فایل ورد کامل تفسیر آیات مرتبط با موضوع حجاب در سوره‌های نور و احزاب با رویکرد فقهی و اجتماعی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل تفسیر آیات مرتبط با موضوع حجاب در سوره‌های نور و احزاب با رویکرد فقهی و اجتماعی دارای ۴۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل تفسیر آیات مرتبط با موضوع حجاب در سوره‌های نور و احزاب با رویکرد فقهی و اجتماعی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل تفسیر آیات مرتبط با موضوع حجاب در سوره‌های نور و احزاب با رویکرد فقهی و اجتماعی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل تفسیر آیات مرتبط با موضوع حجاب در سوره‌های نور و احزاب با رویکرد فقهی و اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل تفسیر آیات مرتبط با موضوع حجاب در سوره‌های نور و احزاب با رویکرد فقهی و اجتماعی :

تفسیر آیات مربوط به موضوع حجاب از سوره‌های نور و احزاب

مقدمه:

۱- فلسفه حجاب

بدون شک،‌ در عصر ما که بعضی نام آن را عصر برهنگی و آزادی جنسی گذارده اند،‌ و افراد غرب زده، بی بند وباری زنان را جزئی از آزادی او می دانند، سخن از حجاب گفتن برای این دسته ناخوشایند و گاه افسانه ای است متعلق به زمان های گذشته !

ولی مفاسد بی حساب، مشکلات و گرفتاریهای روز افزونی که از این آزادیهای بی قید و شرط به وجود آمده سبب شده که تدریجاً گوش شنوائی برای این سخن پیدا شود.

البته در محیط های اسلامی و مذهبی، مخصوصاً در محیط ایران بعد از انقلاب جمهوری ا سلامی، بسیاری از مسائل حل شده، و به بسیاری از این سؤالات عمده پاسخ کافی و قانع کننده داده شده است، ولی باز اهمیت موضوع ایجاب می کند: این مسأله به طور گسترده تر مورد بحث قرار گیرد.

مسأله این است: آیا زنان با (نهایت معذرت) باید برای بهره کشی از طریق سمع،‌بصر و لمس (جز آمیزش جنسی) در اختیار همه مردان باشند؟ و یا باید این امور،‌ مخصوص همسرانشان گردد؟

بحث در این است: آیا زنان در یک مسابقه بی پایان در نشان دادن اندام خود و تحریک شهوات و هوس های آلوده مردان درگیر باشند؟ و یا باید این مسائل از محیط اجتماع بر چیده شود،‌ و به محیط خانواده و زندگی زناشوئی اختصاص یابد؟!

اسلام، طرفدار برنامه دوم است و حجاب، جزئی از این برنامه محسوب می شود،‌ در حالی که غربی ها و غرب زده های هوسباز، طرفدار برنامه اولند!.

اسلام، می گوید: کامیابی های جنسی اعم از آمیزش و لذت گیری های سمعی، بصری و لمسی مخصوص به همسران است و غیر از آن گناه، و مایه آلودگی و ناپاکی جامعه می باشد که جمله‌ «ذلِکَ أََزکی لَهم» در آیات فوق اشاره به آن است.

تفسیر آیات ۳۱و۶۰ سوره نور از تفسیر نمونه آیت ا… مکارم شیرازی درمورد موضوع حجاب: (آیه ۳۱ سوره نور)

وَ قْل لِلمْؤمِناتِ یَغضْضنَ مِن أبصارِهِنّ وَ‌ یَحفَظنَ فزوجهن و لا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها و لیضربن بخمر هن علی جیوبهن و لا یبدین زینتهن الا لبعولتهن او آبائهن أو آباء بعولتهن أو أبنائهن أو أبناء بعولتهن أو إخوانهن أئو بنی إخوانهن أو بنی أخواتهن أو نسائهن أو ما ملکت أیمانهن أو التابعین غیر أولی الا ربه من الرجال أو الطفل الذین لم یظهرو علی عورات النساء و لا یضربن بأرجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن و توبوا ألی الله جمیعاً أیّها المؤمنون لعلکم تفلحون

و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را از (نگاه هوس آلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند، و (اطراف) روسری های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان یا پدرشوهرانشان،‌ یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان،‌ یا زنان هم کیششان یا بردگانشان (کنیزانشان) یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود. (و صدای خلخال که بر پا دارند به گوش رسد) و همگی به سوی خدا باز گردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید!

