فایل ورد کامل مقاله علمی درباره انسان اقتصادی و حیوان اقتصادی؛ تحلیل تطبیقی دلالت‌های انسان‌شناختی سبک زندگی غربی و اسلامی در ارتباط با اقتصاد مقاومتی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله علمی درباره انسان اقتصادی و حیوان اقتصادی؛ تحلیل تطبیقی دلالت‌های انسان‌شناختی سبک زندگی غربی و اسلامی در ارتباط با اقتصاد مقاومتی دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره انسان اقتصادی و حیوان اقتصادی؛ تحلیل تطبیقی دلالت‌های انسان‌شناختی سبک زندگی غربی و اسلامی در ارتباط با اقتصاد مقاومتی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله علمی درباره انسان اقتصادی و حیوان اقتصادی؛ تحلیل تطبیقی دلالت‌های انسان‌شناختی سبک زندگی غربی و اسلامی در ارتباط با اقتصاد مقاومتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله علمی درباره انسان اقتصادی و حیوان اقتصادی؛ تحلیل تطبیقی دلالت‌های انسان‌شناختی سبک زندگی غربی و اسلامی در ارتباط با اقتصاد مقاومتی :

چکیده

»اقتصاد مقاومتی«، با توجه به نگاهی که اسلام به انسان به عنوان موجودی دارای اختیار و اراده و توان تغییر(رعد(۱۱/ و

مهمترین عنصر ایجاد دگرگونیها در عالم خلقت دارد بیش و پیش از هر بحثی نیازمند مباحث انسانشناختی است تا مشخص شود کدامین انسان میتواند این گونه اقتصاد را محقق سازد.

»سبک زندگی« کاملاً مبتنی بر مبانی انسانشناختی بوده و نگاه حوزه علمی و جغرافیایی خود به انسان را بازمیتاباند. از طریق بررسی »سبک زندگی« میتوان استدلال نمود چه انسانی در این یا برای این سبک پرورش یافته و این انسان تا چه اندازه با چارچوبهای اقتصاد مقاومتی امکان همزیستی دارد.

بررسی حاضر، مبتنی بر دیدگاه یاد شده، دو نوع سبک زندگی اقتصادی غربی و اسلامی را با استراتژی پسکاوی و روشهای اسنادی و نقلی، با توجه به توان و هدف و ظرفیت قالب ارایه، گذرا، بررسی نموده و دلالتهای انسانشناختی آنها را بازتأکید مینماید تا نشان دهد سبک زندگی اقتصادی اسلامی، »انسان اقتصادی« را به تصویر میکشد و این نوع انسان میتواند »اقتصاد مقاومتی« را به پیش برده و عملیاتی نماید و سبک زندگی اقتصادی غربی، »حیوان اقتصادی« را بازنمایانده که خود مغلوب و اسیر ترفندهای اقتصادی است و نمیتواند سازنده اقتصاد مقاومتی باشد.

واژگان کلیدی: سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی، انسان اقتصادی، حیوان اقتصادی

مقدمه

»سبک زندگی« از این جهت که اصطلاحی ویژه و تنها ناظر بر انسان است منبعی غنی برای نمایاندن

دیدگاههای انسانشناختی مکاتب فکری بشری و الهی۲ محسوب میشود. بررسی مؤلّفهها و شاخصهای این

مقوله که ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و نیز فردی و اجتماعی دارد میتواند نشان دهد

انسانی که مورد نظر آنها بوده و در این یا برای این سبک زندگی پرورش مییابند تا چه اندازه با »اقتصاد

مقاومتی« همخوان بوده و میتوانند این نوع اقتصاد را پیاده نمایند.

