فایل ورد کامل تحلیل طراحی معماری و عوامل مؤثر بر شکلگیری پروژههای معماری با رویکرد فنی و هنری
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل تحلیل طراحی معماری و عوامل مؤثر بر شکلگیری پروژههای معماری با رویکرد فنی و هنری دارای ۳۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل تحلیل طراحی معماری و عوامل مؤثر بر شکلگیری پروژههای معماری با رویکرد فنی و هنری کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل تحلیل طراحی معماری و عوامل مؤثر بر شکلگیری پروژههای معماری با رویکرد فنی و هنری۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تحلیل طراحی معماری و عوامل مؤثر بر شکلگیری پروژههای معماری با رویکرد فنی و هنری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل تحلیل طراحی معماری و عوامل مؤثر بر شکلگیری پروژههای معماری با رویکرد فنی و هنری :
فایل ورد کامل تحلیل طراحی معماری و عوامل مؤثر بر شکلگیری پروژههای معماری با رویکرد فنی و هنری
فصل اول
«مفهوم برنامهریزی بر طراحی»
مفهوم برنامهریزی:
مفهوم طراحی:
نکته ۱: انسان برای انجام پیشاندیشهی کارها، نیاز به «تفکر» و «طرحریزی» دارد و همچنین، برای ساختن همهی مصنوعات بزرگ و کوچک مورد نیاز خود، نیازمند «تفکر»، «تصور» و «طراحی کردن» است. «طراحی»، وسیلهی ساختن، آبادانی و تمدن است.
نکته ۲: ما می توانیم با استفاده از قدرت «حافظه» و «تخیل»، آن چه را که قبلاً دیدهایم «تجسم» کنیم و نیز می توانیم به کمک «تفکر» و «تخیل» و «قدرت خلاقیت»، دربارهی آن چه که «ممکن است باشد» تعمق کنیم و تصویری از آن چه که می تواند باشد، مجسم سازیم و آن را ترسیم نموده، با دیگران در میان بگذاریم.
نکته ۳: طراحی تلاشی اندیشمندانه، خلاقانه است که از تفکر، شروع و به ارائهی محصولی زیبا، کارآمد و اصیل ختم میشود. و طرح نهایی همیشه عمق اندیشه و بصیرت طراح را در خود باز می تاباند و حکایتگر عمق اندیشه و بصیرت طراح را در خود باز می تاباند و حکایتگر عمق و سلیقهی اوست.
فصل دوم
«ابعاد مختلف طراحی و مفاهیم آن»
معماری طبیعت:
هریک از این عناصر، با محیط خود رابطهای سنجیده و توازنی دقیق دارند و هر جزء از اجزای آنها در عین کمال، بخوبی در خدمت کل قرار می گیرند و ترکیب منسجم اجزا به کلیتی منسجم، واحد، کارآمد و زیبا منجر میشود.
ترکیب، شکل و ساختار آنها، هماهنگ با طرز زندگی و بودباش موجود و هدف آنهاست.
معماری عناصر مصنوع:
همهی آنها از موادی بخصوص و با تکنیکهای ویژه ساخته میشوند. هر کدام اندازه، شکل و هندسهی خاص خود را دارند و متناسب با نیاز انسان، ابعاد جسمانی و نیازهای روانی او شکل می گیرند. در عین حال هر یک از این مصنوعات به تناسب محیطی که در آن واقع میشوند (مثلاً در فضای باز یا بسته) و نوع نیروها و عواملی که بر آنها اثر میگذارد ساختار خاص خود را پیدا میکنند و در هر صورت، این مصنوعات گرایش به کمال کارآیی و زیبایی دارند و متناسب با امکانات و محدودیتهای مالی و تکنیکی موجود، شکل می گیرند.
ابعاد مختلف در طراحی
۱- ابعاد عملکردی:
در معماری هر فضایی برای استفاده و عملکردهای خاصی طراحی میشود.
۲- ابعاد جغرافیایی و محیطی:
طرح و سیمای ساختمانهای مناطق مختلف با هم متفاوت است.
۳- ابعاد هنری و ذوقی:
معماری ما شاهکارهایی از زیبایی هستند و طرحها و آثار معماری نیز در کمال ذوق و زیبایی طراحی و ساخته میشوند.
۴- ابعاد فنی و تکنیکی:
هر قسمت از یک ساختمان، اعم از بخشهای پیدا و ناپیدای آن، با استفاده از ماده و صنعت به وجود می آید.
۵- ابعاد اجتماعی و فرهنگی:
سابقهی تاریخی، ارزشهای اجتماعی، اهداف و ارزشهای فرهنگی و دینی هر جامعه، عامل وحدت، تحول و تداوم حیات جامعه است و از عوامل اثر گذار در طراحی معماری به شمار می رود. ایجاد حریم، حفظ امنیت و ایجاد فضایی مأنوس و … در معماری ضروری است.
