فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره تأثیر بازی بر رشد توانایی‌های شناختی، اجتماعی و جسمی کودکان


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره تأثیر بازی بر رشد توانایی‌های شناختی، اجتماعی و جسمی کودکان دارای ۱۴۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره تأثیر بازی بر رشد توانایی‌های شناختی، اجتماعی و جسمی کودکان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره تأثیر بازی بر رشد توانایی‌های شناختی، اجتماعی و جسمی کودکان۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره تأثیر بازی بر رشد توانایی‌های شناختی، اجتماعی و جسمی کودکان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره تأثیر بازی بر رشد توانایی‌های شناختی، اجتماعی و جسمی کودکان :

بازی کودکان پدیده ای است که در تمدن و جوامع گوناگون و در همه دوران ها اندیشه مردم و متخصصان را به خود معطوف کرده است .این موضوع اثرات خود را در تاریخ هنر نیز به جا گذاشته است.در کهن ترین تصاویر و نگاره های به دست آمده از مصر باستان ابزارهایی مانند توپ .عروسک . حیوانات و…دیده می شود. پیش از ابداع جوامع صنعتی کودکان در بازی هایی که ویژه بزرگسالان بود شرکت می کردند و زندگی کودکان شباهت زیادی با زندگی بزرگسالان داشت اما به هنگام شکل گیری جوامع صنعتی .پیوند کودکان و بزرگسالان دچار خدشه شد و هرکدام زندگی متفاوتی را آغاز نمودند. (عسگریان.۱۳۷۴، ۲۰ )

در شرایط جدید زندگی اجتماعی کوشش به عدل آمده است که .تسهیلاتی برای بازی کودکان پیش دبستان در شهرهای در حال گسترش فراهم آورد.همچنین تعلیم و تربیت نقش عمده و اساسی در پرورش و رشد آفریننده در کودک ایفا می کند و نخستین جوانه های ایجادگری و آفرینندگی پدید می گردد. (همان منبع ، ۲۲)

پژوهش های روانشناسی و تعلیم و تربیتی و نیز تجارب گران­بهای کودکستان­ها نشان می دهد که آغاز رشد آفرینندگی و ایجادگری در کودکان در سنین آمادگی پیش از دبستان است .در این سن خصلت فعالیت کودک نسبت به دوران خردسالی تغییر می یابد و روابط جدیدی میان تفکر و عمل وی پدیدار می شود.در کودکان شش و هفت ساله فکر وایده معمولا به شکل انتخاب موضوع برای بازی­ها . نقاشی ها و تعریف قصه ها تظاهر می کند. (همان منبع ، ۲۵)

بنابراین بازی عمده ترین شکل فعالیت کودک و مناسب­ترین آن برای رشد استعداد ایجادگری به شمار می رود. برای کودک هیچ چیز جای بازی را نمی گیرد .او نه تنها اسباب بازی هایش بازی می کند . بلکه به آنها روح نیز می دهد و با آنها دوست می شود. (همان منبع ، ۲۸)

دانشمندان تعلیم و تربیت کودک بازی را وسیله مهمی برای رشد فکری و تربیتی کودک می دانند و باعث ایجاد شناخت و معرفت در کودک می شود. تاکنون نظریه های گوناگون بسیاری از سوی صاحب­نظران درباره بازی مطرح شده است و تلاش بر این بوده که هدف کلی بازی شرح داده شود.برخی از نظریه پردازان همچون پیاژه و بروئر معتقدند که در یادگیری از طریق بازی .کودکان اغلب نیاز دارند که تجربه های خود را دوباره تکرار کنندو بر اساس خلاقیت و تخیلات خود نقاشی کنند و آن را با رسوم اجتماعی قابل قبول خود منطبق سازند. (عباسی نیا.۱۳۸۴، ۹۸ )

