فایل ورد کامل مقاله علمی درباره عناصر اخلاق اقتصادی اسلامی و نقش آن‌ها در تقویت تولید ملی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله علمی درباره عناصر اخلاق اقتصادی اسلامی و نقش آن‌ها در تقویت تولید ملی دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره عناصر اخلاق اقتصادی اسلامی و نقش آن‌ها در تقویت تولید ملی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله علمی درباره عناصر اخلاق اقتصادی اسلامی و نقش آن‌ها در تقویت تولید ملی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله علمی درباره عناصر اخلاق اقتصادی اسلامی و نقش آن‌ها در تقویت تولید ملی :

چکیده

هر چند برخی اندیشمندان و طرفداران مکاتب اقتصادی، مانند پیروان مکتب سوداگری و نیز فیزیوکراتها هر گونه ارتباط اخلاق و ارزشهای معنوی را با رفتارهای اقتصادی از جمله تولید را انکار کردند، اما بسیاری از اقتصاددانان دورههای اخیر کم و بیش به لزوم توجه به اخلاق پی بردهاند. بیتردید ماهیت تعالیم و فرامین معتبر اخلاقی در هر مکتب اقتصادی متمایز از مکاتب دیگر و منطبق با اصول و اهداف مقبول آن تدوین و تنظیم میگردد. پژوهشِ پیش رو که با روش توصیفی – تحلیلی سامان یافته، می-

کوشد تا با مراجعه به قرآن کریم، احادیث معتبر اسلامی، عناصر بنیادین اخلاق اقتصادی اسلامی معطوف به تولید را به بحث نشیند.

یافتههای پژوهش حاکی از آن است که تعالیم والای اسلام با استفاده از ابزارهای مختلف اخلاقی و قانونی، نظام روشن اخلاقی در اقتصاد را بنا نهاده و ضمن ارزش نهادن به کار و تولید با تأکید بر ارزشهای معنوی به افزایش رشد اقتصادی همت گمارده است.

مهمترین عناصر اخلاق اقتصادی ناظر به تولید عبارتاند از وجدان کار، تخصص و تعهد، توجه به کیفیت، نفی استعمار. بیتردید شناخت درست و پایبندی به عناصر اخلاق اقتصادی اسلام سبب رشد تولید در جوامع اسلامی از جمله تولید ملی خواهد شد.
واژگان کلیدی: اسلام، اخلاق، اقتصاد، اصول اخلاق اقتصادی، تولید ملی

مقدمه

تولید به معنای بهکارگیری و سازماندهی نهادههایی مانند کار، سرمایه و منابع طبیعی که به ایجاد کالا و

خدمات بینجامد، از مباحث مهم اقتصاد محسوب میشود. اهمیت تولید به سبب اثرگذاری بالای آن بر رشد اقتصاد و شتاببخشی به آهنگ توسعه است. از این رو فعالیت تولیدی را از عناصر اساسی در کسب و کار دانستهاند و بر بهبود آن تأکید فراوان میشود.

هر چند برخی اندیشمندان و طرفداران مکاتب اقتصادی نقش اخلاق در اقتصاد را نادیده انگاشتهاند اما

بسیاری از اقتصاددانان دورههای اخیر کم و بیش به لزوم توجه به اخلاق پی بردهاند. برخی از ایشان تأکید

مینمایند که عامل زیربنایی در تحولات صنعتی و اقتصادی، تغییر خصلتهای اخلاقی و فرهنگی و وجود تصورات عمومی صحیح از مفاهیم اساسی توسعه مانند کار میباشد.

آموزههای والای اسلام، بیش از هر مکتب و اندیشه دیگری، به شئون و ابعاد مختلف اخلاق اقتصادی از

جمله کار و تولید اهتمام ورزیده و نظام اخلاقی روشنی را در لابه لای معارف والایش برجای نهاده است.

همایش ملی نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی
۲

استخراج، تبویب و تحلیل این نظام اخلاقی وظیفه محققان و اندیشمندان سختکوش اسلامی است. در میان

عناصر اخلاقی اقتصاد اسلامی، موارد پرشماری وجود دارد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم زمینهساز رشد

و تقویت تولید و بهویژه تولید ملی میگردد.

کارکرد اقتصادی این آموزهها به گونهای است که به گفته رودنسون » (Rodinson)اسلام تمام

خصوصیات پروتستان را که موجب پیشرفت شد، دارا است؛ جدی گرفتن کار، ارزش تجارت، قانونمدون،

و;. ولی مسلمانان هیچگاه اسلام واقعی را بهکار نبستهاند.« (تفضّلی، صص .(۵۰-۴۹

عناصر اساسی اخلاق اقتصادی اسلام را میتوان به طور کلی در سه محور قرار داد؛ عناصر اخلاق کار و تولید در اسلام، عناصر اخلاق توزیع در اسلام و سرانجام عناصر اخلاق اسلامی مصرف که بر تقویت تولید

ملی و حمایت از آن تأثیرگذارند. آنچه در پی میآید، ارائه و تحلیل بخش نخست از عناصر یاد شده یعنی

عناصر اخلاق تولید است که با مراجعه به آیات قرآن و احادیث معتبر تنظیم و تدوین شده است.

