فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تأثیر آموزش مبتنی بر کارایی تیمی بر ارتقای تفکر انتقادی، اعتماد به نفس و سطح یادگیری دانشجویان پرستاری
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تأثیر آموزش مبتنی بر کارایی تیمی بر ارتقای تفکر انتقادی، اعتماد به نفس و سطح یادگیری دانشجویان پرستاری دارای ۱۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تأثیر آموزش مبتنی بر کارایی تیمی بر ارتقای تفکر انتقادی، اعتماد به نفس و سطح یادگیری دانشجویان پرستاری کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تأثیر آموزش مبتنی بر کارایی تیمی بر ارتقای تفکر انتقادی، اعتماد به نفس و سطح یادگیری دانشجویان پرستاری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تأثیر آموزش مبتنی بر کارایی تیمی بر ارتقای تفکر انتقادی، اعتماد به نفس و سطح یادگیری دانشجویان پرستاری :
مقدمه
با پیشرفت تکنولوژی و بروز تغییرات در محیط بهداشتی
– درمانی، پرستاران با مسائل و مشکلاتی نظیر وخامت حال بیماران، توجه به ارائه مراقبت در منزل، ارائه خدمات در جامعه،جمعیت سالخورده، فرآیندهای پیچیده بیماری و همین طور عوامل اخلاقی و فرهنگی روبرو هستند که آنها را نیازمند به توسعه تفکر انتقادی خود میکند ۱)، .(۲
امروزه دانشگاههای سرتاسر دنیا در پی یافتن روشهای آموزشی هستند تا بتوانند ظرفیت تفکر و تصمیمگیری بالینی، یادگیری مداوم و خود محور دانشجویان علوم پزشکی را پرورش دهند .(۳)تفکر انتقادی به عنوان مهارت اندیشیدن و قضاوتی منظم، اثرگذار، منطقی، هدفمند و مبتنی بر پیامد است که در نتیجه تفسیر، توضیح، تجزیه و تحلیل، ارزشیابی، استنباط، استدلال قیاسی و استقرایی شکل میگیرد .(۴-۷)
برخی آنرا پیشزمینه تصمیمگیری بالینی می دانند، تفکر انتقادی یعنی توانایی تشخیص نیازهای بیمار و حل مسئله در بالین بیمار. با تقویت این مهارت، فرد مراقبت کننده تصمیم درست را گرفته و در فرآیند انتخاب مراقبت و روش پرستاری بهترین خدمات را ارائه میدهد ۸)،(۲ و معلمین پرستاری بایستی به تدوین و توسعه تفکر انتقادی همت گمارند .(۹)
چنین به نظر میرسد در ایران مهارت تفکر انتقادی به عنوان یک بعد اساسی در آموزش پرستاری و در طی مراحل تحصیل دانشجویان پرستاری مورد توجه قرار نگرفته است .(۱۰)
پژوهشهای مختلف در ایران نشان داده است اکثریت دانشجویان پرستاری دارای توانائی تفکر انتقادی ضعیف هستند .(۲) در پژوهشی بر روی تمامی دانشجویان دانشکده پرستاری آبادان میانگین نمره تفکر انتقادی دانشجویان ۴۴/۴ (نمره کل (۸۰ بودکه در رده ضعیف قرار گرفته است .(۱۱)
مطالعات مختلف نشان داده است که حدود %۷۲ از مربیان پرستاری از روشهای غیر فعال (مثل سخنرانی) برای تدریس خود استفاده میکنند .(۱۲) از جمله پیامدهای این روش فعال نبودن و خستگی دانشجو، فراموشی سریع مطالب، نبود فرصت کافی برای پرسش و پاسخ و بیانگیزه شدن دانشجوست .(۱۳)در حالیکه دانشجویان پرستاری روشهای تدریسی را که با مشارکت بیشتر آنان همراه است، بیشتر ترجیح میدهند .(۱۴)یادگیری مفیدتر، مؤثرتر و ماندگارتر با فعالسازی و مشارکت هر چه بیشتر دانشجو در امر یادگیری
محقق میگردد؛ لذا متخصصین آموزش بر استفاده از روشهای نوین فراگیر- محور تاکید دارند(.(۱۵ طی پژوهشی که بر روی دانشجویان پرستاری انجام شد، %۹۲ آنان روشهای فعال و نوین آموزشی را به روشهای سنتی و غیرفعال ترجیح داده و تمایل زیادی به استفاده از آنها دارند
