره، ما شاهد سه مسیر هستیم. دو مسیر اصلی و یک مسیر فرعی (کارانت۵، .(۲۰۰۳
نوروپسیکولوژیستها به شناسایی و تفسیر انواع متفاوت خوانشپریشی اکتسابی بر مبنای این الگو اقدام کردهاند که یکی از آنها خوانشپریشی سطحی۶ است. مشکل اصلی این افراد ناتوانی در بازشناسی الگوهای نوشتاری (هجی کردن) کلمهها و تلفّظ صحیح آنها است. بیماران میتوانند کلمههای با قاعده و ناکلمه ها را به خوبی بخوانند اما در خواندن کلمههای بیقاعده مشکل دارند و برای خواندن چنین کلمههایی تمایل به استفاده از مسیر فرعی تناظر نویسه ـ واج داشته و در نتیجه آن را غلط تلفّظ میکنند. در مقابل بیماران با خوانشپریشی واجی۷
میتوانند کلمههای آشنای با قاعده و بیقاعده را تلفّظ کرده اما در خواندن ناکلمه ها مشکل
۱- non – words 2- pseudowords 3- letter – sound correspondence 4- orthographic recoding
۵- Karanth, P. 6- surface dyslexia 7- phonological dyslexia
۸۶
دارند. در نتیجه میتوان گفت مسیر فرعی یا همان مسیر تناظر یکبهیک نویسه ـ واج در این افراد آسیبدیده است. در خوانشپریشی خالص۱ درک و تولید زبان تحت تأثیر قرار نمیگیرد
اما به شکل ناگهانی و کامل فرد توانایی خواندن را از دست میدهد. در این نوع از خوانشپریشی حتّی هجی کردن و نوشتن متأثّر نمی شود (کولتهرت۲، ۲۰۰۰، مونتانت و بهرمان۳، .(۲۰۰۱ همچنین در خوانشپریشی عمیق۴ فرد مرتکب خطاهای معنایی میشود. به این صورت که اغلب کلمهای را که از نقطهنظر معنایی با کلمه ارایه شده ارتباط دارد، به جای آن میخواند در حالی که از نظر تلفّظ و هجی کردن بین این دو تفاوت وجود دارد. مثلاً برادر
را به جای پدر میخواند (پاترسون، مارشال۵ و کولتهرت، .(۱۹۸۵ اختلالهای تولید شده در این نوع از خوانشپریشی ارتباط مستقیمی با سیستم نوشتاری هر زبان خاص دارد. در خوانشپریشی دیداری۶ خطاهای خواندنی منحصراً دیداری هستند و پاسخها به کلمههای
محرّک در برگیرنده بیشتر حروف آن کلمه بوده اما همه آن نیستند. مانند arrangement برای .argument در این اختلال بیمار حروف را تک به تک درست میخواند اما در خواندن ترکیبی حروف به عنوان کلمه مشکل دارد. در خوانشپریشی فراموششده۷ که متعاقب، آسیب در ناحیه خاصی از نیمکره راست مغز ایجاد میشود فرد فراموشی و غفلت طرفی پیدا میکند.
در چنین شرایطی تنها کلمههای سمت چپ صفحه را دیده و خواندن آسیب میبیند. گاهی در خواندن تککلمهها ممکن است حروف سمت راست آن کلمه را فراموش کند. پاترسون و ویلسون(۱۹۹۰) ۸ و هیوود(۱۹۹۶) ۹ تعدادی از بیماران مبتلا به این حالت را گزارش کردند که فراموشی طرفی آنها منحصر به خواندن بوده و در دیگر کارها، عملکردی عادی داشتند. در
۱- pure dyslexia
۲- Coltheart, M.
۳- Montant, M. & Behrmann, M. 4- deep dyslexia
۵- Patterson, K. & Marshall , K. J. C. 6- visual dyslexia 7- neglect dyslexia
۸- Willson, B. A.
۹- Haywood, M.
۸۷
خوانشپریشی توجهی۱، افراد در خواندن جمله دچار مشکل بوده اما برای کلمههای مجزا مشکلی ندارند. این افراد در جریان خواندن، حروف و کلمهها را با هم مخلوط کرده و آن را به درستی تلفّظ نمیکنند. مشکل آنها ناتوانی در ادراک گروهی حروف، و رمزگذاری درست جایگاه آنها توصیف شده است. در الگوی دو مسیره برای تفسیر اختلالها فرض بر این بوده که آسیب مغزی به شکل انتخابی بخش خاصی از الگو را متأثّر نموده اما باقیمانده اجزا، عملکرد طبیعی خود را ادامه میدهند. بعدها کولهرت و همکارانش نسخه جدیدی از این الگو را با عنوان الگوی دو مسیره آبشاری(DRC) 2 ارایه نمودند که اساساً نمونه شبیهسازیشده و
محاسبهای الگوی اول بوده و دارای همان دو مسیر مجزا برای خواندن است. در این الگو در اصل سه مسیر وجود دارد: مسیر معنایی اصلی، مسیر غیرمعنایی اصلی و مسیر تناظر نویسه ـ واج. بر طبق این الگو در ابتدا درونداد یا همان کلمه چاپی از نظر دیداری حرف به حرف تحلیل میشود، بعد با انتزاع حروف در ذهن در قالب بخشهای کوچک اسم آنها فعال میشود؛ سپس از طریق تناظر یکبهیک نویسه ـ واج در بعضی از موارد و در موارد دیگر از طریق تعامل بین سیستم واج ـ نویسه و سیستم نوشتاری تلفّظ اختصاصی هر کلمه از مسیر واجی در ذهن بازنمایی می شود و بعد براساس این که کلمه مورد نظر با قاعده، استثنا و یا ناکلمه باشد در یکی از دو مسیر به شکل مناسبی پردازش میشود. در الگوی جدید، تناظر نویسه ـ واج میتواند به شکل موازی با مسیر معنایی در یک فرآیند آبشار مانند و به شکلی تعاملی با آن از طریق فرآیندهای برانگیختن و بازداری، فعال شود. همزمان سطوح مختلف اطّلاعات مربوط به کلمه مانند نوشتاری، واجی و معنایی برای نامگذاری و بازشناسی فعال میشوند. در این الگو نهتنها میشود خوانشپریشی اکتسابی را شبیهسازی نمود بلکه برای سطح وسیعی از آزمایشهای مربوط به خواندن در افراد عادی تبیینکننده است (بیتن۳، .(۲۰۰۴
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 