نظریه انرژی اضافی که از سوی اسپنسر[۱] و شیلر[۲] مطرح شده است به این مسئله می پردازد که بازی صرفا برای تخلیه انرژی اضافی بدن انجام می شود و هدفی را دنبال نمی کند.اسپنسر معتقد است بازی علاوه بر صرف انرژی اضافی .برای تقلید از رفتار اطرافیان به ویژه والدین انجام می گیرد.اما در مقابل این نظریه .نظریه پیش تمرین کارل گروس.هدف بازی را ساختن رفتارهایی می داند که در بزرگسالی آنها را انجام خواهد داد و کودکان از طریق بازی با نقشهای بزرگسالی آشنا می شوند.(آقازاده.۱۳۶۸ ، ۵۰)

امروزه به مدد کتاب­های روانشناسی کودک، انواع بازی برای کودکان از بدو تولد وجود دارد که با توجه به سن کودکان، این نوع بازی‌ها طبقه‌بندی می‌شود، این بازی‌ها حتی برای کودکان ۳ ماهه متفاوت از ۴ ماهه است. با توجه به این مسئله درمی‌یابیم که بازی چه نقش مهمی در زندگی کودکان ایفا می‌کند، به گونه‌ای که می‌توان بازی را شکل دهنده شخصیت کودک دانست، اگر تحلیل دقیقی بر روی بازی کودکان در خردسالی داشته باشیم می‌توانیم تا حد زیادی شخصیت او را در بزرگسالی بیابیم. (شجاعی ، ۱۳۸۵، ۲۵-۲۲)

خشونت، کمرویی، عصبی بودن، ترس و وحشت وعدم اعتماد به نفس در بزرگسالان جزء مواردی هستند که در بازی‌های کودکانه این افراد قابل کشف است و اگر در همان دوران به کمک کودکان برویم، دربزرگسالی با مشکلات کمتری روبه‌رو خواهند شد. از بازی کردن کودک خود جلوگیری نکنید. زیرا در بازی، کودک توانایی ارتباط جمعی با دنیای اطراف خود را پیدا کرده و قادر به حل مشکلات کوچک و بزرگ خود خواهد بود. بازی کردن کودکان را به هیچ عنوان نمی‌توان وقت تلف کردن دانست، زیرا بخش مهمی از آینده کودک با بازی کردن شکل می‌گیرد و استعدادهای نهفته و پنهان او، فرصت شکوفایی می‌یابند. کودک با رعایت مقررات، رقابت، پیروزی و شکست، مبارزه با ترس و خجالت، مسئولیت‌پذیری و شکست، مبارزه با ترس و خجالت، مسئولیت‌پذیری و مشارکت آشنا می‌شود و بدین طریق موجب «برون‌گری» کودک و تقویت حواس و افزایش توانمندی‌های او می‌گردد. (همان منبع ،

فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره تأثیر بازی بر رشد توانایی‌های شناختی، اجتماعی و جسمی کودکان
فهرست مطالب

