فایل ورد کامل مقاله علمی درباره آموزش سیار روستایی در قالب طرح هجرت و نقش آن در توسعه آموزشی مناطق محروم


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله علمی درباره آموزش سیار روستایی در قالب طرح هجرت و نقش آن در توسعه آموزشی مناطق محروم دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره آموزش سیار روستایی در قالب طرح هجرت و نقش آن در توسعه آموزشی مناطق محروم  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله علمی درباره آموزش سیار روستایی در قالب طرح هجرت و نقش آن در توسعه آموزشی مناطق محروم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله علمی درباره آموزش سیار روستایی در قالب طرح هجرت و نقش آن در توسعه آموزشی مناطق محروم :

چکیده
بررسیهای به عمل آمده مبین آن است که بیش از ۳۰ درصد جمعیت کـشورمان، در حـدود ۲۳
میلیون نفر، در مناطق روستایی و عشایری زندگی میکنند و در حدود ۴ میلیون نفـر آنـان بهـرهبـردار بخش کشاورزی میباشند. واقعیت اشاره شده نـشان دهنـدهی اهمیـت جامعـه روسـتایی در حیـات اقتصادی – اجتماعی کشورمان است و ضرورت توجه به آن را مـشخص مـیکنـد. از میـان مـسائل و محدودیتهای بسیاری که بر روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته کشور سایه انداختـه، فقـر علمـی و سطح نازل دانش، آگاهی و مهارت های فنی و حرفهای از مهمترین و اصلیترین عوامـل مـیباشـد. بـا توجه به کمبود امکانات در برخی از روستاهای دور افتاده و با توجه به مسافت بسیار دور آنهـا از مراکـز آموزشی و کمبود وسایل حمل و نقل مناسب برای رسیدن به مراکز آموزشی موجود در شهرها و با توجه به سطح پایین زندگی مردم روستایی و نیاز مبرم آنها به آموزش در زمینههای مختلـف و بـا توجـه بـه اینکه مراکز آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشورعموماً در مناطق شهری مستقر میباشـند و روستاییان نیز نظیر ساکنین شهرها نیازمند آموزشهای مهارتی در زمینـههـای خـدمات، کـشاورزی و صنایع ذیربط میباشند، لذا ارائه خدمات آموزشی – مهارتی در این مناطق به عنـوان یـک اولویـت در رأس فعالیتهای سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور قرار گرفته است. بنابراین، این سازمان پس از بررسیهای درون و برون سازمانی در سال ۸۵ تصمیم به برنامهریزی و اجرای آموزش های سیار جهت جوامع روستایی و کمتر توسعه یافته تحت عنوان »طرح هجرت« نمود. ایـن مقالـه بـا بررسـی پـیش نگاشتههای قبلی و تحلیل آنها به بیان اهمیت این موضوع در ترویج و آموزش کشاورزی پرداخته است.

کلمات کلیدی : آموزش سیار، آموزش فنی و حرفهای، طرح هجرت.

۲

مقدمه

توسعه طیفی از تغییرات به هم پیوسته جهت تأمین نیازهـای رو بـه گـسترش جامعـه اسـت و جامعهای وجود ندارد که آموزش را رکن اساسی برنامهریزی توسعه خود قرار نـداده باشـد. در تـاریخ توسعه سراغ نداریم که جامعهای توسعه یافته باشد، اما بحث علم و عمل به علم در آن به درجـهای از تکامل عینی نرسیده باشد. امروزه سرمایهگذاری برای آموزش به مثابه یک راهبرد تعیین شـده نقـش قابل ملاحظهای در فرآیند توسعه اقتصادی – اجتماعی جوامع ایفا میکند. به طوری که تغییـر و تحـول در شاخصهای توسعهی جوامع، ارتباط مستقیمی بـا میـزان سـرمایه انـسانی دارد و براسـاس نظـر بسیاری از دانشمندان، منابعلت انسانی پایهی ثروت ها را تشکیل میدهند. انسانهـا عوامـل فعـالی هستند که سرمایهها را متراکم کرده، از منابع طبیعی بهرهبرداری میکننـد و سـازمانهـای اقتـصادی، اجتماعی و سیاسی را میسازند و توسعه را به جلو میبرند.

