فایل ورد کامل مطالعه جامع افت تحصیلی دانشآموزان با بررسی عوامل فردی، اجتماعی و راهکارهای آموزشی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مطالعه جامع افت تحصیلی دانشآموزان با بررسی عوامل فردی، اجتماعی و راهکارهای آموزشی دارای ۷۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مطالعه جامع افت تحصیلی دانشآموزان با بررسی عوامل فردی، اجتماعی و راهکارهای آموزشی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل مطالعه جامع افت تحصیلی دانشآموزان با بررسی عوامل فردی، اجتماعی و راهکارهای آموزشی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مطالعه جامع افت تحصیلی دانشآموزان با بررسی عوامل فردی، اجتماعی و راهکارهای آموزشی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مطالعه جامع افت تحصیلی دانشآموزان با بررسی عوامل فردی، اجتماعی و راهکارهای آموزشی :
فایل ورد کامل مطالعه جامع افت تحصیلی دانشآموزان با بررسی عوامل فردی، اجتماعی و راهکارهای آموزشی
افت تحصیلی
یکی از مباحث مطرح در محافل آموزشی و پرورشی درحال حاضر، افت تحصیلی دانش آموزان می باشد، اما این معضل چرا و چگونه شکل گرفته است؟ یکی از مسائل و مشکلات اساسی نظام آموزشی هرکشوری، مسأله افت تحصیلی است.
این موضوع هرساله هزینه های بسیار بالایی را دربرداشته و دورنمای پیشرفت و توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشورها را مبهم می کند. مطابق مطالعات انجام شده، این مشکل هرسال افزایش می یابد و بسیاری از دانش آموزان و حتی دانشجویان، نمی توانند از پس مواد و محتوای آموزشی طراحی و تدوین شده برآیند یا آنها در موعد مقرر انجام دهند.
زمانی این مسأله اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم بسیاری از این افراد توانایی های لازم را برای کسب موفقیت دارند، ولی موفق نمی شوند. باید به مقوله افت تحصیلی توجه بیشتری کرد تا بتوان با شناخت آن، توانایی ها و شایستگی های کودکان و نوجوانان را بارور کرد.
افت تحصیلی کاهش عملکرد تحصیلی دانش آموز از سطحی رضایت بخش به سطحی نامطلوب است. توجه به تعریف فوق نشان می دهد مقایسه و سنجش عملکرد تحصیلی قبلی و فعلی دانش آموزان بهترین شاخص افت تحصیلی است.
مشکلاتی که دراین ارتباط شایان توجه است، در ابعاد فرد، خانواده، مدرسه و جامعه خلاصه می شود. البته فقط درذهن و روی کاغذ می توان آنها را از یکدیگر مجزا کرد. این عوامل، گاه چنان درهم تنیده اند که کنش متقابل دارند، که تعیین نقش و سهم هرکدام به دشواری امکانپذیر است.
علل فردی
مطالعات نشان داده است که حدود ۱۰ درصد از موارد افت تحصیلی به علت ناتوانی ذهنی و عدم کشش فرد است. البته دربسیاری موارد دانش آموزی را که مشکل تحصیلی داشته و با تشخیص کمبود هوش به مراکز مشاوره ارجاع داده اند، پس از ارزیابی دقیق مشخص می شود دانش آموز هیچ ضعف شناختی یا هوشی ندارد و علت یا علل دیگری عامل مسأله است.
امروزه دیگر آن اهمیتی را که درگذشته به هوش داده می شد، داده نمی شود و گفته می شودهر شخص با نردبان صفات شخصیتی خود راه تکامل و پیشرفت را طی میکند و آنچه مهم است، صبرو بردباری و بویژه پشتکار است.
ازبین ۲ دانش آموز با بهره هوشی مساوی، دانش آموزی موفق تر می شود و پیشرفت تحصیلی بهتری دارد که تلاش و پشتکار زیادتری داشته باشد. توجه: برای یادگیری و به یاد سپردن هر مطلبی اولین شرط، توجه به آن است.
بدیهی است اگر دانش آموز از هوش بالایی برخوردار باشد، ولی به مطلب یا موضوعی توجه نکند، نمی تواند آن را فراگیرد و علت افت و شکست تحصیلی بعضی دانش آموزان، ناشی از عدم توجه به معلم و موارد تدریس شده و نیز نداشت متن تمرکز عوامل هنگام مطالعه و انجام تکالیف درسی است.
