فایل ورد کامل مطالعه رویکرد رئالیسم در سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیگ با بررسی ابعاد ادبی و اجتماعی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مطالعه رویکرد رئالیسم در سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیگ با بررسی ابعاد ادبی و اجتماعی دارای ۲۳۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مطالعه رویکرد رئالیسم در سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیگ با بررسی ابعاد ادبی و اجتماعی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل مطالعه رویکرد رئالیسم در سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیگ با بررسی ابعاد ادبی و اجتماعی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مطالعه رویکرد رئالیسم در سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیگ با بررسی ابعاد ادبی و اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مطالعه رویکرد رئالیسم در سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیگ با بررسی ابعاد ادبی و اجتماعی :

بررسی رئالیسم در «سیاحت‏ نامه ‏ی ابراهیم ‏بیگ»

مقدمه

رئالیسم که معادل فارسی آن واقع‏گرایی است، به جریانی اطلاق می‏شود که در نیمه‏ی دوّم قرن نوزدهم در مقابله با تئوری هنر برای هنر در فرانسه به وجود آمد. وقوع انقلاب صنعتی در اروپا، متفکّرانی را به عرصه آورد که با تأکید بر اصالت عقل و خرد توانستند دین را به امر خصوصی زندگی مردم تبدیل نمایند و موجب ضعیف شدن قدرت کلیسا شوند. افول تسلّط کلیسا بر زندگی مردم، پایه‏های نظام فئودالی را که مورد حمایت ارباب کلیسا قرار داشت، سست کرد و در نهایت به انقلاب کبیر فرانسه و به قدرت رسیدن بورژواها انجامید. این تغییر حاکمیّت نقش هنرمند را در جامعه دگرگون کرد. ادبیّات اشرافی دیگر خریداری نداشت و هنرمندی که مخاطب خود را از دست داده بود و ارزش‏های جدید حاکم بر جامعه با روحیّات وی همخوانی نداشت، در اعتراض به وضع موجود به درون خود خزید و به عالم رؤیا و خیال‏پردازی روی آورد و بر آن شد تا جهان آرمانی خود را مبتنی بر ارزش‏هایی که می‏پسندید در درون خود بنا نهد و موجب رواج تئوری هنر برای هنر گردد (پرهام، ۱۳۶۰: ۲۰، با تلخیص و تصرف).امااین عصیان بعد از مدّتی نمود بیرونی یافت و برخی هنرمندان با نقد جامعه‏ی بورژوایی در آثار خود، در جهت اصلاح جامعه و رواج ارزش‏های انسانی حرکت کردند. به این ترتیب واقعیّت و ادبیّات به یکدیگر نزدیک شد و تلاش هنرمند برای انعکاس تجسم واقعیّت را رئالیسم نامیدند و نویسندگان این مکتب را رئالیست خواندند.

در اوایل قرن بیستم میلادی و بعد از آن که رئالیسم در پی سپری کردن دوره‏‏ی درخشان و به اوج رسیدن در آثار نویسندگانی چون بالزاک، فلوبر و تولستوی در مسیر انحطاط افتاده بود، موج تجدّدخواهی در قالب ترجمه‏هایی ازنویسندگان اروپایی به ایران رسید و قشر تحصیل کرده را با گونه‏های نوین ادبی رایج در اروپا آشنا ساخت. این دوران که مصادف با حکومت قاجار و دوران غفلت و جهل و بی‏خبری در ایران بود در این اوضاع و احوال عدّه‏ای از روشنفکران با تدبیر و آینده نگر تغییراتی در اجتماع به وجود آوردند که به شکل‏گیری جنبش اجتماعی یا انقلاب مشروطه انجامید. «در ایجاد این جنبش ادبیّات نقش مهمّی داشت. ادبیّات این دوران با تأثیر از فرهنگ غرب و با پرداختن به مسائل زندگی اجتماعی و انتقاد از حکومت استبدادی وظیفه‏ای متفاوت با وظیفه‏ی ادبیّات قدیم برعهده گرفت» (میرعابدینی، ۱۳۶۹: ۱۹). «بسیاری از روشنفکران ایرانی مقیم خارج و تاجران مهاجر و تبعیدی‏های سیاسی که از محیط ایران دور بودندودرآن‏جا با خواست‏ها و مبارزات ملّت‏های دیگر آشنا شده بودند دست به قلم بردند و ادبیّاتی را پدید آوردند که به دلیل انتقاد از ناروایی‏های اجتماعی تأثیر مهمی بر مردم گذاشت وتحولاتی را در جامعه پدید آورد» (همان: ۱۲).

