فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره نقش عوامل فرامنطقهای در شکلگیری و گسترش جریان بنیادگرایی اسلامی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره نقش عوامل فرامنطقهای در شکلگیری و گسترش جریان بنیادگرایی اسلامی دارای ۳۰۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره نقش عوامل فرامنطقهای در شکلگیری و گسترش جریان بنیادگرایی اسلامی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره نقش عوامل فرامنطقهای در شکلگیری و گسترش جریان بنیادگرایی اسلامی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره نقش عوامل فرامنطقهای در شکلگیری و گسترش جریان بنیادگرایی اسلامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره نقش عوامل فرامنطقهای در شکلگیری و گسترش جریان بنیادگرایی اسلامی :
فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره نقش عوامل فرامنطقهای در شکلگیری و گسترش جریان بنیادگرایی اسلامی
بنیادگرایی اسلامی نهضتی برخاسته از درون جوامع اسلامی و پاسخی دینی به بحرانها و آشفتگی های اجتماعی و سیاسی جوامع مسلمان بود . این جریان با پی بردن به فساد و بی عدالتی در جوامع اسلامی همواره در صدد اصلاح این جوامع بوده است وبا ارائه پیشنهادی مبتنی بر تمسک و بازگشت مجدد به اصول و مبانی اسلام در صدد بود راه درمان نابسامانیها و عقب ماندگی را در درون مذهب پیدا کند .
بنیادگرایی اسلامی با ویژگی ها و اهداف فوق همواره در طول تاریخ اسلام استمرار داشته و با پسرفت و پیشرفت هایی که داشته است وارد قرون جدید (۲۰ و ۲۱ ) گردید .
بنیادگرایی در دوران جدید ، که می توان شروع رسمی آن را از سید جمال الدین اسد آبادی دانست علاوه بر تعقیب اهداف پیشین که مبنی بر اصلاح و مبارزه با فساد در جوامع اسلامی بود ، هدف و خواست تازه ای پیدا کرد : یعنی مبارزه با هجوم استعمار گران خارجی به سرزمین های اسلامی .این عامل از آن زمان تا کنون به صورت یکی از اهداف اصلی این جریان باقی مانده است . یا به عبارتی می توان گفت همین عامل نقش عمده ای در پیدایش و تداوم جریان بنیادگرایی اسلامی در دوران جدید داشته است .
لازم به ذکر است که مسئله تهاجم غرب به سرزمینهای اسلامی از همان ابتدا با واکنش این جوامع روبرو بوده است اما این واکنشها بیشتر در شکل و قالب های غیر اسلامی صورت گرفته است . به ویژه از نیمه دوم قرن بیستم که چارچوبهای مارکسیستی ، ملی گرایی و ناصریسم بیشتر در منطقه خاور میانه نفوذ داشتند و اسلام گرایی یا چارچوب مبارزاتی مبتنی بر عقاید اسلامی در حاشیه قرار داشت . اما به دنبال ناتوانی این مکاتب و ادامه گسترش نفوذ غرب در جوامع اسلامی گرایش روز افزونی به سمت جایگزینی دینی و طرحی اسلامی برای بسیج توده ها جهت مبارزه با هجوم گسترده غرب به وجود آمد و به دنبال آن اندیشه بنیادگرایی از اقبال فراوانی برخوردار شد که نتیجه آن گسترش دامنه بنیادگرایی اسلامی در بیشتر سرزمینهای اسلامی به ویژه آن دسته که گرفتار نابسامانیهای اجتماعی و سیاسی بیشتری بودند می باشد .
فراگیر شدن بنیادگرایی اسلامی از نیمه دوم قرن بیستم تا کنون به حدی بود که عده ای از اندیشمندان را بر آن داشت تا گمان کنند بنیادگرایی اسلامی پدیده ای جدید و مربوط به قرن اخیر است و حتی عده ای نقطه شروع آن را از سال ۱۹۷۹ م و وقوع انقلاب اسلامی در ایران دانستند .
ضمن عقیده به اینکه تاریخ رسمی شروع بنیادگرایی اسلامی در قرون اخیر از سید جمال الدین بوده است اما بدون شک از آن زمان تا کنون تحولاتی رخ داده است که هر کدام نقطه عطفی در جریان بنیادگرایی اسلامی به شمار می روند و به تنهایی می توانند سرآغاز فصل جدیدی در تحولات اسلامی به حساب آیند . مثلا در سال ۱۹۲۸ م تشکیل جنبش « اخوان المسلمین » توسط حسن البناء در مصر بنیادگرایی اسلامی برخاسته از سید جمال الدین و شاگردانش را که تقریبا کم توان شده بود دوباره تقویت و چند گام جلو تر برد . اما اقدام حسن البناء نیز در مقایسه و رقابت با مکاتب فکری دیگر از جمله ناصریسم ، ناسیونالیسم و مارکسیسم و … که در منطقه خاورمیانه رایج بود در حاشیه قرار گرفت ولی با شکست اعراب از اسرائیل در سال ۱۹۶۷ م و وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ م نه تنها بنیادگرایی اسلامی جانی دوباره گرفت بلکه از آن زمان تا کنون هیچ رقیب فکری دیگر توان مقابله با آن را پیدا نکرد و همیشه در در مرکز تحولات سیاسی و اجتماعی منطقه قرار داشته است .
