فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره جایگاه فناوری اطلاعات در نظام آموزشی و نقش آن در تحول یادگیری


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره جایگاه فناوری اطلاعات در نظام آموزشی و نقش آن در تحول یادگیری دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره جایگاه فناوری اطلاعات در نظام آموزشی و نقش آن در تحول یادگیری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره جایگاه فناوری اطلاعات در نظام آموزشی و نقش آن در تحول یادگیری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره جایگاه فناوری اطلاعات در نظام آموزشی و نقش آن در تحول یادگیری :

چکیده:

مقاله حاضر با هدف تغییر شیوه های آموزشی وبالا رفتن کیفیت نظام آموزشی با تاکید بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات انجام شده است. بیش از یک قرن است که آموزش کلاس با رهبری و نظارت معلم مهمترین شکل آموزش است که امروزه این روش سنتی آموزش با تکنولوژی های جدید همچون مالتی مدیا، ارتباطات ، آموزش الکترونیکی و اینترنت در چالش است . در این مقاله فناوری اطلاعات رویکرد جدیدی را در حوزه برنامه ریزی، آموزش، اجراو ارزشیابی فراهم نموده است و با حذف فواصل مکانی و محدودیت های زمانی بعنوان یک کاتالیزور بهبود کیفیت تجربه آموزشی را امکانپذیر می سازد. دراین رویکرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بعنوان یک ابزار

وسیله تاثیرگذار در فرایند نظامهای آموزشی مورد توجه قرار گرفته است . بکارگیری فناوری اطلاعات امکان بهرهگیری از یک برنامه درسی تلفیقی را برای معلم و فراگیر فراهم میآورد. این نوع برنامه درسی، بیش از آنکه بخواهد دانش معینی را به فراگیران القاء کند، زمینهای را فراهم میکند که از طریق آن امکان شکوفایی قابلیتهای فردی و گسترش تجربههای فردی و مستقل آنها افزایش مییابد. . استفاده فناوری اطلاعات محیطی با قابلت آموزشی ویژه در کلاس درس ایچاد می کند که بطور مسلم در ظهور ظرفیت های پنهان فراگیران اثرگذار خواهد بود. استفاده از ICT در کلاس درس موجب برانگیختن تعامل و تضعیف انفعال خواهد شد. بهره گیری از شیوه های آموزشی الکترونیکی توانایی علم را در ارتباط با فراگیران افزایش می دهد و می تواند فرایند یاددهی و یادگیری را از محدودیت های برنامه درسی خطی برهاند،بین یادگیری در محیط های آموزشی ، خانه
مکانهای دور دست پلی بزندو پایه و اساسی برای بالا رفتن کیفیت نظام آموزشی فراهم سازد.

واژگان کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش های الکترونیکی، برنامه ریزی درسی

۱

-۱ مقدمه

پس از نظام تعلیم و تربیت عمومی، دانشگاه مهم ترین و اساسی ترین مکانی اسـت کـه قـادر اسـت روحیـه خلاقیـت، ابتکار، خودباوری و اعتماد به نفس را در نسل جوان شکوفا سازد. دانشگاه ها از گرانبهـاترین ذخـایری اسـت کـه جامعـه برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارد. امروزه این مراکز به لحاظ دار بودن دانش و فن در سطح جهان، از اعتبـار زیـادی برخوردارند و از عوامل عمده دگرگونی اجتماعی محسوب می شوند. بی شک همانطور که اکثر صاحب نظران برنامه هـای توسعه تأکید دارند، آموزش یکی از ارکان و عوامل توسعه به شمار می آیـد و ضـروری اسـت کـه برنامـه ریـزان توجـه و سرمایه گذاری لازم را به این بخش مبذول نمایند( کلاینز .(۲۰۰۹ در هزاره جدید تحـولات زیـادی در موضـوع آمـوزش خصوصاً آموزش عالی صورت گرفته است به طوری که در پاره ای موارد حتی رسالت و اهداف دانشـگاه هـا را نیـز تحـت

