فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تأثیر شبکههای ماهوارهای بر تغییر سبک زندگی جامعه ایران و چالشهای پیشروی راهبرد اقتصاد مقاومتی با مطالعه موردی شبکه من و تو
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تأثیر شبکههای ماهوارهای بر تغییر سبک زندگی جامعه ایران و چالشهای پیشروی راهبرد اقتصاد مقاومتی با مطالعه موردی شبکه من و تو دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تأثیر شبکههای ماهوارهای بر تغییر سبک زندگی جامعه ایران و چالشهای پیشروی راهبرد اقتصاد مقاومتی با مطالعه موردی شبکه من و تو کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تأثیر شبکههای ماهوارهای بر تغییر سبک زندگی جامعه ایران و چالشهای پیشروی راهبرد اقتصاد مقاومتی با مطالعه موردی شبکه من و تو،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تأثیر شبکههای ماهوارهای بر تغییر سبک زندگی جامعه ایران و چالشهای پیشروی راهبرد اقتصاد مقاومتی با مطالعه موردی شبکه من و تو :
چکیده
اقتصاد مقاومتی(( Resistive economy راهبردی است مهم که در سالهای اخیر توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده و هدف آن، نیل به توسعه با استفاده از تمام توان داخلی و مقاومت در مقابل تحریمها با ایجاد کمترین بحران، آن هم در شرایطی که صادرات و واردات به راحتی میسر نیست میباشد. اتخاذ این شیوه به خودی خود بسیار دشوار به نظر میرسد؛ بهخصوص آنکه تحقق آن تا حد بسیار زیادی وابسته به همراهی مردم و متأثر از سبک زندگی ایشان است.
از طرفی طی سالهای اخیر و با همهگیر شدن استفاده از شبکههای ماهوارهای – علیرغم منع قانونی – و مهمتر از آن، کمتوجهی رسانههای داخلی بهخصوص رسانه ملی به تبیین و نهادینه ساختن سبک زندگی مطلوب ایرانی – اسلامی در کنار خنثی نمودن اثرات گسترده آن شبکهها، سبک زندگی مردم جامعه به شدت تحت تأثیر این مؤلّفهها قرار گرفته و به نظر میرسد همین امر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را با چالشی جدی مواجه ساخته، عملا دولت را با مشکلاتی اساسی مواجه سازد.
ما در این پژوهش به مطالعه موردی بر روی یکی از پر مخاطبترین شبکههای ماهوارهای فارسیزبان، یعنی شبکه (من و تو (۱ پرداخته
و ضمن بررسی نحوه تأثیر این برنامهها بر طیف وسیعی از جامعه به دنبال پاسخ به این پرسش اساسی هستیم که این شبکهها چگونه بر سبک زندگی جامعه ایران، بر خلاف الزامات راهبرد اقتصاد مقاومتی، تأثیر میگذارند؟ و به دنبال اثبات این فرضیه هستیم که برنامههای تولید شده توسط شبکههایی از این دست، با هدف قرار دادن خانوادهها، بیش از هر چیز باعث تغییر ارزشهای ایرانی – اسلامی حاکم بر خانواده
و گسترش فرهنگ مصرفزدگی شده و از این طریق مانعی جدی در به اجرا در آمدن راهبرد اقتصاد مقاومتی محسوب میشود.
واژگان کلیدی: اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی، شبکههای ماهوارهای، شبکهمنوتو، تأثیرات رسانه، برنامههای ماهوارهای.
مقدمه
»اقتصاد مقاومتی(Resistive economy)« را باید راهبردی اساسی در نظام جمهوری اسلامی بدانیم که
اتخاذ آن از سوی رهبر معظم انقلاب بیانگر اهمیت و حساسیت دو چندان آن است. اما تحقق این سیاست و به اجرا در آمدن صحیح آن مستلزم وجود شرایط خاصی است که بیش از هر چیز بر »اراده جمعی جامعه«
استوار است.
