فایل ورد کامل پژوهش درباره دیدگاه ناصر خسرو نسبت به دنیا و بازتاب آن در اشعار وی با رویکرد فلسفی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل پژوهش درباره دیدگاه ناصر خسرو نسبت به دنیا و بازتاب آن در اشعار وی با رویکرد فلسفی دارای ۴۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل پژوهش درباره دیدگاه ناصر خسرو نسبت به دنیا و بازتاب آن در اشعار وی با رویکرد فلسفی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل پژوهش درباره دیدگاه ناصر خسرو نسبت به دنیا و بازتاب آن در اشعار وی با رویکرد فلسفی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل پژوهش درباره دیدگاه ناصر خسرو نسبت به دنیا و بازتاب آن در اشعار وی با رویکرد فلسفی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل پژوهش درباره دیدگاه ناصر خسرو نسبت به دنیا و بازتاب آن در اشعار وی با رویکرد فلسفی :
فایل ورد کامل پژوهش درباره دیدگاه ناصر خسرو نسبت به دنیا و بازتاب آن در اشعار وی با رویکرد فلسفی
فایل ورد کامل پژوهش درباره دیدگاه ناصر خسرو نسبت به دنیا و بازتاب آن در اشعار وی با رویکرد فلسفی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پشگفتار ………………………………………………………………………………………………….
دیدگاه ناصرخسرو درباره دنیا وبازتاب آن در اشعارش ……………………………..
تجلی افکار و اعتقادات ناصرخسرو بر اشعارش ………………………………………….
مترادف بودن دهرو جهان در اشعار ناصرخسرو ……………………………………….
نمونه هایی از اشعار ناصرخسرو درباره جهان ………………………………………….
اعتقادات مذهبی………………………………………………………………………………………..
تعبیر به دریا و آب ژرف …………………………………………………………………………..
فناپذیری و در گذر بودن جهان …………………………………………………………………
مکرو فریبکاری جهان ………………………………………………………………………………
صبرو تأمل درمقابل جهان ………………………………………………………………………..
نسبت نادانی به جهان دادن ……………………………………………………………………….
افزوده شدن حرص و طمع دنیا دوست ………………………………………………………
شکایت از بی وفایی دنیا ……………………………………………………………………………
تعبیر به ننگ و عار …………………………………………………………………………………..
سایر تشبیهات …………………………………………………………………………………………
نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………..
ضمائم ……………………………………………………………………………………………………
فایل ورد کامل پژوهش درباره دیدگاه ناصر خسرو نسبت به دنیا و بازتاب آن در اشعار وی با رویکرد فلسفی
فهرست منابع و مآخذ ……………………………………………………………………………….
پیشگفتار
فرهنگ دیرپای و پرمایه ایران یکی از غنی ترین و وسیع ترین فرهنگ های جهان به شمار میآید و در قلمرو این فرهنگ با شکوه ادبیات فارسی دری پایگاهی والا دارد وخراسان مهد زبان فارسی دری است . گزافه نیست اگر ادعا کنیم نهال زبان فارسی دری ( نظم و نثر ) در خراسان بزرگ ریشه گرفته است و سپس به سایر نقاط کشور گسترده شده است .
درمیان بزرگان ادب پارسی ، ناصرخسرو که ازمفاخر علمی و ادبی ایران در قرن پنجم هجری است جای خاصی دارد که آدمی را وامی دارد درباره شخصیت و آثار و افکار و عقایدش به تحقیق و تفحص بپردازد .
ناصرخسرو که در جوانی به کسب فضایل ظاهری و جمع زخارف دنیا وی سرگرم بودو در پی جاه و مقام می گشت پس از گذشتن از مرحله چهل سالگی به طلب حق وحقیقت روی آورد و با خلوص نیت کوشید تا خود را به مرحله کمال انسانی برساند .
آثار ناصرخسرو به دلیل روی آوردن وی به طریقه فاطمی گذشته از مسائل ادبی وذوقی از حنبه های فلسفی نیز برخورداراست .
