فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات فرش دستباف با بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و هنری


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات فرش دستباف با بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و هنری دارای ۴۴۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات فرش دستباف با بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و هنری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات فرش دستباف با بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و هنری۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات فرش دستباف با بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و هنری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات فرش دستباف با بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و هنری :

فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات فرش دستباف با بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و هنری

نقش و اهمیت موضوع مزیت نسبی در طراحی سیاست های تجاری کشورها و گزینش روندهای مناسب تولید و صادرات کالا ، امری انکارناپذیر است ؛ بطوریکه در حال حاضر بخش عمده ای از مباحثات و مذاکرات بین المللی در زمینه تجارت ، به ارائه راهکارهایی جهت رفع نواقص بازارها و هدایت بازارها به سمت وسوی بهره‌مندی از مزیت نسبی اختصاص یافته است . در این میان عوامل مختلفی در هر یک از مراحل تولید ، صادرات و تقاضای کالا ، مزیت نسبی یک کشور را متأثر می‌سازند و این امر موجب ایجاد تغییر در جایگاه کشورها به لحاظ برخورداری از مزیت نسبی در عرصه بین المللی شده است . این امر ما را بر آن می دارد که نسبت به بررسی مزیت نسبی کالاهای تولیدی – صادراتی در کشور اقدام نمائیم .

هنر-صنعت فرش دستباف از جمله صنایعی است که طی سالهای اخیر شاهد نوسانات شدید در روند تولید و صادرات آن بوده ایم . بر همین اساس تحقیق حاضر سعی دارد ضمن معرفی شاخص های مختلف تعیین مزیت نسبی ، به اندازه گیری مزیت نسبی کشور در زمینه تولید و صدور فرش دستباف و ارزیابی نقش عوامل مؤثر بر آن بپردازیم . به این منظور ، شاخص مزیت نسبی آشکار شده (RCA) جهت محاسبه مزیت نسبی کشور در صادرات فرش دستباف ، شاخص هزینه منابع داخلی (DRC) جهت محاسبه مزیت نسبی کشور در تولید فرش دستباف و کشش قیمتی تابع تقاضای جهانی فرش دستباف ایران به منظور محاسبه مزیت نسبی رقابتی کشور مطمح نظر قرار گرفته اند .

نتایج حاصل از محاسبه شاخص RCA حاکی از آن است که ایران طی سالهای مورد بررسی دارای مزیت نسبی در زمینه صادرات فرش دستباف بوده است (RCA>1) . البته تخمین تابع روند تغییرات شاخص RCA نشان دهنده نوسانات شدید وضعیت مزیت نسبی کشور در زمینه صادرات این کالا می باشد . تخمین کشش قیمتی تابع تقاضای جهانی فرش دستباف ایران ، نمایانگر چسبندگی شدید مقدار تقاضای فرش ایران با قیمت فروش آن در سطح بین المللی است (E>1) . محاسبات انجام شده در خصوص شاخص DRC نیز حکایت از آن دارد که کشور در زمینه تولید فرشهای اعلاباف ۶۰ رج تمام ابریشم در استانهای آذربایجان شرقی و قم و فرشهای معمولی باف ۵۰-۴۵ رج در استانهای اصفهان و خراسان دارای مزیت نسبی و در تولید فرشهای درشت باف ۳۰ رج در استان همدان از عدم مزیت نسبی برخوردار است .

به منظور تحلیل نتایج بدست آمده ، ضمن محاسبه نرخ ارز غایی ، قیمت غایی فروش، ارزش غایی مواد اولیه داخلی و نهاده های قابل تجارت به کار رفته در تولید هر مترمربع فرش دستباف ، اقدام به محاسبه و تحلیل کشش ارزی و قیمتی DRC و همچنین کشش DRC نسبت به تغییرات ارزش مواد اولیه داخلی و ارزش نهاده های قابل تجارت نموده ایم . مهمترین عوامل مؤثر در مزیت نسبی کشور در تولید و صادرات فرش دستباف نیز در قالب سؤالات پرسشنامه های تحقیق و در سطح میدان تحقیق (استانهای آذربایجان شرقی ، قم ، اصفهان ، خراسان و همدان) مورد پرسش قرار گرفته و نتایج بدست آمده با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با بکارگیری روشهای تحلیل آماری (توصیفی و استنباطی) نسبت به ارزیابی نقش عوامل مذکور بر مزیت نسبی کشور اقدام شده است .

فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات فرش دستباف با بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و هنری
فهرست مطالب:

عنوان صفحه

چکیده

فصل اول: کلیات
۱-۱- مقدمه ۲

۲-۱- اهمیت تحقیق ۲

۳-۱- فرضیات تحقیق ۴
۴-۱- اهداف تحقیق ۴

۵-۱- روش شناسی تحقیق ۵

۶-۱- سابقه تحقیق ۶

۷-۱-فصل بندی و رئوس مطالعات تحقیق ۸

فصل دوم: مبانی نظری اصل مزیت نسبی
۱-۲- راهبرد های توسعه اقتصادی و جایگاه تجارت بین الملل ۱۰

۱-۱-۲- راهبردهای درونگرای توسعه اقتصادی ۱۱

۲-۱-۲- راهبردهای برونگرای توسعه اقتصادی ۱۳
۲-۲- تأثیر تجارت بین الملل بر رشد اقتصادی ۱۶
۱-۲-۲- تفسیر سنتی نقش تجارت بین الملل ۱۶

۲-۲-۲- تفسیر نوین نقش تجارت بین الملل ۱۸

۳-۲- مبانی تئوریک تجارت بین الملل و مزیت نسبی ۱۹

۱-۳-۲- دیدگاه مزیت مطلق آدام اسمیت ۱۹

۲-۳-۲- دیدگاه مزیت نسبی دیوید ریکاردو ۲۰

۳-۳-۲- مزیت نسبی و هزینه فرصت های از دست رفته ۲۱

۴-۳-۲- دیدگاه مزیت نسبی هکشر – اوهلین (نظریه جدید تجارت بین الملل) ۲۱

۴-۲- مزیت نسبی و سودآوری تجارت بین الملل ۲۴

۵-۲- شکاف فن آوری و پویایی در مزیت نسبی ۲۹
۶-۲- مزیت نسبی بالفعل و بالقوه ۳۴

۱-۶-۲- مزیت نسبی بالفعل اسمی ۳۶
۲-۶-۲- مزیت نسبی بالفعل حقیقی ۳۶

۳-۶-۲- مزیت نسبی بالقوه اسمی ۳۶

۴-۶-۲- مزیت نسبی بالقوه حقیقی ۳۶

فصل سوم: روش شناسی تعیین مزیت نسبی

۱-۳- شاخص های مزیت نسبی آشکارشده (RCA) 41
۱-۱-۳- شاخص های مبتنی بر آمار تولید و صادرات ۴۱

۱-۱-۱-۳- معیار سهم صادرات ۴۲
۲-۱-۱-۳- معیار سهم خالص صادرات ۴۳
۳-۱-۱-۳- شاخص یونیدو ۴۳
۲-۱-۳- شاخص های مبتنی بر آمار صادرات ۴۳

۱-۲-۱-۳- شاخص بالاسا (BAL) 43

۲-۲-۱-۳- شاخص دانگز – ریدل (DR) 45

۳-۲-۱-۳- شاخص های خالص یونیدو ۴۵
۳-۱-۳- شاخص های مبتنی بر آمار صادرات و ابزار آماری ۴۵

۱-۳-۱-۳- نگرش درآمدی ۴۶

۲-۳-۱-۳- نگرش رتبه ای ۴۶
۳-۳-۱-۳- نگرش ثبات ۴۷

۴-۳-۱-۳- نگرش درآمدی – ثبات ۴۷

۲-۳- محدودیت های شاخص های RCA 48

۳-۳- شاخص های مبتنی بر روش های اقتصادسنجی ۴۹

عنوان صفحه

۱-۳-۳- تخمین توابع عرضه و تقاضای محصول ۴۹

۲-۳-۳- روش دیک ۵۲
۴-۳- شاخص مبتنی بر روش برنامه ریزی ۵۳
۵-۳- شاخص های طرف عرضه ۵۴

۱-۵-۳- معیار هزینه منابع داخلی (DRC) 55

۱-۱-۵-۳- پیشینه کاربرد و فرمول محاسباتی DRC 55

۲-۱-۵-۳- تعریف قیمت های سایه ای و نقش آن در محاسبه DRC 58

۳-۱-۵-۳- تبدیل عوامل تولید خارجی به داخلی و وضعیت DRC 63

۲-۵-۳- معیار نرخ حمایت مؤثر (EPR) 65

۳-۵-۳- معیار تجزیه و تحلیل منافع اقتصادی (SBA) یا سودآوری خالص اجتماعی (NSP) 65

۴-۵-۳- معیار الگوی داده – ستانده، برنامه ریزی و هزینه منابع داخلی ۶۶
۶-۳- شاخص‌های طرف تقاضا ۶۸
۱-۶-۳- اهمیت شناخت بازارهای هدف صادراتی در ایجاد مزیت نسبی رقابتی ۶۹

