فایل ورد کامل مقاله علمی درباره نقش محتوا و قالب در موفقیت کتاب‌های الکترونیکی و عوامل مؤثر بر پذیرش آن‌ها


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
3 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله علمی درباره نقش محتوا و قالب در موفقیت کتاب‌های الکترونیکی و عوامل مؤثر بر پذیرش آن‌ها دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره نقش محتوا و قالب در موفقیت کتاب‌های الکترونیکی و عوامل مؤثر بر پذیرش آن‌ها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله علمی درباره نقش محتوا و قالب در موفقیت کتاب‌های الکترونیکی و عوامل مؤثر بر پذیرش آن‌ها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله علمی درباره نقش محتوا و قالب در موفقیت کتاب‌های الکترونیکی و عوامل مؤثر بر پذیرش آن‌ها :

مقدمه

بر اساس گزارش ماه مارس انجمن ناشران امریکا، فروش کتاب الکترونیک در فصل اول سال ۲۰۱۲از فروش کتاب جلد گالینگور بیشتر بود و این نخستین بار است که این برتری نمایان می‎شود. طبق آمار، درآمد حاصل از فروش کتاب الکترونیک بزرگساالن )کتاب کودکان عنوان نشده است( ۲۸۲/۳میلیون دالر و کتاب جلد گالینگور در مدت مشابه ۲۲۹/۶ میلیون دالر بوده است.

در این گزارش آمده است: «در فصل نخست ۲۰۱۲، درآمد خالص حاصل از کتاب الکترونیک بیش از کتاب جلد گالینگور بود که این نشان از جابه‎جایی موقعیت این دو نوع کتاب از فصل اول ۲۰۱۱تاکنون است. در حالی که گسترش کتاب دیجیتال همچنان در حال رشد است، دانلود کتاب‎های صوتی نیز نسبت به سال گذشته شتاب یافته است، چنان‎که برخی کارشناسان گفته‎اند این شتاب به محبوبیت و خرید گوشی‎های هوشمند گره خورده است).Scocco, 2012(»

آمارها حاکی از آن است که دانلود کتاب صوتی حتی بیشتر از کتاب الکترونیک رشد داشته است؛ چنان‎که با درآمد ۲۵ میلیون دالری‎اش به رشد بیش از ۳۲/۷ درصدی نسبت به مدت مشابه در سـال گذشته رسیده است .)Indvik, 2012( بر اساس گزارش انجمن ناشران امریکا، در فصل اول ۲۰۱۲، فروش کتاب الکترونیک بزرگسـاالن رشـد ۲۸/۴درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد بود. فروش کتاب الکترونیک جوانان و کودکان حتی از این هم بهتر بود و با ۶۴/۳ میلیون دالر درآمد شاهد رشد ۲۳۳درصدی بود. البته در این میان، فروش کتاب جلد گالینگور هم رشد ۲/۷ درصدی داشت که رشد مالیمی محسوب می‎شود .)Indvik, 2012(

در آینده‎ای نزدیک، کتاب‎های الکترونیکی به شکلی جدید به بازار کتاب عرضه خواهند شد؛ همان‎طور که آمازون با کتابخوان خود، کیندل، معیارهای الزم را در این زمینه به نمایش گذاشته است.

۱۰۲

تابستان۱۳۹۱ شماره ششم

Archive of SID

تأثیر محتوا و فرمت در موفقیت کتاب الکترونیک

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

در پایان سال ۲۰۱۰، آمازون گزارش داد که یک میلیون نسخه از کتاب‎های سه‎گانه استیگ لوارشن۱، با عنوان هزاره۲، از طریق فروشگاه کیندل به فروش رسیده است. در صورتی که بازارهایی برای کتاب‎های الکترونیک قانونی به وجود آید و ناشران بتوانند از طریق توسعه سود کسب کنند، همه تولیدکنندگان باید به روند دیجیتالی شـدن کتاب به عنوان یک فرصت جدید برای پرکردن اوقات فراغت تمامی گروه‎های هدف بنگرند. کسب سود از کتاب الکترونیک چندان ساده نیست، اما ناشران، تولیدکنندگان ابزارها، و فروشگا‎ هایه آنالین باید باهم همکاری و روی نیازهای مشتریان تمرکز کنند The Fuـ( .)ture of eBooks, 2012 گرچه انتظار نمی‎رود با گذشت زمان کتاب الکترونیک به طور کامل جایگزین کتاب چاپی شود، روند رو به رشد انتشار و فروش کتاب الکترونیک بازار جدیدی ایجاد کرده که با توسعه و پیشرفت فرمت‎ها و ابزارهای جدید مطالعه کتاب الکترونیک این بازار نیز روزبه‎روز

