فایل ورد کامل مقاله علمی درباره راهبردهای نوین قیمتگذاری کتابهای الکترونیک و پیامدهای اقتصادی آن
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله علمی درباره راهبردهای نوین قیمتگذاری کتابهای الکترونیک و پیامدهای اقتصادی آن دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره راهبردهای نوین قیمتگذاری کتابهای الکترونیک و پیامدهای اقتصادی آن کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله علمی درباره راهبردهای نوین قیمتگذاری کتابهای الکترونیک و پیامدهای اقتصادی آن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله علمی درباره راهبردهای نوین قیمتگذاری کتابهای الکترونیک و پیامدهای اقتصادی آن :
مقدمه
نشــر، بدون تردید، مهمترین صنعت فرهنگی هر کشور است؛ صنعتی که رکود آن بر فعالیتهای آفرینشــی و حتی پژوهشــی و مطالعات تأثیر میگذارد. هیچ آفرینش و پژوهشی بدون مخاطب نیســت و اگر صنعت نشر کشــوری نتواند میان پدیدآورندگان، از یک سو، و مخاطبان، از ســوی دیگر، پیوند برقرار کند، داد و ستد میان ذهنهای مولد جامعه آسیبی جدّی میبیند. بهعکس، نشری که فعال است و میتواند محصول فرهنگی خود را به درون جامعه ببرد احیاناً موفق میشود خوانندگان تازه و تازهتری بیابد، نیازها و تقاضاهای جدیدی برانگیزد، و در آفرینش و تولید آثار تأثیر مستقیمگذارد. )آذرنگ، )۱۳۸۲
با ورود تکنولوژی به عرصه زندگی مردم، تغییرات بسیاری در حوزههای مختلف زندگی ایجاد شــده که صنعت نشر نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. صنعت نشر با ظهور پدیده نشر الکترونیک و توزیع کتابهای الکترونیک و دستگاههای کتابخوان دچار تحوالت اساسی شده اســت. با توجه به ناقص بودن چرخه نشر در کشور و نیز فقدان سازمانها و ارگانهای ناظر و ضوابط حاکم بر قیمتگذاری در این حوزه، همواره یکی از بحثهای اساسی پیرامون نشر، اعم از چاپی و دیجیتال، مبحث قیمتگذاری، حقوق مشتری، و تقسیم ارزش کتاب بین ناشر، نویسنده، و توزیعکننده یا پایگاه فروش الکترونیکی است.
از طرفی، عواملی نظیر فقدان ارگانها و ســازمانهای نظارتکننده در قیمتگذاری در این حوزه، عدم تعریف درســت قوانین کسب و کار آنالین، و وجود نسخههای مختلف از یک کتاب در چاپهای مختلف به پیچیدهتر شدن قیمتگذاری کتاب الکترونیک، به منزله یکی از محصوالت صنعت نشر، منجر شده است.
۶۲
زمستان ۹۳ شماره ۱۵
راهبردهای قیمتگذاریِ کتاب الکترونیک
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
تاریخچهکتابهایالکترونیک
کتاب الکترونیکی یک منبع دیجیتال اطالعاتی است که به شکل منسجم، مدوّن، هدفمند، و با موضوعی مشخص طراحی شده و از طریق ابزارهای الکترونیکی مثل رایانه، کتابخوان، یا ابزارهای اختصاصی پرتابل به صورت برخط۶ یا نابرخط۷ قابل ارائه اســت. هارولد هنکه۸ بر این عقیده است که سابقه نشر الکترونیکی به ۱۹۴۵ میالدی بازمیگردد. در این سال وان وار بوش۹ پیشــنهاد کتاب الکترونیکی را، با عنوان میمکس۱۰، مطرح کرد، که اولین کتاب الکترونیکی شناخته شــد. میمکس حاوی میکروفیلم و یک بازخوان و صفحههایی برای خواندن مطالب و ابزاری بود که برای ذخیره کتابها، یادداشتها، و مکاتبات استفاده میشد. این ابزار حافظهای بزرگ برای