فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تأثیر آموزش پیشدبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان ابتدایی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تأثیر آموزش پیشدبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان ابتدایی دارای ۱۵۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تأثیر آموزش پیشدبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان ابتدایی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تأثیر آموزش پیشدبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان ابتدایی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تأثیر آموزش پیشدبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان ابتدایی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تأثیر آموزش پیشدبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان ابتدایی :
بررسی تأثیر آموزش پیشدبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دوره ابتدایی
درخصوص آموزش پیش دبستانی، دیدگاههای مختلف و گاه متعارضی ارائه شده است. از یک سو افرادی نظیر الکایند[۱]، ۱۹۸۷؛ سیگل[۲]، ۱۹۸۷؛ کانینگ[۳] و لیون[۴]، ۱۹۹۱؛ به نقل از لفرانسیوس[۵]، ۱۹۹۶) معتقدند که نباید کودکان را بی محابا به سمت آموزش های پیش دبستانی بکشانیم و جو حاکم بر بسیاری از برنامه های پیش دبستانی ممکن است کودکان آنطور که باید و شاید به سوی پیشرفت رهنمون نسازد. دلیلی که برای تدارک برنامه پیش دبستانی وجود دارد این است که در حین آموزش های پیش از دبستان، کودکان تجاربی را می آموزند که ممکن است در خانه نتوانند از اثرات مثبت چنین تجاربی برخوردار باشند. اما کانینگ و لیون (۱۹۹۱؛ به نقل از لفرانسیوس، ۱۹۹۶) بر این باورند که افسانه تجارب اولیه[۶] به این امر منجر شده که ما نقش بزرگسالان را در محیطهای پیش دبستانی که باید فرصتی مناسب برای کودکان فراهم کنند را نادیده بگیریم. از سوی دیگر بسیاری از صاحبنظران (مثل دومان[۷]، ۱۹۸۴؛ رسکولا[۸]، ۱۹۹۱؛ پاندی[۹]، ۱۹۹۱؛ به نقل از لفرانسیوس، ۱۹۹۶) معتقدند که تجارب پیش دبستانی تاثیر مثبتی بر رشد کودکان خواهد گذاشت.
تاکید بر آموزش و پرورش در دوره پیشدبستان به علت واقع گرایی، بینش، تلاش و کوشش افراد بسیاری است که عمر خود را صرف این کار کرده اند. اگر با توجه به منابع معتبر، از افلاطون
(۴۲۷-۳۴۷ قبل از میلاد مسیح) که آغاز آموزشهای اولیه را از هنگام تولد دانستهاند، بگذریم و (باربور، ۱۹۸۶)، باید بپذیریم که افرادی مثل جان آموس کمینوس، ژان ژاک روسو، پستالوزی، فروبل، ماریامونته سوری، پیاژه و پژوهشگران کنونی جوامع مختلف و نیز جامعه علمی و فرهنگی ایران، در شناخت هویت واقعی این دوره از آموزش و نتایج اثر بخش آن بر سرنوشت کودکان کمک و یاری رسانده اند (مفیدی،۱۳۷۵).
در پژوهش حاضر، مهارتهای روانی ـ حرکتی۱ و سازگاری اجتماعی به عنوان متغیرهای اصلی در نظر گرفته شدهاند. یکی از عوامل تعامل انسان با محیط، رفتارهای روانی ـ حرکتی است. این رفتارها دارای تظاهرات متعددی مثلاً در کارهای صنعتی، حرفهای، تکنیکی، مهارتهای شغلی، اعمال تجاری، وظایف روزمره، رانندگی، موسیقی، هنر و همینطور تربیت بدنی و ورزش میباشند، در حالی که به نظر می رسد حیطه روانی اینگونه رفتارها مورد غفلت واقع شده است. مفیدی
(۱۳۷۵) بر ضرورت توجه به آمادگیهای جسمی و حرکتی کودکان در دوره پیش از دبستان تاکید کرده است. او سعی کرده است ابتدا سالهای اولیه کودکی را به عنوان مرحله ایدهآلی برای یادگیری مهارتهای حرکتی بشناساند، سپس قابلیتها و تواناییهای کودکان را از نظر آموزش و یادگیری مهارتهای حرکتی مد نظر قرار دهد.
به علاوه پژوهشهایی که در زمینه مهارتهای روانی ـ حرکتی و اثر برنامههای تمرینی بر افزایش و بهبود اینگونه مهارتها انجام شده است (بلیانی، ۱۳۷۷؛ یان و یان، ۱۹۹۱، رهبانفرد ، ۱۳۷۷ و خلجی و عماد، ۱۳۸۱) توانسته است تأثیر این برنامههای تمرینی را در بهبود مهارتهای روانی ـ حرکتی نشان دهند.