اهمیت بحث، به جز تأکید مقام معظم رهبری۱، به سنجش وضعیت و ارزیابی شکاف بین وضع موجود و

مطلوب بر میگردد؛ بهگونهای که میتواند مقدم بر استقرار اقتصاد مقاومتی، پیشزمینههای ساختاری و کارگزاری بسیاری را دگرگون ساخته یا اصلاح نماید و بنیادیتر اینکه مشخص نماید آیا مسأله جامعه ایرانی

در گفتمان اقتصاد مقاومتی، اولاً و بالذات اقتصادی و ساختارهای اقتصادی است یا اصولاً ما در حوزه مبنایی و

پایهایتری به نام انسانشناسی گرفتار مسأله هستیم و نیازمند راهکار و راهحل.

از آنجا که شناخت رقیب و متضاد و »دیگری« در تبیین و تحدید و تعریف هویتبخشی »خودی« مؤثر

است، شناخت گذرای سبک زندگی غربی یا سبک زندگی در غرب نیز در نوشتار حاضر توجه میشود.

با توجه به مراتب یاد شده، نوشتار حاضر مدعی است:

بررسی سبک زندگی اقتصادی غربی در حوزه سیاستی(نظریهپردازی و گفتمانسازی) نشان میدهد این

سبک »حیوان۲ اقتصادی« را پرورانده یا میطلبد؛ که با اقتصاد مقاومتی بههیچوجه همسنخ و همخوان نیست و سبک زندگی اقتصادی اسلامی »انسان اقتصادی« را پرورانده یا میطلبد؛ که با اقتصاد مقاومتی کاملاً همگن و

همخوان است. در عین حال، پیادهسازی و بازنمایی تصویر اخیر در جامعه ما محل تأمل و بررسی مستقل

دیگری است.

روش تحقیق

بررسی حاضر در چارچوب »استراتژی پسکاوی« تنظیم شده است. این استراتژی از یک توالی منظم

کشفشده آغاز میشود؛ ولی در پی تبیین کاملاً متفاوتی است. در این استراتژی، محقق زمانی قادر به تبیین

میباشد که ساختار یا مکانیسم زیربنایی به وجود آورنده توالی منظم کشفشده، شناسایی گردد. برای دستیابی به چنین مقصودی، محقق ناچار است ابتدا به طرح مدلی فرضی از نظم مشاهده شده بپردازد و سپس وجود آن را به اثبات برساند. از آنجا که این ساختار یا مکانیسم زیربنایی ممکن است قابل مشاهده نباشد، شاید محقق

لازم باشد از روشهای غیرمستقیم به اثبات مدل فرضی خود بپردازد.

روش گردآوری دادهها در بخش سبک زندگی اقتصادی غربی »اسنادی« و در بخش سبک زندگی اقتصادی اسلامی »نقلی« میباشد. روش نقلی دو معنا دارد. این روش به معنای اعم، شامل روش تاریخی نیز میشود.

روش نقلی به معنای خاص، یکی از روشهای دینی به حساب میآید. در علم فقه با مبنا قرار دادن منابع دینی

-۱ به نظر من امروز موضوعاتی وجود دارد که میتواند مورد بحث در محیطهاى دانشجویی واقع شود و همین، زمینه هاى شور و نشاط گوناگون علمی و اجتماعی را بهوجود آورد؛ عنوان »اقتصاد مقاومتی«، عنوان مهمی است. البته کار شده، تعریف شده، بحث شده، سیاستگذارى شده – در مراکزى که براى سیاستگذارى است – منتها جاى بحث دارد: اقتصاد مقاومتی یعنی چه؟ در زمینه مسائل اقتصادى کشور، چه جور مقاومتی مورد نظر است؟ دانشگاه به عنوان یک کار علمی، یک موضوع علمی، چقدر میتواند به این قضیه بپردازد؟ اینها همه میتواند موضوع بحثهاى دانشجوئی قرار بگیرد. ۱۳۹۲/۰۵/۰۶ -۲ تعبیر حیوان در این اصطلاح دارای بار ارزشی منفی یا جسارتی نبوده و بلکه از همان سنخ تعبیراتی است که در منطق برای تعریف انسان به کار برده و او را حیوان ناطق مینامند.