گذشته از سیر تحولات وتکوین بنیادگرایی اسلامی که به اختصار اشاره شد باید افزود که علی رغم تداوم تاریخی ، بنیادگرایی در هر دوره ای شکل و قالب خاصی داشته است و به تناسب زمان و مکان اهداف و خواسته های آن متفاوت بوده است . علاوه بر این در هر دوره ای احیاء گران به دنبال اهداف متفاوتی بوده اند ، عده ای خواهان تغییر جامعه و عده ای خواهان تغییر فرد و عده ای نیز خواهان تغییرات همه جانبه بوده اند . همچنین در راستای اجرای این اهداف عده ای موعظه و نصیحت و عده ای اسلحه را برگزیده اند .
این پیچیدگی و گستردگی اهداف و شیوه ها باعث اختلاف نظر های زیادی در مورد ماهیت و حتی تعریف و تشخیص بنیادگرایی اسلامی شده است . به گونه ای که برای نام گذاردن بر حرکت اسلام خواهی از اصطلاحاتی چون اسلامگرایی ، بنیادگرایی ، اسلام سیاسی و … استفاده کرده اند که اگر چه از لحاظ گسترش دامنه واژه های معادل مفید می باشد اما از آنجا که این اصطلاحات گاه تحت فشارهایی از جمله فرار از برچسب های ناروا به این جریان استخراج و به کار برده شده است لذا نه تنها تمایز های میان گروههای طرفدار این جریان را به خوبی نمایان نمی سازد بلکه بر ابهام و پیچیدگی درک پدیده بنیادگرایی اسلامی نیز افزوده است.
هر گاه برداشت اندیشمندان غربی از بنیاد گرایی اسلامی راکه اکثرا با مشاهده برخی جلوه های این جریان، -مثل اقدامات قهر آمیز و ضدیت با غرب-، بی درنگ آنها رامعادل و همسان با اصل و ماهیت بنیادگرایی اسلامی در نظر می گیرند اضافه کنیم متوجه می شویم که انحرافات و سوء برداشت ها اعم از اینکه آگاهانه یا عامدانه باشد یا از روی ناآگاهی و شناخت کم، فهم پدیده بنیادگرایی اسلامی را بسیار مشکل زا کرده است . و از آنجا که قضاوت های بعدی هم بر پایه این اطلاعات صورت می گیرد لذا مایه تحلیل ها و تفسیر هایی قرار می گیرد که در آن هیچ مرزی میان تروریسم ، افراط گرایی ، خشونت طلبی و اسلام گرایی وجود ندارد.
بدین خاطر است که حتی نظریه پردازی پیرامون علل ظهور و همچنین علت خشونت طلبی و به ویژه آمریکا ستیزی این گروهها نیز خلاف واقعیت است مثلا در مورد علت خشونت طلبی گروههای بنیادگرای اسلامی که مرکز ثقل تحقیق نیز می باشد ، عده ای آن را ناشی از ماهیت و ذات تفکر بنیادگرایانه ، یعنی مبانی اسلام می دانند ، عده ای دیگر نیز آن را ناشی از جاذبه های فرهنگ غربی و ناتوانی فرهنگ اسلامی و گروهی دیگر فقر و سرخوردگی را عامل اصلی ظهور و خشونت طلبی این گروهها می دانند . در حالی که واقعیت این است که مجموعه عوامل پیچیده ای دست در دست هم داده اند تا از شیوه های اقدام مختلف ( قهر آمیز ، فکری ـ فرهنگی و سیاسی ) شیوه قهر آمیز از اقبال زیادی برخوردار شود که مجموعه این عوامل را می توان در دو دسته عوامل محیطی _ سیاسی و عوامل عقیدتی و ایدئولوژیک جای داد .
عوامل محیطی _ سیاسی را نیز می توان در سه سطح بررسی کرد :
عوامل داخلی ، عوامل منطقه ای و عوامل فرا منطقه ای که در میان آنها تمرکز تحقیق بر عوامل فرا منطقه ای و نقش آنها در شیوه رفتار ( مسالمت آمیز یا خشونت آمیز ) گروههای اسلام گرا می باشد که چه به طور مستقیم و بلافاصله و چه به طور غیر مستقیم و از طریق تأثیر گذاری بر عوامل داخلی تأثیر گذار بر شیوه رفتار این گروهها ایفای نقش کرده اند . اما از آنجا که عوامل فرا منطقه ای هم می تواند بسیار متنوع باشد ، بررسی همه آنها امکان پذیر نیست . لذا به ملموس ترین و مشهود ترین عامل یعنی رفتار سیاسی برونمرزی ایالات متحده و نقش آن در خشونت گرایی و اقدامات قهر آمیز گروههای اسلام گرا می پردازیم .