مراغه‏ای از جمله‏ی این نویسندگاناست کتاب سیاحت‏نامه‏ی ابراهیم بیگرا با هدف انتقاد از حکومت قاجار در قالب سفر‏نامه‏ی تخیّلی نوشت. «این کتاب از نظر موضوع و طرز نگارش و طراحی صحنه‏ها گوی سبقت را از گذشتگان می‏رباید و توجه زیادی رادر ایران به سوی خود جلب می‏نماید و زمینه‏ی ظهور اولّینرمان‏های اجتماعی در ایران را فراهم می‏کند. سیاحت‏نامه‏ی ابرهیم‏بیگ با محتوای رئالیستی و انتقاد از حکومت ناصرالدین‏شاه و اخلاق و عادات ناپسند ایرانی و با تصویرسازی زنده و جاندار و بسیار دقیق و درست در سازمان ادبی و اجتماعی آینده‏ی ایران تأثیر فراوانی داشته است» (آرین‏پور، ۱۳۷۲: ۳۱۰). ازاین رو اولین داستان‏های ایرانی به سبک واقع گرا وباگرایش اجتماعی نوشته شد.

درراستای بیان و تعریف رئالیسم در بخش مبانی نظری در حوزه‏ی ادبیّات با مفاهیم و اصطلاح رئالسیم در فلسفه و هنر روبرو شدیم، چون رئالیسم ازهنر و فلسفه به ادبیّات راه یافته بود لازم شد اصطلاح رئالیسم در فلسفه وهنررا نیز مورد بررسی قراردهیم و شباهت رئالیسم در فلسفه وادبیّات را بیان کنیم تا به تعریف روشنی از رئالیسم در ادبیّات دست یابیم، و بعد از آن مفاهیم اصطلاح رئالیسم و رابطه‏ی رئالیسم ونقد اجتماعی وانواع رئالیسم بیان شد . همچنین در این راستا به تعریف عناصر رئالیستی رمان از قبیل شخصیّت، طرح، گفت‏وگو، صحنه، زاویه دید، لحن و جزئیّات رمان پرداخته­ایم.دلیل نقش مهم این کتاب در شکل گیری جنبش مشروطه، ابتدا اوضاع سیاسی ایران از دوره‏ی ناصرالدین شاه تا پیش از جنبش مشروطه مورد مطالعه قرارگرفت و به دلیل انتقادها‏ی مراغه‏ای از حکومت ‏ناصرالدین شاه، واقعیّت‏های دیگرتاریخی این دوره، از نظر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، مذهبی و اخلاقینیز بیان شد. در این بررسی به دلیل حجم انبوهی از اطلاعات تاریخی بیشتر به ذکر مواردی پرداخته شدکه شامل انتقادها‏ی سیاحت‏نامه هم باشد وچون سیاحت‏نامه جزء نخستین رمان‏های واقع گرای فارسی محسوب می‏شود که به سبک اروپایی نوشته شده است ازاین رو چگونگی آشنایی ایرانیان باتمدّن و فرهنگ غربی و طلیعه‏ی رمان نویسی در ایران نیز بیان شد. در فصل سوّم به بررسی رئالیسم سیاحت‏نامه پرداخته‏ایم . ابتدا عناصر رئالیستی رمان رامورد بررسی قرار دادیم، چون جلد اول، بخش اصلی و مهم کتاب محسوب می‏شود از این رو این عناصر بیشتر در این بخش مورد بررسی قرار گرفت.در بخش دوّم این فصل، انتقادها‏ی نویسنده از اوضاع جامعه را به شش بخش اصلی مذهبی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و اجتماعی تقسیم بندی کردیم. در بخش مذهبی به دلیل نقش علما در امور دینی انتقاد نویسنده از علما در این بخش گنجانده شد.همچنین به دلیل تکراری بودن برخی از انتقادها ازنظر موضوع، تنها به به آوردن یک شاهد مثال اکتفا شد. در نهایت برای سنجش میزان صداقت نویسنده با اصل واقعّیت، مقایسه‏ی کوتاهی بین بخش تاریخی و و واقعیّت‏های سیاحت‏نامه به عمل آمد و ارزش اجتماعی آن را بیان کردیم. در فصل آخر، به نتیجه­گیری­های به دست آمده از این بررسی پرداختیم.