فصل اول.. ۸

کلیـــات تحقیق.. ۸

۱-۱ مقدمه. ۹

۱-۲بیان مسئله. ۱۰

۱-۳اهمیت و ضرورت پژوهش… ۱۲

۱-۴اهداف پژوهش… ۱۴

۱-۴-۱اهداف کلی:۱۴

۱-۴-۲- اهداف جزئی:۱۴

۱-۵فرضیات پژوهش… ۱۵

۱-۵-۱فرضیه اصلی.. ۱۵

۱-۵-۲فرضیات فرعی.. ۱۵

۱-۶سؤالات پژوهش… ۱۵

۱-۶-۱سوال اصلی.. ۱۵

۱-۶-۲سوالات فرعی.. ۱۵

۱-۷قلمرو پژوهش… ۱۵

۱-۷-۱قلمرو موضوعی.. ۱۵

۱-۷-۲قلمرو مکانی.. ۱۶

۱-۷-۳قلمرو زمانی.. ۱۶

۱-۸تعاریف نظری.. ۱۶

فصل دوم. ۱۸

ادبیات تحقیق.. ۱۸

۱-۲مقدمه :۱۹

۲-۲بخش اول: ادبیات تحقیق.. ۱۹

۳-۲اهمیت بازی:۲۲

۴-۲انواع بازی ازنظر مری شریدان :۲۳

۵-۲بازی فعال :۲۳

۶-۲بازی مهارتی واکتشافی :۲۳

۷-۲بازی تقلیدی:۲۴

۸-۲بازی سازنده :۲۴

۹-۲بازی نقش :۲۴

۱۰-۲بازی های با قاعده :۲۴

۱۱-۲بازی وتأثیر متقابل اجتماعی آن :۲۵

۱۲-۲تعاریف بازی درمانی :۲۵

۱۳-۲اصول بازی درمانی :۲۶

۱۴-۲روشهای بازی درمانی :۲۶

۱۵-۲روش غیر مستقیم:۲۶

۱۶-۲روش مستقیم :۲۶

۱۷-۲روش انتخابی :۲۶

۱۸-۲ویژگی های بازی درمانگران :۲۷

۱۹-۲بازی گروهی :۲۸

۲۰-۲تشکیل گروه دربازی گروهی :۲۸

۲۱-۲روش درمان :۲۹

۲۲-۲تشخیص میزان درک کودکان :۳۰

۲۳-۲واکنشهای دفاعی کودکان :۳۱

۲۴-۲آسان شدن ارتباط کلامی :۳۱

۲۵-۲تخلیه هیجانی (کاتارسیس):۳۱

۲۶-۲اهیمت تکاملی بازی :۳۱

۲۷-۲ارزش بازی :۳۱

۲۸-۲دروه کارآموزی :۳۱

۲۹-۲پیشرفت بدنی :۳۲

۳۰-۲شناخت ونشانه ها :۳۲

۳۱-۲مهارتهای گفتاری ونشانه ها :۳۲

۳۲-۲تسلط برهیجانها ودرک اجتماعی :۳۲

۳۳-۲رشد اخلاقی ومعنوی (روحی ) :۳۲

۳۴-۲مراحل رشد :۳۳

۳۵-۲عوامل موثر دربازی :۳۴

۳۶-۲سن ومراحل رشد دربازی :۳۵

۳۷-۲اسباب بازی و ویژگی های آن :۴۱

۳۸-۲انواع اسباب بازی :۴۲

۳۹-۲موضوعات نقاشی کودکان :۴۴

۴۰-۲تفسیر نقاشی :۴۵

۴۱-۲بازی معکب:۴۶

۴۲-۲بازی با توپ :۴۶

۴۳-۲ترسیم ونقاشی:۴۷

۴۴-۲نکات مهم دربازی خود جوش :۴۷

۴۵-۲مسائل ایمنی :۴۸

۴۶-۲مشاهده وارزیابی:۴۸

۴۷-۲بازیهای ابتکاری:۵۰

۴۸-۲پرتحرکی :۶۲

۴۹-۲تفاوت های فردی:۶۳

۵۰-۲عوامل موثر دربازی کودکان :۶۴

۵۱-۲ارزش جسمانی بازی :۶۶

۵۲-۲ارزش اخلاقی بازی :۶۶

۵۳-۲ارزش آموزشی وتربیتی بازی :۶۶

۵۴-۲ارزش درمانی بازی:۶۶

۵۵-۲فواید بازیهای کودکان:۶۷

۵۶-۲رشد حرکتی :۶۸

۵۷-۲مهارت های حرکتی نظری :۶۸

۵۸-۲بازی به عنوان وسیله مشارکت کودکان بادیگران :۶۹

۵۹-۲بازی به عنوان دفاع کودک :۷۱

بخش دوم : چارچوب نظری.. ۷۲

۶۰-۲نظریه تکرار فعالیت های اجدادی :۷۲

۶۱-۲نظریه فردریچ فروبل (۱۸۵۲-۱۷۸۲)۷۳

۶۲-۲نظریه ماریا مونته سوری (۱۹۵۲-۱۸۷۰)۷۳

۶۳-۲نظریه سوزان ایساکس(۱۹۴۸-۱۸۸۵):۷۳

۶۴-۲نظریه لیوویگوتسکی(۱۹۳۴-۱۸۹۶):۷۳

بخش سوم: پیشینه تحقیق.. ۷۷

۷۵-۲تحقیقات خارجی :۷۷

فصل سوم. ۷۸

روش اجرای تحقیق.. ۷۸

۳-۱مقدمه. ۷۹

۳-۲روش پژوهش… ۷۹

۳-۳جامعه آماری پژوهش… ۷۹

۳-۴حجم نمونه:۷۹

۳-۵ابزار پژوهش:۸۰

۳-۶روایی و پایایی پرسشنامه. ۸۰

۳-۷تجزیه و تحلیل دادهها۸۱

فصل چهارم. ۸۲

تجزیه و تحلیل داده های تحقیق.. ۸۲

۴-۱مقدمه. ۸۳

پاسخگویی به گویه ها۸۳

نتایج آزمون های فرضیه ها۱۱۱

فصل پنجم. ۱۱۴

نتایج پژوهش… ۱۱۴

۵-۱- مقدمه. ۱۱۵

۵-۲- نتیجه گیری پژوهش… ۱۱۶

۵-۳- محدودیت… ۱۱۷

۵-۴- پیشنهادات کاربردی.. ۱۱۷

۵-۵- پیشنهادات آتی.. ۱۱۸

منابع:۱۱۹

فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره تأثیر بازی بر رشد توانایی‌های شناختی، اجتماعی و جسمی کودکان
فهرست جداول