۱-۱-۶-۳- نقش مشخصه های تقاضا در بازارهای هدف بر ایجاد مزیت نسبی رقابتی ۷۱
۲-۱-۶-۳- نقش تجزیه بازارهای هدف در ایجاد مزیت نسبی رقابتی ۷۲
۳-۱-۶-۳- اهمیت روابط سیاسی در ایجاد مزیت نسبی رقابتی ۷۲
۲-۶-۳- کاربرد شاخص های طرف تقاضا در تعیین مزیت نسبی رقابتی ۷۳

۷-۳-بررسی مبانی نظری نمونه گیری و انجام فعالیت میدانی تحقیق ۷۵
۱-۷-۳- علل نمونه گیری ۷۶

۲-۷-۳- روش های مختلف نمونه گیری در تحقیقات میدانی ۷۷

۳-۷-۳- انواع نمونه گیری احتمالی (تصادفی) ۷۸

۱-۳-۷-۳- نمونه گیری تصادفی ساده ۷۹

۲-۳-۷-۳- نمونه گیری تصادفی سیستماتیک ۷۹

۳-۳-۷-۳- نمونه گیری تصادفی خوشه ای ۸۰

۴-۳-۷-۳- نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده ۸۰
۴-۷-۳- روش تعیین حجم نمونه ۸۱

۵-۷-۳- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصله از فعالیت میدانی تحقیق ۸۳
۶-۷-۳- روش های تحلیل آماری ۸۴
۱-۶-۷-۳- آمار توصیفی ۸۴

۲-۶-۷-۳- آمار استنباطی ۸۵

۱-۲-۶-۷-۳- تحلیل آزمون ناپارامتریک چی دو ۸۵

۲-۲-۶-۷-۳- تحلیل عامل (Factor Analysis) 86

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل نتایج حاصله از اندازه گیری مزیت نسبی
۱-۴- بررسی مزیت نسبی در صادرات فرش دستباف ایران ۹۱
۱-۱-۴- بررسی روند صادرات فرش دستباف ایران ۹۲

۲-۱-۴- محاسبه مزیت نسبی در صادرات فرش دستباف ایران ۹۴

۳-۱-۴- بررسی روند تغییرات شاخص RCA در صادرات فرش دستباف کشور ۱۰۰

۴-۱-۴- بررسی نقش عوامل مؤثر بر مزیت نسبی در صادرات فرش دستباف کشور ۱۰۱
۲-۴-بررسی مزیت نسبی رقابتی کشور در صنعت فرش دستباف ۱۲۶
۱-۲-۴- محاسبه مزیت نسبی رقابتی کشور با استفاده از تخمین مدل تقاضای صادراتی فرش دستباف ۱۲۹
۳-۴- بررسی مزیت نسبی کشور در تولید فرش دستباف ۱۳۱

۱-۳-۴- نحوه کاربرد معیار DRC در محاسبه مزیت نسبی کشور در تولید فرش دستباف ۱۳۲

۲-۳-۴- نحوه برآورد قیمت های سایه ای به منظور محاسبه مزیت نسبی حقیقی کشور در تولید فرش دستباف ۱۳۳

۱-۲-۳-۴- برآورد قیمت سایه ای عوامل داخلی تولید فرش دستباف ۱۳۳
۲-۲-۳-۴- برآورد قیمت سایه ای نهاده های قابل تجارت درتولید فرش دستباف ۱۳۷
۳-۲-۳-۴- برآورد قیمت سایه ای نرخ ارز ۱۳۸

۳-۳-۴- محاسبه مزیت نسبی در تولید فرش دستباف ۱۴۳
۴-۳-۴- بررسی مزیت نسبی در تولید فرش دستباف در استان آذربایجان شرقی ۱۴۳
۱-۴-۳-۴- پیشینه قالی بافی در آذربایجان ۱۴۳
۲-۴-۳-۴- ویژگیهای ظاهری قالی های آذربایجان ۱۴۶

۳-۴-۳-۴- ویژگیهای فنی بافت در قالی های آذربایجان ۱۴۸

۴-۴-۳-۴- آنالیز قیمت تمام شده تولید فرش دستباف در استان آذربایجان شرقی ۱۵۰

۵-۴-۳-۴- محاسبه مزیت نسبی تولید فرش دستباف در استان آذربایجان شرقی ۱۵۱
۶-۴-۳-۴-تجزیه و تحلیل آماری نقش عوامل مؤثر بر مزیت نسبی در تولید فرش دستباف در استان آذربایجان شرقی ۱۵۳
۵-۳-۴- بررسی مزیت نسبی در تولید فرش دستباف در استان قم ۱۷۷