از سوی دیگر مهارتهای اجتماعی نیز با مهارتهای روانی ـ حرکتی ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی دارند و جنبه مهمی از رشد کودک محسوب می شوند. هدف آموزشهای اولیه کودکان، اجتماعی بار آوردن (جامعه پذیری) آنان است (میزل۲ ،۱۹۹۶، وینووسکیز۳ ، ۱۹۹۴). توانایی برای ایجاد و حفظ ارتباطات با دوستان و بزرگسالان (همچون معلمان)، پایه و رکن اجتماعی شدن را در مدرسه شکل میدهد. مهارتهای اجتماعی کودکان ممکن است با پیشرفت تحصیلی بعدی آنها در ارتباط باشد (اسواتز۱ و والکر۲ ، ۱۹۸۴) و تجارب آنها با همسالان خود، احتمالاً روی نگرشهای آنان در ارتباط با مدرسه و یادگیری نیز تاثیر میگذارد (کاگان۳ و همکاران ۱۹۹۵).
به مدد پژوهشهای مختلفی که در زمینه تأثیر دوره پیشدبستانی برسازگاری اجتماعی دانشآموزان در دوره بعد انجام شدهاند (نگاه کنید به کرمی و هیبتاللهی، ۱۳۷۷، تشکری و همکاران، ۱۳۶۴، اسحاقنیا، ۱۳۷۳)، این نکته خود را برجسته ساخته که آموزشهای پیش دبستانی تأثیر بسزایی بر سازگاری اجتماعی ـ عاطفی دانشآموزان دبستانی دارد و لزوم برنامهریزی مناسب در این زمینه برای پیشدبستانیها را گوشزد میکند. گالاهو و ازمان (۱۹۹۸) فعالیتهای حرکتی را در پیشرفت تحول اجتماعی مؤثر میدانند و معتقدند که شرکت کودکان در فعالیتهای حرکتی به تعامل موفق با دیگران، کنترل پرخاشگری، بروز هیجانات به روش جامعهپسندانه و فهم معنای درست و غلط کمک مینماید. مفیدی (۱۳۷۵) نیز فعالیتهای مربوط به کسب حرکات ماهیچهای درشت را در سایر جنبههای تحولی مثل تحول کلامی، زبان، مفاهیم مختلف و تحول اجتماعی مؤثر میداند. مثلاً فعالیت پرتاب توپ میتواند به مهارت در گرفتن بینجامد که این مهارت زمینهساز سبب رشد اجتماعی کودکان به هنگام شراکت در استفاده از توپ شود.
در مورد تفاوتهای جنسیتی در مهارتهای روانی ـ حرکتی مطابق پیشینه پژوهشی، پسرها در مهارتهایی که به نیرو و قدرت نیاز دارند، اندکی از دخترها جلوتر هستند ودخترها در مهارتهای حرکتی ظریف و برخی مهارتهای درشت که به ترکیب تعادل خوب و حرکت پا نیاز دارند مثل لیلی کردن و طناب بازی قویتر هستند (کوکلی. ۱۹۹۰، گرین دوفر، لوکو، روزن گرن، ۱۹۹۶). در سازگاری اجتماعی نیز با توجه به اینکه دخترها هویت زنانه و پسرها، هویت مردانه پیدا میکنند، دخترها در روابط دوستیشان انحصاری هستند، زیرا بیشتر از پسرها انتظار صمیمیت دارند و دوستانشان بیشتر شبیه خودشان هستند (هارتاپ، ۱۹۹۶). به علاوه دخترها بیشتر پرخاشگری رابطهای بروز میدهند و پسرها پرخاشگری مستقیم (کریک، کاساس و موشه، ۱۹۹۷، کریک، کاساس و کو، ۱۹۹۹).
بنابراین باتوجه به آمادگیهای جسمی، روانشناختی و اجتماعی کودک در دوره پیشدبستانی برای پیشرفت در جنبههای مختلف تحولی و گواهی پژوهشهای مختلف در تأثیر مثبت آموزشهای این دوره بر مهارتهای ادراکی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی کودکان دوره ابتدایی، لزوم توجه بیشتر به آموزشهای پیشدبستانی از لحاظ کمی و کیفی و انجام پژوهشهای مناسب در جهت سنجیدن اثرات و نیز بهبود محتوا و انجام آموزشها، مفید و لازم به نظر میرسد.
