فایل ورد کامل مقاله علمی درباره میزگرد تخصصی بررسی فرصتها و چالشهای آینده صنعت نشر و مسیرهای توسعه
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله علمی درباره میزگرد تخصصی بررسی فرصتها و چالشهای آینده صنعت نشر و مسیرهای توسعه دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره میزگرد تخصصی بررسی فرصتها و چالشهای آینده صنعت نشر و مسیرهای توسعه کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله علمی درباره میزگرد تخصصی بررسی فرصتها و چالشهای آینده صنعت نشر و مسیرهای توسعه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله علمی درباره میزگرد تخصصی بررسی فرصتها و چالشهای آینده صنعت نشر و مسیرهای توسعه :
مقدمه
صنعت نشر ایران یکی از صنایع قدیمی و ریشهداری است که با ظهور نخستین نشانههای صنعتی شدن در ایران، در یک قرن گذشته، وارد کشور شده است. این صنعت از دیرباز در ایران به شکل سنتی و خانوادگی اداره میشد. به همین علت، برخی نمادهای صنعت مدرن نتوانسته، یا بهسختی توانسته، در این صنعت رخنه کند.
با گران شـ دن کاغذ و مواد اولیه تولید کتاب، صنعت نشـ ر کشـور با چالشـی جدی مواجه شد. انتشـ ارات سـوره در نظر دارد ضمن بررسی مسائل و مشکالت و چالشهایی که سالهاست این صنعت مهم و جامعهساز با آن دست به گریبان است، با رویکردی علمی و فنی، از منظر کارشناسان حوزههای مختلف، به این مهم بپردازد. با همین هدف، واحد تحقیق و توسعه انتشارات سوره مهر اقدام به برگزاری سلسلهنشستهایی با عنوان «بررسی فرصتها و چالشهای پیش روی صنعت نشر کشور» کرده است. در این جلسات، ضمن بررسی، تحلیل، و واکاوی مسائل حوزه نشر تالش میشود راهحلهای مناسبی نیز ارائه شود.
اولین جلسه این سلسلهنشستها با حضور تعدادی از کارشناسان و دستاندرکاران این حوزه، هفدهم بهمنماه، در انتشارات سوره مهر، برگزار شد. آنچه میخوانید مشروح گزارش این نشست تخصصی است.
شاوردی:خدمت همه همکاران و کارشناسان محترم عرض سالم و ادب دارم. مدتهاست که به دنبال آماده کردن مقدمات این سلسلهنشستها در انتشارات سوره مهر هستیم. با توجه به اینکه هماکنون چند کالنپروژه سازمانی، مانند پروژه برنامهریزی استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، و مدیریت آیتی، در سازمان در حال اجراست و عنایت به این نکته که مجریان این پروژهها تا حد زیادی با مشکالت و معضالت انتشارات سوره مهر، به طور اخص، و صنعت نشر، به طور اعم، آشنا شدهاند، بهتر دیدیم تا سلسلهجلساتی
۶
پاییز ۱۳۹۱ شماره هفتم
Archive of SID
فرصتها و چالشهای پیش روی صنعت نشر
فـصلنــامه
تحلیــــــلی
پـــژوهشی کــتـاب مهر
را با عنوان بررسی مشکالت و معضالت صنعت نشر و راهبردهای آینده با حضور این عزیزان و همچنین کارشناسان نشر در حوزههای مختلف برگزار کنیم و ضمن بررسی مشکالت و چالشهای صنعت نشر، از زوایای مختلف، راهحلی برای کمرنگ کردن و رفع آنها بیابیم. امیدواریم خروجی این جلسات بتواند در رفع معضالت حوزههای مختلف صنعت نشر کشور مؤثر واقع شود.