۱-۵-۳-۴- پیشینه قالی بافی در قم ۱۷۷

۲-۵-۳-۴- ویژگیهای فنی بافت در قالی های قم ۱۷۸

۳-۵-۳-۴- ویژگیهای ظاهری قالی های قم ۱۷۹
۴-۵-۳-۴- آنالیز قیمت تمام شده تولید فرش دستباف در استان قم ۱۸۰

۵-۵-۳-۴- محاسبه مزیت نسبی تولید فرش دستباف در استان قم ۱۸۱
۶-۵-۳-۴-تجزیه و تحلیل آماری نقش عوامل مؤثر بر مزیت نسبی در تولید فرش دستباف در استان قم ۱۸۳
۶-۳-۴- بررسی مزیت نسبی تولید فرش دستباف در استان اصفهان ۲۰۵

۱-۶-۳-۴- پیشینه قالی بافی در اصفهان ۲۰۵

۲-۶-۳-۴- ویژگیهای ظاهری قالی های معاصر اصفهان ۲۰۶

۳-۶-۳-۴- ویژگیهای فنی بافت در قالی های اصفهان ۲۰۷

۴-۶-۳-۴- آنالیز قیمت تمام شده تولید فرش دستباف در استان اصفهان ۲۱۰
۵-۶-۳-۴- محاسبه مزیت نسبی تولید فرش دستباف در استان اصفهان ۲۱۱
۶-۶-۳-۴-تجزیه و تحلیل آماری نقش عوامل مؤثر بر مزیت نسبی در تولید فرش دستباف در استان اصفهان ۲۱۳
۷-۳-۴- بررسی مزیت نسبی تولید فرش دستباف در استان خراسان ۲۳۶

۱-۷-۳-۴- پیشینه قالی بافی در خراسان ۲۳۶

۲-۷-۳-۴- ویژگیهای ظاهری و فنی بافت قالی در مهمترین مراکز قالی بافی در استان خراسان ۲۳۷
۳-۷-۳-۴- آنالیز قیمت تمام شده تولید فرش دستباف در استان خراسان ۲۴۴

۴-۷-۳-۴- محاسبه مزیت نسبی تولید فرش دستباف در استان خراسان ۲۴۵

۵-۷-۳-۴-تجزیه و تحلیل آماری نقش عوامل مؤثر بر مزیت نسبی در تولید فرش دستباف در استان خراسان ۲۴۷

۸-۳-۴- بررسی مزیت نسبی تولید فرش دستباف در استان همدان ۲۶۹

۱-۸-۳-۴- پیشینه قالی بافی در همدان ۲۶۹

۲-۸-۳-۴- ویژگیهای ظاهری قالی های همدان ۲۷۰
۳-۸-۳-۴- ویژگیهای فنی بافت در قالی های همدان ۲۷۱

۴-۸-۳-۴- آنالیز قیمت تمام شده تولید فرش دستباف در استان همدان ۲۷۴

۵-۸-۳-۴- محاسبه مزیت نسبی تولید فرش دستباف در استان همدان ۲۷۵
۶-۸-۳-۴-تجزیه و تحلیل آماری نقش عوامل مؤثر بر مزیت نسبی در تولید فرش دستباف در استان همدان ۲۷۷
۹-۳-۴- تجزیه و تحلیل نقش عوامل مؤثر بر مزیت نسبی در تولید فرش دستباف کشور ۲۹۹

۱-۹-۳-۴- تجزیه و تحلیل نرخ ارز غایی ۲۹۹

۲-۹-۳-۴- تجزیه و تحلیل قیمت غایی فروش هر متر مربع فرش دستباف ۳۰۱

۳-۹-۳-۴- تجزیه و تحلیل ارزش غایی مواد اولیه داخلی هر متر مربع فرش دستباف ۳۰۳

۴-۹-۳-۴- تجزیه و تحلیل ارزش غایی نهاده های قابل تجارت هر متر مربع فرش دستباف ۳۰۵

۵-۹-۳-۴- تجزیه و تحلیل کشش ارزی DRC 306

۶-۹-۳-۴- تجزیه و تحلیل کشش قیمتی DRC 307

۷-۹-۳-۴- تجزیه و تحلیل کشش DRC نسبت به ارزش مواد اولیه داخلی ۳۰۸

۸-۹-۳-۴- تجزیه و تحلیل کشش DRC نسبت به ارزش نهاده های قابل تجارت ۳۰۹

۹-۹-۳-۴- ارزیابی عوامل مؤثر بر مزیت نسبی کشور در تولید فرش دستباف براساس مطالعات میدانی تحقیق ۳۱۰

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
۱-۵- خلاصه نتایج تحقیق ۳۳۱
۲-۵- ارائه سیاست های کاربردی ۳۴۰

فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات فرش دستباف با بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و هنری
فهرست منابع ۳۴۳

پیوست ۳۴۵

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.