فایل ورد کامل مطالعه رویکرد رئالیسم در سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیگ با بررسی ابعاد ادبی و اجتماعی
فهرست مطالب

فصل اول

مقدمه و کلیات

۱-۱- مقدمه. ۱

۱-۲- تاریخچه‏ی زندگی زین‏العابدین مراغه‏ای.. ۳

۱-۳- تعریف و تحدید موضوع. ۴

۱-۴- تعریف مسئله و فرضیات… ۴

۱-۵- سؤالات… ۶

۱-۶- هدف و ضرورت تحقیق.. ۷

۱-۷- پیشینه ی تحقیق.. ۷

۱-۸- روش اجرای طرح.. ۹

۲-۱-انقلاب صنعتی و پیامدهای آن. ۱۱

۲-۲- جامعه‏ی بورژوایی.. ۱۲

۲-۳- رئالیسم در نقاشی.. ۱۶

۲-۴- معانی رئالیسم در فلسفه. ۱۷

۲-۶- مفاهیم اصطلاح رئالیسم. ۲۴

۲-۷- رابطه‏ی رئالیسم و نقد اجتماعی.. ۲۸

۲-۸- ویژگی‏های مهم مکتب واقع‏گرایی.. ۳۱

۲-۹- انواع رئالیسم. ۳۲

۲-۹-۱- رئالیسم بورژوا ۳۲

۲-۹-۲- رئالیسم انتقادی.. ۳۳

۲-۹-۳- رئالیسم سوسیالیستی.. ۳۴

۲-۹-۴- رئالیسم جادویی.. ۳۷

۲-۹-۵- رئالیسم روان‏شناختی.. ۳۹

۲-۱۰- تعیین چارچوب ساختمان رئالیستی رمان. ۳۹

۲-۱۰-۱- عناصر داستان. ۳۹

۲-۱۰-۱-۲- درونمایه. ۴۰

۲-۱۰-۱-۳- طرح.. ۴۰

۲-۱۰-۱-۳-۱-گرهافکنی.. ۴۱

۲- ۱۰-۱-۳-۲-کشمکش… ۴۱

۲-۱۰-۱-۳-۳-تعلیق یا هول و ولا. ۴۱

۲-۱۰-۱-۳-۴-بحران. ۴۲

۲-۱۰-۱-۳-۵-نقطهی اوج یا بزنگاه ۴۲

۲-۱۰-۱-۳-۶-گرهگشایی.. ۴۲

۲-۱۰-۱-۴- شخصیّت و انواع آن. ۴۳

۲-۱۰-۱-۵- زاویهی دید. ۴۵

۲-۱۰-۱-۶- صحنه. ۴۶

۲-۱۰-۱-۶-۱-برجسته شدن زمان. ۴۷

۲-۱۰-۱-۶-۲-تقویمی یا خطی بودن زمان. ۴۷

۲-۱۰-۱-۷- گفت‏وگو. ۴۸

۲-۱۰-۱-۷-۱-ویژگی‏های گفت‏وگو. ۴۸

۲-۱۰-۱-۸-لحن.. ۴۹

۲-۱۰-۱-۹- توصیف… ۴۹

۲-۱۰-۱-۱۰- سبک… ۵۰

۲-۱۰-۱-۱۰-۱-شفافیت روایی در برابر فصاحت بلاغی.. ۵۰

۲-۱۰-۱-۱۰-۲-کارکرد ارجاعی در برابر کارکرد مجازی.. ۵۰

۲-۱۰-۱-۱۰-۳-زبان متّعین در برابر زبان انتزاعی.. ۵۰