جدول ۴-۱ تاچه اندازه بازی باعث تخلیه انرژی در کودکان می شود؟. ۸۳

جدول ۴-۲ بازی زمینه مناسبی را برای دوستی با سایر همسالان به وجود می آورد؟. ۸۴

جدول ۴-۳ بازی به کودکان یاد می دهد در کارها همکاری کنند. ۸۵

جدول ۴-۴ بازی به کودک می آموزد حقوق دیگران را رعایت کند. ۸۶

جدول ۴-۵ بازی باعث می شود کودک قوه تکلمش را به کار گیرد.۸۷

جدول ۴-۶ بازی باعث ابراز هیجانات و عواطف کودک می شود.۸۸

جدول ۴-۷ بازی باعث می شود کودک با مهارتهای اجتماعی آشنا شود.۸۹

جدول ۴-۸ بازی در یاد گرفتن نقشهای اجتماعی به کودک کمک می کند.۹۰

جدول ۴-۹ بازی باعث می شود حواس کودک تقویت یابد.۹۱

جدول ۴-۱۰ بازی باعث ایجاد حس مسئولیت پذیری در کودک می شود.۹۲

جدول ۴-۱۱ بازی باعث هماهنگی اعضای بدن کودک می شود.۹۳

جدول ۴-۱۲ بازی باعث آشنایی کودک با اعضای بدنش می شود.۹۴

جدول ۴-۱۳ بازی باعث کشف عواطف کودک می شود.۹۵

جدول ۴-۱۴ بازی باعث کشف امور جدید توسط کودک می شود.۹۶

جدول ۴-۱۵ کودک توسط بازی تجربه کسب می کند.۹۷

جدول ۴-۱۶ بازی باعث می شود کودک واقعیات را بهتر درک کند.۹۸

جدول ۴-۱۷ بازی عامل مهمی در رشد عقلی کودک به شمار می رود.۹۹

جدول ۴-۱۸ کودکان در بازی عواطف و احساسات خود را نشان می دهند.۱۰۰

جدول ۴-۱۹ بازی باعث تقویت توانایی های کودکان می شود.۱۰۱

جدول ۴-۲۰ بازی در رشد خلاقیت کودکان تأثیر دارد.۱۰۲

جدول ۴-۲۱ کودک در بازی ایده های نوینی در خود پرورش می دهد.۱۰۳

جدول ۴-۲۲ بازی باعث رشد قوه تخیل کودک می شود.۱۰۴

جدول ۴-۲۳ در بازی حس رفاقت و دوستی در کودک شکل می گیرد.۱۰۵

جدول ۴-۲۴ کودکان در بازی یاد می گیرند برای رسیدن به هدفی تلاش کنند.۱۰۶

جدول ۴-۲۵ کودکانی که بازی را هدایت می کنند اندیشه خلاق دارند.۱۰۷

جدول ۴-۲۶ بازی در آمادگی کودکان برای ورود به مدرسه نقش مهمی دارد.۱۰۸

جدول ۴-۲۷ بازی نقش مهمی در دوران تحصیل کودک دارد.۱۰۹

جدول ۴-۲۸ فعالیتهای بدنی برای ورود به مدرسه مشکلات عاطفی را کمتر می کند.۱۱۰

جدول ۴-۲۹ آزمون پیرسون فرضیه یک…. ۱۱۱

جدول ۴-۳۰ آزمون پیرسون فرضیه دو. ۱۱۱

جدول ۴-۳۱ آزمون پیرسون فرضیه سه. ۱۱۱

جدول ۴-۳۲ آزمون پیرسون فرضیه چهار. ۱۱۲

جدول ۴-۳۳ آزمون پیرسون فرضیه پنج.. ۱۱۲

جدول ۴-۳۴ آزمون پیرسون فرضیه شش… ۱۱۲

جدول ۴-۳۵ ANOVA.. 112

