فایل ورد کامل مقاله علمی درباره مدل تحلیل گذار پدیدههای اجتماعی و سیاسی به تهدیدات امنیتی در استان سیستان و بلوچستان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله علمی درباره مدل تحلیل گذار پدیدههای اجتماعی و سیاسی به تهدیدات امنیتی در استان سیستان و بلوچستان دارای ۳۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره مدل تحلیل گذار پدیدههای اجتماعی و سیاسی به تهدیدات امنیتی در استان سیستان و بلوچستان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله علمی درباره مدل تحلیل گذار پدیدههای اجتماعی و سیاسی به تهدیدات امنیتی در استان سیستان و بلوچستان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله علمی درباره مدل تحلیل گذار پدیدههای اجتماعی و سیاسی به تهدیدات امنیتی در استان سیستان و بلوچستان :
چکیده
با تداوم ناآرامی های استان سیستان و بلوچستان ایران در سی سه سال گذشته، شرق کشور همواره شاهد ناآرامی ها و تنش های امنیتی بسیاری می باشد. از سوی دیگر با اجرای طرح سناریوی خاورمیانه بزرگ توسط امریکا، فعال کردن گسل هـای قـومی و مذهبی در کشورهای منطقه از الویت خاصی برخوردار شد. در این طرح تلاش می شود تا موضوعات بسیار ساده و اجتمـاعی در کشاکش اختلافات قومی و مذهبی به صورت مشکلات و معضلات سیاسی مطرح شده و سپس در قالب بحران هـای امنیتـی از آنها بهره برداری شود . هنر طراحان این سناریو در این بود که مسایل بسیار ساده اجتماعی را با بهره گیری از تضادهای قـومی و مذهبی وارد فضای سیاسی جامعه کرده و با سوء استفاده از فاصله میـان خواسـته هـای مـردم و داشـته هـای نظـام، مسـایل اجتماعی سیاسی شده را وارد فضای امنیتی کنند و از این طریق در داخل کشور بحرانهای امنیتی ایجاد کنند.
مقاله حاضر با طرح این سوال که “چگونه موضوعات اجتماعی در گذر از فضای اجتمـاعی وارد محـیط سیاسـی مـی شـوند و سپس طی چند فرایندی به فضا یا محیط امنیتی وارد و در نهایت به بحران امنیتی تبدیل می شوند”؟ در پاسخ به ایـن سـوال مقاله حاضر کوشیده است تا با ترسیم سه محیط اجتمـاعی، سیاسـی، امنیتـی در جوامـع، در قالـب یـک مـدل نحـوه تبـدیل موضوعات اجتماعی را به بحران امنیتی تبیین نماید وبا ارائه این مدل از طریق مهندسی اجتماعی از این فرایند جلوگیری کند.
تعمیم این مدل تحلیلی در استان سیستان و بلوچستان می تواند ضمن تفکیک محـیط هـای اجتمـاعی، سیاسـی و امنیتـی از یکدیگر ، جایگاه هریک از متغیر های تاثیر گذار بر امنیت را معـین کنـد و از تبـدیل غیـر منطقـی و غیـر طبیعـی موضـوعات اجتماعی به موضوعات سیاسی و سپس موضوعات امنیتی جلوگیری کند. بـر ایـن اسـاس مـدیران سیاسـی و امنیتـی اسـتان می توانند با واقع نگری به احصاء و اولویت بندی مسایل اجتماعی ، سیاسی و امنیتی و روز آمد کـردن آنهـا بپردازنـد و جایگـاه واقعی هر موضوع را تعیین کرده و از ورود مسایل اجتماعی به محیط سیاسی و نیز از ورود مسایل سیاسی بـه محـیط امنیتـی جلوگیری کنند. این مدل تحلیلی میتواند مانع از امنیتی شدن بسیاری از مسایل اجتماعی و سیاسی شود.