ممکن است این سوال در ذهن متبادر شود که بین مقوله مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی چه ارتباطی میتواند وجود داشته باشد. این ارتباط چگونه و از طریق کدام مکانیزم صورت میگیرد. نکته ای که ذکر آن ضروری به نظر می رسد اینکه مهارتهای تحولی از یکدیگر جدا شدنی و تفکیک پذیر نیستندو همه این مهارتها در بستر تجارب کودک فرا می بالند. در تئوری گزل (۱۳۷۹) مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری با یکدیگر رابطه ای نزدیک دارند، زیرا کودکی که از مهارتهای حرکتی ضعیف باشد ممکن است در سازگاری شدن با محیط پیرامون و همسالان مشکل پیدا کنند. علاوه بر این، پیاژه (۱۳۷۴) نیز معتقد است که مهارتهای حرکتی دوره حسی ـ حرکتی، زمینه سازی طرحوارههایی می شود که این طرحوارهها در رشد انسان، زیربنای انطباق او با محیط را شکل می دهد.
علاوه بر این پژوهشهای انجام شده، تاکنون متغیرهای مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی را یکجا مورد بررسی قرار ندادهاند. بلکه هر کدام را در ارتباط با متغیرهای دیگری که مناسب و ضروری تشخیص دادهاند مورد ملاحظه قرار دادهاند. بنابراین به نظر میرسد که در پژوهشهای انجام شده خلایی وجود داشته باشد که سعی پژوهش حاضر بررسی نوع ارتباط این متغیرها و تاثیر آموزش پیش دبستانی در مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری دانش آموزان سال اول ابتدایی است
فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تأثیر آموزش پیشدبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان ابتدایی
فهرست مطالب:
فصل اول: مقدمه
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱
بیان مساله ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲
ضرورت و اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………. ۶
اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………. ۷
فرضیه های پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………. ۷
تعاریف و اصطلاحات …………………………………………………………………………………………………………………….. ۸
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
خلاصه ای از فصل دوم ……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱
تاریخچه آموزش پیش دبستانی …………………………………………………………………………………………………… ۱۱
تعریف دوره پیش دبستانی ………………………………………………………………………………………………………….. ۲۱
ویژگیهای کودک در دوره پیش دبستانی ……………………………………………………………………………………… ۲۱
اهداف دوره پیش دبستانی ………………………………………………………………………………………………………….. ۲۵
مهارتهای روانی ـ حرکتی در دوره دبستان ………………………………………………………………………………….. ۲۷
تحول حرکت در کودکان دبستانی ……………………………………………………………………………………………….. ۲۹
مهارتهای روانی ـ حرکتی ……………………………………………………………………………………………………………. ۳۱
سازگاری اجتماعی ………………………………………………………………………………………………………………………. ۴۲
روابط با همسالان ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۸
وظیفه مهد کودک و مراکز پیش دبستانی از دیدگاه آدلر ………………………………………………………………. ۶۶
پیشینه پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………… ۷۳
فصل سوم: روش شناسی
روش پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………… ۹۰
ابزار پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۰
جامعه آماری ………………………………………………………………………………………………………………………………. ۹۲
گروه نمونه و روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………. ۹۲
متغیرها ………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۹۳
روش اجرای پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………… ۹۳
روشهای آماری ……………………………………………………………………………………………………………………………. ۹۳
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
تجزیه و تحلیل نتایج …………………………………………………………………………………………………………………… ۹۵
یافته های جانبی پژوهش …………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۲
فصل پنجم: یافته های پژوهش و بحث درباره نتایج آن
محدودیت های پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۸
پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۸
منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۲۱
ضمائم ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۰
فایل ورد کامل پژوهش جامع درباره تأثیر آموزش پیشدبستانی بر یادگیری مهارتهای روانی-حرکتی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان ابتدایی