۲-۱۰-۱-۱۰-۴-زبان محاوره‎ای در برابر زبان رسمی.. ۵۱

۲-۱۱- ن‏ها را به یکدیگر پیوندهندئو.سآاوضاع ایران پیش از مشروطه. ۵۱

۲-۱۱-۱- اوضاع سیاسی.. ۵۱

۲-۱۱-۱-۱- اوضاع سیاسی در زمان ناصرالدین شاه ۵۱

۲-۱۱-۱-۲- اوضاع سیاسی در زمان مظفرالدین شاه ۵۳

۲-۱۱-۲- وضع اقتصادی.. ۵۹

۲-۱۱-۲-۱-بحران اقتصادی.. ۵۹

۲-۱۱-۲-۲- تجارت و بازرگانی در عهد ناصرالدین شاه ۶۰

۲-۱۱-۲-۲-۱-اجناس وارداتی.. ۶۰

۲-۱۱-۲-۲-۲-صادرات ایران. ۶۱

۲-۱۱-۲-۳- وضع گمرک ایران. ۶۱

۲-۱۱-۲-۴- وضع مسکوکات در عهد قاجار. ۶۲

۲-۱۱-۲-۴-۱-مسکوکات رایج در ایران. ۶۲

۲-۱۱-۲-۴-۲-واحد مقداردر عهد قاجار. ۶۳

۲-۱۱-۲-۵- وضع ضرابخانه در عهد ناصرالدین شاه ۶۳

۲-۱۱-۲-۵-۱-ضرب سکه. ۶۳

۲-۱۱-۲-۶- وضع اقتصادی طبقات مختلف در عهد قاجار. ۶۴

۲-۱۱-۲-۶-۱-وضع طبقات زحمتکش در عهد ناصرالدین شاه ۶۴

۲-۱۱-۲-۶-۳-وضع گدایان در عهد ناصری.. ۶۵

۲-۱۱-۲-۶-۴-وضع اجامر و اوباش در اواخر دوره‏ی قاجار. ۶۵

۲-۱۱-۳- وضع کلی شهرها و خانه‏ها در عهد قاجار. ۶۶

۲-۱۱-۳-۱- وضع شهرها ۶۶

۲-۱۱-۳-۲- وضع خانه‏ها ۶۶

۲-۱۱-۳-۳-وضع کوچه‏ها ۶۶

۲-۱۱-۳-۴- تهران در اواخر عهد ناصری.. ۶۶

۲-۱۱-۴- وضع راه‏هاو مسافران. ۶۷

۲-۱۱-۴-۱-وسایل مسافرت در عهد ناصرالدین شاه ۶۸

۲-۱۱-۵-جمعیّت ایران دردوره‏ی قاجار. ۶۹

۲-۱۱-۵-۱-جمعیّت ایران در اواخر دوره‏ی ناصرالدین شاه ۶۹

۲-۱۱-۵-۲- جمعیت ایران در عهد مظفرالدین شاه ۶۹

۲-۱۱-۶- وضع اجتماعی طبقات مختلف در عهد ناصرالدین شاه ۶۹

۲-۱۱-۷- حکام و فرمان‏روایان در عهد قاجار. ۷۰

۲-۱۱-۸- وضع بهداشت… ۷۰

۲-۱۱-۹- اندیشه‏های مذهبی در عهد قاجار. ۷۱

۲-۱۱-۹-۱-مکتب شیخیّه. ۷۱

۲-۱۱-۹-۱-۱-اصول عقاید شیخیّه. ۷۲

۲-۱۱-۹-۲- فرقه‏ی باب… ۷۲

۲-۱۱-۱۰- شعائر مذهبی.. ۷۳

۲-۱۱-۱۰-۱- تعزیه‏خوانی.. ۷۳

۲-۱۱-۱۰-۲- دسته. ۷۳