.(۱۶) کاربرد شیوههای نوین آموزشی به قدری مهم است که برخی صاحبنظران معتقدند تسلط به روشهای مذکور مهمتر از دانش و اطلاعات علمی یک مدرس است .(۱۷)
یکی از روشهای نوین، روش “طرح کارایی تیمی”((Team effectiveness design TED است. این روش یک روش فعال مشارکتی است. در این روش مسئولیت یادگیری بر عهده فراگیران است و دانشجویان در یک تجربه یادگیری همراه با گروه خود شرکت میکنند. این طرح یک آموزش دمکراتیک است که مهارتهای شرکت فعال را تقویت میکند. برخی این روش را یادگیری از طریق همیاری خواندهاند و معتقدند که موجب افزایش مهارت های شناختی فراگیران میگردد .(۱۸)
در آموزش از طریق همیاری فرض بر این است که انگیزش ناشی از تلاش و غلبه همیاری بر رقابت و فردگرایی، فراگیری اعضاء گروه از هم نیل به سطوح بالاتر فرایندهای ذهنی، افزایش احساسات مثبت در فراگیران نسبت به هم تقویت عزت نفس و افزایش مهارتهای اجتماعی میگردد. این روش راهی برای کمک به دانشجویان ناموفق و خاص است، در این روش نقش معلم یک تسهیل کننده یادگیری است
۱۹)،.(۱۸
روش کارایی تیمی، یک سیستم مدیریتی منظم و سازمان یافته در کلاس ایجاد می کند که باعث بالا بردن همکاریهای متقابل در فراگیران و ایجاد نظم بیشتر در کلاس و شناسایی و دسترس سریع معلم به اعضاء تیم می شود و از طریق آموزش تیمی میتوان فعالیت های تیمی را که مستلزم کار جمعی و گروهی است به حداکثر رساند.آنچه در این روش حائز اهمیت است که این روش موجب:-۱پیشرفت تحصیلی،
-۲ تفکر نقادانه، -۳نگرش مثبت، -۴تعامل گروهی، -۵مهارت اجتماعی، -۶خود باوری، -۷احترام متقابل، -۸مسئولیت پذیری، -۹همبستگی درونی و -۱۰نقد کار تیمی در بین گروه میگردد .(۲۰)
فصلنامه مرکز مطالعات وتوسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد دوره نهم، شماره دوم، تابستان ۱۳۹۳
شهین رئوفی و همکاران
با توجه به تأثیر آموزش بر تفکر انتقادی و اهمیت آن در حرفه پرستاری پژوهشگر بر آن شد تا یکی از روشهای نوین آموزش (روش کارایی تیمی) را بر تفکر انتقادی، اعتماد به نفس و یادگیری دانشجویان بیازماید.
روشبررسی
این مطالعه نیمه تجربی بر روی کلیه دانشجویان در دسترس ترم اول کارشناسی پرستاری ورودیهای نیمه دوم سالهای ۱۳۸۹ و نیمه اول۵۲)۱۳۹۰نفر-دو گروه) در دانشکده پرستاری و مامایی خرم آباد انجام شد. واحد درسی انتخاب شده برای انجام پژوهش، واحد تئوری اصول و فنون پرستاری به میزان ۱/۵ واحد، مشتمل بر دوازده موضوع درسی منطبق بر طرح درس بود که فقط در شش جلسه آن روش کارایی تیمی ارائه شد و شش جلسه دیگر با روش معمول
(سخنرانی) درس ارائه گردید.
در هردو گروه پژوهشگر یکسان بود. وی بعد از حضور سر کلاس و توضیح در مورد مطالعه و اهداف آن، به شرکتکنندگان اطمینان داد که اطلاعات کاملاً محرمانه و در نمره امتحانی آنها تأثیری ندارد. روش آموزش استفاده شده در این پژوهش، روش کارآیی تیم بود. این روش یک روش تدریس مشارکتی و تیمی است. شیوه اجرای روش کارایی تیم بدین صورت بود که در گروه اول (ورودی نیمه دوم (۱۳۸۹
شامل ۲۸ نفر،ابتدا به مدت ۶ جلسه تدریس به روش سخنرانی اجرا شد. سپس میزان یادگیری آنان در قالب امتحان میان ترم سنجیده شد.
