فایل ورد کامل مقاله علمی درباره نقش سرمایه‌گذاری و اشتغال در تقویت امنیت و اقتصاد شهرهای مرزی با مطالعه موردی شهر سومار استان کرمانشاه


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله علمی درباره نقش سرمایه‌گذاری و اشتغال در تقویت امنیت و اقتصاد شهرهای مرزی با مطالعه موردی شهر سومار استان کرمانشاه دارای ۱۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره نقش سرمایه‌گذاری و اشتغال در تقویت امنیت و اقتصاد شهرهای مرزی با مطالعه موردی شهر سومار استان کرمانشاه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله علمی درباره نقش سرمایه‌گذاری و اشتغال در تقویت امنیت و اقتصاد شهرهای مرزی با مطالعه موردی شهر سومار استان کرمانشاه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله علمی درباره نقش سرمایه‌گذاری و اشتغال در تقویت امنیت و اقتصاد شهرهای مرزی با مطالعه موردی شهر سومار استان کرمانشاه :

چکیده

برنامه ریزی منطقه ای در حقیقت چهارچوبی است که در آن خصوصیات فضایی سیستم های اقتصادی – اجتماعی را می توان درک کرد و در جهت رشد و توسعه منطقه اقدام کرد به این معنی که در بعد فضایی چه عوامل و ویژگی هایی می تواند در توزیع جمعیت و فعالیت های مختلف اقتصادی در سطح یک منطقه موثر باشد. بررسی رشد و توسعه یک منطقه عمدتاً حول محور متغیرهایی نظیر اشتغال، جمعیت، درآمد، حمل و نقل بین شهری، مهاجرت و مکان یابی فعالیت های اقتصادی و در نهایت تصمیمات سیاسی دولت قرار می گیرد. سومار که در طول چند دهه گذشته عنوان شهر را به یدک کشیده در واقع هیچ یک از معیارهای شهری را نداشته است علیرغم ظرفیت های مختلف طبیعی تنها به لحاظ شرایط سیاسی و وجود ذخایر نفتی در این بخش از استان کرمانشاه بوده است که همواره به عنوان شهر مطرح بوده است شهری که در آخرین سرشماری (۱۳۸۵)تنها ۷۸ نفر جمعیت داشته است. در این پژوهش با بررسی عوامل مختلف در قالب مدل swot به بررسی جنبه های مختلف عدم رشد و توسعه شهر سومار پرداخته شد و در نهایت سیاست ها و راهبردهایی همچون سرمایه گذاری های زیربنایی در حوزه حمل و نقل، ایجاد بازارچه مرزی و استقرار صنایع در جهت تقویت شهرنشینی و توسعه منطقه پیشنهاد گردید.

واژگان کلیدی: برنامه ریزی منطقه ای، سومار، توسعه، شهرنشینی

مقدمه

روند شهرنشینی و شهرسازی از گذشته های دور تاکنون با فراز و نشیب های بسیاری روبرو بوده است. این روند در هیچ جایی نمی تواند مستقل از مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بررسی شود. به عبارت دیگر، همواره روند شهرنشینی تابع تحولاتی است که تحت تأثیر شرایط سیاسی و اقتصادی اتفاق می افتد. این تغییر و تحول از یک سو متأثر از عوامل و شرایط گوناگون زمانی و مکانی بوده و از سوی دیگر باعث ایجاد دگرگونی هایی در شکل و شیوه ی شهرنشینی و شهرسازی شده است(حبیبی، (۱۷۸ : ۱۳۷۵ امروزه در کنار بردارها و الگوهای سنتی رشد شهری، که هانس بوبک قانون مندی ها و سازوکار آن را در قالب نظریه ی سرمایه داری بهره بری بیان کرده است، نیروهای جدیدی در تکوین و تکامل سازمان شهری کشور، به گونه ای سازمان یافته، دخالت دارند. تنوع بردارهای اثرگذار، همراه با اهداف، عملکرد، سازوکار و پیامدهای متفاوت، الگوهای شهری متعددی را پدید آورده و فرایند توسعه شهری را به یکی از پیچیده ترین پدیده های اجتماعی- اقتصادی تبدیل کرده است( علی اکبری و فرجی دارابخانی، .(۱۵۶ :۱۳۸۵

در حال حاضر هرگونه برنامه ریزی در مدیریت نظام شهری و هدایت خردمندانه ی آن، مستلزم شناخت صحیح بردارها و سازوکارهای رشد شهری و پایداری یا ناپایداری در الگوهای شهری منبعث از آنهاست. از آن جا که این الگوها تنوع ناحیه ای

۷۱۴

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
۳۰ و ۳۱ فروردین – ۱۳۹۱ دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