تفسیر: در این آیه به شرح وظائف زنان در این زمینه می پردازد، نخست به وظائفی که مشابه مردان دارند اشاره کرده می گوید: «و به زنان با ایمان بگو چشم های خود را فرو گیرند (و از نگاه کردن به مردان نامحرم خودداری کنند) و دامان خود را حفظ نمایند» «وَ قٌل لِلمُؤمِناتِ یَغضُضنَ مِن أبصارِهِنّ و یَحفَظنَ فُرُوجَهُنَّ»

و به این ترتیب، «چشم چرانی» همان گونه که بر مردان حرام است بر زنان نیز حرام می باشد، می پوشانید عورت از نگاه دیگران، چه از مردان و چه از زن برای زنان نیز همانند مردان واجب است.

پس از آن به مسأله حجاب که از ویژگی زنان است ضمن سه جمله اشاره فرمودند:

۱- «آنها نباید زینت خود را آشکار سازند جز آن مقدار که طبیعتاً ظاهر است»
«وَ لا یُبدِینَ زِینَتَهُنَّ إلاّ ما ظَهَرَ مِنها»

در این که منظور از زینتی که زنان باید آن را بپوشانند و همچنین زینت آشکاری که در اظهار آن مجازند چیست؟ در میان مفسران سخن بسیار است.

بعضی، زینت پنهان را به معنی زینت طبیعی (اندام زیبای زن) گرفته اند، در حالی که کلمه «زینت» به این معنی کمتر اطلاق می شود.

بعضی دیگر، آن را به معنی «محل زینت» گرفته اند، زیرا آشکار کردن خود زینت مانند گوشواره و دستبند و بازوبند به تنهائی مانعی ندارد،‌ اگر ممنوعیتی باشد مربوط به محل این زینت ها است،‌ یعنی گوش ها و گردن و دستها و بازوان.

بعضی دیگر، آن را به معنی خود «زینت آلات» گرفته اند منتها در حالی که روی بدن قرار گرفته، و طبیعی است که آشکار کردن چنین زینتی توام با آشکار کردن اندامی است که زینت بر آن قرار دارد.

(این دو تفسیر اخیر از نظر نتیجه یکسان است هر چند از دو راه مسأله تعقیب می شود.)

حق این است که ما آیه را بدون پیشداوری و طبق ظاهر آن تفسیر کنیم که ظاهر آن همان معنی سوم است و بنابراین، زنان حق ندارند زینت هائی که معمولاً پنهانی است آشکار سازند، هر چند اندامشان نمایان نشود، و به این ترتیب آشکار کردن لباس های زینتی مخصوصی را که در زیر لباس عادی یا چادر می پوشند مجاز نیست، چرا که قرآن از ظاهر ساختن چنین زینت هائی نهی کرده است.

در روایات متعددی که از ائمه اهل بیت نقل شده نیز همین معنی دیده می شود که زینت باطن را به قلاده: «گردنبند»، دملج:‌ «بازوبند» و خلخال:‌ «پای «برنجن» همان زینتی که زنان عرب در مچ پاها می کردند» تفسیر شده است.

و چون در روایات متعدد دیگری زینت ظاهر به «انگشتر»،‌ «سرمه» و مانند آن تفسیر شده، می فهمیم منظور از زینت باطن نیز خود زینت هائی است که نهفته و پوشیده است (دقت کنید).

۲- دومین حکمی که در آیه بیان شده این است: «آنها باید خمارهای خود را بر سینه های خود بیفکنند» «وَ لیَضرِبنَ بَخُمُرهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ»

«خمر» جمع «خمار» (بر وزن حجاب) در اصل، به معنی پوشش است، ولی معمولاً به چیزی گفته می شود که زنان با آن سر خود را می پوشانند (روسری).

«جیوب» جمع «جیب» (بر وزن غیب) به معنی یقه پیراهن است،‌ که آن تعبیر به «گریبان» می شود و گاه به قسمت بالای سینه به تناسب مجاورت با آن نیز اطلاق می‌گردد.

چند اصل مهم در نهی از منکر که از این آیه استخراج می شود:

۱- از موقعیت خانوادگی افراد کمک بگیریم. «یا نساء النبیّ»

۲- از موقعیت اجتماعی افراد استفاده کنیم. «لَستُنّ کاحدٍ من النساء»

۳- القابی را به کار ببریم که محبوب همه است. «ان اتّقیتُنّ»

۴- از ساده ترین کار شروع کنیم. «فلا تخضعن بالقول»

۵- از بزرگان و خودی ها شروع کنیم. «یا نساء النّبیّ»

۶- از سرچشمه ی گناهان نهی کنیم. «فلا تخضعنَ بالقول فیطمع»

۷- از رفتارها و انحرافات کوچک غافل نباشیم. «فلا تخضعنَ بالقول»

۸- عوارض و پیامدهای فساد و انحراف را بیان کنیم. «فیطمع الّذی فی قبله مرض»