زندگی شگفت انگیز وی نماینده ثبات عقیده و استواری افکار مذهبی وی دارد . « او همواره تأکید میکند که از گذشت روزگار تنگدل و از رحمت یزدان نومید نبایست بود و همواره امیدوار و در صدد است جهانی بهتر بسازد ، آرزویی که بشریت را دلگرم میدارد . »(1)
یکی از مسائل و نکاتی که ناصرخسرو درآثارش بخصوص دیوانش به آن خیلی توجه دارد دنیا ومظاهر مادی آن است . او همواره در پی این است که انسان را پند ونصیحت دهد تا از این جهان خود را در امان نگاه دارد .
تعداد ابیاتی که در این مورد گفته است بسیارمی باشد و لذا توجه آدمی را به خود جلب میکند . بنابراین بر آن شدم در این مقال ، به تحقیق درباره اینگونه ابیات ناصرخسرو بپردازم . امید که در این راه توفیق الهی یاری گرم باشد .
دیدگاه ناصرخسرو درباره دنیا و بازتاب آن در اشعارش
ناصرخسرو معتقد است که فضیلت انسان دراین است که برناپایداری و فانی بودن مظاهر مادی توجه داشته باشد و آنهایی که اسیردنیا و متعلقات دنیوی هستند را خوار وذلیل می شمارد . وی در مقابل فریبکاری دنیا و مظاهر آن کسب علم و خرد و حکمت را ضروری می داند و آن را راز موفقیت و معارف حقیقی معرفی میکند . اما تنها به خرد ودانش بسنده نمی نمایند و عنصر دین و شئونات و افکار مذهبی را نیز بسیار مؤثر میداند وبه آن تأکید فراوان میکند . او در دیوان خود بارها و بارها دنیا را مورد ملامت و سرزنش قرار میدهد و هنرو شعر خود را وسیله ای برای بیان افکار وعقاید خویش و ارشاد و هدایت مردم قرار میدهد .
اوشاعری صاحب سبک و اندیشه است و مضامینی گوناگون را در اشعار خود جای داده ولی همواره بر اعتقاداتش پا بر جا می ماند و عقیده دارد شعر باید باعث تحول فکری و روحی و هدایت نسل بشری گردد . با مداحی و مدیحه سرایی مخالفت میکند و خود همواره از اسارت در مظاهر مادی برکنار می دارد و در قالب پند و اندرز سخنان حکیمانه خود را ابراز می دارد .
زبان ناصرخسرو ، زبان اعتراض و خرده گیری و بیان مفاسد و مضار و فریبکاری جهان است . با تشبیهات مکرر و مختلف دنیا را دغلکارو بی وفا معرفی میکند.
زبان انتقاد ناصرخسرو بسیار با صراحت و تند است چون او خود را اسیرمال دنیا ودلفریبی های جهان نمی بیند ، دیگران را نیز هدایت می نماید . او مداحی نمی کند حتی یک مدح هم در دیوان او جای ندارد وجز در منقبت پیامبرو خاندان اطهر او مدح و نعتی دیگر به چشم نمی خورد . هر چند که بخاطر اعتقادات مذهبی که دارد خاندان فاطمی را بسیار ستوده که در جای خود به آن اشاره میشود .
افسانه هایی که در مورد بعضی از شعرا نقل میشود نشان میدهد که یک رؤیت یا یک سخن مسیر زندگی و فکر آنان را تغییر داده است ازجمله سنائی ، عطار و مولوی .(۲)
درباره ناصرخسرو نیز داستانی نقل است که وی بر اثر خوابی از غفلت چندین ساله بیدار می گردد و بعد از انقلاب روحی که براثر آن خواب معروف رخ میدهد ناصرخسرو دیگر آن ناصرخسرو شرابخواره دنیا دوست نیست و به کلی تغییر میکند . درباره جهان بینی وی باید گفت امرو نهی های او که در مجموع همان جهان بینی او را تشکیل میدهد جنبه عملی دارد . می خواهد نظم تازه ای به جهان ببخشد آن هم براساس دو اصل دین و خرد .