۲-۱۱-۱۰-۳-مبارزه‏ی امیرکبیر با بدعتهای مذهبی.. ۷۳

۲- ۱۱-۱۱-افکار خرافی دوره‏ی قاجار. ۷۴

۲-۱۱-۱۱-۱- رونق بازار جادوگری در تهران. ۷۴

۲-۱۱-۱۱-۲- جن گیری.. ۷۴

۲-۱۱-۱۱-۳- پیشگویی.. ۷۴

۲-۱۱-۱۱-۴- بروز بیماری‏های وبا و طاعون واعتقاد به قهرو غضب خدا ۷۵

۲-۱۱-۱۱-۵-اعتقاد به باب… ۷۵

۲-۱۱-۱۲- وضع پوشش مردم. ۷۵

۲-۱۱-۱۲-۱-لباس مردان در عهد ناصرالدین شاه ۷۵

۲-۱۱-۱۲-۲-وضع کلاه ۷۶

۲-۱۱-۱۲-۳-لباس زنان در عهد ناصرالدین شاه ۷۶

۲-۱۱-۱۲-۴-لباس طبقات ممتاز در عهد قاجاریه. ۷۶

۲-۱۱-۱۲-۶-لباس فقرا ۷۷

۲-۱۱-۱۳- اخلاق ایرانیان. ۷۷

۲-۱۱-۱۳-۱- تملّق.. ۷۷

۲-۱۱-۱۳-۲-کتمان حقیقت… ۷۸

۲-۱۱-۱۳-۳-کور شو – دور شو. ۷۸

۲-۱۱-۱۴-اوضاع فرهنگی.. ۷۹

۲-۱۱-۱۴-۱-وضع مدارس… ۷۹

۲-۱۱-۱۴-۲-حیات ادبی در دوره‏ی قاجار. ۷۹

۲-۱۱-۱۴-۲-۱-شعر و شاعری در دوره‏ی ناصرالدین شاه ۸۰

۲-۱۱-۱۴-۲-۲-نثر دوره ی ناصرالدین شاه ۸۱

۲-۱۱-۱۴-۳-وضع مطبوعات در دوره‏ی ناصرالدین شاه ۸۱

۲-۱۱-۱۴-۴-آزادی زنان. ۸۴

۲-۱۲- چگونگی شکل‏گیری رمان فارسی.. ۸۴

۲-۱۲-۱-چگونگی آشنایی ایرانیان باتمدّن و فرهنگ غربی.. ۸۵

۲-۱۲-۲- طلیعه‏‏ی رمان‏نویسی و تکوین نثر داستانی.. ۸۷

۲-۱۲-۲-۱- رساله‏نویسی.. ۸۸

۲-۱۲-۲-۲- داستان‏نویسی.. ۸۹

۳-۱-۱-خلاصه‏ی سیاحت‏نامه‏ی ابراهیم بیگ… ۹۷

۳-۱-۲- موضوعسیاحت‏نامه‏‏ی ابراهیم بیگ… ۹۸

۳-۱-۳-درونمایهسیاحت‏نامه‏‏ی ابراهیم بیگ… ۹۹

۳-۱-۴-طرح.. ۱۰۰

۳-۱-۵-۱-معرفی شخصیّت اصلی.. ۱۰۵

۳-۱-۵-۲-رابطه‏ی بین شخصیّت و نویسنده از نظر رئالیسم. ۱۰۷

۳-۱-۵-۳-انواع شخصیّت… ۱۰۸

۳-۱-۵-۴-شخصیّت اصلی، همراز، فرعی، تصادفی.. ۱۰۸

۳-۱-۵-۵- ایستایی یا پویایی شخصیّت اصلی.. ۱۱۰

۳-۱-۵-۶- اسامی شخصیّت… ۱۱۱

۳-۱-۵-۷-شخصیّت پردازی.. ۱۱۲

۳-۱-۶-زاویهی دید. ۱۱۴

