فایل ورد کامل مطالعه علمی و انتقادی درباره ساختار و محتوای غزلواره با تمرکز بر آثار احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مطالعه علمی و انتقادی درباره ساختار و محتوای غزلواره با تمرکز بر آثار احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث دارای ۲۵۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مطالعه علمی و انتقادی درباره ساختار و محتوای غزلواره با تمرکز بر آثار احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل مطالعه علمی و انتقادی درباره ساختار و محتوای غزلواره با تمرکز بر آثار احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مطالعه علمی و انتقادی درباره ساختار و محتوای غزلواره با تمرکز بر آثار احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مطالعه علمی و انتقادی درباره ساختار و محتوای غزلواره با تمرکز بر آثار احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث :

بررسی و نقد ساختار و محتوای غزلواره (با تکیه بر غزلواره‌های احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث)

«غزلواره» را می‌توان یکی از گونه‌های کمتر شناخته شده‌ی ادبی به شمار آورد که در مضمون و درون مایه با غزل یکی و در فرم بیرونی با آن متفاوت است؛ به این معنا که فرم بیرونی (قالب) غزلواره، نیمایی یا سپید است و مضمون آن علاوه بر مضمون غزل سنتی (عشق، ذکر زیبایی معشوق، هجران و درد کشیدن عاشق) شامل توصیفات طبیعت، مسائل اجتماعی، سیاسی و… نیز می‌شود. احمد شاملو و مهدی اخوان­ثالث از شاعران معاصری هستند که در این نوع ادبی سروده‌هایی دارند، یکی در قالب سپید و دیگری در قالب نیمایی. در این تحقیق، محتوا و صبغه­ی فکری این شاعران و ساختار غزلواره‌های آنان در چهار حیطه‌ی زبان (صرف و نحو)، فرم، صور خیال (صنایع بیانی و بدیعی) و موسیقی بررسی و نقد گردیده است. هدف از این تحقیق نشان دادن تحولاتی است که هر یک از شاعران نامبرده در محتوا و ساختار این غزلواره‌ها – به عنوان گونه‌ای نو- ایجاد کرده ­اند.

واژگان کلیدی: غزلواره، ساختار، محتوا، شاملو، اخوان­ ثالث.

فایل ورد کامل مطالعه علمی و انتقادی درباره ساختار و محتوای غزلواره با تمرکز بر آثار احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث
فهرست مطالب

