فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره اهلیت در معاملات از منظر فقه فریقین با تحلیل تطبیقی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره اهلیت در معاملات از منظر فقه فریقین با تحلیل تطبیقی دارای ۱۴۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره اهلیت در معاملات از منظر فقه فریقین با تحلیل تطبیقی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره اهلیت در معاملات از منظر فقه فریقین با تحلیل تطبیقی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره اهلیت در معاملات از منظر فقه فریقین با تحلیل تطبیقی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره اهلیت در معاملات از منظر فقه فریقین با تحلیل تطبیقی :

اهلیت در معاملات ‌از منظر فقه فریقین

این پایانامه دارای ۱۳۲ صفحه و در قالب ورد و قابل ویرایش می باشد که بخشی از متن و فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره اهلیت در معاملات از منظر فقه فریقین با تحلیل تطبیقی
فهرست آن را در ادامه برای مشاهده قرار داده ایم

پایان نامه برای دریافت کارشنــاسی ارشد (M.A.) در رشته الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی

چکیده

صحت هر معامله ای منوط و مشروط به شرایطی است که برخی از این شرایط به ذات معامله مربوط شده و برخی دیگر به طرفین معامله ارتباط پیدا می کند. از مهمترین این شرایط که به طرفین معامله مربوط می شود داشتن اهلیت است به طوری که همه فقها و به تبع آن قانونگذار محترم این وصف را درنظر داشته اند. با برخورداری از این وصف است که معامله بر بنیان قانونی خود شکل گرفته و استحکام لازم را برخودار خواهد بود. البته در تعابیر فقها از عنوان «کمال» نیز تعبیر می شود که اشاره به اوصاف لازم در عنوان »اهلیت« دارد. بلوغ و عقل و اختیار و قصد مهمترین مولفه های اهلیت مورد نظر فقها را تشکیل می دهد. بر همین اساس قانونگذار در ماده ۱۹۰ قانون مدنی در چهار بند شرایط اساسی صحت معامله را برشمرده است و در بند ۲ ماده ی فوق الاشعار اهلیت طرفین معامله را یکی از شرایط اساسی قلمداد نموده است به طوری که اگر طرفین معامله اهلیت لازم را برای معامله نداشته باشند معامله صورت گرفته باطل و یا در مواردی غیر نافذ خواهد بود.

در این تحقیق ضمن بررسی ابعاد مختلف مباحث مربوط به اهلیت از منظر فقه اسلامی و مطالعه تطبیقی آن با قانون مدنی، وضعیت معاملات اشخاص فاقد اهلیت اعم از صغار و مجانین و اشخاص غیر رشید را مورد بررسی و تحقیق قرار داده و به این تنیجه دست یافته ایم که معاملات فاقدین اهلیت در بیشتر موارد باطل بوده و در پاره ای موارد نیز نافذ نخواهد بود.

مقدمه

. اهلیت طرفین معامله به عنوان یکی از شرایط اساسی صحت معامله در بند ۲ ماده ۱۱۰ قانون مدنی شمرده شده است . این ماده مقرر می دارد که برای صحت هر معامله شرایت ذیل اساسی است : ۱. قصد طرفین و رضای آنها ۲. اهلیت طرفین ۳. موضوع معین که مورد معامله باشد ۴. مشروعیت جهت معامله . وماده ۲۱۱ این قانون نیز مقرر می دارد که صبرای اینکه متعاملین اهل محسوب شوند باید عاقل و بالغ و رشید باشند از این ماده استناد می شودکه اهلیت دارای سه رکن است بلوغ و رشد و عقل . که در صورت فقدان هر یک از سه عنصرمطابق ماده ۲۱۲ قانون مدنی قرارداد فاقد اعتبار قانونی است . در فقه نیز صفت کمال (بلوغ- رشد – وعقل )از شرایت عمومی متعاقدین است که عموما” برای ایجاد عقد , طرفین باید به آن متصف باشند . واژه کمال همان است که در حقوق به اهلیت استیفا تعبیر می شود . در این تحقیق ضمن تبیین اهلیت و اقسام آن ,به ارکان اهلیت که سه شرط مطرح در ماده ۲۱۱ قانون مدنی است پرداخته و سپس وضعیت افراد فاقد اهلیت و نحوه معاملات آنهارا بررسی می کنیم. همه اشخاص اصولا دارای اهلیت تمتع هستند یعنی می توانند دارای حق باشند ولی ممکن است اهلیت استیفاء یعنی توانایی اجرای حق را نداشته باشند ، اشخاصی که اهلیت استیفاء ندارند محجور نامیده می شوند که بر همین اساس قانونگذار در خصوص معاملات محجورین در ماده ۲۱۳ قانون مدنی مقرر داشته معامله محجورین نافذ نیست اما راجع به اینکه محجورین شامل چه کسانی خواهد شد . در ماده ۱۲۰۷ قانون مذکور آنها را بر شمرد .