۳-۱-۷-گفت‏وگو. ۱۱۸

۳-۱-۷-۱-گفت و‏گو و اشخاص داستان. ۱۱۸

۳-۱-۷-۲- وفق دادن گفت و‏گو با شخصیّت و طبقه‏ی اجتماعی فرد. ۱۱۸

۳-۱-۷-۳- شیوه‏ی ارائه‏ی گفت و‏گو. ۱۲۲

۳-۱-۷-۴- چند آوایی در سیاحت‏نامه و جدال بین سنّت و تجدّد. ۱۲۳

۳-۱-۷-۵-ساختار گفت و‏گو و تلاش در جهت واقع‏گرایی.. ۱۲۷

۳-۱-۷-۵-۱- لکنت زبان ملا‏محمد‏علی.. ۱۲۷

۳-۱-۷-۵-۲- به کار بردن اصوات در حین گفت و‏گو. ۱۲۷

۳-۱-۸-لحن.. ۱۲۸

۳-۱-۹- صحنه. ۱۳۱

۳-۱-۹-۱-مکان زمانمند در سیاحت‏نامه. ۱۳۳

۳-۱-۹-۲-نشان واقع‏گرایی.. ۱۳۸

۳-۱-۹-۳ -زمان واقعی سیاحت‏نامه. ۱۴۲

۳-۱-۹-۴-کارکرد عنصر زمان از نظر رئالیستی.. ۱۴۲

۳-۱-۹-۵- مکان واقعی سیاحت‏نامه. ۱۴۳

۳-۱-۱۰-توصیفو پرداخت جزئیّات رئالیستی رمان. ۱۴۴

۳-۱-۱۰-۱- توصیف قیافه و شکل ظاهری آدم‏ها و خصوصیت اخلاقی.. ۱۴۴

۳-۱-۱۰-۱-۱- توصیف وضع ظاهری.. ۱۴۵

۳-۱-۱۰-۲- توصیف وضع ظاهری لباس… ۱۴۵

۳-۱-۱۰-۲-۱- تصویری دقیق از جزئیّات ‏لباس… ۱۴۵

۳-۱-۱۰-۲-۲ -توصیف قیافه‏ی پیرمرد و وضع لباس… ۱۴۶

۳-۱-۱۰-۲-۳-تصویری دقیق از وضع ظاهر و نوع لباس… ۱۴۶

۳-۱-۱۰-۳-توصیف حالت‏های مختلف… ۱۴۷

۳-۱-۱۰-۳-۱- حالت ناراحتی.. ۱۴۷

۳-۱-۱۰-۳-۲- توصیف حالت ترس… ۱۴۷

۳-۱-۱۰-۳-۳-توصیف حالت عصبانیت… ۱۴۷

۳-۱-۱۰-۳-۴- حالت ناخوشی.. ۱۴۷

۳-۱-۱۰-۴- توصیف مکان‏ها ۱۴۸

۳-۱-۱۰-۴-۱-توصیف مکتب خانه. ۱۴۸

۳-۱-۱۰-۴-۲- توصیف قلعه. ۱۴۸

۳-۱-۱۰-۴-۳-توصیف حمام. ۱۴۸

۳-۱-۱۰-۵-توصیف جنس خانه‏ها ۱۴۹

۳-۱-۱۰-۶- توصیف وضعیّت جوی.. ۱۴۹

۳-۱-۱۰-۷- توصیف سرگرمی‏های مردم (توصیف مسابقه‏ی گاو میش‏ها) ۱۴۹

۳-۱-۱۰-۸- توصیفی از حالت اطرافیان هنگام ماتم و عزا ۱۴۹

۳-۱-۱۱-زبان وسبک… ۱۵۰

یکی از ویژگی‌های نثر عامیانه ناسزاهایی است که نویسنده از زبان مردم کوچه و بازار بیان می‌کند. ۱۵۱