برای شروع، بهتر است به اصلیترین مشکل و معضلی که هم اکنون صنعت نشر ایران با آن مواجه است بپردازیم. همانطور که میدانید، اکثر صنایع کشور با مشکالت متعددی مواجه هستند که درباره آنها فراوان بحث شده است، اما صنعت نشر، به عنوان یک صنعت مادر، که نقش مهمی در ساختن بنیانهای فرهنگی و فکری هر جامعهای دارد، بیشتر با این معضالت دست و پنجه نرم میکند و این چالشها در این صنعت بیشتر به چشم میخورد. شاید یکی از دالیل اصلی آن به روز نبودن و ارتباط بسیار کم صنعت نشر با دانشگاه و وجود سیستمهای سنتی در این صنعت باشد. به نظر شما علت این امر چیست؟ برای رفع مشکالت این صنعت چه راهحلهایی پیشنهاد میکنید؟
طهماســبی:بنده با توجه به ارتباطی که در این نه ماه با انتشـارات سوره مهر داشتهام و همچنین آشنایی کلی که از سایر شرکتهای نشر دارم به تحلیل و بررسی وضعیت کنونی صنعت نشر میپردازم و از دوستان نیز خواهش میکنم که اگر نظری در این زمینه دارند وارد بحث شوند تا تحلیل جامعتری ارائه کنیم. مشکلی که بنده بیشتر روی آن تأکید دارم، و اشاره کوتاهی هم به آن شد، نگاه سنتی و همچنین نگاه Administrativeیا اداری به صنعت نشر است. بدین معنی که نگاه استراتژیکیِ خاصی در این زمینه وجود ندارد. همچنان، مانند گذشته، نشریات و کتابهای تولیدشده وارد بازار میشود، اما، بعد از آن، دیگر برنامهریزی یا استانداردی برای ادامه کار وجود ندارد که بنده آن را نگاهِ اداری مینامم. به هر حال، در صنعت نشر، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، که ممکن است وجوه افتراقی هم بین آنها وجود داشته باشد، نیاز به نوعی تفکر استراتژیک در متولیان و نیروی انسانی دخیل در آن بهشدت احساس
۷
پاییز ۱۳۹۱ شماره هفتم
Archive of SID
فرصتها و چالشهای پیش روی صنعت نشر
فـصلنــامه
تحلیــــــلی
پـــژوهشی کــتـاب مهر
میشود. به این معنا که هر شرکت انتشاراتی یا کل صنعت نشر باید درباره اینکه برای چه فعالیت میکند، در چه جایگاهی قرار دارد، و به کجا میخواهد برسد محصوالت و مخاطبان خود را دستهبندی و خوشهبندی کند و رویهها و برنامههای مدونی را برای چگونگی جذب و نگاهداشت مخاطبان در نظر بگیرد. متأسفانه صنعت نشـر ارتباط ضعیفی با دانشـگاه و مدارس داشته است که در این زمینه باید از ّفناوریهای نوینی که بهسرعت نیز در حال تغییر و به روز شدن هستند بهخوبی و به صورت بهینه استفاده کرد. به نظر من، نخستین گام برای حل مشکالت این صنعت طراحی یک برنامه استراتژیک کسب و کار مناسب است. خروجی پروژه مدیریت استراتژیک میتواند منبع ایدهای بسیار زیاد و جالبی برای پیشبرد اهداف سازمان باشد. کما اینکه با توجه به تجربه بنده در انتشارات سوره مهر و همچنین همکاری و مشارکت در پروژه مدیریت استراتژیک این انتشارات، ایدههای فراوانی برای ادامه کار در حوزههای مختلف مانند نشر دیجیتال، ّفناوری اطالعات، گسترش و تنوع محصوالت، و استراتژیهای بازاریابی به وجود آمد؛ بهخصوص درباره شرکتهای انتشارات دولتی یا نیمهدولتی که فقط بر فروشِصرف تمرکز نداشته و اهداف گستردهتری مانند فرهنگسـازی و جریانسـازی را نیز مد نظر دارند و برای حصول این اهداف به اتاق فکر و محلی برای تولید ایده نیاز دارند. نکته دیگر ضعف یا در بسیاری موارد نبود واحد تحقیق و توسعه در شرکتهای انتشاراتی، به دلیل همان نگاه اداری یا تولید به مصرف، است. در واقع یکی از وظایف واحدهای تحقیق و توسعه مخاطبسنجی و میزان تطبیقپذیری نیاز مخاطبان با کتابهای منتشرشده در حوزههای مختلف است که متأسفانه این مورد در بسیاری از واحدهای انتشاراتی کشور دیده نمیشود.