فصل سوم
«عوامل مؤثر در طراحی معماری و صورت عقلانی طرح»
یکی از گیراترین و مهمترین مباحث در مبانی طراحی معماری «روند طراحی معماری» میباشد.
«هر پروژه، یک صورت منطقی و عقلانی دارد که اهداف، ویژگیهای کیفی و ابعاد کمی آن را بیان میکند و اصول و احکام حاکم بر طراحی را روشن می سازد.»
اهداف و عوامل مؤثر بر طراحی پروژهی معماری
۱- تعیین اهداف
انسان در سایهی نگرش زیبا، هدفدار و مسئولانه است که روش زندگی و مناسبات اجتماعی، اقتصادی و نظام ارزشی خود را سازمان می دهد و طرز تفکر، معیارهای گزینش، نحوهی انتخاب و عملش را معین کرده، برنامهریزی و یا طراحی می نماید.
معماری در پی ایجاد رابطهای متوازن با طبیعت است؛ برای ایجاد محیط مناسب برای زندگی، رشد، تربیت و بالندگی می کوشد و در پی ساختن فضا و محیطی متناسب با شأن و رسالت انسان است.
۲- تعداد برنامهی فیزیکی طرح
تعداد فضاهای مورد نیاز هر پروژه، به همراه مساحت و مشخصات هر فضا، برنامهی فیزیکی آن پروژه است. قبل از طراحی پروژه برنامهی فیزیکی آن را تهیه می کنیم.
۳- بررسی عوامل جغرافیایی و محیطی
معماری بومی در مناطق مختلف کشور، با توجه به شرایط خاص هر منطقه، مختصات جغرافیایی، ارتفاع آن از سطح دریاهای آزاد، نزدیکی و دوری نسبت به دریا، میزان رطوبت و بارندگی، به خوبی شکل گرفته و در طول زمان به کمال رسیده است.
۴- شرایط اقلیمی
قبل از شروع طراحی هر ساختمان ابتدا، شرایط اقلیمی، مورد مطالعه قرار میگیرد و نتایج آن به صورت خلاصه ترسیم و نمایش داده میشود. این نمودارها می توانند به عنوان یکی از اصلیترین عوامل مؤثر در ایدههای طراحی مورد استفاده قرار گیرند.
۵- بررسی و تجزیه و تحلیل زمین و هم جواری
شکل و مساحت، میزان و جهت شیب زمین کاربریهای زمینهای اطراف، امکانات دسترسی به زمین، دید و منظر مناسب زمین، عوارض مصنوعی یا طبیعی موجود را مطالعه می کنیم و همچنین خاک را بررسی می نماییم.
۶- بررسی مصالح، تکنولوژی و سازهی ساختمان
در سواحل شمالی، از چوب و در مناطق کویری از آجر، در مناطق کوهستانی شمال و غرب از سنگ، آجر و چوب برای ساختن استفاده میشود. استفاده از سازههای فولادی یا بتنی در کنار مصالح بومی نیز معمول است.
۷- ابعاد انسانی و فضای معماری
نیاز به داشتن فضای شخصی، رعایت فاصله مناسب بین افراد در زندگی خانوادگی و یا دوستانه و تنظیم فاصله و حفظ حریم فضای شخصی در روابط و فعالیتهای اجتماعی، از آن جمله است.
فضا، متناسب با ابعاد انسان، ابعاد لمس کردنی، شنیدنی و بوئیدنی نیز پیدا میکند این ابعاد بر نحوهی احساس و نوع برداشت ما از فضا تأثیر گذارند.
۸- مقیاس انسانی در فضای معماری
ابعاد و نحوهی حرکت بدن انسان، از اصلیترین عوامل تعیین فضا در معماری است.
۹- الزامات تأسیساتی
سیستمهای تأسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان نیز شرایط محیطی لازم را برای ایجاد فضایی راحت و قابل سکونت ایجاد می نماید.
برخلاف سیستم سازه، سیستمهای تأسیساتی در عین اهمیت، معمولاً در فضای معماری دیده نمی شوند.
مهندس معمار، قبل از طراحی باید با مشورت مهندس مکانیک و مهندس برق، در مورد سیستمهای فوق تصمیم گیری کرده باشد و امکانات لازم برای استقرار تجهیزات و حرکت کانالها و لولهها و … را پیش بینی نموده باشد.
الف) نقطه:
نشانگر یک موقعیت خاص مانند انتهای عناصر خطی یا گوشه احجام در فضاست و ممکن است ابعاد و اشکال مختلف داشته باشد. اما در هر صورت باید نسبت به زمینهی خود کوچک، متمرکز و بی جهت باشد.