۳-۲- نقدهای اجتماعی سیاحت‏نامه‏ی ابراهیم بیگ… ۱۵۶

۳-۲-۱- مذهبی.. ۱۵۷

۳-۲-۱-۱- وظایف علما ۱۵۷

۳- ۲-۱-۱-۱- عدول عالمان از وظیفه‏ی نگهبانی دین.. ۱۵۷

۳-۲-۱-۱-۲- بی‏توجّهی علمای شهر نسبت به هتک حرمت مردم به مسجد‏ها ۱۵۷

۳-۲-۱-۱-۳- بسته بودن مسجد‏ها درماه‏های سال و رونق آن‏ها فقط در ماه محرم. ۱۵۸

۳-۲-۱-۲-فساد اخلاقی علما ۱۵۹

۳-۲-۱-۲-۱-ایجاد دو دستگی و تفرقه در میان مردم. ۱۵۹

۳-۲-۱-۲-۲- غرور و خود برتربینی علما در مجلس‏ها ۱۵۹

۳-۲-۱-۲-۳- نفاق و دورویی ملایان در میان مردم. ۱۶۰

۳-۲-۱-۲-۴- چشم‏داشت علمای شهر به میراث به جای مانده برای وراث… ۱۶۰

۳-۲-۱-۵-حمایت علما از سید نماها به دلیل کارآمدی آن‏ها در مواقع ضروری.. ۱۶۰

۳-۲-۱-۳-اعتقادات… ۱۶۱

۳-۲-۱-۳-۱- مذهب باب… ۱۶۱

۳-۲-۱-۳-۲- تقدیرگرایی.. ۱۶۱

۳-۲-۱-۳-۳- اوراق دعا واعتقاد به برآورده شدن تمامی حاجت‏ها ۱۶۲

۳-۲-۱-۳-۴-رابطه‏ی اجنه با مرثیه‏خوان‏ها ۱۶۳

۳-۲-۱-۳-۵-اعتقاد به سعد و نحس اوقات… ۱۶۳

۳-۲-۱-۴-وضع حجاب و پوشش زنان. ۱۶۴

۳-۲-۲- بررسی اوضاع فرهنگی.. ۱۶۴

۳-۲-۲-۱-بی‏سوادی.. ۱۶۴

۳-۲-۲-۱-۱- بی‏سوادی معلّم‏های مکتب… ۱۶۴

۳-۲-۲-۱-۲- بی‏سوادی مأمورین گمرگ… ۱۶۵

۳-۲-۲-۱-۳- موروثی بودن طبابت در ایران بدون داشتن تجربه و علم این حرفه. ۱۶۵

۳-۲-۲-۱-۴- بی‏علمی کشاورزان از فن زراعت و حراثت… ۱۶۶

۳-۲-۲-۱-۵- نبود نظامیان باسواد ایرانی و به کارگماشتن افراد خارجی برای تعلیم سربازان. ۱۶۶