واژگان کلیدی: محیط اجتماعی- محیط سیاسی- محـیط امنیتـی- بحـران داخلـی- امنیـت داخلـی- اسـتان سیسـتان و
بلوچستان
بحث نظری ارایه مدل و تعاریف
بررسی محیط امنیتی استان با تأکید بر پدیده های امنیتی
الف:پیشینه تاریخی و تحولات سیاسی امنیتی استان
تبارشناسی سیاسی ،امنیتی استان و اهمیت استراتژی منطقه جنوب شرق
ب ـ عوامل محیط داخلی استان
۱ـ نرخ رشد جمعیت بلوچستان :
۶۷۲
ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
۳۰ و ۳۱ فروردین – ۱۳۹۱ دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012
– ۲ قاچاق مواد مخدر:
-۳ گستردگی مرزهای شرقی و عدم کنترل مناسب: -۴ اتباع خارجی ( افاغنه ) -۵ شرارت های سازمان یافته
-۶ سلاح های غیر قانونی(غیر مجاز) -۷ سرا ن طوایف و عشایر بلوچ در ساختار قدرت اجتماعی
-۸جنبش اقلیت گرای قومی ـ مذهبی
-۹ توسعه نیافتگی در استان ج_ عوامل محیط خارجی استان :
-۱ حضور ناتو و آمریکا در حاشیه مرزهای شرقی
-۲ کشورهای بی ثبات همسایه شرقی
-۳ سرویس های امنیتی منطقه و تأثیر آن بر اهل سنت
-۴ گسترش سلطه طالبان جمع بندی و نتیجه گیری
انطباق پدیده های (واقعیات) استان سیستان و بلوچستان با مدل تحقیق
بیان مسئله
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، نقاط مختلف کشور خصوصاً مناطق دارای ظرفیت آسیب پذیری هـای امنیتـی ماننـد استان های کردستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان و ;دچار ناامنی های فزاینده ای شدند که نظام جمهوری اسلامی ایـران به دلیل کمبود تجربه حکومتی و ناآشنایی مسئولین و مدیران نظام با بسیاری از مسایل امنیتی ،در مواقعی ناچـار بـه اسـتفاده صرف نیروهای نظامی برای کنترل این ناامنی ها شدند. با گذشت سی و سه سال از پیروزی انقلاب و کسـب تجـارب کـافی در کلیه زمینه ها ، اینک مدیران سیاسی و امنیتی نظام دریافته اند که در برخورد با اینگونـه مسـایل از آخـرین راه حـل (برخـورد نظامی) به عنوان اولین راه کنترل و مدیریت بحران های امنیتی استفاده نکنند و قبل از این مرحله با پیش بینی مسایل آینـده و اقدامات پیش گیرانه، نه تنها از بروز بحران جلوگیری کنند، بلکه مسایل امنیتی را با تقلیل به مسـایل سیاسـی و سـپس بـه مسایل اجتماعی حل نمایند. پشت سر گذاشتن بحران هایی همچون گنبد، آمل، کردستان ،خوزستان،حوادث و ناآرامی های بعد از جنگ همچون حادثه ی کوی دانشگاه تهران، فتنه ۸۸ و دیگر مسایل امنیتی ایجاب می کند که مسئولین نظام با در اختیـار داشتن مدل های مختلف حل بحران های امنیتی به استقبال آنها رفته و قبل از وقوع حوادث امنیتی با بهره گیری از قالب های علمی ، واقع نگری و ;. نخست به شناخت محیط دست یافته و سپس با پیش بینی نسـبی حـوادث بـه پـیش گیـری از آنهـا بپردازند و در صورت بروز بحران آن را کنترل و مدیریت کنند. در این بین داشتن “یـک مـدل تحلیلـی بـرای تبیـین فراینـد تبدیل یک پدیده اجتماعی به بحران امنیتی” بسیار راه گشا خواهد بود . در این مدل، ابتدا سه محـیط اجتمـاعی ، سیاسـی و
۶۷۳
ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
۳۰ و ۳۱ فروردین – ۱۳۹۱ دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012
امنیتی ترسیم و سپس اصلی ترین مسایل هر محیط مفهوم سازی و در نهایت نحوه گذار هر مفهوم از محیطی به محیط دیگـر تعریف می شود.۱
اصلی ترین هدف ارایه این مدل تحلیل ، جلوگیری از نگاه امنیتی به مسایل اجتماعی و سیاسی است . در واقع ایـن مـدل سبب ایجاد نگرشی واقع بینانه می شود که هر “پدیده ای” در جایگاه خود ارزیابی و مطالعـه شـود . ایـن مـدل مـی توانـد در مهندسی معکوس امنیتی، موضوعات امنیتی را با بهره گیری از فرایندهایی همچون توسعه ، اصلاحات و;.. از فضای امنیتی به فضای سیاسی تنزل داده و سپس آنها را به فضای اجتماعی وارد کند و از این طریق بحرانهـای امنیتـی را مـدیریت و کنتـرل
نماید.
