فایل ورد کامل مطالعه خصوصیات، اصول طراحی و شیوه پاسخگویی به سوالات چندگزینهای در سنجش و اندازهگیری
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مطالعه خصوصیات، اصول طراحی و شیوه پاسخگویی به سوالات چندگزینهای در سنجش و اندازهگیری دارای ۴۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مطالعه خصوصیات، اصول طراحی و شیوه پاسخگویی به سوالات چندگزینهای در سنجش و اندازهگیری کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل مطالعه خصوصیات، اصول طراحی و شیوه پاسخگویی به سوالات چندگزینهای در سنجش و اندازهگیری۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مطالعه خصوصیات، اصول طراحی و شیوه پاسخگویی به سوالات چندگزینهای در سنجش و اندازهگیری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مطالعه خصوصیات، اصول طراحی و شیوه پاسخگویی به سوالات چندگزینهای در سنجش و اندازهگیری :
بررسی خصوصیات ، نحوه طراحی و نحوه پاسخگویی سوالات چند گزینهای سنجش و اندازه گیری
نام درس: سنجش و اندازه گیری
عنوان درس: سئوالات چند گزینه ای
هدف کلی: آشنایی دانشجویان با سوالات چند گزینه ای
مقدمه: پرسشها بهترین راه انگیزش افکار و فعالیت های فراگیران است و برای تحریک و برانگیختن فکر، سنجش میزان اطلاعات آموخته شده و وادار کردن فراگیران به فعالیت های بیشتر بکار می روند. یکی از انواع آزمون و پرسش ها، آزمون های چند گزینه ای است. ابتکار و مهارت در گنجاندن مفاهیم در یک مسئله خاص در سوالات چند گزینه ای به گونه ای که طراحی این نوع سوالات را نیازمند به دقت و اطلاع کافی از خصوصیات و چگونگی طراحی میکند.
اهداف رفتاری: پس از پایان این درس دانشجو باید قادر باشد:
- ساختار سئوالات چند گزینه ای را توصیف کند.
- چگونگی طراحی یک سئوال چند گزینه ای را تشریح کند.
- خصوصیات تنه (stem) در سوالات چند گزینه ای را توضیح دهد.
- خصوصیات گزینه ها در سوالات چند گزینه ای را توضیح دهد.
- قراردادن محل پاسخ صحیح (در گزینه ها) را مورد بحث قرار دهد.
- ارزیابی سطوح مختلف یادگیری توسط سوالات چند گزینه ای را توضیح دهد
۷. راه حل های پیشنهادی جهت کاهش احتمال حدس زدن پاسخ صحیح در سوالات چند گزینه ای را مورد بحث قرار دهد.
- نحوه نمره گزاری در سوالات چند گزینه ای را توضیح دهد.
- امتیازات سوالات چند گزینه ای را بر شمارد
۱۰.معایب سوالات چندگزینه ای را بنویسد.
۱۱.میزان اعتبار سوالات چند گزینه ای را مورد بحث قرار دهد.
۱۲.راههای سنجش روایی سوالات چند گزینه ای را توضیح دهد.
۱۳.درجه دشواری یک سوال چند گزینه ای را تعیین کند.
۱۴.درجه تمیز یک سوال چند گزینه را مشخص کند.
نحوه تدریس: تدریس این درس بصورت سخنرانی، بحث و پرسش و پاسخ و به مدت ۹۰ دقیقه و با استفاده از وسائل سمعی وبصری (اورهد) انجام خواهد شد.