انگیزه: انگیزه ، به حالتهای درونی فردگرفته می شود که موجب هدایت رفتار او به سوی نوعی هدف می شود و درواقع موتور حرکت هر فردی است. محققان، نداشتن انگیزه پیشرفت را یکی از دلایل افت تحصیلی می دانند.
آشفتگی های عاطفی و هیجانی: مشکلات عاطفی و هیجانی دانش آموزان در مقاطع مختلف رشد می تواند آشفتگی های عاطفی وهیجانی را، مشکلات عاطفی و هیجانی روانی خاص هر مرحله از رشد می تواند باعث اشتغال خاطر، آسیب وارد آمدن به قوای هوشی، تحلیل انرژی ذهنی، عدم تمرکز حواس و درنهایت افت تحصیلی دانش آموزان شود.
نارسائی هایی جسمی: دانش آموزانی که دارای بنیه ای ضعیفی هستند از سلامت عمومی کامل برخوردار نیستند، نمی توانند به اندازه کافی کوشش وفعالیت داشته باشند. این دسته به دلیل داشتن استعداد ابتلا به انواع بیماری ها از پیشرفت درسی باز می مانند. وجود ضعف بینایی و شنوایی نیز سبب عقب ماندگی و افت تحصیلی می شود.
ناراحتی های مربوط به مراکز عصبی و ناهماهنگی های حسی و حرکتی نیز درجای خود باعث افت تحصیلی می شوند.
درمیان خانواده
روابط و نظام ارزشی خانواده: مهمترین عامل مؤثر درشکل گیری نگرش دانش آموزان نسبت به تحصیل، خانواده است؛ این که والدین با دانش آموزان و درس و تحصیل او چگونه برخورد کنند و در الگوهای تربیتی خود برای چه نوع رفتارهایی ارزش قائل می شوند، یکی از اجزای اساسی درشکل گیری نگرش دانش آموز نسبت به تحصیل است.
بیشتر به علت کمبود لباس و عدم امکانات و شهریه ترک تحصیل می کنند یا دچار افت تحصیلی می شوند.
در فیلیپین خانواده های متعددی وجود دارند که اغلب هزینه های ناچیز تحصیل کودکان برای آنها مبلغ مهمی است دربعضی خانواده ها دختران باید در خانه بمانند و به کار خانه کمک کنند و یا از بچه های خانه نگهداری کنند در پاکستان ۶۰% از ترک تحصیل کنندگان فقر را عامل آن ذکر کرده اند. (مجیدی، ۱۳۷۴ ص۷۰)
احمدی در پژوهش خود (۱۳۷۰) درمورد «افت تحصلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان دخترانه نجف آباد» دریافت که اغلب دانش آموزان دارای افت تحصیلی :
· درخانواده هایی با سطح اقتصادی پایین زندگی می کنند. نتیجه رسیده است که بین عملکرد تحصیل دانش آموزان که دارای والدین با سواد بودند ودانش آموزانی که والدین بی سواد دارند تفاوت معنی داری وجود دارد.به این معنا که سواد والدین در پیشرفت تحصیلی فرزندان اثرات مثبتی دارد. نکته قابل ذکر دراین زمینه آن است که گرچه نظارت و کمک غیر مستقیم والدین در امر مربوط به درسی و تحصیلی فرزندان درپیشرفت و موفقیت دانش آموزان بسیار مؤثر است اما این کمک اگر به طور مستقیم باشد، یعنی والدین تکالیف فرزندان را به جای آنها انجام دهند نه تنها عامل موفقیت نبوده بلکه باعث افت و شکست آنها نیز خواهدشد. اگر وضعیت نمرات درسی دانش آموزان مقطع راهنمایی را با مقطع ابتدایی مقایسه کنیم خواهیم دید که تفاوت زیادی باهم دارند، یعنی نمرات درسی دانش آموزان بارفتن به مقطع تحصیلی راهنمایی کاهش می یابد. علت این مسئله صرفاً به دشوار تر شدن تکالیف بر نمی گردد یک علت مهم دراین زمینه آن است که درمقطع ابتدایی بسیاری از اولیاء به ویژه مادران به خصوص برای فرزند اول خانواده کمک زیادی درامور درسی او می کنند. در واقع دانش آموزان با کمک و یاری مستقیم دیگران نمرات