اقتصاد مقاومتی به اقتصادی اطلاق میشود که در آن حوزههای فشار به اقتصاد در اثر تحریمها شناسایی
شده و نسبت به کنترل و بیاثر کردن آن فشارها از سوی مراکز تصمیمگیری اقدام لازم بهعمل میآید. در حقیقت اقتصاد مقاومتی راهبردی لاجرم است در مقابله با هجمه دشمن نسبت به تلاش برای از میانبردن
–
همایش ملی نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی
۲
زیرساختهای اقتصادی کشور. این نوع اقتصاد بیش از هر چیز بر سه اصل »کاهش وابستگیها « ، »اهتمام به
تولید« و »حمایت از محصول داخلی« به منظور خودکفایی تأکید دارد. در اقتصاد مقاومتی »اصلاح الگوی مصرف« و تغییر آن از مصرف کالاهای خارجی به سمت مصرف کالاهای ساخت کشور مورد توجه قرار
میگیرد و کنترل مصرف از مؤلّفههای اصلی آن محسوب میشود. از اینروست که باید گفت بخش مهمی از
آنچه تحت عنوان »سبک زندگی« مردم جامعه از آن یاد میکنیم پایه و اساس موفقیت این راهبرد محسوب
میشود.
در تعریفی اجمالی میتوان »سبک زندگی(Life style) « را همان ارزشها، عادتها، رسوم و فرهنگ آحاد جامعه دانست که در ابعادی بزرگتر، ماهیت رفتاری اجتماعی به خود میگیرد و به عنوان شاخصهای
اجتماعی ظهور مییابد؛ اما این ویژگی مهم سالهاست که تحت تأثیر رسانههای عمومی و متأثر از الگوهای
ارائه شده توسط آنها دستخوش تغییراتی شده است.
ما در این پژوهش با روش مطالعه منابع کتابخانهای و مطالعه موردی بر روی یکی از مهمترین و پر مخاطبترین شبکههای ماهوارهای فارسی زبان، یعنی شبکه (من و تو (۱، ضمن تأکید بر میزان تأثیر این برنامهها بر طیف وسیعی از جامعه و همینطور الزامات اصلی تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی به دنبال پاسخ به این پرسش اساسی هستیم که تأثیر برنامههای شبکههای ماهوارهای بر سبک زندگی مردم ایران چگونه به
چالشی فرا روی تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تبدیل میشود؟ با توجه به بررسی انجام شده به نظر میرسد
برنامههای تولید شده توسط شبکههایی از این دست با هدف قراردادن خانوادهها بیش از هر چیز باعث تغییر ارزشهای ایرانی – اسلامی حاکم بر خانواده و گسترش فرهنگ مصرفگرایی در جامعه شده و از این طریق مانعی جدی در به اجرا در آمدن راهبرد اقتصاد مقاومتی محسوب میشود.
مبانی نظری تحقیق
موضوع تأثیر رسانهها بر رفتار اجتماعی مخاطبین همواره از موضوعات مورد اختلاف پژوهشگران علم ارتباطات محسوب میشود. در دورههای نخست این مطالعات، اکثر نظریهپردازان بر تأثیر قطعی و فوری رسانهها اعتقاد داشتند؛ اما بعدها این رویکرد تضعیف شد و جای خود را به اثر گذاریهای ضعیف و محدود رسانهها داد. در دهههای اخیر اکثر نظریهپردازان ضمن توجه ویژه به اهمیت روز افزون رسانهها بر اثرگذاریهای مشروط و در عین حال قوی رسانهها بر مخاطبین و جامعه نظر دارند. بیشک امروزه رسانههای
جمعی نقشی مهم و اساسی در چگونگی ادراک ما نسبت به دنیای پیرامون ایفا میکنند و شاید اغراق نباشد اگر
بگوییم این جهان، جهان تصاویر است. تصاویری که حتی میتوانند هویت و جایگاه افراد را دستکاری و به نوعی بازنمایی کنند.
در این حوزه، نظریههای بسیاری قابل طرح و بررسی است؛ لیکن یکی از مهمترین نظریهها »نظریه
کاشت۱« است که در دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط »جورج گربنر۱« ارائه شد. او معتقد است معنا توسط رسانهها
۱-Cultivation Theory
همایش ملی نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی
۳
تولید میشود و مخاطبان با پذیرش چنین معناهایی به همدیگر نزدیک میشوند(بهرامی کمیل؛ .(۲۵:۱۳۸۸
کانون تمرکز نظریه کاشت بر بررسی تأثیر تصویرسازی تلویزیون از واقعیت بر فهم مخاطبان از واقعیت قرار دارد (ویمر و دومینیک، (۷۱۲:۱۳۸۴ نظریه کاشت در حوزه رسانه همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است.
