فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره توسعه فرهنگ سازمانی به‌عنوان ضرورت تغییر رویکرد ناشران سنتی به تولید کتاب‌های دیجیتال


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره توسعه فرهنگ سازمانی به‌عنوان ضرورت تغییر رویکرد ناشران سنتی به تولید کتاب‌های دیجیتال دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره توسعه فرهنگ سازمانی به‌عنوان ضرورت تغییر رویکرد ناشران سنتی به تولید کتاب‌های دیجیتال  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره توسعه فرهنگ سازمانی به‌عنوان ضرورت تغییر رویکرد ناشران سنتی به تولید کتاب‌های دیجیتال،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره توسعه فرهنگ سازمانی به‌عنوان ضرورت تغییر رویکرد ناشران سنتی به تولید کتاب‌های دیجیتال :

پیشگفتار

مکلوهان، صاحب تفکر دهکده جهانی، درباره رشد فناوری و ظهور رسانههای جدید میگوید: «کسانی که درباره رسانهها به پژوهش میپردازند، کلید اصلی و قدرت تمامی رسانهها را در شکلدهی مجدد زندگی میبینند.» در واقع، شکل جدید رسان ها بخشی از رسانه گذشته است که برای حفظ هدف وجودی آن رسانه به سمت نوآوری و هماهنگی با فناوریهای نوین حرکت کرده است. در عصری که اطالعات با سرعتی قیاسناشدنی با گذشته مرزهای زمان و مکان را درنوردیده و با کمترین هزینه انتقال، مخاطبان بیشتری را پوشش داده، امکان انتشار افکار با دامنه تأثیر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بیشـتری میسـر شده اسـت. اما در این میان، کتاب رسانهای اسـت مؤثر و کارا که در انتقال علوم و داشتههای فرهنگی، علمی، اقتصادی و سایر علوم یک جامعه نقش بسزایی دارد. از آن جهت که کتاب از روزگاران قدیم از رسانهای مهم انتقال علم و دانش بین افراد و تمدنهای مختلف حائز نقش بوده است؛ این رسانه چه در قالب کتیبههای سفالی که در کتابخانههای بابل نگهداری میشد، چه به شکل مجموعـهای از کاغذهای پاپیـروس که مردمان رود نیل تدارک میدیدند، چه به صورت کتابهای «کُدکـس»، چه در قالـب کتابهای کاغذی در کتابخانهها، و در نهایـت چه در قالب کتابهای الکترونیک از دیرباز با تاریخ انسان عجین بوده است. از پادشاهان قدبرافراشته تا برانداخته، از حاکمان دانشافروز تا خشمافروخته، از کتابخانههای باشکوه تا سامانههای سوخته، و از کتابداران برجسته تا دانشمندانی چون ابنسینا همه جزء تاریخ و عمر کتاب هستند؛ از آن جهت که نشر کتاب سادهترین صورت تکثری بوده است که به کمک یکی از شیوههای تولید چاپی بر روی کاغذ و توزیع و پخش آن به قصد انتقال ـ انتقال از یک یا چند ذهن به ذهنهای بسیار، یا انتقال از یک جامعه به جامعه یا جامعههای دیگر، یا از یک فرهنگ و تمدن به فرهنگها و تمدنهای دیگر، یا از یک نسل و دوره

۱۲ ۲

تابستان۱۳۹۱ شماره ششم

Archive of SID

توسعه فرهنگ کتابهای الکترونیک

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

به نسلها و دورههای دیگرـ منتقل شده است. امروزه هم با استقبالی که از کتابهای الکترونیک در جوامع میشـود، نشـر کتاب به سمت دیگری حرکت کرده است و سازمانهای نشر با روی آوردن به انجام تغییرات و استفاده از رویکرد تحولی، در تحقق نشر کتابهای الکترونیک تالش میکنند. در واقع، انجام تغییرات و تحول در یک سازمان نیازمند مقدمات و ابزارهایی است که توسعه و تغییر فرهنگ سازمانی منطبق با تغییرات از مقدمات آن است. کارکنان و کارمندان یک سازمان نشر نیز از این قاعده مستثنی نیستند و میتوانند با بهرهمندی از یک فرهنگ سازمانی قویتر در کسب اهداف سازمان نقشآفرین باشند. از همین رو، پرسشی که مطرح میشود این است که توسعه فرهنگ سازمانی به چه صورتی میتواند در تغییر رویکرد ناشران سنتی به نشر الکترونیک موثر باشد؟