از آنجا که تمرکز اصلی تحقیق بر فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره نقش عوامل فرامنطقهای در شکلگیری و گسترش جریان بنیادگرایی اسلامی است لذا لازم است به طور مختصر به ارتباط و موضع گیری غرب نسبت به بنیاد گرایی اسلامی ، هم در جایگاه یک عامل اصلی برای ظهور مجدد بنیادگرایی و هم یک عامل مهم در افراط گرایی و خشونت طلبی این گروهها اشاره شود .
همانگونه که آمد نفوذ و هجوم غرب به سرزمین های اسلامی یک عامل قوی و پایدار در بروز مجدد بنیادگرایی اسلامی معاصر بوده است و بر این اساس در هر دورهای یک کشور غربی به عنوان نماد استعمار و سلطه غرب مورد خشم و غضب گروههای بنیادگرای اسلامی بوده ، گاه این کشور انگلیس گاه فرانسه و هم اکنون نیز آمریکا می باشد . اما نکته جالب توجه این است که اگر چه این بنیادگرایی اسلامی بود که به عنوان پاسخی به هجوم سهمگین غرب تا اواخر دهه ۱۹۶۰ م جسته و گریخته واکنش می داد اما از دهه ۱۹۷۰م به بعد غرب نیز به این پدیده واکنش نشان می داد که در فرم های مختلف از جمله تلاش برای شناخت ماهیت وچگونگی این جریان جهت مقابلهء آسان تر با آن ، همکاری با گروهی ودشمنی با گروه دیگر یا به عبارت دیگر سرکوب یکی وتشویق دیگری ( مثل عمل دو گانه آمریکا در برابر بنیادگرایان شیعه وسنی ، که بنادگرایی در ایران را سرکوب ، ردر عوض بنیاد گرایی در عربستان وافغانستان را مورد حمایت قرار داد) صورت گرفته است .
البته از همان زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران غرب به ویژه آمریکاعمق خطر بنیادگرایی اسلامی را درک کرده بود وکما بیش در صدد جوسازی علیه آن بود اما پس از فروپاشی شوروی واز میان رفتن ایدئولوژی کمونیسم بود که تلاش خود را برای محصور ، کنترل ویا ریشه کن کردن آن متمرکز نمود .بویژه اینکه از دهه ۱۹۹۰م به بعد هم بنیادگرایان سنی به ویژه در عربستان که زمانی ابزاری برای تحقق اهداف آمریکا بودند به دشمنان آن تبدیل شدند .
بدین گونه دوعامل در تمرکز مبارزه آمریکا علیه بنیاد گرایی اسلامی در دهه ۹۰ نقش داشت یکی فروپاشی شوروی ونیاز به خلق یک دشمن جدید ایدئولوژیک به جای کمونسم بود تا آمریکا با استدلال باقی ماندن تهدید علیه غرب بتواند بر اساس آن اتحادها وائتلافها یی راحول اهداف خود ایجاد کند ، دیگری دشمنی بنیادگرایان سنی با آمریکا به ویژه در عربستان بود .لذا در این ایام بنیاد گرایی اسلامی به عنوان تهدید کنندهء جهان غرب جایگزین خطر سرخ گردید وازآن پس تحت عنوان خطر سبز باید باآن مقابله می شد.اما این مقابله در لفافه ای ازدفاع از حقوق بشر ،مبارزه باتروریسم وایجاد ثبات در جهان وخاور میانه و… صورت می گرفت .
نکته لازم به اشاره دیگر این است که مقطع زمانی ۱۹۷۹تا۲۰۰۲ در جریان بنیاد گرایی اسلامی بنا به دلایل زیر بسیار متفاوت ومتمایز از سایر مقاطع در تاریخ بنیاد گرایی اسلامی می باشد .
۱-تعداد تحولات بنیادگرایانه ، منظور تحولاتی که یا ریشه آنها اندیشه بنیادگرایی بوده است یا بر این تفکر تاثیر گذاشته اند.
۲- ویژگی های منحصر به فردی که جریان بنیاد گرایی اسلامی در این مقطع پیدا کرده است .در اثبات مورد اول ذکر موارد ذیل گواه خوبی می باشد .
وقوع انقلاب اسلامی در ایران ، تشکیل سازمانهای جهادی و مسلحانه در لبنان و فلسطین و پیگیری مبارزات سابق ضد اسرائیلی وآمریکایی در چارچوب جدید اسلامی ،ترور انور سادات ریس جمهور مصر ، تسخیر مسجد بزرگ کعبه توسط گروهی از سلفی های عربستان سعودی ، تشکیل گروهای جهادی در افغانستان پس از حمله شوروی به آن ،ایجاد انشعابات گوناگون در اخوان المسلین بزرگترین جنبش اسلامی در قرن اخیر و گرایش به اقدامات قهر آمیز توسط این شاخه های جدید از جمله الجهاد ، جماعه المسلمین ، … در مصر و سوریه ، تشکیل سازمان القاعده پس از وقوع جنگ دوم خلیج فارس و حضور نیروههای آمریکایی در سرزمین های اسلامی و در نهایت وقوع حوادث ۱۱ سپتامبر که به گروههای اسلام گرا نسبت داده شده است و همچنین عملیاتهای شهادت طلبانه علیه نیروهای خارجی در عراق که بعضا از طرف گروههای اسلام گرا صورت گرفته است .