بحث نظری
مدل تحلیلی فرایند تبدیل پدیده اجتماعی به بحران امنیتی هر “پدیده اجتماعی” در هر جامعه (ایرانی) در فراینـد “گـذاری صعودی” از فضای اجتماعی به فضای سیاسی و سپس در صورت داشتن ظرفیت، قابلیت ورود بـه فضـای امنیتـی را دارد.
ترجمه عینی این فرایند، صعود سریع هر پدیده اجتماعی، از فضای اجتماعی تـا فضـای امنیتـی و در نتیجـه امنیتـی دیـدن
حوادث اجتماعی و رخدادهای سیاسی است. این شتابزدگی امنیتی، گسل ها و شـکاف هـای مختلـف اجتمـاعی و سیاسـی را
شکل و محتوایی امنیتی بخشیده و امنیت جامعه را به چالش می طلبد. فقدان پروژه ای مشخص و تعریف شده که بتواند همه
پدیده ها را در فضای اجتماعی و نهایتا فضای سیاسـی طـولانی و پـردوام کنـد،واقعیت دارد کـه ایـن مهـم از دغدغـه هـای کارگزاران هر نظام است. به همین دلیل نخبگان هر کشور همواره با مشکل “تغییر” روبرو هستند و چه بسا اغلب گزاره های اجتماعی و سیاسی در ابتدا در ذهن مسئولین به شکل تهدید ظاهر می شوند و نه فرصت. به بیان دیگر نبود مانیفستی مدون
برای دوران گذار از فضای اجتماعی به فضای سیاسی و سپس به فضای امنیتی و فقدان مدیریت گذار و نبـود زمـان پروردگـی موجب تعریفی ناقص و شکننده از امنیت شده است که به محض اصابت یک پدیده اجتماعی به آن فرو مـی ریـزد. دقیقـا بـه همین دلیل است که سیستم امنیتی امروز بعضی از نظام های سیاسی فاقد دیواره ها و لایه های ضربه گیر هستند و هر صـدا،
نوشته، گفتار، تصویر، رویداد و ; آن را با خطر شکستن حریم امنیت روبه رو می سازد. برای پرهیز از چنین رویداد ناخجسـته ای، به نظر می رسد ارائه الگو و مدلی برای سطح بندی حوادث و رویدادها، لازم و ضروری باشد. در این الگو ابتـدا لازم اسـت سه فضای اجتماعی، سیاسی و امنیتی ترسیم شود و سپس حوادث و رویدادها در سه فضای ترسیم شده، بررسی شـوند آنگـاه در صورت دارا بودن مشخصه ها و علائم مورد نظر گام به گام به مراحل بعدی ارتقاء و یا کاهش یابند.
فلذا در ارائه الگوی تحلیلی مبتنی بر فضا ، برای شناخت و تحلیل پدیده ها اعم از آسیب ها ، تهدیدات تصـویری سـه لایـه از سه فضای متفاوت ولی مرتبط به هم ارائه شده است. لذا جهت شناخت پدیده ها و مدیریت آن با این مدل می توان سه فضـا را شناسایی کرد. (افتخاری، ۱۳۸۵، ص(۱۰۹
(۱ فضای اجتماعی(مقطع تکوین): پدیده هاphenomenon اغلب در یک بستر اجتماعی(مقطع تکوین) رشد می کنند
که در این فضا کاربرد عنوان “تهدید” به هر پدیده و موضوع اجتماعی غلط و نابجا خواهد بود چرا کـه آسـیب هـا در رشـد
خود به صورت یک ” موضوع” Subject و همواره دارای یک بستر اجتماعی بوده هر چند آن موضوع داری ظرفیـت لازم
و در ظهور تهدیدات تاثیر گذار است.