جدول ۴-۳۶ رگرسیون گام به گام. ۱۱۳

فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره تأثیر بازی بر رشد توانایی‌های شناختی، اجتماعی و جسمی کودکان
فهرست نمودارها

نمودار ۴-۱ تاچه اندازه بازی باعث تخلیه انرژی در کودکان می شود؟. ۸۳

نموداار ۴-۲ بازی زمینه مناسبی را برای دوستی با سایر همسالان به وجود می آورد.۸۴

نمودار ۴-۳ بازی به کودکان یاد می دهد در کارها همکاری کنند.۸۵

نمودار ۴-۴ بازی به کودک می آموزد حقوق دیگران را رعایت کند.۸۶

نمودار ۴-۵ بازی باعث می شود کودک قوه تکلمش را به کار گیرد.۸۷

نمودار ۴-۶ بازی باعث ابراز هیجانات و عواطف کودکان می شود.۸۸

نمودار ۴-۷ بازی باعث می شود کودک با مهارتهای اجتماعی آشنا شود.۸۹

نمودار ۴-۸ بازی در یادکرفتن نقشهای اجتماعی به کودک کمک می کند.۹۰

نمودار ۴-۹ بازی باعث می شود حواس کودک تقویت یابد.۹۱

نمودار ۴-۱۰ بازی باعث ایجاد حس مسئولیت پذیری در کودک می شود.۹۲

نمودار ۴-۱۱ بازی باعث هماهنگی اعضای بدن کودک می شود.۹۳

نمودار ۴-۱۲ بازی باعث آشنایی کودک با اعضای بدنش می شود.۹۴

نمودار ۴-۱۳ بازی باعث کشف عواطف کودک می شود.۹۵

نمودار ۴-۱۴ بازی باعث کشف امور جدید توسط کودک می شود.۹۶

نمودار ۴-۱۵ کودک توسط بازی تجربه کسب می کند.۹۷

نمودار ۴-۱۶ بازی باعث می شود کودک واقعیات را بهتر درک کند.۹۸

نمودار ۴-۱۷ بازی عامل مهمی در رشد عقلی کودک به شمار می رود.۹۹

نمودار ۴-۱۸ کودکان در بازی عواطف و احساسات خود را نشان می دهند.۱۰۰

نمودار ۴-۱۹ بازی باعث تقویت توانایی های کودکان می شود.۱۰۱

نمودار ۴-۲۰ بازی در رشد خلاقیت کودکان تأثیر دارد.۱۰۲

نمودار ۴-۲۱ کودک در بازی ایده های نوینی در خود پرورش می دهد.۱۰۳

نمودار ۴-۲۲ بازی باعث رشد قوه تخیل کودک می شود.۱۰۴

نمودار ۴-۲۳ در بازی حس رفاقت و دوستی در کودک شکل می گیرد.۱۰۵

نمودار ۴-۲۴ کودکان در بازی یاد می گیرند برای رسیدن به هدفی تلاش کنند.۱۰۶

نمودار ۴-۲۵ کودکانی که بازی را هدایت می کنند اندیشه خلاق دارند.۱۰۷

نمودار ۴-۲۶ بازی در آمادگی کودکان برای ورود به مدرسه نقش مهمی دارد.۱۰۸

نمودار ۴-۲۷ بازی نقش مهمی در دوران تحصیل کودک دارد.۱۰۹

نمودار ۴-۲۸ فعالیتهای بدنی برای ورود به مدرسه مشکلات عاطفی را کمتر می کند.۱۱۰

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.