فایل کامل پاورپوینت تخصصی درباره مسجد امیرچخماق یزد با بررسی معماری تاریخی، ویژگی‌های هنری و اهمیت فرهنگی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل فشرده
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 فایل کامل پاورپوینت تخصصی درباره مسجد امیرچخماق یزد با بررسی معماری تاریخی، ویژگی‌های هنری و اهمیت فرهنگی دارای ۱۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت فایل کامل پاورپوینت تخصصی درباره مسجد امیرچخماق یزد با بررسی معماری تاریخی، ویژگی‌های هنری و اهمیت فرهنگی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه فایل کامل پاورپوینت تخصصی درباره مسجد امیرچخماق یزد با بررسی معماری تاریخی، ویژگی‌های هنری و اهمیت فرهنگی

معرفی
موقعیت مسجد امیر چخماق
وجه تسمیه
سامان کارکردی
سامان انسانی
معرفی اقلیم منطقه گرم و خشک
اقلیم و نور
سامان کالبدی
سامان سازه ای یا ساختاری
انواع سبک های معماری

معرفی

 موقعیت مسجد امیر چخماق

محله امیر چقماق از جمله محلات معروف و قدیمی یزد می باشد که ازسمت شمال به محله سرباز ، ازجنوب به محله خواجه خضر ، از شرق به محله نظر کرده ، واز غرب به خیابان امام خمینی محدود میشود. مسجد مذکور که در ضلع جنوبی میدان امیر چخماق واقع است وبنابر تاریخ یزد در خارج شهر قرار داشت وحتی در دوران سلطنت محمد شاه قاجار ـ که حصار شهر تا آن زمان باقی بود ـ مسجد خارج از شهر بوده است

وجه تسمیه

نام این محله در ابتدا محله دهوک بوده است که پس از احداث مجموعه امیرچخماق توسط امیرچخماق شامی از حکام یزد در دوران تیموری ( شاهرخ ) وهمسر او ستی فاطمه ، به محله میر چخماق تغییر نام یافت

مجموعه امیر چخماق که یکی از شاخص ترین مجموعه‌های تاریخی شهر یزد محسوب می‌شود تقریباً در وسط بافت قدیمی شهر واقع شده و یکی از نقاط سوق الجیشی و مهم یزد محسوب می‌شود. این مجموعه با ارزش که نقطه خیابان‌های اصلی شهر است شامل مسجد، تکیه، بقعه ستی فاطمه، بازارچه حاجی قنبر، آب انبار ستی فاطمه، نخل و آب انبار تکیه امیر چخماق می‌باشد. این میدان در عصر صفوی هم به همین نام شهرت داشت. در زمان شاه عباس برخی از این آثار احیاء شده است، از جمله چهار سوقی بر روی کاروانسرا ساخته شده است.  اوایل قرن سیزدهم هجری میدان جلوی مسجد و سردر بازار تبدیل به حسینیه شده ‌است . البته آنچه مسلم است در آن زمان، این مکان نقش حسینیه را نداشته، چون ساخت چنین فضاهایی از زمان صفویه به بعد در ایران رواج پیدا کرده است. در شرق میدان ا میر چخماق، بازاری به نام حاجی قنبر وجود دارد بعدها بر سردر بازار بنای زیبا و بلندی به اسلوب بناهای موجود در تکیـه‌های یزد سـاخته شد. این بنـای عظیـم یکی از معـرف‌های شهر یزد است. مسجد امیر چخماق که در تاریخ‏های یزد به نام مسجد جامع نو نیز خوانده شده است . این مسجد در سال ۸۴۱ هـ.ق به پایان رسید و از حیث زیبایی، وسعت، اهمیت و اعتبار بعد از مسجد جامع شهرقراردارد

سامان کارکردی

 

در طرف راهروی شمالی که از درب کریاس (ساختمان جلوی درب وروردی) مسجد به صحن وارد می‏شود

دراین مجموعه دو آب انبار به نام‌های ستی فاطمه و تکیه امیر چخماق (آب انبار حاجی قنبر) وجود دارد که آب انبار ستی فاطمه درکوچه شیخ اسداله در ضلع جنوبی میدان امیر چخماق قرار گرفته و مربوط به دوره صفویه است. در حالی که آب انبار تکیه امیر چخماق در حد فاصله تکیه و بازارچه حاجی قنبر واقع شده و احتمالاً قدمت آن نیز به دوره صفویه می‌رسد. این آب انبار در حال حاضر به عنوان موزه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد

محراب صفه اصلی از کاشی معرّق وبا طاقنمای مقرنس کاری است ودر وسط‌آن سنگ مرمر خوش تراشی به اندازه ۳۸/۲×۱۵/۱ متر نصب است

غرفه دست چپ ایوان یک سنگ مرمر به اندازه ۹۵×۵۴ سانتیمتر قرار دارد که بر آن نقش قندیل دیده می شود ودر چهار گوشه اش به خطّ کوفی

((الله، محمد ، علی )) تکرار شده است

در غرفه دست راست سنگ قبر محمد شفیع( متوفی ۱۰۳۷ هجری) به اندازه ۳۰× ۲۸ سانتی متر نصب است