چکیده ۱

فصل اول: کلیات

۱- کلیات ۳

۱-۱- مقدمه و بیان مسأله.. ۳

۱-۲- اهمیت و ضرورت تحقیق.. ۵

۱-۳- اهداف تحقیق.. ۵

۱-۴- پیشینه‌ی تحقیق.. ۶

۱-۵- روش تحقیق.. ۶

۱-۶- پرسش‌های تحقیق.. ۶

۱-۷- نکته.. ۶

فصل دوم: درآمدی بر غزل از ابتدا تا دوران معاصر

۲- درآمدی بر غزل از ابتدا تا دوران معاصر ۸

۲-۱- درباره‌ی غزل.. ۸

۲-۲- غزل از ابتدا تا دوره‌ی بازگشت.. ۱۰

۲-۳- شعر و غزل در دوران مشروطه.. ۱۴

۲-۴- نوآوری‌های نیمایوشیج در شعر.. ۱۹

۲-۵- شعر و غزل در ابتدای دوره‌ی معاصر.. ۳۲

۲-۶- تعریف «غزلواره».. 37

فصل سوم: بررسی ساختار و محتوای غزلواره‌های احمد شاملو

۳- بررسی ساختار و محتوای غزلواره‌های احمد شاملو ۳۹

۳-۱- معرفی احمد شاملو و آثارش.. ۴۱

۳-۱-۱- تعریف شاملو از شعر ۴۵

۳-۱-۲- شاملو و عشق ۴۵

۳-۲- غزلواره‌های برگزیده.. ۴۷

۳-۳- محتوا و صبغه‌ی فکری.. ۵۸

۳-۴- بررسی ساختار زبان غزلواره‌ها.. ۶۵

۳-۴-۱- صرف (واژگان) ۶۷

۳-۴-۱-۱- لغات و ترکیبات کهنه و قدیمی ۶۷

۳-۴-۱-۲- لغات و ترکیبات نو ۷۱

۳-۴-۱-۳- لغات و ترکیبات عامیانه ۷۴

۳-۴-۲- نحو (جمله بندی) ۷۵

۳-۴-۲-۱- حذف و جا به جایی ارکان جمله ۷۶

۳-۴-۲-۲- جهش ضمیر ۷۸

۳-۴-۲-۳- جملات شبه معترضه ۷۹

۳-۴-۲-۴- هنجارگریزی (عدول از هنجار) ۸۱

۳-۴-۲-۵- ایضاح و تفصیل بعد از ابهام ۸۲

۳-۴-۲-۶- فعل‌های امری و خطابی ۸۳

۳-۵- بررسی فرم.. ۸۳

۳-۵-۱- نوع ورود شاعر به شعر و خروج از آن ۸۴

۳-۵-۲- نوع اتصال جملات و مصراع‌ها به هم ۸۷

۳-۶- بررسی صور خیال.. ۹۱

۳-۶-۱- صنایع بیانی ۹۲

۳-۶-۱-۱- تشبیه ۹۲

۳-۶-۱-۲- استعاره، مجاز و کنایه ۹۵

۳-۶-۲- صنایع بدیعی ۹۹

۳-۶-۲-۱- بدیع لفظی ۹۹

۳-۶-۲-۱-۱- سجع ۱۰۰

۳-۶-۲-۱-۲- تکرار ۱۰۲

۳-۶-۲-۲- بدیع معنوی ۱۰۳

۳-۶-۲-۲-۱- تشخیص ۱۰۳

۳-۶-۲-۲-۲- حس‌آمیزی ۱۰۴

۳-۶-۲-۲-۳- متناقض نما ۱۰۵

۳-۶-۲-۲-۴- تضاد ۱۰۶

۳-۷- بررسی موسیقی.. ۱۰۶

۳-۷-۱- موسیقی درونی ۱۰۸

۳-۷-۲- موسیقی معنوی ۱۱۵

فصل چهارم: بررسی ساختار و محتوای غزلواره‌های مهدی اخوان ثالث

۴- بررسی ساختار و محتوای غزلواره‌های مهدی اخوان ثالث ۱۱۸

۴-۱- معرفی مهدی اخوان ثالث و آثارش.. ۱۲۰

۴-۱-۱- تعریف اخوان ثالث از شعر ۱۲۳

۴-۱-۲- اخوان و عشق ۱۲۴

۴-۲- غزلواره‌های برگزیده.. ۱۲۵

۴-۳- محتوا و صبغه‌ی فکری.. ۱۴۳

۴-۴- بررسی ساختار زبان غزلواره‌ها.. ۱۴۸

۴-۴-۱- صرف (واژگان) ۱۵۳

۴-۴-۱-۱- لغات و ترکیبات کهنه و قدیمی ۱۵۳

۴-۴-۱-۲- لغات و ترکیبات نو ۱۵۹

۴-۴-۱-۳- لغات و ترکیبات عامیانه ۱۶۲

۴-۴-۱-۴- ترکیبات پر کاربرد ۱۶۴

۴-۴-۲- نحو (جمله بندی):.. ۱۶۵

۴-۴-۲-۱- حذف و جابه‌جایی ارکان جمله ۱۶۶

۴-۴-۲-۲- جهش ضمیر ۱۶۹

۴-۴-۲-۳- جملات معترضه‌ی طولانی و شبه معترضه ۱۷۰

۴-۴-۲-۴- هنجارگریزی (عدول از هنجار) ۱۷۰

۴-۴-۲-۵- جابه‌جایی صفت ۱۷۵

۴-۴-۲-۶- منادای طولانی ۱۷۷

۴-۵- بررسی فرم.. ۱۷۹

۴-۵-۱- نوع ورود شاعر به شعر و خروج از آن ۱۸۰

۴-۵-۲- نوع اتصال جملات و مصراع‌ها به هم ۱۸۳

۴-۶- بررسی صور خیال.. ۱۸۶

۴-۶-۱- صنایع بیانی ۱۸۷

۴-۶-۱-۱- تشبیه ۱۸۷

۴-۶-۱-۲- استعاره ۱۹۲

۴-۶-۱-۳- مجاز ۱۹۴

۴-۶-۱-۴-کنایه ۱۹۵

۴-۶-۲- صنایع بدیعی ۱۹۷

۴-۶-۲-۱- بدیع لفظی ۱۹۷

۴-۶-۲-۱-۱- سجع ۱۹۷

۴-۶-۲-۱-۲- جناس ۲۰۵

۴-۶-۲-۱-۳- تکرار ۲۰۷

۴-۶-۲-۲- بدیع معنوی ۲۱۰

۴-۶-۲-۲-۱- تضاد ۲۱۱

۴-۶-۲-۲-۲- متناقض نما (پارادوکس) ۲۱۲

۴-۶-۲-۲-۳- تشخیص ۲۱۳

۴-۶-۲-۲-۴- حس‌آمیزی ۲۱۵

۴-۷- موسیقی.. ۲۱۵

۴-۷-۱- موسیقی بیرونی ۲۱۶

۴-۷-۲- موسیقی کناری ۲۲۱

۴-۷-۳- موسیقی درونی ۲۲۶

۴-۷-۴- موسیقی معنوی ۲۳۰

نتیجه‌گیری ۲۵۶

پیشنهادها ۲۵۹

فایل ورد کامل مطالعه علمی و انتقادی درباره ساختار و محتوای غزلواره با تمرکز بر آثار احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث
فهرست منابع.. ۲۶۱

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.