خاص خود در گستره ی کشور را دارند، لذا امروزه در کنار مطالعات موضوعی، لزوم مطالعات شهرشناسی ناحیه ای بیش از پیش احساس می شود(همان منبع، .(۱۵۶
پشتوانهی نظری برای تحلیل الگوهای شهری دوره اخیر را می توان در قالب» نظریه ی دولت و شهرنشینی« دکتر محمدتقی رهنمایی جستجو کرد( رهنمایی، .(۱۷ :۱۳۷۳ از دیدگاه این نظریه، شهرهای اداری- سیاسی، شهرهای نظامی یا پادگان شهرهای مرزی، شهرهای معدنی به ویژه شهرهای نفتی، شهرهای صنعتی و نوشهرهایا شهرهای جدید، از جمله الگوهای شهری هستند که در تکوین یا تکامل نظام اجتماعی ، اقتصادی و همین طور فضایی آنها، دولت و سرمایه گذاری های دولتی نقش به سزایی داشته است(علی اکبری و فرجی دارابخانی، .(۱۵۶ : ۱۳۸۵

اما به جهت برنامه ریزی فضایی توسعه شهرها نیز می بایست به سیاست های دولت در این زمینه توجه داشت. رشد و توسعه شهری برای کشورهای کمتر توسعه یافته، توسعه هدف کم وبیش مشخصی است که باید آن را از راه برنامه ریزی محقق ساخت. بدین سان توسعه بدل به هدف معینی می شود که می توان با طی کردن مراحل مشخص بدان جامه عمل پوشاند. در واقع در همین نحوه برداشت از چگونگی محقق شدن توسعه یافتگی است که دستگاه یا سازمان نیرومندی به عنوان موتور محرک توسعه معرفی می شود و غالباً دولت است که در نهایت به عنوان مسئول و مجری توسعه یافتگی ایفاء نقش می کند(سریع القلم، .(۶۱ :۱۳۷۲ می توان از ویژگی های این گونه برنامه ریزی های شهری جدید، عدم استراتژی مشخص در مقوله پراکنش مزایا، منابع و فعالیت ها، عدم توزیع عادلانه سرمایه گذاری های دولتی و فقدان تفکر جامع، سبب عدم انطباق طرح های توسعه یا نیازهای واقعی و تسهیلات کافی در زمینه خدمات و اشتغال جامعه گردیده است. مفهوم برنامه ریزی سلسله مراتبی مکان های مرکزی، مبتنی بر استقرار آگاهانه و سنجیده ی نظام مطلوب فضایی است و شهرهای کوچک و محلی به عنوان یکی از این مراکز، نقش عمده ای در ایجاد تعادل و توازن نظام سکونتگاهی به عهده دارد(مهندسان مشاورDHV از هلند، ۱۵۷ :۱۳۷۱ و .( ۱۵۶

با این توصیف می توان گفت، توسعه یافتگی پدیده ای صرفاً متکی بر منابع لازم برای پیشبرد اهداف خود نیست؛ بلکه فزون بر این، چگونگی تدارک این منابع و نوع و ویژگی آنها نیز می تواند مسیر توسعه را دستخوش تحول سازد و به ساخت های مؤثر و پابرجایی شکل دهد که بسیاری از برآوردها، نتایج و روال های برآمده از برنامه ریزی های معطوف به توسعه را از خود متأثر می کند. بر این اساس توسعه نیافتگی را باید فراتر از مسأله ای اجرایی مدیریتی، کلیتی قلمداد نمود که از جمله حاصل چرخه ای معیوب از عملکردها، هنجارها، ایده ها و نگرش ها، سیاست گذاری ها و کاربردهای ساده انگارانه منابع، بهره مندی های قدرت مدارانه از آنها، و نهایتاً ابزاری تلقی نمودن منابع توسعه است(افشار کهن، ۲۲۲:۱۳۸۸ تا.(۲۳۱ بنابراین توسعه در معنای فرایندی دگرگونی آفرین به کار رفته است که برای مدنظر قرار دادن تلاش های آگاهانه در جهت بهبود سازمان جامعه به کار می رود(.(Allen & Thomas,2000:29

با تمرکز بر موضوع توسعه می توان گفت برنامه ریزی برای توسعه اشاره به مجموعه فعالیت هایی دارد که با بکارگیری منظم دانش و مهارت ها، به توسعه یکپارچه منابع موجود یا ایجاد منابع جدید برای پیشرفت اقتصادی و اجتماعی تمامی جمعیت سروکار دارد(لیوینگستون، .(۱۱۴ :۱۳۶۸ بنابراین از آنجا که امروزه توسعه پدیده ای چند بعدی و ناظر به همه ابعاد زندگی جمعی پنداشته می شود، برنامه ریزی برای توسعه نیز واجد چنین خصیصه ای است.