۳-۲-۲-۲-عدم تألیف و چاپ کتاب‏های جدید. ۱۶۶

۳-۲-۲-۳-چاپ کتاب‏های ضد دینی در کشور اسلامی.. ۱۶۷

۳-۲-۲-۴- انتقاد از محتوای روزنامه‏ها ۱۶۷

۳-۲-۲-۵-انتقاد از محتوای شعر شاعران. ۱۶۸

۳-۲-۲-۵-۱- انتقاد از نظربازی شاعران. ۱۶۹

۳-۲-۲-۶- انتقاد از نثر نویسندگان. ۱۷۰

۳-۲-۲-۷- انتقاد از خوشنویسان. ۱۷۰

۳-۲-۳- اوضاع اقتصادی.. ۱۷۱

۳-۲-۳-۱- انتقاد از اوضاع اقتصادی.. ۱۷۱

۳-۲-۳-۱-۱- نبود شرکت و کارخانه در ایران. ۱۷۲

۳-۲-۳-۱-۲- کالاهای داخلی و تجارت… ۱۷۲

۳-۲-۳-۱-۳- عدم تغییر و تحوّل در امور حمل و نقل دریایی.. ۱۷۲

۳-۲-۳-۲- ضعف سیستم اقتصادی کشور. ۱۷۳

۳-۲-۳-۲-۱- نوسان ارز داخلی ایران. ۱۷۳

۳-۲-۳-۲-۲- مهاجرت ایرانیان به کشورهای دیگر. ۱۷۳

۳-۲-۳-۳- فساد اقتصادی.. ۱۷۴

۳-۲-۳-۳-۱- احتکار گندم. ۱۷۴

۳-۲-۳-۳-۲- رواج رشوه‏گیری.. ۱۷۴

۳-۲-۳-۳-۳- تقلّب در امر داد و ستد. ۱۷۵

۳-۲-۳-۳-۴- واگذاری اداره‏ی گمرگات و داروغگی در مقابل افزایش وجه اجاره‏ 175

۳-۲-۴- نقد اوضاع سیاسی.. ۱۷۶

۳-۲-۴-۱-خودکامگی.. ۱۷۶

۳-۲-۴-۱-۱- خودکامگی پادشاهان. ۱۷۶

۳-۲-۴-۱-۲- خودکامگی وزیران. ۱۷۷

۳-۲-۴-۱-۳- خودکامگی حاکمان و شاهزادگان. ۱۷۸

۳-۲-۴-۱-۴- بی قانونی.. ۱۷۸

۳-۲-۴-۲- ناکارآمدی حکومت… ۱۷۹

۳-۲-۴-۲-۱-اختلاس وزیران. ۱۸۰

۳-۲-۴-۲-۲- ناکارآمدی وزیران در امور مملکت‏داری.. ۱۸۰

۳-۲-۴-۲-۳- ناکارآمدی وزیر داخلی.. ۱۸۰

۳-۲-۴-۲-۴- ناکارآمدی وزیرخارجه. ۱۸۱

۳-۲-۴-۲-۵- ناکارآمدی وزیر جنگ… ۱۸۱

۳-۲-۴-۲-۶-منصب فروشی.. ۱۸۲

۳-۲-۵- نقد اخلاقی.. ۱۸۲

۳-۲-۵-۱- تن‏پروری و بی‏خبری مردم. ۱۸۳

۳-۲-۵-۲- پذیرش هر گونه ظلم و جور از سوی حاکمان و اعتراض نکردن به آن. ۱۸۴

۳-۲-۵-۳- رقابت ناسالم میان تاجران. ۱۸۴

۳-۲-۵-۴-تجمل‏گرایی تاجران و غفلت در احداث کارخانه‏ها ۱۸۵

۳-۲-۵-۵-دزدی و دغلی سربازان دولت… ۱۸۵

۳-۲-۵-۶- شیوع تریاک‏کشی در میان مردم. ۱۸۶

۳-۲-۵-۷-گدا صفتی فرّاشان. ۱۸۶

۳-۲-۶- وضع شهرها ۱۸۷

۳-۲-۶-۱- وضعیّت بیمارستان‏ها ۱۸۷

۳-۲-۶-۲- وضعیّت حمام‏ها ۱۸۷

۳-۲-۶-۳- وضعیّت مکتب‏خانه‏ها ۱۸۸

۳-۲-۶-۴- وضعیّت مسجد‏ها ۱۸۸

۳-۲-۶-۵- وضعیّتمکان‏های غذاخوری.. ۱۸۸

۳-۲-۶-۷- وضع راه‏ها ۱۸۹

۳-۲-۷- تاریخ و سیاحت‏نامه‏‏ی ابراهیم بیگ… ۱۹۰

۳-۲-۸- ارزش اجتماعی سیاحت‏نامه‏ی ابراهیم بیگ… ۱۹۳

۴-۱- نتیجه‏گیری.. ۱۹۶

فایل ورد کامل مطالعه رویکرد رئالیسم در سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیگ با بررسی ابعاد ادبی و اجتماعی
فهرست منابع و مأخذ: ۲۰۱

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.