‎گسترده خواهد شد. با این حال، توسعه این بازار جدید بدین معنی نیست که همه موضوعات و ژانرهای مختلف کتاب با هر محتوایی قابلیت فروش به صورت الکترونیک را دارند. محتوای کتاب الکترونیک، فرمت مناسب ارائه آن، و نیز وسیله مناسب برای مطالعه باید به دقت بررسی شود تا هزینه‎های اضافی به بار نیاید. هدف این مقاله بررسی موضوعات مناسب برای تبدیل به نسخه الکترونیک و نیز فرمت‎ها

جدول :۱ مقایسه میزان فروش کتاب چاپی و الکترونیک در سه ماهه اول سال ۲۰۱۱ و )Boog, 2012( 2012
کتاب داستان و غیرداستان بزرگساالن
۲۰۱۲ )میلیون دالر( ۲۰۱۱ )میلیون دالر( درصد تغییر
کتاب جلد گالینگور بزرگساالن ۲۲۹/۶ ۲۲۳/۵ +۲/۷
کتاب جلد کاغذی بزرگساالن ۲۹۹/۸ ۳۳۵ -۱۰/۵
دانلود کتاب صوتی ۲۵ ۱۸/۸ + ۳۲/۷
کتاب الکترونیک ۲۸۲/۳ ۲۲۰/۴ + ۲۸/۱
مجموع ۸۶۴/۲ ۸۲۱/۲ + ۵/۲

۱۰۳

تابستان۱۳۹۱ شماره ششم

Archive of SID

تأثیر محتوا و فرمت در موفقیت کتاب الکترونیک

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

و ابزارهای مناسب مطالعه کتاب الکترونیک است. به این منظور، با یک نظرسنجی آنالین به بررسی محتوای مورد عالقه افراد برای مطالعه به شکل الکترونیک، انتظارات مخاطبان از قابلیت‎های ابزار مطالعه، و فرمت‎های مختلف کتاب الکترونیک پرداخته‎ایم. جمعیت آماری این نظرسنجی حدود ۵۰۰ نفر از کاربران اینترنت بودند که در نهایت ۱۳۲ نفر با تکمیل فرم آنالین نظرسنجی در آن شرکت کردند. نظرسنجی صورت‎گرفته فقط به بررسی سه عنصر محتوا، فرمت، و ابزار مطالعه کتاب الکترونیک و اولویت آن بین مخاطبان پرداخته است و از آنجایی که در جامعه آماری محدود و به شکل آنالین انجام شده، صرفاً می‎تواند اولویت‎های مخاطبان کتاب الکترونیک را مشخص کند. الزم به ذکر است که برای شرکت‎کنندگان در نظرسنجی محدودیتی در انتخاب تعداد گزینه‎ها وجود نداشت.

محتوایمناسببرایکتابالکترونیک

در دنیای امروز، بسـیاری از ناشـرانِکتاب سودای ورود به بازار کتاب الکترونیک را دارند، اما باید بدانند که هر نوع محتوا و موضوعی قابلیت تبدیل به کتاب الکترونیک را ندارد. آمارها نشان می‎دهد که باالترین میزان فروش کتاب الکترونیک به ژانر داستان و رمان اختصاص دارد. اما برخی معتقدند که فقط کتاب‎هایی با موضوع علمی و تخصصی توانایی تبدیل به فرمت الکترونیک را دارند. نشر و ارائه محتوا با ابزارهای الکترونیک فقط به موضوعات علمی محدود نیست. ادبیات عمومی، داستان و رمان، موضوعات تخیلی، و نیز محتوای عاشـقانه را نیز می‎توان با اسـتفاده از این ابزارها ارائه کرد؛ مثالً، این‎گونه نشر برای انتشار و توزیع کتاب‎های نویسندگان نوپا و تازه‎کار، که تضمینی برای فروش محتوای تولیدیِ چاپیِ آن‎ها نیست، مناسب است، زیرا هزینه تولید و انتشار و نیز تکثیر آن با هزینه‎های گونه‎های سنتی‎تر انتشار قابل مقایسه است )هم‎سخنی با مخاطبانی جهان‎شمول‎تر، ۱۳۹۱، ص .)۶