یکی دیگر از معیارهای تفاوت و تمایز مقطع مورد نظر در تاریخ بنیاد گرایی اسلامی ویژگی های منحصر به فرد آن می باشد که عبارتند از : الف ) گسترش و فراگیر بودن . ب ) تجویز و اعمال شیوه های قهر آمیز از طرف اکثر گروههای اسلام گرا ـ حد اقل در مقاطعی خاص ـ می باشد . بر این اساس می توان مقطع فوق را کاملا از تاریخ هزار و سیصد ساله اش جدا ساخت و به دنبال علل و عواملی جدای از عوامل تاریخی و فکری آن گشت . یا اینکه حداقل باید ریشه های این تحولات را کمتر در گذشته خیلی دور پیدا کرد . ج ) با اینکه بنیادگرایی اسلامی طیف های مختلفی را در بر می گیرد و همیشه هم از نظر اهداف و هم از جهت شیوه اقدام متنوع بوده است اما واقعیت این است که هر جا از آن سخن به میان می آید و هر جا کتاب ومقاله ای نوشته شده است این تنوع را نادیده گرفته وتنها در صدد القاء این اندیشه هستند که بنیاد گرایی مساوی با خشو نت طلبی و اقدامات تروریستی است و بنیاد گرا خشونت طلب است . این بر چسب ها خود حکایت از ویژگی سومی برای بنیاد گرایی اسلامی دارد ، یعنی قدرت وتوان چالش بر انگیزی وحتی گسترش فعالیت های فرامرزی و قارهای آن است ، به گونه ای که امروز مشاهده می شود برخی گروههای بنیادگرا از دکترین دولت غیر سرزمین سخن می گویند ودیگر در خانه های خود منتظر هجوم غرب نیستند بلکه به استقبال آن در کشورهای غربی می روند. ( چون یکی از اهداف گروههای بنیاد گرا مبارزه با نفوذ غرب بود یعنی عاملی که در حکم قابله ای برای تولد این گروهها انجام وظیفه کرد .)
از آنجا که عنوان تحقیق مورد نظر بنیادگرایی اسلامی می باشد لذا در پایان لازم به ذکر است بررسی کتب و مقالات نشان می دهد که از این اصطلاح برای خطاب کردن هر سه طیف فکری درون جریان اسلام خواهی استفاده شده است . گاه این اصطلاح برای مورد اشاره قرار دادن گروههای واپس گرا و متحجر به کار برده شده و گاه در اشاره به گروههای ترقی خواه و اصلاح طلب که در این معنی معادل همان اسلام گرایی است و گاه نیز به صورت اصطلاحی عام به کار برده شده است و به گونه ای بی طرفانه جریان احیاء طلبی اسلامی را توصیف می کند که هم می تواند مثبت باشد و هم منفی ، هم در درون آن گروهها و افراد روشنفکر و اصلاح طلب و به عبارتی متجدد وجود دارد و هم گروهها و افراد تاریک اندیش .
آنچه می تواند پایه استدلال تحقیق در کاربرد این اصطلاح در اشاره به نوع طیف فکری مورد نظر ( متجدد ، متحجر یا سنت گرا ) باشد بررسی چیستی ، اهداف ، ابزار ، موقعیت کنونی و همچنین قدرت تحول زایی و چالش برانگیزی آن در برابر جهان غرب بویژه ایالت متحده و متحدان منطقه ای آن می باشد .
از انجا که دو طیف دیگر یعنی سنت گرا و متحجر نه تنها استعداد و توانایی ویژگیهای فوق را ندارند بلکه در ماهیت خود منشأ تفرقه و اختلاف و لذا نفوذ پذیری جوامع اسلامی هستند ، خود به خود روشن می شود که این اصطلاح در خطاب به گروههای اصیل اسلام گرا به کار می رود . اما از آنجا که هدف این تحقیق بحث های ارزش مدارانه و قضاوت ارزشی نیست به همین خاطر گزینش اصطلاح بنیادگرایی را تنها در کاربردی عام و بی طرفانه انجام داده است .
فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره نقش عوامل فرامنطقهای در شکلگیری و گسترش جریان بنیادگرایی اسلامی
فهرست مطالب
بخش مقدماتی : کلیات تحقیق
|
۱ . طرح موضوع |
۱ |
||||||||||||||||||||
|
۲ . سوال اصلی |
۵ |
||||||||||||||||||||
|
۳ . سوالات فرعی |
۶ |
||||||||||||||||||||
|
۴ . فرضیه تحقیق |
۶ |
||||||||||||||||||||
|
۵ . مفاهیم |
۶ |
||||||||||||||||||||
|
۶ . مفروضات |
۸ |
||||||||||||||||||||
|
۷ . اهمیت و علل انتخاب موضوع |
۸ |
||||||||||||||||||||
|
۸ . برسی متون و آثار |
۱۱ |
||||||||||||||||||||
|
۹ . اهداف پژوهش |
۱۱ |
||||||||||||||||||||
|
۱۰ . نقطه ثقل پژوهش |
۱۱ |
||||||||||||||||||||
|
۱۱ . روش تحقیق |
۱۲ |
||||||||||||||||||||
|
۱۲ . سازماندهی پژوهش |
۱۲ |
||||||||||||||||||||
|
بخش اول:سیاست خارجی و سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا |
|||||||||||||||||||||
مقدمه بخش |
۱۵ |
||||||||||||||||||||
فصل اول:سیاست خارجی |
۱۶ |
||||||||||||||||||||
گفتار اول : شناخت سیاست خارجی |
۱۶ |
||||||||||||||||||||
الف ) تعریف و تبیین سیاست خارجی |
۱۶ |
||||||||||||||||||||
|
ب ) اهداف سیاست خارجی هدفهای اساسی یا اولیه هدفهای متوسط یا درجه دوم هدفهای جهانی یا دراز مدت |
۱۹ ۲۰ ۲۰ ۲۱ |
||||||||||||||||||||
|
گفتار دوم: رابطه میان سیاست خارجی و منافع ملی الف ) تعریف و تبیین منافع ملی و جایگاه آن در سیاست خارجی ب ) قدمت و پیشینه کاربرد منافع ملی |
۲۴ ۲۴ ۲۷ |
||||||||||||||||||||
فصل دوم:سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه |
۲۹ |
||||||||||||||||||||
گفتار اول : حضور آمریکا در خاور میانهالف ) تاریخچه حضور آمریکا در منطقهب ) اهمیت خاورمیانه برای آمریکاج ) کمیت و پراکندگی جغرافیایی نیروهای آمریکایی در خاور میانه |
۲۹ ۲۹ ۳۰ ۳۱ |
||||||||||||||||||||
|
گفتار دوم : اهداف ومنافع سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه الف ) جایگاه منافع ملی در سیاست خارجی آمریکا ب ) اهداف و منافع آمریکا در خاورمیانه |
۳۶ ۳۶ ۳۸ |
||||||||||||||||||||
حفظ بقاء و امنیت اسرائیل |
۴۰ |
||||||||||||||||||||
دسترسی به منابع نفت خاورمیانه |
۴۴ |
||||||||||||||||||||
|
حمایت از دولتهای محافظه کار |
۴۵ |
||||||||||||||||||||
گفتار سوم:تأثیر حوادث ۱۱ سپتامبر بر سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه |
۴۸ |
||||||||||||||||||||
منابع بخش اول |
۵۰ |
||||||||||||||||||||
|
بخش دوم:بنیاد گرایی و بنیاد گرایی اسلامی |
|||||||||||||||||||||
|
مقدمه بخش |
۵۷ |
||||||||||||||||||||
فصل اول:تبار شناسی و ویژگی های بنیادگرایی |
۵۸ |
||||||||||||||||||||
گفتاراول:بنیادگرایی |
۵۸ |
||||||||||||||||||||
|
گفتار دوم:بنیادگرایی اسلامی |
۵۹ |
||||||||||||||||||||
چیستی و تبار شناسی |
۵۹ |
||||||||||||||||||||
تفاوت بنیادگرایی اسلامی با بنیادگرایی مسیحی |
۶۲ |
||||||||||||||||||||
|
ویژگی های بنیادگرایی اسلامی |
۶۳ |
||||||||||||||||||||
|
اهداف و خواسته های بنیادگرایان |
۶۴ |
||||||||||||||||||||
|
نشانه های بنیادگرایی اسلامی |
۶۶ |
||||||||||||||||||||
|
جاذبه های بنیادگرایی اسلامی به عنوان رقیب مکاتب دیگر |
۶۷ |
||||||||||||||||||||
|
رویکرد بنیادگرایی اسلامی به سیاست وحکومت |
۶۷ |
||||||||||||||||||||
