فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره ارتباط میان کنش‌های اجرایی حافظه فعال و توانایی‌های ریاضی در کودکان


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره ارتباط میان کنش‌های اجرایی حافظه فعال و توانایی‌های ریاضی در کودکان دارای ۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره ارتباط میان کنش‌های اجرایی حافظه فعال و توانایی‌های ریاضی در کودکان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره ارتباط میان کنش‌های اجرایی حافظه فعال و توانایی‌های ریاضی در کودکان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره ارتباط میان کنش‌های اجرایی حافظه فعال و توانایی‌های ریاضی در کودکان :

مقدمه

توجه به کنشهای اجرایی۱ در ارتباط با مهارتهای کودکان در سالهای اخیر به رویدادی نسبتاً رایج تبدیل شده است. جمعیتهای بسیاری از کودکان، از جمله کودکان دچار ناتواناییهای یادگیری، مشکلات درک و زبان و ریاضی مورد مطالعه قرار گرفتهاند (برای مثال،

گدرکول و پیکرینگ، ۲۰۰۰آ، ۲۰۰۰ب؛ به نقل از بول و سریف۲، .(۲۰۰۱ این مطالعات نشان داده که کنشگری اجرایی، پیشبینی کننده دقیقی از عملکرد تحصیلی در کودکان است. برای

۱- executive functions
۲- Bull, R. & Scerif, G.

۳۸

مثال، در مطالعات مختلفی که به راهبردهای شمردن در کودکان پرداختهاند، نشان داده شده کودکان دچار مشکلات در حساب، منابع حافظه فعال ضعیفی دارند که منجر به بازنماییهای ضعیف یا ناقصی از اعداد و اطّلاعات عددی در حافظه بلندمدت میشود (گیری، ۱۹۹۰؛ به

نقل از بول و جانستون۱، .(۱۹۹۷ در مطالعه دیگری درباره نقش اجراکننده مرکزی در ارتباط با پیشرفت تحصیلی، لتو ۱۹۹۵)؛ به نقل از بول و همکاران، (۱۹۹۷ نشان داد پیشرفت تحصیلی عمومی شامل ریاضی، بهصورت قدرتمندی با اجراکننده مرکزی مرتبط است. اما با وجود ادبیات گسترده خارجی در زمینه نقش منابع حافظه فعال به ویژه اجراکننده مرکزی، در توانایی

ریاضی، گزارشهای ارایه شده از سوی مرکز اطّلاعات و مدارک علمی ایران تا مهرماه سال

۸۴، پژوهشی که به بررسی این موضوع در ایران پرداخته باشد، ارایه نشده است.

یکی از الگوهای نظری که به بررسی کنشهای اجرایی پرداخته، الگوی چند مؤلفهای بدلی۲ از حافظه فعال است (بدلی، ۱۹۷۴؛ .(۲۰۰۲ در الگوی بدلی، حافظه فعال به ذخیره و پردازش موقّت اطّلاعات، در مجموعهای از تکالیف شناختی اشاره دارد. در این الگو، کنشهای اجرایی به بخشی موسوم به اجراکننده مرکزی۳ مربوطند که مسؤول مهار و تنظیم اطّلاعات، درون نظام حافظه فعال و نیز مهار و توزیع منابع توجه در جریان فعالیتهای شناختی است

(بدلی، ۱۹۸۶، ۱۹۹۰؛ به نقل از لمر۴، .(۱۹۹۶ بنابراین در این الگو فرض میشود توانایی ذخیرهسازی و پردازش همزمان اطّلاعات، به طور مستقیم با توانایی ریاضی در ارتباط است.
از دیدگاه عصبشناختی، که بهعنوان الگویی در بسط دیدگاه بدلی مطرح میشود، اجراکننده مرکزی در قالب یک سازه چند بعدی توصیف میشود (بول و جانستون، .(۱۹۹۷ از
میان کنشهای مطرح شده در این دیدگاه به بررسی سه کنش برجسته میپردازیم:

یکی از این کنشها، توانایی تغییر راهبردهای ذهنی۵ است (میاک۶ و دیگران، .(۲۰۰۰ این کنش، نیازمند توانایی رها کردن مجموعهای ازمحرّکها و راهبردهای نامربوط، و درگیر شدن

۱- Johnston, R.

۲- Baddeley, A. D. 3- central executive

۴- Lemaire, P. 5- switching
۶- Miyake, A.