ذخیره اطالعات داشــت. در هنگام نیاز، کاربر میتوانست میمکسها، صفحهها، و سایر اموری را که روی کاغذ انجام میداد بایگانی کند و سپس آن را روزآمد سازد. این دستگاه هیچگاه از قالب یک طراحی فراتر نرفت و طرح آن، با عنوان اولین طرح شکســتخورده، در صف طوالنی مخترعان کتابهای الکترونیکی قرار گرفت. به عقیده هنکه، دستگاه بوش بیشتر به یک سیســتم مدیریت مدرک نزدیک بود تا کتــاب الکترونیکی. به عبارت بهتر، میمکس تکمیلکننده گستره مفهومی برای حافظه فرد بود. ۲۰۰۳ ,Hughest ;2003 ,CHEN(؛ علیدوستی و شیخ شعاعی، ۱۰۵ :۱۳۸۵ـ۱۰۸؛ بابایی، ۲۲ :۱۳۸۲؛ استفن و استورم، )۱۹۹۸
وچ۱۱ در سال ۱۹۹۹ اظهار کرد که آنچه ما آن را پدیده نو «کتاب الکترونیکی» مینامیم تداوم ایدههای بوش و کای۱۲ اســت و آنها نیز پیرو پــروژه گوتنبرگ در زمینه چاپ بودند )بابایی، .)۲۲ :۱۳۸۲ در سال ۱۹۷۱، مایکل هارت۱۳ پروژه گوتنبرگ را در دانشگاه ایلینویز۱۴ با تبدیل متون کالسیکی، که قانون حق مؤلف دیگر شامل حال آنها نمیشد، به شکل کتابهای الکترونیکی آغاز کرد .)۲۰۰۴ ,Lee ;2005 ,Tedd( او نســخههای اسکی)۱۵)۱ از کتاب
۶۳
زمستان ۹۳ شماره ۱۵
راهبردهای قیمتگذاریِ کتاب الکترونیک
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
اعالمیه اســتقالل۱۶ را تولید و آن را بر روی شــبکهها برای اســتفاده فردی فرستاد ,Chen( .)2003 ربع قرن بعد، ۲۵۰۰ کتاب توســط افراد داوطلب استنســاخ شد و از طریق اینترنت در دســترس استفادهکنندگان قرار گرفت. همزمان پروژه مشــابهی نیز با نام کتابخانه عمومی اینترنت در دانشگاه کلمبیا انجامگرفت. این پروژه حاصل همکاریهای ناشران و تولیدکنندگان نرمافزار به منظور تبدیل کتابهای چاپی ناشران به شکل الکترونیکی بود .)۲۰۰۴ ,Lee( در ســال ۱۹۷۶، به منظور تأمین نیازهای آموزشی ـ پژوهشی محققان و به منظور آمادهسازی متون الکترونیکی، «آرشیو متنی آکسفورد» به وجود آمد .)۲۰۰۵ ,Tedd( در دهه ۱۹۸۰، منابعی به شکل الکترونیکی بر روی سیدی به بازار عرضه شد. قابلیت حمل و نقل کتابهای الکترونیکی یکی از خصیصههای دهه ۱۹۸۰ اســت. با پیدایش صفحات نمایش روی دستگاههای رایانهای به همراه دیکته کلمات، فرهنگ لغت، و گنجواژهها بر ارزش آن افزوده شد. در اوایل دهه ۱۹۸۰، بعضی از این دستگاهها حاوی دایرالمعارف نیز بود. کاستی اصلی این دستگاهها این بود که برای استفاده از آثار مختلف با قالبی متفاوت قابلیت الزم را نداشتند. در دهه ۱۹۹۰، جهان کتابهای الکترونیکی به وســیله دهها هزار قالب متن اختصاصی ناسازگار شکل گرفت که صرفاً بر روی رایانهای انحصاری خوانده میشدند و به تجهیزات بیشتری نیاز داشتند. دو گرایش در آن زمان به ظهور رسید: نخست، ظهور نرمافزار قابل خواندن برای ابزار و دستگاه رقومی شخصی و رایانههایی که برای یکپارچهســازی کتاب الکترونیکی برنامهریزی شده بودند؛ دوم، ظهور شرکتهایی که روی بازار دانشــگاهی، به منظور یکپارچهسازی در زمینه خواندن این کتابها با استفاده از رایانههای رومیزی و کیفی و دیگر وســایل و ابزار الکترونیکی، سرمایهگذاری کردند ,Lee( .)2003 ,Hughest ;2004 امروزه نیز پیشــرفتهای اصلی در حوزه دستگاههای خواننده اختصاصی کتاب الکترونیکی در حال انجام است تا بتواند محیط ساده و با امکانات فراوان را برای