گفتار سوم:غرب و استفاده ابزاری و تبلیغاتی از کاربرد اصطلاح بنیادگرایی اسلامی |
۶۹ |
||||||||||||||||||||
|
گفتار چهارم:واکنش های نظری به کاربرد تبلیغاتی غرب از اصطلاح بنیادگرایی اسلامی |
۷۱ |
||||||||||||||||||||
|
گفتار پنجم:پیشگامان بنیادگرایی و احیاء طلبی اسلامی |
۷۷ |
||||||||||||||||||||
سید جمال الدین |
۷۷ |
||||||||||||||||||||
|
محمد عبده |
۷۹ |
||||||||||||||||||||
|
عبدالرحمن کواکبی |
۸۰ |
||||||||||||||||||||
|
مودودی |
۸۲ |
||||||||||||||||||||
|
سید قطب حسن البناء |
۸۲ ۸۳ |
||||||||||||||||||||
|
فصل دوم:نظریه پردازی پیرامون علل ظهور و ضد غربی بودن جنبشهای بنیادگرایی اسلامی |
۸۴ |
||||||||||||||||||||
گفتار اول:علل ظهور جنبشهای بنیادگرا |
۸۴ |
||||||||||||||||||||
نگرش شرق شناسان جدید |
۸۶ |
||||||||||||||||||||
نگرش جهان سوم گرایی جدید |
۸۷ |
||||||||||||||||||||
|
عکس العملی در برابر غربی شدن |
۸۸ |
||||||||||||||||||||
|
نظریه مارتین مارتی و اسمارت |
۸۹ |
||||||||||||||||||||
|
ظهور ایالات متحده |
۸۹ |
||||||||||||||||||||
|
دیدگاه هرایردکمجیان |
۹۰ |
||||||||||||||||||||
|
دیدگاه خورشید احمد |
۹۰ |
||||||||||||||||||||
گفتار دوم:علل ضد غربی بودن جنبشهای اسلام گرا |
۹۲ |
||||||||||||||||||||
نگرش شرق شناسان جدیدنگرش جهان سوم گرایی جدید |
۹۳ ۹۴ |
||||||||||||||||||||
دیدگاه فرید زکریا |
۹۵ |
||||||||||||||||||||
فصل سوم:خشونت طلبی در جنبشهای بنیادگرای اسلامی :ماهیت،علل و انگیزه ها |
۹۷ |
||||||||||||||||||||
|
گفتار اول:ماهیت اقدامات خشونت طلبانه در جنبشهای اسلامی،تروریستی یا شهادت طلبانه ،انتخابی یا استیصالی |
۹۸ |
||||||||||||||||||||
|
گفتار دوم:عوامل و متغیرهای تسهیل کننده یا کنترل کننده خشونت طلبی در جنبشهای اسلام گرا |
۱۰۴ |
||||||||||||||||||||
الف)متغیرهای تسهیل کننده توسل به خشونت |
۱۰۵ |
||||||||||||||||||||
توجیهات ارزشی |
۱۰۵ |
||||||||||||||||||||
|
سنت و سوابق تاریخی |
۱۰۵ |
||||||||||||||||||||
|
اقتدار سازمانی و نهادی |
۱۰۶ |
||||||||||||||||||||
|
سکولاریسم |
۱۰۶ |
||||||||||||||||||||
|
سرکوب و فشار |
۱۰۶ |
||||||||||||||||||||
|
مداخله خارجی |
۱۰۷ |
||||||||||||||||||||
ب ) متغیرهای کنترل کننده توسل به خشونت |
۱۰۷ |
||||||||||||||||||||
|
۱- اصلاحات و توسعه اقتصادی |
۱۰۷ |
||||||||||||||||||||
|
۲- سیاست وحدت گرایانه |
۱۰۷ |
||||||||||||||||||||
|
۳- مسله فلسطین |
۱۰۸ |
||||||||||||||||||||
|
۴- مشارکت سیاسی |
۱۰۸ |
||||||||||||||||||||
|
منابع بخش دوم |
۱۱۴ |
||||||||||||||||||||
|
بخش سوم:سیر تحولات بنیادگرایی اسلامی در خاورمیانه از ۱۹۷۹ـ۲۰۰۲: تشدید یا تضعیف |
|||||||||||||||||||||
|
مقدمه بخش |
۱۲۳ |
||||||||||||||||||||
فصل اول:فراز و نشیب های بنیادگرایی اسلامی |
۱۲۴ |
||||||||||||||||||||
گفتار اول : تحولات بنیادگرایی اسلامی قبل از ۱۹۷۹ |
۱۲۴ |
||||||||||||||||||||
الف ) دوره آگاه شدن از چالشهای جدید |
۱۲۷ |
||||||||||||||||||||
ب ) ارائه چارچوب ها ی بدیل |
۱۲۷ |
||||||||||||||||||||
گفتار دوم؛تحولات بنیادگرایی اسلامی پس از ۱۹۷۹:نشانه ها و شاخص های تشدید |
۱۲۸ |
||||||||||||||||||||
الف ) تعدد میزان تحولات بنیادگرایانه |
۱۲۹ |
||||||||||||||||||||
انقلاب اسلامی در ایران |
۱۲۹ |
||||||||||||||||||||
|
تسخیر مسجد بزرگ کعبه |
۱۳۳ |
||||||||||||||||||||
|