در ۶ هفته دوم، دانشجویان بر اساس ترتیب معدل لیست شده و سپس به طور تصادفی درپنج گروه (سه گروه شش نفره و دو گروه پنج نفره) قرار گرفتند. در ابتدا پرسشنامه های تفکر انتقادی و اعتماد بنفس را تکمیل نمودند، جهت ارزیابی تفکر انتقادی از پرسشنامه »ب« مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا استفاده گردید. این پرسشنامه مشتمل بر ۳۴ سؤال چند گزینهای است که مهارتهای تجزیه و تحلیل، استنباط و
فصلنامه مرکز مطالعات وتوسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد
Archive of SID
۲۵
ارزشیابی، استدلال استقرایی و استدلال قیاسی فراگیر را مورد ارزشیابی قرار میدهد .(۲۱) در این مطالعه هر سؤال یک امتیاز داشت و برای تحلیل آزمون، نمره کلی اخذ شده هر دانشجو ملاک عمل قرار گرفت.
برای ارزیابی اعتماد به نفس شرکتکنندگان نیز از پرسشنامه بیست و پنج سؤالی سنجش اعتماد بنفس که توسط ریاضی و همتی در دانشگاه علوم بهزیستی هنجاریابی شده بود استفاده گردید .(۲۲) پاسخهای سؤالات این پرسشنامه به صورت بلی و خیر است که برای پاسخ درست نمره یک و برای پاسخ غلط نمره صفر در نظر گرفته شد، یعنی نمره کل پرسشنامه و امتیاز بدست آمده شرکت کنندگان از بیست محاسبه گردید. جهت ارزیابی میزان یادگیری دانشجویان از نمره امتحانی آنان در پایان هر شیوه تدریس استفاده گردید.
سپس تدریس به شیوه کارایی تیمی آغاز شد، دراین روش مربی درس را ارائه نمیدهد، بلکه ابزار یادگیری را توزیع و به دانش فراگیران کمک میکند تا فرایند یادگیری را پیگیری نمایند .(۲۳) شیوه کار بدین صورت بود که از گروهها خواسته میشد تا موضوع آن جلسه را در مدت شصت دقیقه مطالعه نمایند و کتاب را ببندند، سپس سوالاتی که توسط مدرس تهیه شده بود در اختیار گروهها قرار میگرفت تا ابتدا بصورت فردی و سپس بصورت گروهی به آنها پاسخ دهند. سپس پاسخ صحیح سؤالات در اختیار دانشجویان قرار میگرفت و از آنان خواسته میشد تا برگههای خود را تصحیح کرده و نمره بدهند، سپس روی تابلو نمرات هر گروه در جدولی وارد میشد(جدول (۱ و اثرپذیری و رتبه بهترین گروه از نظر کارآیی تعیین میشد. در پایان جلسه آخر برای بار دوم پرسشنامه تفکر انتقادی و اعتماد به نفس به دانشجویان ارائه شد تا تکمیل نمایند. یادگیری نهایی دانشجویان نیز در قالب امتحان پایان ترم سنجیده شد.
دوره نهم، شماره دوم، تابستان۱۳۹۳
Archive of SID
۶۲ تأثیر آموزش به روش کارایی تیمی بر تفکر انتقادی، اعتماد به نفس و;
جدول :۱ امتیازدهی گروههای شرکت کننده در روش کارآیی تیمی
گروه ۱ گروه ۲ گروه ۳ گروه ۴ گروه ۵ گروه ۶
پایینترین نمره فردی در گروه بالاترین نمره فردی در گروه معدل نمرات فردی نمره برگه تیمی
نمره موثر بودن یادگیری رتبه
نمره موثر بودن یادگیری: نمره تیمی، منهای معدل نمرات فردی، تقسیم بر، نمره کل آزمون منهای معدل نمرات فردی، ضربدر ۱۰۰
بدست میآید.
دانشجویان گروه ورودیهای نیمه اول سال ۲۴)۱۳۹۰
نفر)، به چهار گروه شش نفره تقسیم شدندو عیناً مشابه گروه اول مداخله انجام گردید. با این تفاوت که در این گروه در ۶
جلسه اول روش کارآیی تیمی و در ۶ جلسه دوم روش سخنرانی اجراء گردید.
معیار ورود به طرح شامل داشتن رضایت، عدم آموزش قبلی با این روش، ترم اول بودن، و اخذ واحد اصول و فنون معیار خروج از مطالعه شامل انصراف دانشجوو حذف واحد در زمان حذف و اضافه بود.
برای ارزیابی نتایج به دست آمده از SPSS:15 و
شاخصهای میانگین، واریانس، انحراف معیار، ارزیابی آزمون تی و تحلیل واریانس چندگانه همراه با کنترل کوواریانس در سطح معناداری پنج صدم استفاده شد.