۹- امر به معروف و نهی از منکر در کنار هم با شد. «فلا تخضعن – قلن»

۱۰- حتی برای جلوگیری از یک منکر از یک فرد اقدام کنیم. «فیطمع الّذی» نفرمود: «فیطمع الّذین»

۱۱- با هوس و آرزوی گناه هم باید مبارزه کرد تا چه رسد به خود گناه. «فیطمع »

آیه ۵۵ سوره احزاب:

نکته ها:

· این آیه کسانی را که به واسطه ی نسبی به زن محرم هستند نام برده، اما محرمان سببی همچون داماد و برادر رضاعی و نیز کودکانی که به سن تکلیف نرسیده و مسایل شهوانی را درک نمی کنند، بر زنان محرم هستند.

· گرچه بعضی این آیه را مربوط به زنان پیامبر دانسته اند،‌ ولی به نظر می رسد که آیه مربوط به تمام زنان شد.

پیام ها:

۱- در اسلام سختی و حرج نیست، بستگان درجه ی اول که دایماً در خانواده رفت و آمد می کنند،‌ با یکدیگر محرمند. «لا جناح …»

۲- میان زنان مسلمین، حجاب لازم نیست، ولی نزد غیر مسلمان حجاب لازم است. «نسائهنّ»

۳- محرم بودن به معنای بی مبالاتی و بی تقوایی نیست. «لا جناح علیهنّ… و اتقّین الله»

۴- گواه بودن خدا بر اعمال انسان، بهترین عامل و اهرم رعایت تقواست. «واتّقین الله انّ الله کان علی کلّ شی‌ء شهیدا»

آیه ۵۹ سوره احزاب:

نکته ها:

· «حلابیت» جمع «جلباب» به معنای مقنعه ای است که سر و گردن را بپوشاند و یا پارچه ای بلند که تمام بدن و سرو گردن را می پوشاند.

· در آیات گذشته سخن از اذیت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. این آیه می‌فرماید: برای آنکه زنان مؤمن مورد آزار و اذیت افراد هرزه قرار نگیرند، به گونه ای خود را بپوشانند که زمینه ای برای بی حرمتی آنان فراهم نشود.

· بر اساس این آیه، نوعی روسری مورد استفاده ی زنان آن زمان بوده، لکن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقت نمی کرده اند. لذا سفارش این آیه، نزدیک کردن جلباب به خود است،‌ نه اصل جلباب که امری مرسوم بوده است.

· این آیه فرمان حجاب می دهد، با تهدید مطرح نشده بلکه فلسفه ی حجاب را چنین تبیین می‌کند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلک ها، تهمت ها، تهاجم ها و تهدیدهای افراد آ‌لوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند.

فایل ورد کامل تفسیر آیات مرتبط با موضوع حجاب در سوره‌های نور و احزاب با رویکرد فقهی و اجتماعی
فهرست:

مقدمه…………………………………………………………………………………………………. ۴

تفسیرآیات ۳۱ و۶۰ سوره نور از تفسیر نمونه آیت ا… مکارم شیرازی درمورد موضوع حجاب ۶

تفسیر آیه ۳۱سوره نور……………………………………………………………………….. ۶

تفسیرآیه ۶۰ سوره نور……………………………………………………………………….. ۱۱

تفسیرآیات ۳۱ و ۶۰ سوره نور از تفسیر نورآقای قرائتی درمورد موضوع حجاب۱۳

تفسیر آیه ۳۱ سوره نور ……………………………………………………………………… ۱۳

تفسیرآیه ۶۰ سوره نور ………………………………………………………………………. ۱۷

تفسیرآیات ۵۹ و ۵۵ و ۳۲ سوره احزاب از تفسیر نمونه آیت ا… مکارم شیرازی درمورد موضوع حجاب ۱۹

تفسیر آیه ۳۲ سوره احزاب …………………………………………………………………. ۱۹

تفسیر آیه ۵۵ سوره احزاب …………………………………………………………………. ۲۲

تفسیر آیه ۵۹ سوره احزاب …………………………………………………………………. ۲۵

تفسیر آیات ۵۹ و ۵۵و ۳۲ سوره اح

زاب از تفسیر نورآقای قرائتی درمورد موضوع حجاب:……………………………. ۲۸

تفسیر آیه ۳۲ سوره احزاب …………………………………………………………………. ۲۸

تفسیر آیه ۵۵ سوره احزاب …………………………………………………………………. ۳۰

تفسیرآیه ۵۹ سوره احزاب …………………………………………………………………… ۳۱

نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………… ۳۵

منابع و مآخذ:………………………………………………………………………………………. ۴۰

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.