.۱ مبانی نظری

-۱ –۱ نشر الکترونیک

اطالعات محصول اساسی قرن ۲۱ به شمار میآید و با کمک رسانههای الکترونیک به شکل چشمگیری فراگیر شده است؛ از این جهت که پس از ظهور رایانه )به ویژه رایانه شخصی( متخصصان از سازمانهای بدون کاغذ، ظهور کتاب الکترونیکی، تأثیر ارتباط جمعی وب جهانی، و پایان یافتن عصر کتاب چاپی خبر دادند. یعنی امکان مطالعه و انتقال اطالعات با کمک رایانههای شخصی و با استفاده از لوحهای فشرده و فرمتهای چندرسانهای امکانپذیر، و اغلب به عنوان نشری که انتشارات دیجیتالی مقالهها و کتابهای الکترونیکی را بر عهده دارد یاد میشـود. در بعضی مواقع نیز توسـعه کتابخانههای دیجیتال را نیز شامل میشود و مانند نشر رومیزی نسخه چاپی ندارد. از این رو، جامعه اروپا در سال ۱۹۹۳ نشر الکترونیکی را به شکل هر نوع مطلبی که در رسانه غیرچاپی بتوان به صورت الکترونیکی ذخیره و استفاده کرد، تعریف کرده است. )بابایی، ۱۳۸۲، ص )۸

۱۲ ۳

تابستان۱۳۹۱ شماره ششم

Archive of SID

توسعه فرهنگ کتابهای الکترونیک

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

مارک اس. فرانکل۱ و همکارانش نیز وجود ویژگیهایی را در محیط الکترونیکی ضروری میدانند؛ چون اعتقاد دارند زمانی که دسترسی عمومی به وجود آید و افراد گروهها و کاربران بتوانند از اطالعات در محیط الکترونیک مطلع شوند، یک سامانه طوالنیمدت دسترسی و بازیابی اطالعات نیاز است که با حفاظت فنی و عدم جابهجایی )مگر با اجازه مراجع قانونی( و با هویت مشخص و با داشتن مشخصات پیشینه کتابشناختی و آرشیو و امکان ارائه طوالنیمدت اطالعات بتواند نیازها و مطالبات مشتریان را جوابگو باشد.) بابایی، ۱۳۸۲، ص )۸ همه این موارد ویژگیهایی را برای نشر الکترونیک ایجاد میکند که منجر به مزیتهایی چون سهولت انتقال در عین یکپارچگی مطالب، سهولت کار و اجرا، انسجام مطالب و تنوع کاربرد، و پشتیبانی از امکانات مولتی مدیا برای این نشر میشود.

– ۲ – ۲ سازمانهای نشر

کمتر دیده شده است که از عنوان سازمان نشر برای انتشارات استفاده شود. در اغلب موارد، انتشـاراتیها را جـزء فعاالن فرهنگی و اجتماعی به شـمار آوردهاند. اما با توجه به نیـاز امروز برای طبقهبندی و انتشـار اطالعات، نمیتوان آنها را نادیده گرفت و در ش ـمار سازمانها نگنجاند؛ از این جهت که در بیشتر موارد همه انتشاراتیها در معرفی خود به توصیف اهداف، وظایف و اولویتهای خویش میپردازند و به نوعی برنامههای کوتاه و بلندمدت خویش را عیان میسـازند. اما درباره این سازمانها بهتر است به انواع ناشران اشاره داشته باشیم، تا در کنار شناخت آنها انواع سازمانهای نشر نیز پدیدار شوند.

