فایل ورد کامل مقاله علمی درباره گونهشناسی ادله نقلی ولایت فقیه و تحلیل جایگاه آن در فقه سیاسی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله علمی درباره گونهشناسی ادله نقلی ولایت فقیه و تحلیل جایگاه آن در فقه سیاسی دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره گونهشناسی ادله نقلی ولایت فقیه و تحلیل جایگاه آن در فقه سیاسی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله علمی درباره گونهشناسی ادله نقلی ولایت فقیه و تحلیل جایگاه آن در فقه سیاسی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله علمی درباره گونهشناسی ادله نقلی ولایت فقیه و تحلیل جایگاه آن در فقه سیاسی :
مقدمه
نظریههای سیاسی در طول تاریخ، همواره به عنوان رکنی از جهان سیاست مطرح بـودهانـد. پاسخ به اینکه در طول تاریخ، نظریههای سیاسی، نهادهای سیاسی را شـکل دادهانـد یـا بـه عکس، نهادهای سیاسی، زمینههای شکلگیری و رشد نظریهها را فراهم نمودهاند، یا تعامـل دو سویه بین آنها وجود دارد، دارای اهمیت به سزایی میباشد، به هر حال هیچگاه نمیتوان نظریههای سیاسی را در بررسی تحـولات تـاریخی سیاسـی و در مجموعـه علـوم سیاسـی نادیده گرفت. از اینرو، اندیشمندان سیاسی به بررسی تاریخ اندیشههای سیاسی میپردازند و همه نظریههای مطرح در تاریخ تفکـر سیاسـی را موضـوع تـأملات سیاسـی خـود قـرار میدهند. در این مجموعه دانشها، معمولاً ضمن تبیین نظریهها، خاسـتگاه، مبـانی، اصـول، ویژگیها و تأثیرات سیاسی و; نیز مورد توجه قرار میگیـرد و در نهایـت، بـه قضـاوت و داوری درباره آن پرداخته میشود . در این میان، نظریه ولایت فقیه بر اسـاس مبـانی اندیشـه اسلامی و با الهام از آنها، در کنار سایر نظریهها، مطـرح بـوده اسـت. امـا پیـروزی انقـلاب اسلامی و شکلگیری نظام سیاسی در ایران اسلامی بر مبنای نظریه ولایت فقیه، این نظریـه توجه بیشتری را در سطح جهان، و بهخصوص در جهان اسلام به خـود معطـوف سـاخت. همین امر زمینهای را فراهم آورد تا فقهاء و محققان، بررسی بیشتر این نظریه در محورهـای گوناگون را موضوع پژوهش خـود قـرار دهنـد. بـدین ترتیـب، پـژوهشهـای متعـددی در محورهای گوناگون از قبیل، خاستگاه، مبانی، اصول، ادلـه ولایـت فقیـه و ; شـکل گرفتـه است. ادله نقلی ولایت فقیه، به صورت مبسوط در بسیاری از مکتوبـات مربـوط بـه نظریـه ولایت فقیه مطرح گردیده و حتی آثار مستقلی به این موضوع اختصاص یافته است. با ایـن حال، در اکثر این آثار، به بررسی ادله نقلی ایجابی در اثبات ولایت فقیه پرداخته شده و ادله دیگری، که میتواند در این زمینه مفید باشد، مغفول مانده است . از اینرو، در ایـن نوشـتار تلاش شده است ضمن بیان گونههای مختلف ادله نقلی ولایت فقیه، رویکردی جدیدی در این موضوع ارائه گردد تا بتوان از این طریق، با اتقان بیشتری به اثبات ولایت فقیه بر اساس ادله نقلی پرداخت.