تکالیف فراگیران: مشارکت فعال در بحث و پرسش حین تدریس، همچنین در جمع بندی و ارزشیابی پایان کلاس
نحوه ارزشیابی: امتحان پایان ترم + حضور و غیاب (حضور ذهنی و فیزیکی فراگیر)
منابع :
- ثراندایک رابرت؛ «روان سنجی کاربردی»؛ هومن حیدر علی؛ دانشگاه تهران؛ چاپ سوم
۲. جاسبی عبدالله؛ «روش تدریس و فن کلاس داری» ؛ چاپ دوم؛ تهران؛ دفتر پژوهش و تدوین تاریخ انقلاب اسلامی؛ ۱۳۸۲
- خورشیدی عباس؛ «روشها و فنون تدریس» ؛ چاپ اول؛ تهران؛ یسطرون؛1381
- رهبار دار شکسته حمید؛ «ارزشیابی در آموزش و پروش»؛ رشد معلم ؛ دوره نوزدهم؛ شماره ۷؛فروردین ۱۳۸۰
- شریفی حسن پاشا؛ «اصول روان سنجی و روان آزمایی»؛چاپ چهارم؛ تهران؛ انتشارات رشد، پاییز ۱۳۷۵
- Attali. yigal , Bar- hillel. maya; “guess where: the position of correct answer in multiple- choice test items as a psychometric variable” ; jem, washington ; summer 2003; vol.40 , iss 2; pg 109.
- Delgado. Ana. R ; prieto . Gerardo; “the effect of item feedback on multiple – choice test responses”; British Journal of psychology; london; feb 2003; vol 94. Part 1; pg73.
- Higgins, Edwina; Tatham. Laura; “Assessing by multiple choice question (mcQ) tests” ; university of warwick; 23 october 2003.
- Paxton. Morgan; “assessment and evaluation in higher education” ; Bath ; jun 2000. Vol.25 ; iss.2 ; pg.109, 11 pgs.
- Tanner. David E; “multiple choice items: pariah, panacea or neither of the above”; American secondary Education; spring 2003. Vol 31 , ISS ; pg 27.
مقدمه:
پرسش یکی از قابل انعطاف ترین تدابیر آموزش است هنگامی که در آموزش از پرسش ها به شیوه ای ماهرانه استفاده شود، وسیله رسیدن به بسیاری از هدف های آموزش قرار میگیرد و نتیجه بخش خواهد بود. پرسشها بهترین راه انگیزش افکار و فعالیتهای شاگردان اند و برای تحریک و برانگیختن فکر، سنجش میزان اطلاعات آموخته شده و وادار کردن شاگردان به فعالیت های بیشتر بکار می روند. گفته شده است که خوب پرسش کردن، خوب درس دادن است. (۲) هدف از سنجش و ارزیابی تعیین آثار برنامه آموزشی و تعیین تغییراتی است که براثر آموزش در شاگران به وجود آمده است.(۴)
معلمان در فرآیند آموزش، از آزمون ها بهره می گیرند.
تعریف آزمون: آزمون وسیله ای است عینی و استاندارد شده که برای اندازه گیری رفتار یا خصایص آدمی بکار می رود.
دراین تعریف، منظور از عینی آن است که روش اجرا، نمره دادن و تعبیر و تفسیر نتایج آزمون براساس قواعد معین و مشخص صورت میگیرد و قضاوت و نظر شخص در آنها بی تاثیراست. (۵)
هر یک از پرسش های آزمون، یکی از هدف های یادگیری را در رابطه با محتوای مواد آموزشی اندازه میگیرد و آزمونی که ساخته میشود نمونه ای از تمامی هدف های آموزشی درس مورد نظر را ارزشیابی میکند و آنچه که مهم است تعریف دقیق حیطه مورد ارزشیابی است.
- هرآزمون کتبی یا شفاهی از سوالات مختلفی تشکیل شده است:
۱. پاسخ صحیح را از بین جواب های داده شده به این سوالها انتخاب کنند که این نوع سوالات را آزمون های انتخاب کردنی گویند.
- برای یک سوال معین پاسخ فراهم کنند (سوالات جواب دادنی)
- انواع سئوالات انتخاب کردنی (گزیده پاسخ یا عینی):
– آزمون های چند گزینه ای
– ازمون های جور کردنی
– آزمون های صحیح غلط
سوالات چند گزینه یا mcQ (multiple choice Questioning) چیست؟ بعنوان انتخاب از یک لیست پاسخ های احتمالی» تعریف شده است (۸)
سوالات چند گزینه ای در چه مواردی کاربرد دارد؟
درصورتیکه سوالات چند گزینه ای خوب تهیه شده باشند. میتوانند آزمون مؤثر و کارایی باشند استفاده سوالات تستی چند گزینه ای در موارد زیر مناسب اند:
- منظور ارزیابی عملکرد (perfomance) دانشجویان
- میتواند برای تمرین و مرور مطالب و self- assessment (خود ارزیابی)
- در ارزیابی اولیه دانشجو قبل از آموزش مطلب (۸)
خصوصیات سئوالات چند گزینه ای:
هر سوال چند گزینه ای از دو قسمت ساخته شده است:
– تنه یا ساقه (stem) که مسئله را عرضه میکند.