۳۹

فعال با مجموعهای ازمحرّکها و راهبردهای مربوط است. فرض میشود ضعف در این کنش منجر به عملکرد ضعیف در ریاضی میشود. کنش دیگر، توانایی بازداری۱ از ورود اطّلاعات نامربوط به حافظه فعال است (بول و سریف، .(۲۰۰۱ اگر فرد نتواند اطّلاعات را در طول زمان نگه دارد یا پاسخهای نامربوط را بازداری کند، به گزینش پاسخ نادرست ادامه میدهد (اسپی۲

و بول، .(۲۰۰۵ بنابراین به نظر میرسد توانمندی در انجام محاسبات ریاضی، به مقدار قابل توجهی از کنش بازداری نیازمند است. سومین کنش، ظرفیت فعال کردن زودگذر حافظه بلندمدت است. این کنش که ارتباط نزدیکی با سازه حافظه فعال در الگوی بدلی دارد، روزآمد کردن۳ اطّلاعات نامیده میشود (بول و جانستون، .(۱۹۹۷

با توجه به تنوع در میان کنشهای اجرایی و نیز، عدم اتّفاق نظر درمورد چگونگی ارتباط این کنشها با توانایی ریاضی، در این پژوهش تلاش شده به چگونگی ارتباط میان کنشهای اجراییِحافظه فعال با توانایی ریاضی پرداخته شود. با مرور ادبیات پژوهش در این زمینه، فرضیههای زیر مطرح میشوند:

۱ افزایش توانایی تغییر راهبردهای ذهنی، با افزایش توانایی ریاضی ارتباط دارد.

۲ افزایش توانایی بازداری در مقابل ورود اطّلاعات نامربوط به حافظه فعال، با افزایش توانایی ریاضی ارتباط دارد.

۳ افزایش توانایی روزآمد کردن اطّلاعات در حافظه فعال، با افزایش توانایی ریاضی ارتباط دارد.

روش

این پژوهش میدانی از نوع همبستگی است و روی ۷۳ دانشآموز پسر کلاس چهارم ابتدایی انجام شد. آزمودنیها به صورت تصادفی و به روش چند مرحلهای، از میان مدارس

ابتدایی دولتی شهر تهران انتخاب شدند. سپس در سه جلسه سی دقیقهای، توانایی ریاضی،

هوش سیال و توانایی خواندن آنها به وسیله سه آزمون کیمت، ماتریسهای پیشرونده ریون و

۱- inhibition

۲- Espy, K. A. 3- updating

۴۰

آزمون خواندن پوراعتماد اندازهگیری شد. پس از آن، آزمودنیها در دو جلسه سی دقیقهای دیگر، به ترتیب سه آزمون مربوط به سه توانایی برجسته کنش اجرایی (آزمونهای ویسکانسین، استروپ و فراخنای شمردن) را کامل کردند. دوآزمون هوش و توانایی خواندن به عنوان متغیرهای کنترل وارد پژوهش شدند.

ابزار

– آزمون ریاضیات ایران کیمت:۱ در این پژوهش، از آزمون تجدید نظرشده کیمت استفاده شد. این آزمون که به وسیله کنولی (۱۹۸۸) هنجارگزینی و تجدید نظر نشده، شامل سه
بخش مفاهیم اساسی، عملیات و کاربرد است.

– آزمون دستهبندی کارت ویسکانسین:۲ این آزمون به کوشش گرانت و برگ، در سال

۱۹۴۸ تهیه شد، یکی از معتبرترین آزمونهای عصبروانشناختی است، و به منظور ارزیابی توانایی تغییر راهبردهای ذهنی مورد استفاده قرار میگیرد (میاک و دیگران، .(۲۰۰۰ در این آزمون سه بعد رنگ، شکل و تعداد، برای طبقهبندی یک مجموعه کارت مورد استفاده قرار میگیرد.

– تکلیف استروپ:۳ این تکلیف در سال ۱۹۳۵، از سوی استروپ طراحی شد واکنون، به منظور ارزیابی توانایی بازداری در مقابل ورود اطّلاعات نامربوط به حافظه فعال، مورد استفاده قرار میگیرد (میاک و دیگران، .(۲۰۰۰ در نسخه عددی استروپ، آزمودنیها باید تعداد مؤلفهها را نام ببرند (یک، دو، سه، چهار).

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.