الف- وجدان کار

وجدان کار که گاه از آن به اخلاق کار تعبیر میشود، به معنای گرایش به انجام صحیح کار و وظایف شغلی، بدون نظارت مستقیم است (معیدفر، ص.(۱۸ به دیگر سخن، گرایش و نیروی درونی که انسان را وامیدارد، چندوچون کار خود را، به تمامی به انجام رساند، وجدان کار نامیده میشود (سیدعباسزاده، ص.(۱۰ از این رو، پرکاری، انجام بهتر کار، کنترل درونی و مسؤولیتپذیری، از نشانههای وجدان کار، و در

مقابل، کمکاری، اهمالکاری، نظارتخواهی و مسؤولیتگریزی، از علایم ضعف وجدان کاری به شمار

میرود(همان، صص۱۱ـ.(۱۴

عوامل مؤثر بر وجدان کار

عواملی چند بر ایجاد و تقویت وجدان کار مؤثر است که برای نمونه میتوان به ویژگیهای فردی، نیازها، سنتهای فرهنگی و آموزههای دینی اشاره کرد (همان، صص۳۰ـ.(۵۷ در این میان، عامل اخیر، به دلیل توجه و تأکید بر عناصر ارزشی و آموزشی مؤثر بر وجدان کار، از جایگاه ویژهای برخوردار است. مهمترین عناصر یاد شده عبارت است از:

.۱ اصلاح نگرش

از عوامل مهم و بنیادین در تحکیم وجدان کار، باورها و زیرساختهای فکریِ صحیح نسبت به علل و

اسباب تأثیرگذار بر سرنوشت انسان است. اندیشههای نادرست و خرافی همچون جبر تاریخ و محیط، و اعتقاد

به بخت و اقبال و تأثیر جبری سال و ماه و روز بر سرنوشت انسان و نیز تلقی نادرست از مفاهیمی همچون

قضا و قدر، زهد و بیارزشی دنیا و حتی نگرش منفی به کار در میان برخی افراد و جوامع، هریک مانعی در

برابر وجدان کار و عاملی برای سستی و عقبماندگی به شمار میرود.

در بینش اسلامی، چنین نگرشهایی یا به طور کلّی بیپایه شمرده شده و یا برداشت درست و سازنده آن

به روشنی، بیان گشته است. در بینش اسلامی، تغییر سرنوشت انسان به دست خود اوست (نک: طباطبایی،

همایش ملی نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی
۳

ج۱۱، صص۳۱۲ـ۳۱۳؛ ناصر مکارم شیرازی و دیگران، ج۱۰، ص(۱۴۵ و هرگونه تأثیر جبریِ عوامل خارجی،

مردود (درباره نفی تأثیرات جبری سعد و نحس ایام، فال بد زدن و مانند آن، نک: مکارم شیرازی و دیگران، ج۶، صص۳۱۷ـ ۳۱۹؛ ج۲۳، صص۴۱ـ۴۷؛ ج۲۴، صص۴۲۶ـ (۴۲۸ و هر نوع خرافهپرستی و خرافهگرایی،

ممنوع اعلام شده است (نک: اعراف، ۱۵۷؛ ۱۱، ۵۴؛ نمل، ۴۷؛ ۳۶، ۱۸ـ (۱۹

.۲ خشنودی از کار

دلبستگی به کار و خشنودی از آن، نقش مهمی در تقویت وجدان کار و روحیه سختکوشی دارد (معیدفر، ص(۸۷؛ چنانکه بیرغبتی به کار و اجباری انگاشتن آن، مایه ضعف وجدان کار و در نتیجه، کمکاری و

مسامحهکاری میشود. از این رو، اندیشمندان اقتصادی در جوامع مختلف، برای ایجاد میل و رغبت به کار،

مفاهیمی همچون ایجاد جامعه آرمانی و سودمندی اجتماعی، را مطرح و تشویق نمودهاند تا با درونی ساختن

اینگونه ارزشها، به پیشرفت کار در جامعه کمک نمایند(توسلی، ص.(۱۵۴

نقش آموزههای دینی در این باره، بسیار برجسته است؛ چه در باور فرد مسلمان، کار و تولید، عبادتی

بزرگ و پذیرفته الهی، و تأمینکننده سعادت دنیوی و اخروی اوست، و نشاط و لذت زندگی، عزت و اعتبار اجتماعی و نیز توان و برتری ملی (نک: مجلسی، ج۸، ص۱۰۵ و ج۶۶، ص(۱۵۵، تنها در پرتو کار و تلاش دستیافتنی است. از این رو، بر فعالیت اقتصادی حتی در حال توانگری و بینیازی مادی نیز تأکید میشود

(حرّانی، ص.(۴۱۱

.۳ آموزش و الگو سازی

عامل مهم دیگر، در تقویت و نهادینه کردن وجدان کاری در سطح جامعه، آموزش عمومی، به ویژه گونه عملی آن »الگوسازی« است؛ چراکه پرکاری و سختکوشی همچون دیگر هنجارهای اجتماعی، به شدت از

تجارب فرد در طول زندگی و به ویژه در دوران کودکی و جوانی اثر میپذیرد و در این میان، تأثیر الگوها،

بسیار ژرفتر از آموزشهای گفتاری است. از این رو، پیامبران و امامان، با سفارش به کار و تولید، در عمل نیز به آن میپرداختند. اشتغال آنان به کار در اجتماع و در مقام رهبری فکری جامعه، و گاه با وجود بینیازی از درآمد مادی آن، میتواند این پیام را برساند که آموزش و الگوسازی برای تقویت وجدان کاریِ جامعه همواره یک ضرورت است.

.۴ تقویت احساس مسؤولیت

در اندیشه اسلامی انسان، در برابر خدا و نعمتهایش و در برابر جامعه، مسؤول است. همچنین به مسؤولیت او در برابر لحظه لحظه عمرش که سرمایه اصلی او در رسیدن به سعادت است، بسیار تأکید شده

است. قرآن کریم در این باره میفرماید: لَتُسَألُنعما کُنتُم تَعملُونَ »به یقین، از آنچه انجام میدادید، بازپرسی

خواهید شد)«نحل، .(۹۳

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.