الشعاع قرار داده است. نگاهی به تحولات صورت گرفته در نیم قرن گذشته ما را به این مهم آگاه مـی سـازد کـه محـیط اطراف به شدت در حال تغییر است. توسعه ارتباطات و تبادل اطلاعات در این زمینه کلیدی تـرین نقـش را دارد. شـکی نیست ظهور و مطرح شدن جامعه اطلاعاتی مرهون تسهیل ارتباط و توسعه زیر ساخت های آن می باشـد. ایـده جامعـه اطلاعاتی شاید از سال های دور در ذهن بشر موج می زنده است اما نمود واقعی آن بـه دو دهـه قبـل بـاز مـی گـردد. از زمانی که افراد توانستند به راحتی از طریق تلفن، فاکس و سایر وسایل ارتباطی با هم دیگر ارتبـاط برقـرار کننـد، حجـم اطلاعاتی رو به فزونی گذشت و فرایندی به نام انباشت اطلاعات و ضرورت انتقال و استفاده از آن اتفاق افتاد. توسعه زیـر ساخت های ارتباطی همه بخش های جامعه را تحت تأثیر قرار داده است. اما در این میان نظام آموزش عالی کـه وظیفـه تولید علم، تربیت نیروی انسانی و در پاره ای موارد عرضه خدمات به جامعه را به عهده دارد در خط مقدم تحول پـذیری است. نظام آموزشی یا باید خود را با ایـن تحـولات سـازگار مـی کـرد و یـا بایـد فکـری بـرای آینـده حضـور خـود مـی اندیشید.بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران بر این باورند که ترکیب و همگرایی فناوری های نوین ارتباطی و تجدیـد ساختار نظام سرمایه داری در دهه های اخیر سبب گشایش مرحله تازه ای در جوامع بشری شده است، مرحله ای که بـا اصطلاحات نظیر جامعه فرا صنعتی(دانیل بل(۱، جامعه شبکه ای(مانوئل کاستلز (۲ و جامعه اطلاعاتی توصیف شـده اسـت (سعیدی .(۱۳۸۲ جامعه اطلاعاتی یک جامعه چند وجهی است که در آن تمام لایه بندی ها و سطوح، نیازمند اطلاعـات هستند. اگر جامعه را مانند یک هرم فرض کنیم، در جامعه اطلاعاتی از رأس تا قاعده باید احساس نیاز به اطلاعات وجود داشته باشد و تمام سطوح از آن استفاده کنند.نقش و اهمیت فزاینده کاربرد اطلاعات در فرایند تولید، پـردازش و توزیـع فعالیت های جوامع باعث شده تا برخی از کشورهای صنعتی جهان در ردیف جوامع اطلاعاتی بـه حسـاب آینـد. در ایـن جوامع بر خلاف کشورهای صنعتی که اساساً به قدرت مکانیکی وابسته بودند، همه چیز نیازمند رایانه و عنصـر اطلاعـات

است (محسنی .(۱۳۸۱ نگاهی گذرا به تحولات در عصرهای مختلف نشان می دهد ارتباط نظام های آموزشـی در هـر عصر با دگرگونی های آن عصر مرتبط بوده است. گذشتن از نظام آموزش های مکتب خانه ای در عصر کشـاورزی، عبـور از آموزش های کلاسیک عصر صنعت و رسیدن به آموزش های مجازی در عصر اطلاعـات و فردگرایـی، بیـانگر تغییـرات خواسته و ناخواسته در آموزش است، چرا که نظام آموزشی هر عصری باید پاسخگوی نیازهـای آموزشـی آن عصـر باشـد (محمدی .(۱۳۸۸ عصری که در آن به سر می بریم عصر اطلاعات و انقلاب اطلاعات است که شیوه زنـدگی انسـان هـا را دچار تغییرات و تحولات عمده ای نموده و موجب به وجود آمدن مفهومی به نـام جامعـه اطلاعـاتی شـده اسـت. جامعـه اطلاعاتی تبلوری مجدد از کلیه فرایندهای متعارف و سنتی اجتماعی نظیر کسب و کـار، آمـوزش و نظـایر آن در قـالبی

۱ . Daniel Bell 2 . Manuel Castells

۲

نوین با استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعـات ( (ICTs3 اسـت (شـورای عـالی اطـلاع رسـانی .(۱۳۸۱ ظهـور جامعـه اطلاعاتی بسیاری از فرضیه های ما را در زمینه آموزش با پرسش های اساسی رو به رو ساخته است. شبکه جهانی وب۴ و و اینترنت، روش های نوآورانه و انقلابی را در آموزش ایجاد کرده اند. فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتبـاطی روش هـای یادگیری و در کل چگونه زیستن را تغییر داده اند و طرق جدیدی را برای تبادل دانش و اطلاعات عرضه می دارنـد. ایـن فناوری ها می توانند در جهت تقویت یا جایگزینی نظام های آموزشی موجود مورد استفاده قرار گیرند

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.