– گزینه ها (obtions)
تنه (stem) سوال به دو شکل نوشته میشود:
– جمله نا تمام
– جمله استفهامی
البته نوشتن سئوالات استفهامی ساده تر است ولی جمله ای که بصورت ناتمام است درجه دشواری بیشتری دارد.
در این نوع سئوالات هر پرسش با چند پاسخ (گزینه) پیشنهادی همراه است و معمولاً یک گزینه صحیح است مگر اینکه صحیح ترین پاسخ مد نظر باشد که میتواند همه گزینه ها به نوعی صحیح باشد و پاسخ سوال گزینه صحیح تر است.
تعداد گزینه ها ممکن است ۳، ۴، ۵ یا ۶ گزینه باشد. اما متداولترین نوع پرسشهای چند گزینه ای پرسش های چهارگزینه ای است.
باید توجه داشت که پرسشهای چند گزینه ای همیشه بصورت کلامی نوشته نمیشوند بلکه در بعضی موارد (بویژه دردروس ریاضی و علوم) میتوان از گزینه های تصویری نیز استفاده کرد (۵)
مثال: در کدامیک از تصویرهای زیر خط کش به حال تعادل می ایستد:
الف)
ب)
ج)
د)
هدف از طرح سئوال:
هدف تست ساز این است که امتحان شونده را در پاسخ دادن به سئوالهای تست به تلاش جدی وا دارد بدون آنکه در وی تشویش و اضطراب بوجود آورد. این امر مستلزم برقراری نوعی تعادل توام با ظرافت است زیرا افراد مختلف از نظر واکنش نسبت به تست ها به گونه قابل ملاحظه ای متفاوت هستند (۱)
قبل از طراحی سئوالات چند گزینه ای به چه نکاتی باید توجه داشت؟
– سعی در ارزیابی در چه سطحی از یادگیری هستیم، سئوالات چند گزینه ای میتواند سطح دانش را ارزیابی کند و در صورتیکه سوالات به دقت طراحی شود یادگیری در سطح ادراک و کاربرد را نیز میتواند بسنجد ولی مهارت های شفاهی و نوشتاری با این آزمون قابل ارزیابی نیست.
توسط چه کسی سئوالات تصحیح و نمره گذاری می شود؟ کارمندان- دانشجویان- استادان و …
نمره گذاری آزمون چگونه است؟ آیا نمره منفی برای پاسخ غلط در نظر گرفته میشود .
بیان شده است که پرسشهایی که فقط دارای دو یا سه پاسخ پیشنهادی است پاسخ دادن به پرسشها بطور حدسی مشکل مهمی را ایجاد می کند، اما اگر تعداد پرسشها کافی باشدو وقت کافی برای تکمیل تست به همه داده شود و راهنمایی مربوط به حدس زدن آن قدر واضح و روشن باشد که همه امتحان شوندگان از این لحاظ روش کار واحدی را انتخاب کنند احتمال موفقیت احتمالی به حداقل می رسد. (۲)
نظریه دیگری که در مورد در نظر گرفتن نمره منفی مطرح میشود این است که زمانی باید نمره منفی بکار برد که وقت آزمون کم است ولی اگر وقت کافی برای پاسخگویی داده باشیم تا دانشجویان قادر باشند که همه سئوالات را خوانده و پاسخ دهند نباید نمره منفی قائل شد.
- آیا نمره ای که در آزمون های MCQ بدست میآید غیرواقعی است؟
– نمره این آزمون ۱۰۰-۰ % است و به منظور اطمینان از واقعی بودن نمره دانشجو سئوالات باید بدقت طراحی شود.