حمله شوروی به افغانستان |
۱۳۳ |
||||||||||||||||||||
ب ) اتخاذ مواضع تهاجمی به جای تدافعی |
۱۳۵ |
||||||||||||||||||||
|
ج ) چرخش از اسلام میانه رو به اسلام مبارز د ) افزایش عملیات مسلحانه گروههای بنیادگرای اسلامی |
۱۳۶ ۱۳۸ |
||||||||||||||||||||
|
هـ ) طرح دکترین دولت غیر سرزمینی و پیشقراولی بنیادگرایی سنی(وهابیت) |
۱۳۹ |
||||||||||||||||||||
|
و ) واکنش غرب و اظهار نگرانی از بنیادگرایی اسلامی |
۱۴۰ |
||||||||||||||||||||
|
گفتار سوم : تأثیر حوادث ۱۱ سپتامبر بر بنیادگرایی اسلامی در خاورمیانه |
۱۴۳ |
||||||||||||||||||||
فصل دوم:بنیادگرایی اسلامی در مصر و عربستان سعودی |
۱۴۶ |
||||||||||||||||||||
گفتار اول:بنیادگرایی اسلامی و طیف های مختلف اسلام گرا در مصر |
۱۴۶ |
||||||||||||||||||||
الف ) پیشینه بنیادگرایی اسلامی در مصر |
۱۴۶ |
||||||||||||||||||||
ب ) جناح های اسلامی در مصر |
۱۴۸ |
||||||||||||||||||||
|
۱ ) اسلام دولتی (الازهر) |
۱۴۸ |
||||||||||||||||||||
|
۲ ) اسلام میانه رو(اخوان المسلمین) |
۱۴۹ |
||||||||||||||||||||
|
علل و عوامل شکل گیری اخوان المسلمین |
۱۵۱ |
||||||||||||||||||||
|
فعالیت های اولیه |
۱۵۱ |
||||||||||||||||||||
|
شخصیت حسن البنا |
۱۵۱ |
||||||||||||||||||||
|
مبانی فکری و اندیشهای اخوان المسلمین |
۱۵۲ |
||||||||||||||||||||
|
اصول شش گانه اخوان المسلمین برای تحقق اهداف مورد نظر |
۱۵۳ |
||||||||||||||||||||
|
استراتژی اخوان المسلمین برای دستیابی به اهداف |
۱۵۳ |
||||||||||||||||||||
|
وجه تمایز اخوان المسلمین با سایر جنبشهای اسلامی |
۱۵۴ |
||||||||||||||||||||
|
عوامل مؤثر در فراگیری اخوان المسلمین در مصر و خاورمیانه |
۱۵۶ |
||||||||||||||||||||
|
۳ ) جناح اسلام انقلابی |
۱۵۷ |
||||||||||||||||||||
|
۱ . جماعت اسلامی |
۱۵۸ |
||||||||||||||||||||
|
۲ . سازمان الجهاد |
۱۵۸ |
||||||||||||||||||||
|
علل و چگونگی شکل گیری |
۱۵۸ |
||||||||||||||||||||
|
تفکر و اندیشه حاکم |
۱۵۹ |
||||||||||||||||||||
|
سازماندهی و ساختار درونی |
۱۶۰ |
||||||||||||||||||||
|
شیوه عملکرد |
۱۶۱ |
||||||||||||||||||||
|
الجهاد از مصر تا افغانستان |
۱۶۱ |
||||||||||||||||||||
|
۳ . منظمه التحریر الاسلامی |
۱۶۲ |
||||||||||||||||||||
|
۴ . جماعه المسلمین (التکفیر و الهجره) |
۱۶۳ |
||||||||||||||||||||
|
سابقه و پیشینه |
۱۶۳ |
||||||||||||||||||||
|
تفکر و اندیشه حاکم بر گروه |
۱۶۳ |
||||||||||||||||||||
گفتار دوم:بنیادگرایی اسلامی در عربستان سعودی |
۱۶۴ |
||||||||||||||||||||
الف ) ماهیت ، ریشه ها و تحولات بنیادگرایی در عربستانماهیت و ریشه های بنیادگرایی در عربستانتحولات بنیادگرایی در عربستان و ظهور نسل جدید بنیادگراب ) نقش بنیادگرایی اسلامی در تحولات اجتماعی و سیاسی عربستان۱ ) مشروعیت زایی و عامل کشور سازی |
۱۶۴ ۱۶۸ ۱۶۹ ۱۷۱ |
||||||||||||||||||||
|
۲ ) مشروعیت زدایی و چالش برانگیزی |
۱۷۱ |
||||||||||||||||||||
شورش جهیمان العطیبیظهور اسامه بن لادن و تشکیل سازمان القاعده ج )گروهها و جناحهای اسلام گرا در عربستان سعودی جناح مذهبی جناح تکنوکراتها منابع بخش سوم |
۱۷۲ ۱۷۳ ۱۷۶ ۱۷۷ ۱۷۸ ۱۷۹ |
||||||||||||||||||||
|
بخش چهارم : سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه و تأثیر آن بر بنیادگرایی اسلامی در مصر و عربستان سعودی |
|||||||||||||||||||||
|
مقدمه بخش |
۱۸۷ |