براساس مفاد ماده ۱۲۰۷ قانون مدنی محجورین شامل سه دسته صغار ، اشخاص غیر رشید و مجانین می باشند بنابراین ابتدا ضمن تعریف حجر به وضعیت معاملات محجورین خواهیم پرداخت .

ماده ۲۱۲ قانون مدنی معامله صغیر را باطل می داند و ماده ۱۲۰۷ و ۱۲۱۲ همین قانون در تایید این حکم اعلام می کند اعمال و اقوال صغیر تا حدی که مربوط به اموال و حقوق مالی او باشد باطل است … .از سوی دیگر ماده ۲۱۳ قانون مدنی ، معامله با محجورین را غیر نافذ اعلام می کند و ماده ۱۲۰۷ صغیر را در شمار محجورین می داند و مواد ۸۵ و ۸۶ قانون امور حسبی درباره­ی قرارداد کار و لوازم آن و همچنین قراردادهای راجع به حاصل دسترنج کودک احکامی دارد که با بطلان اعمال او سازگار بنظر نمی رسد و باید آن را نتیجه عدم نفوذ قراردادهای صغیر ممیز شمرد . با بررسی موازین قانونی اعمال و معاملات سفیه را می توان به ۳ دسته معاملات مالی ، تملکات بلاعوض و اعمال غیر مالی تقسیم کرد . لذا به بررسی هر یک خواهیم پرداخت . ، مادّه‌ی‌ 216 ق .م‌. علم‌ اجمالی‌ موضوع‌ معامله‌ را در موارداستثنایی‌ کافی‌ می‌داند. حال‌ این‌ مسأله‌ مطرح‌ می‌شود که‌ در چه‌ مواردی‌ علم‌ اجمالی‌ کافی‌است‌ و ضابطه‌ی‌ آن‌ چیست‌. بعضی‌ از حقوق دانان‌ عقیده‌ دارند که‌ موارد استثنایی‌ راقانون‌ مشخص‌ کرده‌ است‌ و جز در موارد منصوص‌ در قانون‌ نمی‌توان‌ علم‌ اجمالی‌ راکافی‌ دانست‌. نظر دیگری‌ که‌ بعضی‌ از استادان‌ حقوق پذیرفته‌اند ان‌ است‌ که‌ در عقودمبتنی‌ بر تسامح‌ و ارفاق علم‌ اجمالی‌ کفایت‌ می‌کند و در تأیید این‌ نظریه‌ پاره‌ای‌ از موادقانون‌ مدنی‌ (از جمله‌ مواد ۶۹۴ – ۵۶۳ – ۵۶۴ – ۵۵۳ – ۶۱۲ – ۷۵۲ – ۷۶۶) استناد کرده‌اند. جهت‌ معامله‌ در حقوق ایران‌ عبارت‌ است‌ از غرض‌ و هدف‌ اصلی‌ که‌ معامله‌ کننده‌ ازعقد قرارداد داشته‌ است‌. ماده‌ی‌ 217 قانون‌ مدنی‌ که‌ به‌ نظر می‌رسد از فقه‌ امامیه‌ گرفته‌ شده‌ باشد مقررمی‌دارد: «در معامله‌ لازم‌ نیست‌ که‌ جهت‌ آن‌ تصریح‌ شود؛ ولی‌ اگر تصریح‌ شده‌ باشد، بایدمشروع‌ باشد و الا معامله‌ باطل‌ خواهد بود».

در فقه، معامله به قصد فرار از دین دارای عنوان مستقلی نبوده و فقها این موضوع را بیشتر در معاملات مفلِّس و کتاب حجر بررسی نموده‌اند؛ امّا بعضی از فقهای متأخر در این رابطه به طور مختصر نظراتی ارائه نموده‌اند و به نظر می‌رسد فقهای عامه در این رابطه مفصل‌تر بحث کرده و نظراتی که با روزگار و جوامع فعلی سازگارتر است ارائه نموده‌اند. قصد فرار در قانون مدنی مصوب ، ماده بدین صورت تدوین گشته بود: «هر گاه معلوم شود که معامله با از دین انجام شده باشد آن معامله نافذ نیست.»[1]

فایل ورد کامل پژوهش علمی درباره اهلیت در معاملات از منظر فقه فریقین با تحلیل تطبیقی
فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده……………………………….. ۱