یافتهها
تعداد دانشجویان ورودیهای سال ۱۳۸۹، بیست و هشت نفر و دانشجویان ورودی ۱۳۹۰، بیست و چهار نفر بودند. از
۵۲ نفر شرکت کننده، ۳۱ نفر (%۵۹/۶) زن و بیست نفر
(%۳۸/۵) مرد بودند، یک نفر هم جنسیت خود را اعلام نکرده بود. میانگین سنی دانشجویان ۱۹/۸۱ و میانگین معدل آنان
۱۷/۵۴ با انحراف معیار ۱/۷۵بود. پایینترین سن ۱۸ سال و بالاترین سن ۲۹ سال بود.
در گروه سال :۱۳۸۹ میانگین نمره تفکر انتقادی قبل ازاجرای مداخله ۱۰/۹۶ با انحراف معیار ۲/۵۷و بعد از اجرای روش کارایی تیمی میانگین نمره تفکر انتقادی به ۱۲/۱۸با انحراف معیار۲/۴ رسید. همان طور که مشاهده میشود این نمره افزایش یافته است. بین تفکر انتقادی بعد از اجرای روش
معمول و روش کارایی تیمی ارتباط معنیداری وجود داشت(.(P=0/003
میانگین نمره امتحان بعد از روش معمول تدریس ۲/۹۴ با انحراف معیار ۰/۵۳ و بعد از اجرای روش تدریس کارایی تیمی
۳/۶۸ با انحراف معیار ۰/۵۳ بود. همان طور که مشاهده میگردد این نمره افزایش یافته است (لازم به ذکر است که نمره هر آزمون از۴/۵ محاسبه شده است). بین نمره امتحان بعد از روش رایج تدریس و بعد از کارایی تیمی در ورودیهای سال ۸۹ ارتباط معنیدار بود(.(P=0/001
در گروه ورودی سال :۱۳۹۰ میانگین نمره تفکر انتقادی در ابتدای شروع درس ۹/۸۸ با انحراف معیار ۲/۸و بعد از روش کارایی تیمی به ۱۲/۸۳ با انحراف معیار ۲/۱۲، رسیده بود. که این نمره تفکر انتقادی نیز افزایش یافته است. بین نمره تفکر انتقادی در شروع تدریس و بعد از اجرای روش تدریس کارایی تیمی اختلاف معنیدار بود(.(P=0/001 نمره امتحان قبل از انجام مداخله ۲/۹ با انحراف معیار۰/۳۵ بود. (چون در ۶ جلسه اول روش رایج استاد اجراء گردید و بعد از آن امتحان میان ترم اخذ شد، بنابراین نمره آن بعنوان نمره قبل از اجرای مداخله در نظر گرفته شد). نمره امتحان بعد از اجرای مداخله به ۳/۶۸ با انحراف معیار ۰/۶۷ رسیده بود. بین نمره امتحان قبل و بعد از اجرای روش کارایی تیمی اختلاف معنیداری وجود داشت(.(P=0/003
از نظر اعتماد به نفس میانگین نمره اعتماد به نفس در گروه ورودی سال ۱۳۸۹، قبل از اجرای مداخله ۱۹/۹۲ و در ورودیهای سال ۱۳۹۰، ۱۹/۳ بود. به طور کلی در هر دو گروه میانگین نمره اعتماد به نفس قبل از مداخله، ۱۹/۰۷ و بعد از
فصلنامه مرکز مطالعات وتوسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد دوره نهم، شماره دوم، تابستان۱۳۹۳
Archive of SID
شهین رئوفی و همکاران ۲۷
اجرای روش کارایی تیمی ۱۹/۷۹ بود. همان طور که مشاهده است؛اما آزمون آماری تی بین دو گروه اختلاف معنیداری را
میگردد اعتماد به نفس بعد از مداخله کمی افزایش یافته نشان نداد(.(P=0/5
ودار۱: مقایسه ره تفکر انتقادی دوگروه شرکت کننده
۸۹ورودی
۹۰ورودی
نمره بعد نمره قبل
۱۴
۱۲
۱۰
۸ ره
تفکر
۶ انتقادی
۴
۲
۰
نمودار ۱ مقایسه نمره تفکر انتقادی در دو نوبت تکمیل ۲/۴۵و بعد از اجرای روش کارایی تیمی ۱۲/۴۸باانحراف
پرسشنامه توسط دو گروه را نشان میدهد. میانگین نمره کل معیار۲/۲۷ بود که معنا دار بود(.(P=0/003
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 