این نظریه نشان دهنده تأثیر بلندمدت رسانههایی است که اساساً در سطح برداشت اجتماعی عمل میکنند
(گونتر؛ (۳۱۰:۱۳۸۴ و البته تلویزیون و در معنای خاص آن برنامههای شبکههای ماهوارهای از چنین ویژگی
مهمی برخوردارند. مبنای نظری بحث ما در واقع همین نظریه مهم و قدیمی در حوزه رسانه یعنی »نظریه
کاشت« است؛ اما در ادامه، نظریات مهم دیگری هم از سوی اندیشمندان مطرح شده که چون به تکمیل دیدگاه ما در مواجهه با پدیده مهم دنیای مدرن یعنی رسانه کمک میکند به آنها میپردازیم.
نظریه دیگری که در این حوزه قابل بررسی است و باید آن را در ادامه نظریه کاشت مورد مطالعه قرارداد
»نظریه الگوبرداری۲« است. مطابق این نظریه رسانههایی همچون سینما و تلویزیون مردم را مطابق الگوهای
ارائه شده از سوی برنامههای تولیدی به عمل وا میدارند. شکل پیشرفتهتری از این نظریه نیز توسط فردی به نام »بندورا۳« ارائه شد که به »نظریه یادگیری اجتماعی۴« معروف است. این نظریه نیز توضیح میدهد که چگونه تماشای رفتار دیگران در رسانههای تصویری موجب اکتساب آن رفتارها میشود. به عبارت دیگر، میتوان گفت مطابق این نظریه همواره نمایش رفتار، به مراتب واقعیتر از زمانی است که مثلاً در رسانههایی مثل رادیو یا رسانههای مکتوب فقط توصیف کلامی صورت میگیرد (لاوئری و دیفلور، (۶۷۴:۱۳۹۰
در ادامه این نظریات باید به نظریه مهم دیگری به نام »نظریه انتظارات اجتماعی۵« اشاره کنیم. در این نظریه
مثل سایر نظریاتی که به آنها اشاره کردیم اثرگذاری تلویزیون و برنامههای تلویزیونی بر مخاطبان و نقش این رسانه در فرهنگسازی و تولید هنجارهای فرهنگی مسلم و مفروض گرفته شده است با این تفاوت که سطح گستردهتری از نقش، برای رسانه مهمی همچون تلویزیون در انتقال هنجارها به مخاطبان در نظر گرفته میشود.
بر اساس این نظریه، رسانهها از جمله تلویزیون، مخاطبان، به ویژه مخاطبان جوان را با انتظاراتی اجتماعی آشنا
میکنند (دفلور، (۶۴۸:۱۳۸۳ که ممکن است تا پیش از آن نسبت به آن آگاهی نداشته باشند.
به این ترتیب و بر اساس این نظریه که در ادامه نظریات قبل میتواند دستمایهای مناسب برای ادامه بحث ما باشد رسانههای تصویری همچون تلویزیون و برنامههای ماهوارهای با نمایش حوزههای گوناگون روابط اجتماعی میتوانند شرایط و ضرورتهای جدیدی از حوزههای گوناگون زندگی اجتماعی را برای مخاطبان
خود به تصویر بکشند و با نمایش روابط حاکم بر زندگی و سبکهای مختلف رفتاری در محیط زندگی،
شیوههای جدید زندگی و اندیشیدن را برای مخاطبان خود به ارمغان آورده بر »سبک زندگی« و رفتار جمعی
یک جامعه تأثیر داشته باشند.
۲- George Gerbner 3- Modeling Theory 4- Albert Bandura 5- Social Learning Theory 6-social expectations
همایش ملی نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی
۴
تعاریف و مفاهیم اولیه
به جهت اینکه بتوانیم در ادامه بحث به درک مشترکی از مطالب ارائه شده دست یابیم لازم است در ابتدا به
تعاریفی از برخی مفاهیم اولیه ارائه شده در این پژوهش بپردازیم:
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 