||||||||||||||||||||
|
فصل اول:حمایت آمریکا از رژیم های غیر دموکراتیک و سرکوبگر و تأثیر آن بر جریان بنیادگرایی اسلامی |
۱۸۸ |
||||||||||||||||||||
گفتار اول:تعامل سیاست خارجی آمریکا و نظامهای سیاسی در خاورمیانه |
۱۸۸ |
||||||||||||||||||||
الف) اولویت سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه:تشویق دموکراسی یا تعقیب منافع ملی |
۱۸۸ |
||||||||||||||||||||
|
ب)نقش سیاست خارجی آمریکا در تداوم رژیم های غیر دموکراتیک |
۱۹۱ |
||||||||||||||||||||
|
ج) علت حمایت آمریکا از رژیم های غیر دموکراتیک |
۱۹۳ |
||||||||||||||||||||
|
ترس از روی کار آمدن اسلام گرایان |
۱۹۳ |
||||||||||||||||||||
|
کمک به تحقق صلح خاورمیانه |
۱۹۷ |
||||||||||||||||||||
|
سیاست حفظ وضع موجود |
۱۹۸ |
||||||||||||||||||||
|
گفتار دوم: همسویی سیاست خارجی آمریکا با دولت مصر و تأثیر آن بر جریان بنیادگرایی اسلامی |
۱۹۹ |
||||||||||||||||||||
|
گفتار سوم:همسویی سیاست خارجی آمریکا با دولت عربستان سعودی و تأثیر آن بر جریان بنیادگرایی اسلامی |
۲۰۶ |
||||||||||||||||||||
فصل دوم:حضور نظامی مستقیم آمریکا در خاورمیانه و تأثیر آن بر جریان بنیادگرایی اسلامی |
۲۱۱ |
||||||||||||||||||||
گفتار اول : پیامدهای سیاسی و فرهنگی حضور آمریکا در منطقه |
۲۱۱ |
||||||||||||||||||||
گفتار دوم:واکنش گروههای بنیادگرا نسبت به حضور آمریکا در منطقه |
۲۱۴ |
||||||||||||||||||||
الف) واکنش نظری ـ فقهی |
۲۱۴ |
||||||||||||||||||||
|
ب) واکنش عملی (مبارزه جویانه) |
۲۱۷ |
||||||||||||||||||||
|
ج) صدام گرایی |
۲۱۸ |
||||||||||||||||||||
|
د) بن لادن گرایی و فراگیر شدن کیش بن لادنیزم |
۲۱۹ |
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||
|
فصل سوم:حمایت آمریکا از اسرائیل و تأثیر آن بر آمریکا ستیزی و رفتار گروههای بنیادگرا در خاورمیانه |
۲۲۱ |
||||||||||||||||||||
گفتار اول: حمایت ایلات متحده آمریکا از اسرائیل |
۲۲۱ |
||||||||||||||||||||
الف ) علت ، میزان و شیوه های حمایت آمریکا از اسرائیلعلت حمایت آمریکا از اسرائیل |
۲۲۱ ۲۲۱ |
||||||||||||||||||||
|
میزان کمک های آمریکا به اسرائیل |
۲۲۱ |
||||||||||||||||||||
|
شیوه ها و روشهای گوناگون حمایت آمریکا از اسرائیل |
۲۲۲ |
||||||||||||||||||||
ب ) پیامدهای منفی حمایت آمریکا از اسرائیل برحل بحران فلسطین |
۲۲۵ |
||||||||||||||||||||
|
تداوم بقاء و استمرار سلطه رژیم صهیونیستی |
۲۲۵ |
||||||||||||||||||||
|
انعطاف ناپذیری رژیم صهیونیستی |
۲۲۶ |
||||||||||||||||||||
|
استمرار عملیات شهرک سازی و ممانعت از تشکیل یک دولت فلسطینی |
۲۲۷ |
||||||||||||||||||||
|
گفتار دوم: رابطه آمریکا با اسرائیل و تأثیر آن بر موضع گروههای بنیادگرا نسبت به آمریکا در مصر و عربستان سعودی |
۲۲۹ |
||||||||||||||||||||
|
الف ) جایگاه مسئله فلسطین در اندیشه اسلام گرایان |
۲۳۰ |
||||||||||||||||||||
|
ب ) نقش و تأثیر حمایت آمریکا از اسرائیل بر آمریکا ستیزی اسلام گرایان در مصر و عربستان سعودی |
۲۳۱ |
||||||||||||||||||||
|
منابع بخش چهارم |
۲۳۷ |
||||||||||||||||||||
|
نتیجه گیری |
۲۴۵ |
||||||||||||||||||||
|
فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره نقش عوامل فرامنطقهای در شکلگیری و گسترش جریان بنیادگرایی اسلامی |
۲۷۲ |
||||||||||||||||||||
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 