فهرست جداول
جدول شماره ۲- مقوله های اصلی در حوزه روانی ـ حرکتی …………………………………………………………… ۳۴
جدول شماره ۱-۲- شاخص های رشد رفتار طبیعی ……………………………………………………………………… ۵۵
جدول شماره ۲-۲- مراحل رشد روانی ـ اجتماعی اریکسون ………………………………………………………….. ۵۹
جدول شماره ۳-۲- تشخیص هدفهای کودکان ناسازگار ………………………………………………………………… ۶۸
جدول شماره ۱- توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب جنسیت ……………………………………………………………. ۹۵
جدول شماره ۲- توزیع فراوانی آزمئدنیها برحسب گروه آموزش دیده و آموزش ندیده ………………………. ۹۵
جدول شماره ۳- توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب ………………………………………………………………………… ۹۶
جدول شماره ۴- توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب کلاس ………………………………………………………………. ۹۶
جدول شماره ۵- توزیع فراوانی شغل پدر آزمودنیها ……………………………………………………………………… ۹۷
جدول شماره ۶- توزیع فراوانی شغل مادر آزمودنیها ………………………………………………………………………. ۹۷
جدول شماره ۷- توزیع فراوانی سطح تحصیلات پدر آزمودنیها ……………………………………………………….. ۹۸
جدول شماره ۸- توزیع فراوانی سطح تحصیلات مادر آزمودنیها ………………………………………………………. ۹۸
جدول شماره ۹- مقایسه میانگینهای گروه آموزش دیده و آموزش ندیده در مهارتهای روانی ـ حرکتی .. ۹۹
جدول شماره ۱۰- مقایسه میانگینهای سازگاری اجتماعی و مؤلفه های آن در دو گروه آموزش دیده و
آموزش ندیده ……………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۰
جدول شماره ۱۱- مقایسه میانگینهای دختران و پسران آموزش دیده در متغیر مهارتهای روانی ـ حرکتی ۱۰۰
جدول شماره ۱۲- مقایسه میانگینهای دختران و پسران آموزش ندیده در متغیر مهارتهای روانی ـ حرکتی ۱۰۱
جدول شماره ۱۳- مقایسه میانگینهای دختران و پسران آموزش دیده در سازگاری اجتماعی ……………… ۱۰۱
جدول شماره ۱۴- مقایسه میانگینهای دختران و پسران آموزش ندیده در سازگاری اجتماعی ……………. ۱۰۲
جدول شماره ۱۵- مقایسه میانگینهای دختران و پسران در مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی ۱۰۲
جدول شماره ۱۶- مقایسه میانگینهای دو گروه آموزش دیده و آموزش ندیده به تفکیک سن در دو متغیر
مهارتهای روانـی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی …………………………………………………………………………….. ۱۰۳
جدول شماره ۱۷- مقایسه میانگینهای گروه آموزش دیده و آموزش ندیده به تفکیک جنس در
مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی ………………………………………………………………………………. ۱۰۴
جدول شماره ۱۸- مقایسه میانگینهای مهارتهای روانی ـ حرکتی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان
براساس وضعیت اشتغال مادر ……………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۵
جدول شماره ۱۹- مقایسه میانگینهای مهارتهای روانی ـ حرکتی براساس شغل پدر با استفاده از
تحلیل واریانس یک طرفه …………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۵
جدول شماره ۲۰- آزمون توکی برای تشخیص تفاوتهای معنادار بین میانگین ها …………………………….. ۱۰۶
جدول شماره ۲۱- مقایسه میانگینهای سازگاری اجتماعی براساس شغل پدر با استفاده از
تحلیل واریانس یک طرفه …………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۶
جدول شماره ۲۲- مقایسه میانگین های روانی ـ حرکتی کودکان براساس تحصیلات پدر با استفاده
از تحلیل واریانس یک طرفه ……………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۷
جدول شماره ۲۳- آزمون تعقیبی توکی برای تعیین معناداری تفاوت میانگین های روانی ـ حرکتی
براساس تحصیلات پدر ……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۷
جدول شماره ۲۴- مقایسه میانگینها در اسزگاری اجتماعی براساس تحصیلات پدر با استفاده از تحلیل واریانس
یک طرفه ………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۸
جدول شماره ۲۵- آزمون توکی برای مقایسه میانگینها در سازگاری اجتماعی براساس تحصیلات پدر ۱۰۸
جدول شماره ۲۶- مقایسه میانگین مهارتهای روانی ـ حرکتی براساس تحصیلات مادر با استفاده از تحلیل
واریانس یک طرفه ……………………………….. ۱۰۹
جدول شماره ۲۷- آزمون توکی برای مقایسه دو به دو میانگینهای روانی ـ حرکتی براساس تحصیلات مادر ۱۰۹
جدول شماره ۲۸- مقایسه میانگین سازگاری اجتماعی براساس تحصیلات مادر با استفاده از تحلیل واریانس
یک طرفه ……………………. ۱۱۰
جدول شماره ۲۹- همبستگی بین زیرمقیاسهای سازگاری اجتماعی با یکدیگر و با مهارتهای روانی ـ حرکتی ۱۱۱
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 