سئوال اصلی عبارت است از: گونههای مختلف ادله نقلی ولایت فقیه کدام هسـتند؟ بـا توجه به این سئوال، سئوالات فرعی دیگری نیز در محورهای زیر مطرح میباشند: ـ مفهوم
۰۶ ، سال سوم، شماره دوم، پاییز و زمستان ۰۹۳۱
ولایت فقیه چیست؟ – جایگاه ادله سلبی در اثبات ولایـت فقیـه چیسـت؟ – جایگـاه ادلـه ایجابی در اثبات ولایت فقیه چیست؟ – ادله تلفیقی چه جایگاهی در اثبـات نقلـی ولایـت فقیه دارند؟
با توجه به این سئوالات، این تحقیق در پی این است که آیا بـرای اثبـات ولایـت فقیـه، میتوان از سه گونه ادله سلبی، ایجابی و تلفیقی بهره برد؟
برای پاسخ به این سئوال، ابتداء به بررسی مفهوم واژههای »ولایـت«، »فقیـه« و »ولایـت فقیه« خواهیم پرداخت. در ادامه به ترتیب، ادله سلبی، ادله ایجابی و ادله تلفیقی را که مـی-توانند در روند اثبات ولایت فقیه سودمند باشند، بیان خواهیم کرد.
مفهوم شناسی بحث
۱. مفهوم ولایت
»ولایت« در لغت واژهای است که علاوه بر کاربرد لغـوی، در حـوزههـای گونـاگون علـوم اسلامی، مانند کلام، فلسفه، فقه، و عرفان نیز بـه کـار رفتـه اسـت. »ولایـت« در بـابهـای گوناگون فقه مثل قصاص، وصایت، حجر، نکاح و مکاسب از واژههای رایج محسوب می-شود. »ولایت« در زبان عربی از ماده »ولی« گرفته شده و برای آن معـانی متعـددی از قبیـل قرب، دوست، یاور، قیام به کار، اختیاردار و سرپرست میان شده است. برای واژه »ولایت«، افزون بر آنها معنای سلطنت و رهبری را نیز بیان میکنند.۱ در یک تقسیمبندی کلی، معـانی متعدد مزبور را میتوان به چهار دسته تقسم کرد: .۱ قرابت یا نزدیکی، .۲ محبت یا دوستی، .۳ نصرت یا یاری، .۴ حکومت یا تصدی امر.
در بحث از »ولایت فقیه« سه مفهوم »نخست« مورد توجه نیست؛ آنچه از این واژه اراده شده است با مفهوم چهارم، یعنی حکومت یا تصدی امر ارتباط پیدا میکند.۲ همانگونه کـه امام خمینی در این باره میفرمایند: »ولایت یعنی حکومت و اداره کشور و اجرای قـوانین شرع مقدس.۳« بنابراین، مراد از واژه »ولایت«، در اصطلاح حکومـت و زمامـداری در امـور مربوط به جامعه سیاسی میباشد که در کلام برخی فقهای دیگر نیز به صراحت به آن اشاره شده است.۴
برخی از فلاسفه به جای واژه »ولایت فقیه«، از اصطلاح »ریاست فقیه« استفاده کردهاند. این امر میتواند شاهدی بر معنای مورد نظر از کلمه »ولایت« باشد. فـارابی در کتـابهـای
گونهشناسی ادله نقلی ولایت فقیه ۱۶
متعدد خود از ریاست فقیه بحث کرده است. به عنوان مثال، ایشان در کتـاب سیاست مدنیـه تأکید میکند: اگر در جامعه شخص واجد ویژگیهای رئیس اول وجـود نداشـته باشـد، در این صورت باید شرایع، تدبیرها و سنتهای رئیس اول مکتوب شده و به وسیله آن جامعـه اداره شود. در چنین شرایطی، رئیسی که جامعه را با شرایع مکتـوب رؤسـای گذشـته اداره میکند، پادشاه سنت (ملک السنه) نامیده خواهد شد.۵