ب) خط:
۱- خط، عنصر بصری یک بعدی است. برعکس نقطه که ایستا و بی جهت است.
۲- خط، نشانگر حرکت، جهت، رشد و پویایی بصری است.
۳- خط می تواند از نظر ضخامت و وزن، ظرافت و خشونت، نرمی و سختی، صافی یا زبری، حالات مختلفی به خود بگیرد. خط مستقیم نشانگر کشش متقابل بین دو نقطه است. ویژگی اصلی آن جهت آن میباشد.
۴- یک خط مستقیم افقی می تواند بیانگر، ثبات، استحکام، استقرار و آرامش و پایداری باشد.
۵- یک خط قائم بیان کننده تعادل موازنهی نیروهای ثقلی است.
۶- خط مایل، بسته به نزدیکی به خط قائم یا افق، می تواند بیانگر حالت افتادن یا بلند شدن باشد، در هر حال بیانگر حرکت میباشد و فعال و پویاست.
۷- مفهوم خط می تواند از طریق دو نقطه و یا تکرار کافی عناصر مشابه، ایجاد و القا شود.
۸- خط ممکن است حتی بافت و نقش نیز داشته باشد.
۹- خط منحنی می تواند احساس یک نیروی در حال تغییر را منتقل کند و حالتی از تغییر ندریجی، حرکت نرم و لطیف را بیان نماید. می تواند حالتی برآمده و صلب، و یا برعکس، حالتی فرو رفته داشته باشد و سبک و آویزان به نظر آید. قوسهای کوچک می تواند بیانگر پویایی بصری، تحرک و رشد بیولوژیک باشد. برای نمونه میتوان به طرحهای اسلیمی در کاشی کاری و گچ بری هنر ایرانی توجه کرد.
ج) سطح:
۱- «سطح» عنصری دو بعدی است که «شکل آن» اصلیترین ویژگی آن را بیان میکند.
۲- شکل واقعی یک سطح، فقط زمانی رؤیتپذیر است که عمود بر سطح آن، به نگاه کنیم.
۳- کیفیت سطح، تابع کیفیت مادهای است که از آن ساخته شده است.
۴- کیفیت سطح، می تواند بر ویژگیهای بصری آن یعنی:
– وزن و استحکام بصری
– اندازه تناسب و موقعیت در فضا
– انعکاس نور
– تأثیرات آکوستیکی تأثیر گذار باشد.
۵- سطوح، اصلیترین عناصر معماری، در شکلگیری کفها، دیوارها، سقف می باشند، که خود شکل دهنده فرم ساختمان و فضاهای آن هستند.
نکته: حجم، یک عنصر بصری سهبعدی است، که «فرم» اصلیترین ویژگی آن است.
فرم، ویژهی یک حجم، شکل ظاهری و ساختار بصری آن را نشان می دهد.
از نظر معماری، حجم به عنوان یک عنصر سه بعدی، می تواند توپر و یا تودهای باشد که با ماده اشغال شده است. و یا به صورت فضای خالی باشد که با سطوح، محدود و تعریف شده است.
«توده» و «فضا» دو مفهوم و ساختار مکملاند که ترکیب آنها به معماری واقعیت میدهد.
۴- شکل
به خط پیرامونی و دور ظاهری یک سطح یا حجم، «شکل»، می گوییم که آن را از زمینه یا فضای اطرافش جدا میکند. شکلها انواع مختلف دارند.
۱- فرمهای طبیعی
۲- اشکال غیر مادی
۳- اشکال هندسی
نکته: مثلث، مربع و دایره، اصلیترین اشکال هندسی هستند، این اشکال در بعد سوم هرم، معکب، مخروط، استوانه و کره را ایجاد میکنند.
الف) دایره و اشکال منحنی
دایره، شکلیست، متمرکز و درونگرا که بر مرکز خود تأکید دارد. این شکل بیانگر وحدت، تداوم و خلوص است و مانند خطوط منحنی، احساسی از نرمی و لطافت را القا میکند. اشکال دایرهای شکل معمولاً پایدار و در زمینه خود، خود مرکز هستند.
اشکال و فرمهای دایرهای شکل، بیانگر نرمی در فرم و سیالیت در حرکتاند و رشد بیولوژیک را القا می نمایند.
ب) مثلث
مثلث، بیانگر استحکام و پایداریست و عموماً در فرمهای سازهای ساختمان به کار می رود زیرا بدون تخریب اعضای آن، شکل آن تغییر نمی کند.
نکته: مثلث وقتی متکی بر قاعدهاش قرار گیرد از نظر بصری پایدار است و بر روی رأس ناپایدار و پویا به نظر می رسد.
مثلث از نظر ادراکی و بصری می تواند بیانگر تحرک، انقباض و تقابل باشد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 