گرمخانه دری چوبی دارد که بردولنگه آن عبارت: ((لااله الا الله ، علی ولی الله حقاً حقا)) به خطّ نسخ ومیان دوکتیبه کنده کاری شده است

درب کوچکی که روی آن تاریخ ۹۷۳ نوشته شده است در ضلع شمال شرقی مسجد دیده می شود

ورودی دیگری نیزدر ضلع شرقی و داخل‌کوچه مسجد امیرچقماق قراردارد که نمای آن ازکاشی وبا آجرهای لعابدار پوشیده شده است

اطراف ایوان بلند شبستان باکاشی سبز وقهوه ای بر روی زمینه سرمه ای نقوش اسلیمی مخلوط کار شده است

بر روى در جلویى مسجد که در مقابل میدان امیر چخماق است، قطعه سنگى وجود دارد که بر روى آن نوشته هایی با خط نسخ به چشم مى خورد

در شمال راهرویى که به صحن مسجد منتهى مى شود نیز کاشى هاى معرق کارى شده زیبایى وجود دارد که در پنجره ها و بالاى درها خود نمایى مى کند

این مسجد دارای دو شبستان زمستانی و تابستانی است که در قسمت تابستانی آن (بالای محراب) بادگیر بسیار زیبایی واقع شده است

شبستان زمستانی مسجد در سوی دالان ورودی قرار دارد که نور آن با سنگ مرمر تامین می شود

بخشی از سردر ایوان مزین به کاشی معرق است و کتیبه هایی در کاشی های معرق از سمت راست و چپ وجود دارد

سامان انسانی

معرفی اقلیم منطقه گرم و خشک :

از جمله خصوصیات بومی این منطقه عبارتند از

بافت متراکم و کاملاً محصور، کوچه های باریک و پوشیده با طاق

پلان فشرده و درونگرا

استفاده از مصالح با ظرفیت حرارتی بالا، دیوارهای قطور

طاقهای گنبدی شکل و قوسی شکل

ارتفاع اتاقها زیاد است

وجود زیرزمین در خانه ها

استفاده از بادگیر برای خنک سازی ساختمان

بازشوهای کوچک

فرم ساختمان بهتر است در طول محور شرقی – غربی گسترش یابد

مناسبترین جهت استقرار ساختمان ۳۰ – ۱۵ درجه شرقی است

اقلیم و نور

 

مناطق بیابانی و گرم و خشک تابش مستقیم و شدید دارد اما بدلایل حرارتی از تابش مستقیم آفتاب جلوگیری می شود، منبع اصلی نورپردازی در این

مناطق انعکاس نوری است که از ساختمانهای مجاور دریافت می کنند. در اقلیم گرم و خشک باید از تابش مستقیم آفتاب به فضای داخلی جلوگیری کرد

و نور منعکس شده داخلی مفیدترین نورپردازی خواهد بود

سامان کالبدی

دردوسوی راهروی شمالی پنجره هایی پوشیده از کاشی معرق مشبک قرار گرفته است

بخشی از سردر ایوان مزیّن به کاشی معرّق است

محراب صحنه اصلی از کاشی معرق است با ساختمانی مقرنس کاری که در وسط آن سنگ مرمر بسیار خوشتراشی به اندازه ۱/۱۵ * ۳/۳۸ متر نصب شده است که شکوه هنر کاشیکاری اسلامى- ایرانى را به نمایش می گذارد. این شکوه در گنبد مسجد امیر چخماق که با کاشی های سبز پوشیده شده است

در وسط مقرنس کاری یک گل مربع به اندازه ۵۴ * ۹۵ سانتیمتر نصب است و در دست چپ، یک سنگ مرمر به اندازه ۲۸ * ۳۰سانتیمتر نصب شده است

سر در شرقی مسجد دارای کتیبه‏ای از کاشی معرق به خط ثلث محمد الحکیم است و جرزهای آن آجری رنگ می‏باشد

در طرف راهروی شمالی که از درب کریاس به صحن وارد می‏شود، شبکه‏هایی ظریف از کاشی‏های معرق در پنجره‏ها نصب شده‏اند

در‌دوطرف شبستان مسجد طاق نماهایی شبیه مسجد سرپلک وجود دارد،که قسمت عقب آن ‌به دو‌راهرو‌درطرفین منتهی می‌شود

با توجه به اینکه کاشی‌ های شش ضلعی‌آبی رنگ زینت بخش ازاره شبستان گردیده، محراب نیز بوسیله کاشی های معرق لاجوردی،‌ طلائی و‌سفید پوشیده شده است

نور داخل شبستان توسط‌چهارپنجره درسقف ورودی ‌ودو‌‌ راهروی‌طرفین آن ‌تأمین می‌گردد

بدن‌ دیوارها‌ از‌گچ ‌سفید و‌نمای ‌ایوان‌ از‌کاشی وآجرهای لعابدار به رنگ لاجوردی وسبز پوشیده شده است

سامان سازه ای یا ساختاری

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.