همایش ملی نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی
۳

(قرآن و سنت)، سعی میشود قول شارع مقدس از طریق روش نقلی کشف شود (معنای روش و

روششناسی، :۱۳۹۰ آنلاین)

-۱ چیستی اقتصاد مقاومتی؟

اصطلاح یادشده، دستکم به لحاظ طرح در حوزه جغرافیای مکانی و زمانی خاصی به نام جمهوری

اسلامی ایران و از این جهت که یک فقیه دارای زعامت و مسئولیت هدایت جامعه آن را مطرح نموده است،

نمیتواند تنها یک تعبیر بیپشتوانه یا بدون مبانی نظری باشد؛ چنانکه انبوه پردازشهای فکری، سیاستی و

عملیاتی نیز ادعای یاد شده را تأیید میکند. در عین حال »در خصوص اقتصاد مقاومتی بایستی توجه داشت که

اگر تمام دانش انباشته و کتابهای مرسوم اقتصادی دنیا را مطالعه کنید، نظریه یا تجربهای مدون و مکتوب درباره اقتصاد مقاومتی نخواهید یافت. در تمام متون و کتابهای اقتصاد، هیچ پیشینهای نظری یا عملی از

تحریم بانک مرکزی نخواهید دید و از آنجا که این امر تاکنون سابقه نداشته، چگونگی واکنش به آن هم امری بدیع است. حتی اگر مطالعاتی هم در این باره صورت گرفته باشد، در طبقهبندیهای محرمانه و امنیتی قرار

گرفته و امکان دسترسی به آن برای کارشناسان معمولی وجود ندارد.« (پیغامی، :۱۳۹۱ آنلاین)

بدین ترتیب، ناگزیر از طرح مفهوم اقتصاد مقاومتی به شکل توصیف برای تقریب به ذهن و امکان ایجاد زمینه تبادل معانی به عنوان یکی از راهکارهای ارتباطگیری و بیان مطلب در این حوزه هستیم. با توضیح یادشده، میتوان گزارههای زیر را مطرح نمود:

»اقتصاد مقاومتی« بنیان نظری و عملی برای مدلسازی گونه ویژهای از اقتصاد است که فعالانه خود را برای

مواجهه با تحریمها، بیش از پیش آماده ساخته است. سازوکارهای اقتصادی، فضای کسب و کار، تجارت

خارجی، نهادهای مالی و واسطهای و ;، در اقتصاد مقاومتی مبتنی بر این پیشفرض طراحی میشوند که کشور در تعارض ایدئولوژیک دائمی با نظام سلطه است و هر ضربه اقتصادی از غرب ممکن است در هر لحظه به کشور وارد شود. در چنین فضایی، تحریمهای اقتصادی نه تهدید بلکه فرصت ویژهای هستند که زیر فشار آنها میتوان راهبردهای اقتصاد مقاومتی را با قدرت و اجماع ملی همراه و پیادهسازی آنها را تسریع کرد. در این

رویکرد، کسب ثروت و درآمد ملی از مسیرهایی دنبال میشود که قدرت چانهزنی کشور در فضای سیاسی بینالمللی را تقویت میکند؛ نه آنکه کشور ناگزیر باشد به دلیل مسایل اقتصادی از اهداف ایدئولوژیک خود در فضای سیاسی دست بکشد(ترابزاده جهرمی و دیگران، (۳۳ :۱۳۹۲

دلالتهای گزاره یاد شده، بهویژه بخش اخیر آن به صراحت بر رویکرد محوریت کارگزاری در اقتصاد

مقاومتی و به تعبیر دیگر، تلقی انسانی از انسان در مقابل محوریت ساختاری و به تعبیر دیگر تلقی حیوانی از

انسان که او را اسیر جبر و اراده او را در مسیر خاصی هدایت میکند تأکید دارد. تبدیل تهدید به فرصت و

ایدئولوژی، تنها یا غالباً در فضای انسانی معنا مییابد

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.