عبدالحســین آذرنگ ناشــران را به دو گروه تقسیم میکند؛ یکی ناشـران آگاه، کنشگر، روزآمد،آیندهنگر و آیندهگرا؛ و دیگری ناشران بیخبر، کنشپذیر، واپسنگر، و گذشتهگرا. چون اعتقاد دارد که هر چه از قدرت تولیدی نشـر از راه دسـتیابی به اطالعات کاسـته و بر انفعال در برابر اطالعات افزوده شود،نقش ناشر به سمت قهقرا حرکت خواهد کرد. همچنین وی در توصیف ناشران

۱۲ ۴

تابستان۱۳۹۱ شماره ششم

Archive of SID

توسعه فرهنگ کتابهای الکترونیک

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

موفق و پیشرو بیان میکند که این ناشران واقعیتهای زمان خود را خوب شناخته، تشکیالت خود را با مقتضیات عصر اطالعات و ارتباطات وفق داده، و با سرمایهگذاری هنگفتی در زمینه پژوهشهای نشر، بهتر شناختن سلیقهها و ذائقههای دستخوش تغییر خوانندگان، بازاریابی، بازارگشایی،و بازارآفرینی اقتصاد کتاب را از مهلکههای بحران عمومی نجات دادهاند. آذرنگ همچنین اشاره دارد که ناشران از نظر مادی و از حیث معنوی جایگاه یکسانی ندارند؛ به این جهت که ناشران جهانِ مصرفکنندهصنعت و اقتصادِ حرفه خود را پا به پای تحوالت تکنولوژیک دگرگون میکنند و هوشمندترینشان همچون موفقترین نمایندگان صنف خود باقی میمانند؛ اما ناشران جهانِ مصرفکننده، که نقش مهمی در این تحوالت ندارند، مدام در معرض پیامدهای ناخواستهای هستند که محصوالت جدید تکنولوژیک در بازار تولید و مصرف تغییر به بار میآورد و به دلیل سرعت تغییرات، مجال انطباق دادن خود را با وضع جدید ندارند. با توجه به این دو مورد، میتوان سازمانها را نیز به سازمانهای نشر کنشگر و کنشپذیر تقسیم کرد، که در قالب تعاریف فوق ارائهشدنی هستند.

– ۳ – ۲ مهندسی مجدد فرایند

مهندسـی مجدد فرایندهای کسب و کار از مقولههایی است که در ادبیات تحوالت سازمانی نمود داشته است؛ چون صاحبنظران این مقوله را از مهمترین عوامل رسیدن به مزیتهای رقابتی و هماهنگی با تحوالت محیطی دانستهاند. در واقع، مهندسی مجدد فرایند با اتخاذ یک رویکرد همهجانبه و فراگیر، مؤلفهها و ابعاد وجودی یک سازمان راـ از مواردی چون استراتژی، ساختار، فرایند، نیروی انسانی، و تکنولوژی ـ دربرمیگیرد. همر و چمپی مهندسی مجدد فرایند کسب و کار را این گونه تعریف میکنند: «بازاندیشی بنیادین، طراحی نو و ریشهای فرایندها است، که برای دستیابی به پیشرفتی شگفتانگیز در عملکرد بر اساس معیارهایی نظیر هزینه، کیفیت، خدمات و سرعت به کار میرود.» واژگان کلیدی در این تعریف عبارتاند از:

۱۲ ۵

تابستان۱۳۹۱ شماره ششم

Archive of SID

توسعه فرهنگ کتابهای الکترونیک

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

بنیادین : شیوه اصلی کار شرکت چیست؟

ریشــهای: تمامی روندهای کاری و ساختارهای موجود باید فراموش، و شیوههای جدید کار کردن کشف شوند. تغییرات سطحی مفید نیستند و تغییر باید در ریشه عملی شود.

شگفتانگیز: باید به تغییرات چشمگیر و خارقالعاده دست یافت، نه بهبودهای جزئی و اندک. فرآیندها: طراحی مجدد باید بر فرایندها متمرکز باشد؛ نه بر وظایف، شغلهای افراد، و یا ساختارها. در نتیجه یک سازمان باید با پشت سر نهادن روندهای کاری قدمی کار را از نو شروع کند. مهندسی مجدد در کانون خود بر فرایندها متمرکز است )شاهیبیک و همکاران، )۲۰۰۷ که در طرحریزی مجدد سازمانها و مهندسی مجدد، به مباحث زیر توجه میشود:

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.