۶۴
زمستان ۹۳ شماره ۱۵
راهبردهای قیمتگذاریِ کتاب الکترونیک
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
کاربر فراهم کند و، در عین حال، حس راحتی مطالعه برای کتابهای چاپی را به فرد منتقل سازد. در سال ۱۹۹۱، شرکت «سونی» دستگاه کتابخوان الکترونیک را در ایاالت متحده امریکا عرضه کرد. رایانه شــخصی به نام «پاور بوک» توسط شرکت «اپل» در سال ۱۹۹۱ با کیفیتی باالتر از دستگاه شرکت «سونی» ارائه شد و شرکت «ووایارژ» به نشر مجموعههای چندرسانهای بر روی لوح فشــرده برای استفاده در این دستگاه پرداخت )نیکنام، ۱۳۸۱؛ آذرنگ، .)۱۳۸۲ در این دهه دو نرمافزار اختصاصی هدفمند به منظور یکپارچهســازی در زمینه خوانش کتابهای الکترونیکی با اســتفاده از رایانههای شخصی و قابل حمل و دیگر وسایل و ابزار الکترونیکی به بازار آمد و بعضی از نرمافزارهای اختصاصی برای «دستیار الکترونیکی شخصی۱۷» از قبیل «موبی پاکت۱۸» محصول فرانسه و وســیله دیگری محصول کره جنوبی به نام «های بوک» یا «های ایبوک۱۹»، به عنوان رقیبی با هزینهای در حد متوســط، به نسبت دیگر وسایل الکترونیکی۲۰، به وجود آمد. های بوک، افزون بر امکان مطالعه کتابهای الکترونیکی، مجال استفاده از فایلهای صوتــی امپیتری را نیز به کاربر میدهــد .)۲۰۰۳ ,Ann Hughes ;2004 ,Lee( در اواخر ۱۹۹۰، مؤسسه ملی استانداردها و فناوری گردهمایی ویژه کتابهای الکترونیکی را برگزار کرد که بیش از ۱۰۰ ناشر، شرکتهای نرمافزاری اصلی، و تولیدکنندگان کتابهای الکترونیکی در آن شرکت کردند. نیز در نمایشگاه کتاب فرانکفورت جوایزی به محتوا و طراحی کتابهای الکترونیکی اهدا شد. در نهایت، در پایان این دهه، نمونههای بسیاری از کتابهای الکترونیکی
برای استفاده با دستگاه الکترونیکی شخصی به بازار آمد. )۲۰۰۳ ,Ann Hughes(
از اواخر سال ۱۹۹۰ کمپانیهای مختلف به عرضه ابزارهای قابل حملی شروع کردند که قابلیت خواندن کتابهای الکترونیک را داشــت، مانند راکت ای بوک۲۱ و سای بوک۲۲ که در سال ۱۹۹۸ عرضه شدند. البته، ابزارهای موسوم به پیدیای )دستیار دیجیتال شخصی( مانند پالم
۶۵
زمستان ۹۳ شماره ۱۵
راهبردهای قیمتگذاریِ کتاب الکترونیک
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
پایلوت۲۳ در سال ۱۹۹۶ عرضه شده بود.
در سال ۲۰۰۶، شرکت «سونی» یک ابزار برای خواندن کتابهای الکترونیک در اندازه کتابهای واقعی به نام سونی ریدر۲۴ تولید و به بازار عرضه کرد. سونی در ساخت این ابزارها از صفحههایی با نام ای اینک۲۵ اســتفاده کرده بود که تجربهای مانند خواندن کتاب واقعی را برای کاربر فراهم میکرد. از دیگر کارهای شرکت سونی اتصال کتابخوان الکترونیک خود به یک فروشــگاه کتاب الکترونیکی بود که به کاربر اجازه خرید مستقیم کتاب از فروشگاه و خواندن آن روی کتابخوان را میداد. سونی ایده خوبی داشت، ولی ایده سونی نیز نتوانست موجب رونق بازار کتابهای الکترونیک شود. عرضه «کیندل۲۶» توسط آمازون باعث پیشرفت سریع در این حوزه شد. بعد از شروع پروژه کیندل توسط آمازون در امریکا و پیشرفت آن در کنار رقیبهایی مانند کوبو۲۷، اپل، و گوگل، در سطح بینالمللی نیز بازارهای جدیدی ایجاد گشت.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 