خوبی می گیرند. اما درمقطع راهنمایی کمک اولیاء به طور ناگهانی کاهش می یابد چراکه اولاً ممکن است اولیاء حوصله و علاقه و فرصتی را که قبلاً داشته اند دیگر نداشته باشند و ثانیاً از نظر علمی و اطلاعات و دانستنی های لازم را با توجه به دشواری دروس نداشته باشند. از این رو دانش آموز یکباره احساس می کند که تنها شده است و کسی نیست که به او توجه کند، و مشکلات درسی اش را برطرف نماید. اولیاء و مربیان گرامی توجه داشته باشند که اگر دانش آموزی در مقطع ابتدایی با تلاش و کوشش خود نمره ۱۵ بگیرد بهتر از آن است که به کمک والدین و یا دیگران نمره ۱۸ بگیرد. چرا که دانش آموز درصورت دوم عامل موفقیت را کمک دیگران و نه تلاش و زحمت خود می داند ولذا اعتماد به نفس که راز و رمز مهم موفقیت است پیدا نمیکند و درسالهای بعد نیز احتمالاً موفق نخواهد شد. اما درحالت اول دانش آموز عامل موفقیت را تلاش و کوشش خودمی داندو به توانایی خود اعتماد پیدا می کند. چنان که گفته شد مهمترین نقش اولیاء فرآهم آوردن یک محیط و فضای عاطفی مناسب جهت مطالعه، تقویت و تشویق رفتارهای درسی کودکان ونوجوانان و نظارت و کمک غیر مستقیم به آنها است.
۱۱. شرایط عاطفی و امنیت محیط خانواده
خانواده یک نهاد اجتماعی کوچک است که اولین کانون تربیتی کودکان به حساب می آید و مقدار قابل توجهی از وقت خود را در آن می گذراند.
بهرام زاده (۱۳۷۲) به نقل از شارک (۱۹۶۷) می گوید: محیط خانوادگی بیش از بهره هوشی کودکان درموقعیت تحصیلی آنان مؤثر است. شاید بتوان گفت: مهمترین عامل مؤثر درشکل گیری نگرش دانش آموز نسبت به تحصیل خانواده است. این که والدین بادانش آموزان ودرس و تحصیل او چگونه برخورد کنند و در الگوهای تربیتی خود برای چه نوع رفتارهایی ارزش قائل شوند. یکی از اجزای اساسی درشکل گیری نگرش دانش آموز نسبت به تحصیل است در موارد بسیاری علل افت تحصیلی و یا شکست تحصیلی به وجود این نگرش های منفی، تضادها، مساعد نبودن شرایط خانواده از نظر عاطفی و روانی و … بر می گردد پدرانی که درس را بیهوده و اتلاف وقت تلقی می کنند همین نگرش را به فرزندان خود نیز انتقال می دهند. و برای پیشرفت تحصیلی آنهاهیچ کوششی را به عمل نمی آورند. (بیابانگرد، ۱۳۸۰ ص ۱۱۵)
گاهی ممکن است یک خانواده از نظر مالی و اقتصادی درحدمطلوب باشد اما فرزندان آنان به دلیل اختلاف و کشمکشهای خانوادگی بین پدر و مادر و یابین هریک از اعضاء خانه باعث می شودازیک طرف دانش آموز محیط مناسبی برای مطالعه دروس و انجام تکالیف نداشته باشد و از طرف دیگر باعث اضطراب در دانش آموزان و عدم حواس درکلاس و درهنگام یادگیری دروس می شود.
دانش آموزی که در خانواده با پدر و مادر درگیر است، برای نشان دادن مخالفت خود با آنها، ناخودآگاه سعی می کند بر خلاف میل آنها رفتار کند از این رو چون تمایل و حساسیت پدر و مادر را به تحصیل می شناسد در درس خواندن کوتاهی می نماید نوجوان درسن بلوغ به علت تغییرات جسمی و روحی به مسائل غیر درسی نیز توجه نماید ممکن است شدیداً به ورزش روی آورد و یا آن که بیشتر به تفریح و گردش بپردازد. پسر نوجوانی عقیده داشت که درس خواندن برای دخترهاست این تفکر می تواند در درس نوجوان اثر نامطلوب بگذارد. (حیدری، ۱۳۷۴ ص ۱۶۸)
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 