ما هیچ گوینده دیگری را در زبان فارسی نمی شناسیم ( لااقل گوینده بزرگی ) که تا این حد فعال و پارسا باشد . زندگی او عرصه کوشش و پیکاری است که افراد استثنایی میتوانسته اند درآن پای بفشارند . از همه لذت های حسی میبرد حتی به خانواده پشت پا می زند .
صحبت دنیا مرا نشاید ازیراک
صحبت دنیا به نزد عاقل و هوشیار
لاجرم از خلق جز که مست و خسان را
صحبت او اصل ننگ و مایه عار است
صحبت دیوار پر نقش و نگار است
بردر این مست بر نه جاه و نه یار است
دیواست جهان صعب فریبنده مراورا
گرهیچ خودداری و هشیاری و بیدار
هشیار خردمند نجسستست همانا
چون مست مرد براثر او به تمنا
( دیوان ص ۳ )
پند و اندرز در دیوان ناصرخسرو
ناصرخسرو همواره در باب دنیا پند میدهد و پندهای او همانند دستورهایی که عارفان بزرگ برای تهذیب نفس می دهند بیشتر ریشه اسلامی دارد و از آیات و اخبار دینی اخذ شده ، در عین حال تفاوتی آشکار بین مکتب اسلامی و مکتب اسلامی عرفانی وجود دارد. این تفاوت ناشی از دخالت دادن یا ندادن حالت عاطفی ( عشق ) است ، در عرفان ، عشق حلاوت بخش همه تعلیمات سالک است اگر پرستش خداست از سر شوق به معبود است نه بیم دوزخ و طمع پاداش . اگر تهذیب نفس است هدف صفای دل است نه کشف و کرامات . اما اندیشه حکیمانه و استدلال پرور ناصرخسرو ، عشق را در خود خشکانده به طوری که با همه هنر شاعری خود به غزل سرایی نپرداختـــه و آن را مذمـــت کــــرده
است . (۱۰) در اشعار ناصرخسرو پندو اندرز با افکار فلسفی وبحث های مذهبی آمیخته است جهان بینی او باعث شده که هیجانهای شاعرانه جای خود را به تذکرات و پرسشهای تأمل برانگیز بدهد که این خصوصیت درنصایح دیگر شاعران کمتر دیده میشود . شاید همین مساله باعث شده که کمتر شاعری در این شیوه از وی تقلید و پیروی کند پس در نتیجه سبک بیانش بی همتا مانده است .
مترادف بودن دهرو جهان در اشعار ناصرخسرو
ناصرخسرو ابیات بسیاری در باب دهروگذر زمان و بی وفایی و ناسازگاری روزگار دارد . گاهی اوقات در اشعار وی معنی دهر و جهان مترادف باهم آمده است .
دل به گروگان این جهان ندهم
گــــرچــه دل توبـــه دهر مدهون شد
(ص ۱۰۲)
در بیت ذیل که درباره دهر است و از آن تعبیر به گربه ای شده است که فرزند را می خورد ناصرخسرو ابیاتی شبیه آن اما در مورد جهان دارد .
گیتیت گربه ای است که بچه خورد
از من خسیس تر که بود در جهان
من گـــرد او ز بهر چــه دوران کنــــم
گـرتــن نه نـان چو گربه گروگان کنم ؟
(ص ۳۵۲)
مخور تیمار چندینی نه بنیادش تو افکندی
یکی فرزند خواره پیسه گربه است ، ای پسر، گیتی
( دیوان ص ۵۳۱)
نمونه هایی از اشعار ناصرخسرو درباره جهان
اعتقادات مذهبی ناصرخسرو بسیار متین و پابرجاست اورا مبلغ مذهبی نامیدند برای همین در جای جای اشعارش مضامینی با محتوای دین و اعتقادات محکم دینی او به چشم می خورد اعتقاد به معاد و جهان آخرت و اینکه دنیا وسیله ای است برای نیل به هدفی بسیار عظیم و آن زیستن در جهانی پایدار است . دنیا پل و نردبانی است برای صعود و بالا رفتن به سوی حق و حقیقت .