اصلی ترین مسأله ی مطرح شده در این پژوهش این است که چگونه می توان برای یک شهر با جمعیتی به اندازه یک روستای کوچک برنامه ریزی کرد به گونه ای که زمینه ساز توسعه و شکوفایی اقتصادی یک منطقه که دارای ظرفیت های بالایی است، گردد؟

۷۱۵

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
۳۰ و ۳۱ فروردین – ۱۳۹۱ دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

مبانی نظری

برنامه ریزی راهبردی

پراکنش محل استقرار انسان و فعالیت ها در پهنه جغرافیا(فضا) برخوردار از امکانات و محدودیت های معین و تنظیم تعاملات بین این عناصر به منظور نیل به جامعه ای توسعه یافته را می توان داعیه قدیمی برنامه ریزی فضایی- کالبدی دانست(عندلیب و ثابت قدم، .( ۸۶ – ۸۵ :۱۳۸۸ از پیشروترین شیوه های برنامه ریزی که در سال های اخیر در علوم انسانی رواج یافته، »برنامه ریزی راهبردی« است. مشخصه های اصلی برنامه ریزی راهبردی در سطح اجتماع محلی، معطوف به شناخت نقاط قوت و ضعف و مخاطرات به منظور دستیابی به موضوعات محوری و تعیین اهداف و مقاصد است. رسیدن به اهداف مورد نظر در برنامه ریزی راهبردی مستلزم طی کردن چندین مرحله است. مراحل اصلی برنامه ریزی راهبردی در اجتماع محلی را می توان در هفت بخش دسته بندی کرد: (۱ کاوش در محیط زیست؛ (۲ انتخاب موضوعات محوری؛ (۳

تدوین اهداف کلان؛ (۴تحلیل عوامل درونی و بیرونی؛ (۵ تدقیق اهداف و راهبردها در هر زمینه؛ (۶ تدوین برنامه اجرایی؛ و (۷

مراقبت، اصلاح و پی گیری(زیاری، ۱۳۸۳، .(۲۳۵ هدف نهایی در برنامه ریزی راهبردی آن است که نتایج راهبردها را در سازگاری مناسب با عوامل داخلی و خارجی توسعه دهد(.(Kurttila,2000,42 فرایند برنامه ریزی راهبردی عموماً به مثابه وسیله ای برای توسعه ناحیه ای و منطقه ای از سوی کاربران عمومی یا سیاستمداران به کار گرفته می شود( (Terrados & .Almonacid , 2007, 1276 از این رو برنامه ریزی راهبردی یکی از راه های مهم حمایتی برای تصمیم گیری و استفاده های مشترک در تحلیل سیستماتیک عوامل داخلی و خارجی محیط به شمار می آید که با تعریف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای سازمان می تواند راهبردهایی بسازد که مبنای آن استفاده از فرصت ها، از بین بردن ضعف ها و مقابله با تهدیدهاست(.(Yuksel & Dagdeviren, 2007, 3356 در برنامه ریزی راهبردی لازم است برای تدوین راهبردی نهایی، همه ی عوامل به مثابه بخشی از روند برنامه ریزی راهبردی در چارچوب روش تجزیه و تحلیل SWOT در نظر گرفته شوند(.(Bernroider,2002,546 از دیدگاه این مدل یک استراتژی مناسب قوت ها و فرصت ها را به حداکثر و ضعف و تهدیدها را به حداقل ممکن می رساند، نقطه کلیدی در این مدل، تجزیه و تحلیل دامنه ای از همه جنبه های موقعیتی سیستم و در نتیجه فراهم کننده چارچوب مفیدی برای انتخاب راهبرد است(حکمت نیا و موسوی، .(۲۹۳ : ۱۳۸۵

پیشینه تحقیق

به صورت کلی در زمینه تأسیس نمونه شهرهایی که براساس اراده سیاسی دولت به وجود آمده اند و چگونگی پایداری یا ناپایداری آنها نظریات و تحقیقات متعددی در کشورمان صورت گرفته است که به صورت یک نظریه، از سوی دکتر محمدتقی رهنمایی مطرح گردیده است. علی اکبری((۱۳۸۵ در تحقیقی در سال ۱۳۸۳ شهرهای استان ایلام را بررسی نموده است و بیان کرده است دیوان سالاری و اشتغال سازی گسترده در بخش دولتی، نقش برجسته ای در سازماندهی و تأمین اقتصاد شهری استان ایلام ایفا کرده است، همچنین وی به صورت موردی در مقاله ای دیگر شهر سرابله در استان ایلام را بررسی نموده است که نتایج کار، بر مداخله ی غیر علمی و ناکارآمد دولت در توسعه شهر اداری- سیاسی مزبور تأکید دارد و جنبه های ناپایداری متعددی را برای آن شناسایی نموده است.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.