اهمیت و جایگاه بخش کشاورزی در توسعهی پایدار ملی به عنوان یک بخش زیربنایی بـر هـیچ کس پوشیده نمیباشد. هر چند ممکن است در کشور ما هنوز به چنین موضـوعی در انـدازههـای لازم پرداخته نشده باشد، اما سابقه و قدمت امر کشاورزی از ابعـاد مختلـف در ایـران بـسیار دیرینـه و بـا تجربیات، پیشرفتها و فراز و نشیبهای زیادی همراه بوده است. بخش کشاورزی یکی از مهمترین و توانمندترین بخشهای اقتصادی کشور است. این بخش تأمینکنندهی یـک چهـارم تولیـد ناخـالص داخلی، یک چهارم اشتغال و هشتاد درصد نیازهای غذایی کشور، یک سوم صادرات غیرنفتی و بیش از
۹۰ درصد مواد خام مورد نیاز صنایع داخلی کشور است. یکی از مهمترین عوامل دسـتیابی بـه توسـعه کشاورزی، استفاده از اطلاعات، دانش فنی و توسعه منابع انسانی است و در این راستا لازم اسـت کـه کشاورزان به اطلاعات فنی مورد نیاز خود به سادگی، سهولت و سرعت ممکن دست یابنـد. بنـابراین، ترویج ایدههای جدید کشاورزی و آموزش کشاورزان و بهرهبرداران به منظـور ارتقـای سـطح دانـش، اطلاعات و مهارت آنها یکی از عوامل مهم و مؤثر در توسعه بخش کشاورزی کشور است و تحقق این امر بدون وجود برنامهریزی صحیح و اجرای پروژهها و برنامههای منسجم و منطقی غیر ممکن است.
از میان مسائل و محدودیت هایی که بر روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته ی کشور سایه انداخته، فقر علمی و سطح نازل دانش، آگاهی و مهارتهای فنی و حرفه ای مهمتر میباشد. در یک بررسی فراتحلیلی که از پایاننامههای تحصیلی در مقطع زمانی ۱۳۵۹ -۱۳۸۳ صورت گرفته است، علتهای مختلف مهاجرت روستا به شهر در چهار زمینهی اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، جمعیتشناسی و طبیعی – کشاورزی خلاصه شده است که در بین عوامل اقتصادی، کمبود تسهیلات در روستا و بیکاری از بقیه مهم تر بودهاند. عوامل اجتماعی – فرهنگی از نظر فراوانی دومین علت تبیینکنندهی مهاجرت میباشند و در بین این عوامل، نبود مراکز دانشگاهی و کمبود مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش نسبت به بقیه دارای ارجحیت بوده اند. همان طور که مشهود است در هر یک از

۳

عوامل مطرح شده نقش آموزش و اهمیت آن بارز است (قاسمی،.(۱۳۸۴ بنابراین، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که در شرایط فعلی وظیفهی ارتقاء سطح آگاهیهای مهارتی تمام اقشار جامعه و فراهمسازی بستری مناسب جهت مهارتآموزی جویندگان کار فاقد مهارت را دارد، به منظور دستیابی به اهداف بلند مدت خود که همانا توزیع عادلانه ظرفیتهای آموزشی و برقراری توازن و بهبود دسترسی است، با نگرشی نوین اقدام به توسعه ی آموزشها در مناطق روستایی نموده و پس از بررسیهای درون و برون سازمانی و بررسی های کارشناسی در سال ۱۳۸۵ تصمیم به برنامهریزی و اجرای آموزشهایی جهت جوامع روستایی و کمتر توسعه یافته تحت عنوان »طرح هجرت« نمود.

سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی در جهت تربیت و

تأمین نیروهای ماهر و متخصص مورد نیاز بخشهای مختلف صنعتی، کشاورزی، تولیدی، خدماتی و بازرگانی و تربیت مربیان متخصص و ورزیدهی مورد نیاز مراکز آموزش فنی و حرفه ای و گسترش همکاریهای بینالمللی فعالیت می کند (سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، .(۱۳۸۶ رکن اصلی فعالیتهای این سازمان آموزش است و آموزشهای آن در رشتههای مختلف و در قالب مراکز آموزش ثابت، آموزش در پادگانها، آموزش در زندانها، آموزش توسط تیمهای سیار، آموزش در صنایع (مراکز جوار)، آموزش صنایع ساختمان، آموزش کشاورزی، آموزش توسط آموزشگاههای آزاد انجام می گیرد

(همان).

آموزش سیار۱
در ارائهی خدمات آموزشی ، انتخاب و بکارگیری روشهای مناسب یکی از عوامل مهم بوده که برنامهریزان و طراحان آموزشی بر آن تأکید فراوان داشتهاند. الدجنسون۲ یکی از صاحبنظران آموزش سیار در دانمارک، آموزش سیار را تلاشی برای آموزش مهارت ها به مردم در محیط زندگی خودشان تعریف کرده است. این نوع از آموزش توسط آموزشگران یا وسایلی که از مکانی به مکان دیگر انتقال داده میشود، ارائه میگردد و تلاشی است مکمل که میتواند برای گسترش و توسعه ی آموزش به جوامع کار، دانش و اشتغال به کار رود در ایران از آموزش سیار در چارچوب نظام آموزش رسمی و نیز نظام آموزش غیررسمی بهره گرفته شده است. استفاده از آموزش سیار در نظام آموزش رسمی ایران سابقهای طولانی دارد. از جمله می توان به اجرای دوره های آموزش ابتدایی و راهنمایی کودکان و

۲- Mobile education 3- Old-Jenson

۴

نوجوانان مناطق عشایری اشاره کرد و در حیطه آموزشهای غیررسمی در زمینهی آموزشهای بهداشتی ، کشاورزی، فنی و حرفه ای، ارائه خدمات کتابخانهای و نمایش فیلم بوده است

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.