– در مواردیکه «نمره منفی» با پاسخ غلط در نظر گرفته شود از مواردی است که واقعی بودن نمره مورد بحث است
– در مواقعی که دانشجو نمره بالایی از این نوع آزمون دریافت کند امکان انتظار خوش بینانه از خود خواهد داشت (که در سایر مهارت ها نیز موفق است) در حالیکه ممکن است در آزمون های نوع دیگر موفق نباشد. (۸)
- راه حل های یکه برای مسئله احتمال غیرواقعی بودن نمره MCQ پیشنهاد شده است:
– بالا بردن حد نمره قبولی در آزمون های MCQ
– استفاده از آزمون های MCQ در مواردیکه نتیجه آزمون اهمیت کمتری دارد
– در صورتیکه تعداد سئوالات مناسب باشد احتمال موفقیت شانسی در این آزمون کمتر میشود .
– میتوان ا ز این آزمون جهت ارزیابی یادگیری دانشجویان در سطح دانش استفاده کرده و در کنار آن با استفاده از ازمون های دیگر یادگیری در سطح دیگر را بررسی کرد. (۸)
«تاثیر item feedback و نمره منفی به ازاء پاسخ غلط در پاسخ دهی به سوالات
چند گزینه ای»
فیدبک به معنی عملکرد شخصی است که در برابر عوامل خارجی ایجاد میشود.
براساس قانون تاثیر فیدبک مثبت و تشویق اثر یکسانی دارند، در حالیکه فیدبک منفی و تنبیه مشابه هستند. بنابراین تاثیر سودمند فیدبک برعملکرد به این ترتیب قابل پیش بینی است که فیدبک منفی باعث رفتار منفی میشود. و فیدبک مثبت باعث تقویت رفتار صحیح می گردد.
البته نمی توان در مورد افراد چنین قضاوت کرد که در صورتیکه شخص پاسخ صحیح به سوالات بدهد دارای استعداد است و بقیه بی استعداد هستند. زیرا عملکرد شخص توسط فاکتورهای دیگری مانند کنترل محرک ها، زمان پاسخگویی به سوالات و دشواری گزینه ها، مخدوش میشود. (۷)
- سوالی که مطرح میباشد این است که آیا نمره ای که از آزمون بدست میآید میتواند عملکرد (performance) دانشحو را ارزیابی کند.
در مواردیکه شخص زمان کافی برای پاسخ به بعضی از سوالات را پیدا نمی کند و یا در مواردیکه پاسخ صحیح را از روی حدس انتخاب میکند در بعضی از شاخه های علوم مثلا مسائل اجتماعی یا تشخیص پزشکی یک بیماری، پاسخ اشتباه به سوال نتیجه و عواقب بدی خواهد داشت و به نظر می رسد پاسخ ندادن به سوال در مواردی که شخص پاسخ صحیح را نمی داند بهتر است
درصورتیکه در دستور العمل آزمون ذکر شود که به پاسخ اشتباه نمره منفی تعلق میگیرد این مسئله باعث میشود که در حالت اطمینان کامل از پاسخ، گزینه را انتخاب کند و در صورت شک، به سوال پاسخ ندهد. تحقیقات نشان داده است که اغلب افراد ترجیح می دهند در صورت عدم اطمینان به سوال پاسخ ندهند تا اینکه نمره منفی دریافت کنند. (۷)
(۲۰۰۳) Delgando , prieto تحقیقی دو مرحله ای با دو فرضیه ذیل انجام دادند:
- قرار دادن فیدبک برای گزینه ها و همچنن اعمال نمره منفی برای پاسخ غلط کارایی بهتری خواهد داشت.
۲. درجه بالایی از اطمینان در مورد نمرات خانه ها وجود دارد و چرا که در صورت مطمئن نبودن از پاسخ صحیح، خانه ها سوال را پاسخ نمی دهند.
روش اجرای مرحله ۱ تحقیق در این پژوهش به این صورت بود که:
افراد شرکت کننده در پژوهش ۲۴۰ دانشجوی روانشناسی و هنر که نیمی از آنها مرد و نیمی دیگر زن و سن متوسط آنها ۲۰ سال بوده آزمونها شامل :
۱. آزمون لغت (vocabulary) با ۵۰ سوال مطرح شده که یک کلمه داده میشود با ۴ گزینه و شرکت کنندگان می بایست معنی مترادف آنرا که در گزینه ها پیشنهاد شده بود علامت بزنند ۲. ازمون چرخش ذهنی اشکال سه بعدی که در این آزمون یک مدل داده می شد و درجات مختلف چرخش مدل مورد نظر را در گزینه ها می آورند.