سوی آن جهان نردبان این جهان است
بـــه سر بــرشدن بایــد ایـن نردبان را
(ص
نتیجه گیری
همان طور که در ابتدا نیز گفتیم ناصرخسرو از زندگانی متمتعی برخوردار بود و تا عزیمت به مکه از لذایذ دنیوی کام می ستاند .
اما پس از آن تحول فکری عمیق که در او ایجاد گشت گشاینده راه تازه ای در شعر فارسی شد و تقریباً تقلید ناپذیر باقی ماند . به طور خلاصه میتوان گفت که به تنهایی واجد چند خصوصیت ممتاز است که در ادبیات و فکر ایران مقام والائی به او می بخشد : یکی آن که ندای وجدان قرن خود است که عصر برخورد دونیروی ترک و دهقان در تمدن ایران به شمارمی رود . دوم آنکه پیشتاز شعر علمی – عرفانی – اخلاقی است و جامعیتی دارد که میتوان نشانه هایی از او در نزد اشخاص مختلف المشر بی چون سنایی ، خیام و سعدی یافت . سوم آنکه شجاع ترین و صریح ترین فکر معترض در ادبیات فارسی است تا جایی که او خشکه مقدس ها « ملعونی عظیم » (12) می خوانند . چهارم آنکه انسانی بزرگ و نمونه است و بنیانگذار نبرد با تلبیس و تزویر ونیرنگ . (۱۳)
ناصرخسرو علاوه برتمام محاسنش شخصیتی جهانی دارد و به صورت هنرمندی در آمده است که زمان و مکان در روی او تأثیری ندارد . تمام آثار ناصرخسرو اعم از مذهبی و ادبی چه سعادتنامه و روشنائی نامه و سفرنامه و دیوان شعرش گنجینه گران بهایی از واژه ها ، ترکیبات فارسی است که باید غنیمت شمرد و از آن بهره برداری کرد . نیز باید به موضوعات ، مضامین ، صناعات و فراوانی اطلاعات علمی ، دینی ، فلسفی ، منطق و کلام وی احترام و توجه خاص نمود . آثاربه جا مانده از این شاعر نامدار ( نظم و نثر ) بسیار جای تفحص و تحقیق دارد و آثاراو از قبیل کتبی هستند که تصحیح ، نشرو شرح آنها خدمت بزرگی به فرهنگ ایران و زبان فارسی میکند .
فایل ورد کامل پژوهش درباره دیدگاه ناصر خسرو نسبت به دنیا و بازتاب آن در اشعار وی با رویکرد فلسفی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پشگفتار ………………………………………………………………………………………………….
دیدگاه ناصرخسرو درباره دنیا وبازتاب آن در اشعارش ……………………………..
تجلی افکار و اعتقادات ناصرخسرو بر اشعارش ………………………………………….
مترادف بودن دهرو جهان در اشعار ناصرخسرو ……………………………………….
نمونه هایی از اشعار ناصرخسرو درباره جهان ………………………………………….
اعتقادات مذهبی………………………………………………………………………………………..
تعبیر به دریا و آب ژرف …………………………………………………………………………..
فناپذیری و در گذر بودن جهان …………………………………………………………………
مکرو فریبکاری جهان ………………………………………………………………………………
صبرو تأمل درمقابل جهان ………………………………………………………………………..
نسبت نادانی به جهان دادن ……………………………………………………………………….
افزوده شدن حرص و طمع دنیا دوست ………………………………………………………
شکایت از بی وفایی دنیا ……………………………………………………………………………
تعبیر به ننگ و عار …………………………………………………………………………………..
سایر تشبیهات …………………………………………………………………………………………
نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………..
ضمائم ……………………………………………………………………………………………………
فایل ورد کامل پژوهش درباره دیدگاه ناصر خسرو نسبت به دنیا و بازتاب آن در اشعار وی با رویکرد فلسفی
فهرست منابع و مآخذ ……………………………………………………………………………….
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 