درک جی کانیون۳، نویسـنده کتاب‎های علمی‎ـ‎تخیلی، در سـال ۲۰۱۱، گزارشی از ژانرهای

۱۰۴

تابستان۱۳۹۱ شماره ششم

Archive of SID

تأثیر محتوا و فرمت در موفقیت کتاب الکترونیک

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

پرفروش کتاب الکترونیک منتشـر کرد. طبق این گـزارش، درصد فروش کتاب‎های الکترونیک به صورت زیر اسـت: اما کارشناسـان نشر کتاب درباره آینده نشـر الکترونیک پیش‎بینی کرده‎اند که کتاب‎های خاصی مانند آشـپزی و راهنمای سـفر، به صورت اپلیکیشن و کتاب الکترونیک، به

نمودار :۱ درصد فروش ژانرهای مختلف کتاب الکترونیک )۲۰۱۱ ,Canyon(

زندگینامه
تجاری
دوستیابی
معاصر
اسرار آمیز
فانتزی شهری
تاریخی
غیرداستانی
جنایی ماوراءالطبیعه
ترسناک

کمدی
بزرگساالن

علمی تخیلی

تریلر
فانتزی

معمایی

۱۰۵

تابستان۱۳۹۱ شماره ششم

Archive of SID

تأثیر محتوا و فرمت در موفقیت کتاب الکترونیک

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

همراه ویژگی‎های تعاملی همچون به‎روز‎رسانی آنالین و اشتراک، بیشتر ارائه شوند. پیش‎بینی دیگر این اسـت که تقاضا برای انواع خاصی از کتاب‎های چاپی به قوت خود باقی بماند؛ مانند کتاب‎های مذهبـی‎ـ کتاب مقدس و قـرآن‎ـ کتاب‎های کودک، کتاب‎هایی بـرای هدیه، و کتاب‎های خاص

.)The Future of EBooks, 2012(

محقق برای دستیابی به تخمینی از وضعیت موجود در مخاطب ایرانی، نظرسنجی آنالینی را انجام

نمودار :۲ مقایسه عالقه‎مندی افراد به موضوعات مختلف کتاب الکترونیک

قانون و حقوق کودک
متون تخصصی
کتابهای عامهپسند

قرآن و ادعیه
تاریخ

رمان داستان کوتاه

شعر

کتاب آموزشی

۱۰۶

تابستان۱۳۹۱ شماره ششم

Archive of SID

تأثیر محتوا و فرمت در موفقیت کتاب الکترونیک

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

داد. بدین صورت که فرم نظرسنجی آماده و برای کارشناسان رسانه فرستاده شد. این نظرسنجی برای حدود ۱۰۰۰نفر از کارشناسان رسانه فرستاده شد که ۱۳۲ نفر از آن‎ها به سؤاالت پاسخ دادند.

نتایج این نظرسنجی هم نشان می‎دهد که افراد بیش از همه ترجیح می‎دهند کتاب‎های تخصصی، داستان کوتاه، و کتاب‎های آموزشی را به صورت الکترونیک مطالعه کنند. برای شرکتکنندگان در این نظرسنجی، این امکان فراهم بود که از میان گزینه‎های موجود چند گزینه را انتخاب نمایند. بنابراین مجموع درصد گزینه‎ها بیش از ۱۰۰درصد شد. نتایج به دست آمده در این نظرسنجی، طبق پیش‎بینی کارشناسـان، حاکی از آن اسـت که تمایل کمتری برای مطالعه کتاب کودک و قرآن به صورت الکترونیک وجود دارد.

انجمن ناشـران امریکا گزارش داده اسـت که افراد در چه موقعیتی ترجیح می‎دهند از کدام شکل کتاب )چاپی یا الکترونیک( استفاده کنند. طبق بررسی آن‎ها، اغلب افراد در موقعیت‎هایی مانند خواندن کتاب برای کودک و توانایی به اشتراک گذاشتن کتاب با دیگران ترجیح می‎دهند از کتاب چاپی اسـتفاده کنند. در مقابل، برای دریافت سـریع کتاب، مطالعه در هنگام مسافرت و جابه‎جایی، و برای داشـتن حق انتخاب گسـترده در میان کتاب‎ها اسـتفاده از کتاب الکترونیک را می‎پسـندند

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.