محققین این آزمون ها را بصورت کامپیوتری انجام دادند. در این آزمونها آزمایش شونده میتواند در صورتیکه پاسخ صحیح را مطمئنا نمی داند را با انتخاب گزینه «نمی دانم» سوال را حذف کنند. در این تحقیق با تغییر دادن دو متغیر زیر چهار شرایط ایجاد میشود:
الف- اعمال جریمه (نمره منفی) برای اشتباهات
ب- درنظر گرفتن item- feedback ( yes/ no )
الف) دستور العمل اول به اینصورت بود که مجموع امتیازات (نمره) برابر با تعداد پاسخ های صحیح است و برای پاسخ های غلط جریمه ای در نظر گرفته نمیشود به همین جهت نیازی به انتخاب گزینه «نمی دانم» نیست، بعبارتی در صورتیکه پاسخ صحیح را نمی دانید حدس بزنید.
- دستور العمل دوم: نمره (امتیاز) کل شما، تعداد پاسخ های صحیح منهای پاسخ های اشتباه میباشد (برای هر پاسخ غلط جریمه تعلق میگیرد ) بنابرین اگر پاسخ صحیح را نمی دانید بهتر است گزینه «نمی دانم» را انتخاب کنید.
ب) در نظر گرفتن متغیر دوم (ایجاد فیدبک به پاسخ های صحیح یا غلط):
فیدبک شامل:
– صدای بلند (beep ) در صورت انتخاب پاسخ صحیح
– صدای آهسته (boing) در مواقع انتخاب پاسخ غلط
نتایج تحقیق نشان داد د رصورت قرار دادن جریمه به پاسخ غلط آزمون شوندگان گزینه حذف (نمی دانم) را بیشتر انتخاب می کنند و کمتر گزینه غلط را انتخاب می کنند و همچنین پاسخ های صحیح کمتری را داشتند و بطور کلی نمرات (امتیاز) کمتری را نسبت به شرایط قرار ندادن جریمه به پاسخ غلط دریافت داشتند.
نتایج در مورد متغیر دوم به این ترتیب بود که قرار دادن فیدبک گزینه ها برعکس آنچه انتظار داشتیم در شرایطی که فیدبک در برابر گزینه صحیح یا غلط اعمال میشود اشتباه بیشتر بود (نسبت به شرایطی که فیدبک نبود) همچنین در شرایطی که هم فیدبک و هم جریمه برای پاسخ غلط در نظر گرفته می شد نمره دریافتی پایین تر از موادی بود که فقط فیدبک برای گزینه ها قائل می شدیم.
در مورد تاثیر جنس آزمون شوندگان:
– در آزمون چرخش ذهنی اشکال سه بعدی، دو جنس، بیشترین تفاوت نمره را داشتند ولی در آزمون لغت (vocabulary) تفاوت نمره دو جنس ناچیز بود در انتخاب گزینه حذف (نمی دانم) دو جنس تفاوتی نداشتند. (۷)
از آنجایی که نتایج تحقیق ۱ Delgado , prieto برخلاف انتظار بود تحقیق دوم در مورد ارزیابی تاثیر اعمال فیدبک و قرار دادن جریمه برای پاسخ های غلط بر پاسخ دهی و کسب امتیاز انجام شد. دراین مرحله تحقیق هم شرکت کنندگان ۲۴۰ دانشجو در رشته روانشانسی و هنر بودند دستور العمل آزمون بصورت قرار دادن جریمه (نمره منفی) برای هر پاسخ اشتباه بود و افراد بطور راندوم در گروه شرایط اعمال فیدبک
(yes / no) قرار گرفتند.
نتایج تحقیق نشان داد، آزمون شوندگانی که در مورد آنها فیدبک (yes) اعمال می شد پاسخ صحیح کمتری را دریافت می کردند (نسبت به آنهایی که فیدبک (No) دریافت می داشتند)
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 