(۲ فضای سیاسی(مقطع تاثیر): با قـرار گـرفتن یـک “مشـکل” problemدر شـبکه روابـط قـدرت، آن پدیـده از فضـای اجتماعی به فضای سیاسی(مقطع تأثیر) و به تهدید بالقوه تبدیل می شود.
۱مدل تحلیل این مقاله حاصل مطالعات نگارنده در تحصیلات دانشگاهی و نیز تجارب بسیار ارزنده مدیریتی در صحنه های مختلف سیاسی ، امنیتی و نظامی است . لازم به یادآوری است که در ارایه وتکمیل این مدل از دانش اساتید گرانقدر و تجارب بسیاری از مدیران، کارشناسان و ; در نهادهای مختلف استفاده شده است .
۶۷۴
ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
۳۰ و ۳۱ فروردین – ۱۳۹۱ دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012
(۳ فضای امنیتی(مقطع ظهور): هر پدیده اجتماعی سیاسی شده ، قابلیت آنرا دارد که در شـرایطی از رویـدادهای امنیتـی
شده (تولید تهدیدـ مقطع ظهور) محسوب شود و یا ظرفیت غیر امنیتی شدن ( تولیـد فرصـت ) را دارا باشـد و از ایـن حیـث سرشتی دوگانه برای آن قابل تصور است.
نکته مهم آنکه، می توان طیف متنوعی از پدیده ها را سراغ گرفت که برای اینکه مانع تحقق اهداف سـازمان هـا و افـراد مـی شوند، چه بسا ناآگاهانه به آنها برچسب امنیتی الصاق میشود. فلذا امنیتی دیدن هر پدیده یعنی از هر پدیده حتی موضـوعات ساده یک تحلیل امنیتی ارائه کردن و بدین ترتیب موضوعات ساده و پیش پا افتاده را تا سطح ملی و تهدید امنیتی بالا بـردن، این خطرناک است. و نظامهای سیاسی نباید امنیت خود را شکننده تعریف کنند تا با بروز هر حرکت، حـد نهـایی آن دیـده شود. با همین رویکرد معضلات و مسائل سیاسی و اجتمـاعی را نبایـد بـا رنـگ امنیتـی نشـان داده شـود. (افتخـاری، ۱۳۸۵،
ص(۱۱۴
لذا در فرایند تبدیل پدیده اجتماعی به بحران امنیتی مراحل هفتگانه بحران عبارت است از :
در فضای اجتماعی اولین واژه، واژه پدیده است ( phenomenon ) و برای بسیاری از موارد در فضای اجتماعی قابل تعمیم است. اولین شاخص آن عدم فراگیری است که مشخص می کند آن موضوع در فضای اجتماعی چقدر عمق دارد البتـه عمـوم پدیده ها در فضای اجتماعی از ظرفیت کمتری برای فراگیری برخوردارند.
در صورتی که پدیده ای گسترش یابد، سطح پدیده به موضوع « Subject » ارتقاء می یابد. در واقع، موضوع همـان پدیـده است که بطور نسبی در جامعه، فراگیر شده و به نوعی، شیوع نسبی پیدا کرده است. لیکن حساسیت پیـدا نکـرده و دغدغـه ذهنی نشده و هنوز در فضای اجتماعی مطرح است. لیکن وقتی موضوع گسترش یافت؛ و حساسیت آن بیشتر شـد واکنشـی اجتماعی را برانگیخت، و بار سیاسی پیدا می کند در ورود به فضای سیاسی آن موضوع ارتقاء یافته و به مسئله ٍ«Essou »
تبدیل می شود. نکته قابل توجه این است که مرجع ارتقاء، “حساسیت” بیشتر جامعه است.