مقدمه……………………………….. ۲

فصل اول: کلیات تحقیق

۱-۱. بیان مساله………………………. ۶

۱-۲. اهمیت تحقیق……………………… ۷

۱-۳. سوالات و فرضیات تحقیق……………… ۷

۱-۴. پیشینه تحقیق…………………….. ۸

۱-۵. روش تحقیق……………………….. ۸

فصل دوم: مفهوم اهلیت و شرایط آن

۲-۱. تعریف اهلیّت……………………… ۱۰

۲-۱-۱. تعریف لغوی اهلیت……………….. ۱۰

۲-۱-۲.‌ تعریف اصطلاحی اهلیت……………… ۱۰

۲-۲. اقسام اهلیت…………………….. ۱۰

۲-۲-۱. اهلیّت‌ تمتّع…………………….. ۱۰

۲-۲-۲. اهلیّت‌ استیفاء………………….. ۱۲

۲-۳. شرایط‌ اهلیّت…………………….. ۱۳

۲-۳-۱. بلوغ………………………….. ۱۳

۲-۳-۲. عقل…………………………… ۱۸

۲-۳-۳. رشد…………………………… ۲۰

فصل سوم: شرایط اساسی‌ صحت‌ معامله

۳-۱. فرق بین‌ معامله‌ی‌ باطل‌ و معامله‌ی‌ غیرنافذ ۲۵

۳-۲‌. قصد و رضای‌ طرفین ‌در معامله………… ۲۶

۳-۲-۱‌. وجود و اظهار اراده……………… ۲۸

۳-۲-۲. وسیله‌ی‌ اظهار اراده……………… ۲۹

۳-۳. ایجاب‌ و قبول…………………….. ۳۳

۳-۴. توافق‌ اراده‌ی‌ طرفین……………….. ۳۸

۳-۴-۱. زمان‌ وقوع‌ قراردادهای‌ مکتوب………. ۳۹

۳-۴-۲. مکان‌ وقوع‌ قرارداد………………. ۴۳

۳-۴-۳. فایده‌ی‌ تعیین‌ زمان‌ و مکان‌ وقوع‌ عقد… ۴۳

۳-۵. عیوب‌ اراده………………………. ۴۴

۳-۵-۱. اشتباه………………………… ۴۶

۳-۵-۱-۱. موارد اشتباه‌ باعث‌ بطلان‌ معامله….. ۴۶

۳-۵-۱-۲. موارد‌ اشتباه‌ موجب‌ خیار فسخ…….. ۴۹

۳-۵-۱-۳. موارد اشتباه‌ موثر در معامله……. ۵۲

۳-۵-۲. اکراه…………………………. ۵۶

۳-۵-۲-۱. اثر اکراه……………………. ۶۲

۳-۵-۲-۲. فرق بین‌ اضطرار و اکراه……….. ۶۴

فصل چهارم: وضعیت معاملین فاقد اهلیت

۴-۱. معاملات‌ محجورین…………………… ۶۷

۴-۱-۱.معاملات صغار……………………………………………………………………………………………………………..۶۸

۴-۱-۲. معاملات‌ سفیه……………………. ۸۲

۴-۱-۳.معاملات مجنون……………………………………………………………………………………………………………۸۶

۴-۲. عدم‌ جریان‌ اصل‌ صحّت‌ در مورد معامله‌ی‌ مجنون‌ ادواری ۸۹

فصل پنجم: وضعیت معامله واجد شرایط اهلیت

۵-۱. مالیت داشتن مورد معامله…………… ۹۲

۵-۲. منفعت عقلایی داشتن مورد معامله……… ۹۳

۵-۳‌. منفعت مشروع داشتن مورد معامله……… ۹۴

۵-۴. مصادیق‌ مورد معامله‌ی‌ نامشروع……….. ۹۵

۵-۵. معین و معلوم بودن مورد معامله……… ۹۶

‌5-6. مقدور بودن مورد معامله……………. ۱۰۰

۵-۷‌. جهت‌ معامله………………………. ۱۰۳

۵-۷-۱‌. جهت‌ نامشروع……………………. ۱۰۳

۵-۷-۲.جهت مشروع………………………………………………………………………………………………………………..۱۰۴

۵-۸ . معامله به قصد فرار از دین………… ۱۰۶

۵-۸-۱. شرایط تحقق معامله به قصد فرار از دین ۱۰۸

نتیجه گیری…………………………… ۱۱۲

منابع……………………………….. ۱۱۴

عنوان: اهلیت در معاملات ‌از منظر فقه فریقین

فرمت:word

تعداد صفحات:۱۳۲ صفحه

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.