با این وجود، در برخی از آثار خود به صراحت بیان میکند که در صورت فقدان رئیس اول۶، رئیس دوم، یعنی کسی که عالم به شریعت است و بتوانـد احکـام امـور جدیـد را بـر اساس روح شریعت و روش رؤسای پیشین استنباط کند، جانشین رئیس اول خواهد شـد ۷ از نگاه فارابی، چنین شخصی که بتواند در عین فهم شریعت، در صـورت نیـاز قـدرت بـر استنباط هم داشته باشد، همان »فقیه« است. وی معتقد است در صورت فقـدان رئـیس اول، کسانی که در همه شرایط همانند او هستند، جانشین وی میشوند. ولی هرگاه کسی کـه در همه احوال مماثل و همانند اوست نباشد، در این صورت لازم است کـه در همـه احـوال و اعمالی که در جوامع و مدینههای تحت ریاست اوست، از مقدرات گذشته تبعیت شده و با آن مخالفت نگردد و در مواردی که نیازمند به وضع و تقـدیر جدیـدی باشـد، اسـتخراج و استنباط آن بر عهده فقیه بوده و ایشان جانشین رئیس اول خواهد شد. ۸ بنابراین، فارابی فقیه را از جمله کسانی میداند که در فقدان رئیس اول و کسانی که همانند او هسـتند، جانشـین ایشان بوده و مقام ریاست به ایشان منتقـل مـیشـود. بنـابراین، منظـور از » ولایـت« همـان ریاست و زمامداری است ولی چون در فقه شـیعه واژه »ولایـت« اصـطلاح رایجـی اسـت، فقهاء در موضوع »ولایت فقیه« آن را بر سایر اصطلاحاتی کـه مـیتوانسـت در ایـن بحـث مورد استفاده قرار گیرد، ترجیح دادهاند.
۲. مفهوم فقیه
»فقیه« از مشتقات واژه »فقه« است. فقه در قرآن کریم و احادیث زیادی به کار رفته است. مفهـوم این کلمه، در همه جا، با تعمق و فهم عمیق همراه میباشد.۹ فقه در اصـطلاح، بـه دو معنـا بـه کار رفته است: .۱ علم و آگاهی به مجموعه دین و .۲ دانش احکام و مقررات اسلامی.
طبق اصطلاح نخست، »فقه« عبارت است از: بصیرت کامل نسـبت بـه کـل دیـن و مجموعـه آنچه که خداوند برای هدایت بشر فرستاده است. این مجموعه شـامل عقایـد، اخـلاق و احکـام
۲۶ ، سال سوم، شماره دوم، پاییز و زمستان ۰۹۳۱
میباشد . ولی بر اساس معنای اصطلاحی دوم، »فقه« علم به احکام و مقررات فرعی شـرعی از روی ادله است.۱۰ به تعبیر فارابی، فقه صناعتی است که انسان مـیتوانـد بـه مـدد آن، بـا استفاده از احکام موضوعه و مصرحه به استخراج و استنباط آنچه واضع شریعت، به تحدید و بیانش تصریح نکرده است، بپردازد ۱۱ امروزه انصراف و تبادر فقـه بـه همـین معنـای دوم است.۱۲ کاربرد آن در معنای لغوی یا اصطلاحی نخست، نیازمند قرینه میباشد.
با توجه به معنای فقه، تصویر نسبتاً روشنی از معنای »فقیه« در ذهن نقش مـیبنـدد. بـر این اساس، میتوان گفت: در اصطلاح، »فقیه« به کسی گفته میشود که توانایی فصلی برای استخراج احکام شرعی و قوانین کلی اسلام، از منابع اولیه آن، یعنی کتاب، سنت، اجمـاع و عقل داشته باشد.۱۳
با توجه به مفهوم »ولایت« و »فقیه«، میتوان واژه مرکب » ولایت فقیه« را چنین تعریـف نمود: »ولایت فقیه به معنای ریاست و زمامداری فردی است که میتواند با مراجعه به منابع اسلامی، احکام و قوانین اسلامی را استخراج و استنباط نماید.«
پس از روشن شدن مفهوم »ولایت فقیه« به بررسی گونههای متعدد ادلـه نقلـی ولایـت فقیه میپردازیم.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 