مورد دیگر، از دید من، که در رشـته مدیریت تحصیل کردهام، بحث سـاختارهای سـازمانی ضعیف و سنتی در شرکتهای انتشاراتی کشور و صنعت نشر است. به نظرم باید تغییر و بازمهندسی اساسـی در سـاختارهای سازمانی این شـرکتها به وجود آید و این سـازمانها به دو بال اجرایی و برنامهریزی تقسیم شوند.
۸
پاییز ۱۳۹۱ شماره هفتم
Archive of SID
فرصتها و چالشهای پیش روی صنعت نشر
فـصلنــامه
تحلیــــــلی
پـــژوهشی کــتـاب مهر
نعمتی:آقای دکتر طهماسبی به نکات خوبی اشاره کردند، اما بنده میخواهم به موارد دیگری بپردازم. این روزها در رسانهها، اعم از روزنامه، تلویزیون، و حتی در فضای اینترنت، گالیههای ناشران از گران شدن کاغذ، نبود فرهنگ مطالعه، کاهش تولیدات کتاب، و; به وفور دیده و شنیده میشود. در عین حال، در همین فضایی که به نظر اصحاب نشر برای نشر کتاب نامناسب است، به کتابهایی برمیخوریم که به چاپهای باال رسیده و مخاطبان فراوانی دارند که اگر علت را بررسی کنیم به نکات جالبی میرسیم. من، در بررسیهایی که انجام دادهام، چه در سوره مهر و چه در سایر نشریات دولتی و خصوصی، پی بردهام که تشخیص درست نیازِ مخاطب اصلِاساسی است. آقای دکتر طهماسبی درباره شناسایی مخاطب صحبت کردند، اما بنده میخواهم یک گام جلوتر رفته و در مورد نیاز هر مخاطب صحبت کنم؛ یعنی مخاطب، به صورت تفصیلی، به چه محصوالتی نیاز دارد و ما چگونه باید به این نیاز پاسخ دهیم. ما در پروژه برنامهریزی استراتژیک انتشارات سوره مهر در حال بررسی این نکته هستیم که سوره چه نوع محصوالت و خدماتی دارد یا میخواهد داشته باشد و کدامیک از نیازهای مخاطبان و کدام بخش از جامعه را به عنوان بازار هدف و مخاطب خود هدفگذاری کرده است. متأسفانه چند دیدگاه غلط و اشتباه درباره نیاز مخاطب در صنعت نشر وجود دارد. به جز انتشارات سوره مهر، یکسری ناشر دولتی داریم که ممکن است همه آنها را بشناسند. هدف آنها فقط تولید و چاپ تعداد مشخصی کتاب است به هر شکل ممکن و بدون توجه به نیاز مخاطب. آنها هیچ دغدغهای درباره مخاطب و نیازهای او ندارند. از طرفی، برخی از ناشران خصوصی هستند که کامالًمتفاوت به تولید کتاب نگاه کرده و بیشتر بر فروش کتاب تمرکز میکنند. آنها ممکن است درباره کیفیت و نوع محتوا دغدغه زیادی نداشته باشند و به اینکه چرا ذائقه مخاطب تا این حد تنزل پیدا کرده است نمیاندیشند. هرچند ممکن است وجود برخی رسانههای رقیب مانند تلویزیون، رادیو، و اینترنت یکی از علل این موضوع باشد، از طرف دیگر باید قبول کنیم کیفیت کتابهایی که در اختیار مخاطبان قرار میگیرد اصالً مناسب نیست؛ مثالً،
۹
پاییز ۱۳۹۱ شماره هفتم
Archive of SID
فرصتها و چالشهای پیش روی صنعت نشر
فـصلنــامه
تحلیــــــلی
پـــژوهشی کــتـاب مهر
در رشته مدیریت، که رشته خود بنده نیز هست، از کتابهایی به عنوان مرجع دروس دانشگاهی استفاده میشود که در هیچ جای دنیا به عنوان منبع آکادمیک شناخته نمیشوند. علتش هم این است که، در یک بازه زمانی خاص، ناشر نیازی را در بازار تشخیص میدهد، اما متأسفانه نازلترین محصول را به بازار ارائه میدهد. آن محصول به علت نداشتن رقیب در بازار و در واقع تشنه بودن بازار به عنوان یک کتاب پرفروش شناخته میشود و در سطح وسیعی مورد استفاده قرار میگیرد
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 