با ارتفاء “مسئله” به فضای سیاسی، مشکل « Problem » بوجود می آید که البته آن مسئله “قابل مـدیریت” اسـت و در قالب های متعارف و معمولی حل می شود. در این مرحله “مشکل” را می توان با “توانمندی مدیریت” مناسب برطرف کرد.
بنابراین “مشکل” در فضای سیاسی با ظرفیت های قانونی، قابل حل است. در صورتی کـه مشـکل در قالـب توانمنـدی هـای مسالمت آمیز حل نشود با فراگیری و حساسیت بیشتر به “معضل” problemtic تبدیل مـی شـود کـه حـل آن بـه شـکل
“جراحی” امکان پذیر است در این صورت، هزینه و بازتاب اجتماعی و سیاسی آن بالا است. اگر معضل در این مرحله با اقـدام ضد خشونت قابل مدیریت و حل شدن است لیکن ممکن است ان معضل بدلیل عدم توجه به جوانب آن بیشتر شعله ور شـود و یا ظرفیت گسترش یابدکه در اینجا شاخص “خشونت” تاثیر گذار است که هر چند تـا ایـن مرحلـه همـه ابعـاد از محتـوای خشونت عادی بوده می باشد. ۱
حال اگر “معضل” problemtic گسترش یافته و با “رفتار خشونت آمیز” از “خطوط قرمـز نظـام عبـور” کـرده و در واقـع حساسیت ها را بر انگیزد ( در این مرحله ظرفیت تحمل پذیری نظام های سیاسی با ترسیم خطوط قرمز خود آستانه تحمل را مشخص می کنند که از این سطح به بالا نظام های سیاسی با توجه به خطوط قرمز خود می توانند متفاوت باشند ). در ایـن حالت بنظر میرسد “معضل” ، ظرفیت ورود به فضای امنیتی را دارد. با ورود معضل به “فضای امنیتی” استعداد بحرانی شدن فضای امنیتی بالا می رود و ورورد به مرحله بحران وضعیت خطر یا « Danger » پـیش مـی آیـد کـه شـاخص آن عنصـر
۱در زمان حضرت علی (ع) ( خوارج تا سطح معضل در فضای سیاسی بالا رفتند و تا زمانیکه دست به شمشیر نبـرده انـد و از خطـوط قرمز عبور نکرده اند قابل تحمل بودند) تلاش حضرت بر تحمل آنان تا سقف معضل (فضای سیاسی) بـود و از آن زمـان کـه خـوارج از فضای سیاسی به فضای امنیتی عبور کردند و شمشیر کشیدند که بحران ایجاد کنند علی(ع) تحمل نکرد و ;.
۶۷۵
ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
۳۰ و ۳۱ فروردین – ۱۳۹۱ دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012
“خشونت از سوی دو طرف” (شورشگر و ضد شورش) است . در واقع مرحله خطـر نقطـه ورود بـه مرحلـه برانـدازی اسـت و جریان برانداز با سازماندهی، دارای هدف گذاری، رهبری و ; است. در مرحله بعد جریـان برانـداز حرمـت شـکنی کـرده و طرف مقابل نیز برای برخورد خشونت آمیز خود هزینه بالایی می پـردازد و بـه مرحلـه بحـران « Critice » وارد مـی شـود فراگیری جریان برانداز از ویژگی های این مرحله است که در بدترین شرایط یعنی رسـیدن بـه بحـران امنیتـی و بـروز جنـگ داخلی قرار دارد هر چند در بعضی شاخص ها ممکن است دوران بلوغ آن کم یا زیاد باشد .
بنابراین، تهدید یک ارزیابی نسبی از وضعیت های هشتگانه فوق در یک نظام سیاسی است به همین دلیـل هـر نظـام سیاسـی باید دامنه تهدید خود را تعریف کند . و با مشخص کردن دقیق جایگاه هر پدیده نوع برخورد مناسب را طرح ریزی و مـدیریت نماید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 