فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره راهبردهای مقابله مذهبی مثبت و منفی و تحلیل روانسنجی مقیاس مقابله مذهبی در میان دانشجویان ایرانی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره راهبردهای مقابله مذهبی مثبت و منفی و تحلیل روانسنجی مقیاس مقابله مذهبی در میان دانشجویان ایرانی دارای ۱۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره راهبردهای مقابله مذهبی مثبت و منفی و تحلیل روانسنجی مقیاس مقابله مذهبی در میان دانشجویان ایرانی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره راهبردهای مقابله مذهبی مثبت و منفی و تحلیل روانسنجی مقیاس مقابله مذهبی در میان دانشجویان ایرانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره راهبردهای مقابله مذهبی مثبت و منفی و تحلیل روانسنجی مقیاس مقابله مذهبی در میان دانشجویان ایرانی :
مقدمه
از زمان انتشار کتاب پارگامنت((۱۹۹۷) (Pargament با عنوان روانشناسی دین و مقابله، موضـوع مقابلـه مذهبی بهطور چشمگیری کانون توجه محققان مختلف بوده است. مرور شواهد تجربی نشـان مـیدهـد که در طی سالهای گذشته، مطالعات متعددی با محوریت مقابله مـذهبی در گـروههـای سـنی مختلـف مانند کودکان (بینوری((Benore و همکاران، (۲۰۰۸، نوجوانان (تالیک، ۲۰۱۳؛ دییـو((Dew و همکـاران، (۲۰۱۰ و بزرگسالان (بورک و ترمن((Bjorck & Thurman، (۲۰۰۷ و در گروههای مذهبی متفـاوت ماننـد اسلام (ابورایا و همکـاران، ۲۰۰۸؛ آمـر و همکـاران، ۲۰۰۸؛ شـهابیزاده و مظـاهری، (۱۳۹۱، مسـیحیت (وینتــر و همکــاران، (۲۰۰۹، یهــود (روســمارین و همکــاران، (۲۰۰۹ و هنــدو (تاراکشــوار و همکــاران، (۲۰۰۳ انجام شده است. افزون بر این، مرور شواهد تجربی نشان میدهد که میان محققان علاقـهمنـد بـه قلمرو مطالعاتی روانشناسی دین و مقابله، بر موضوعاتی مانند مقابله مـذهبی بـا سـرطان (یوشـیموتو و همکاران، (۲۰۰۶، بیماری مزمن (سیگرانگ و همکاران، (۲۰۰۳، درد مـزمن (دان و هورگـاس، (۲۰۰۴ و بیماری ایدز (پارگامنت و همکاران، ۲۰۰۴ب) تأکید شده است. همچنین، طی سـالهـای گذشـته نتـایج مطالعات هاگیلت و همکاران (۲۰۰۷) و مور و همکاران (۲۰۰۷) موجب شده است کـه نقـش مثبـت و تعیینکننده مذهب در مقابله با مشکلات روانپزشکی، بـر متخصصـان سـلامت روانـی و روانشناسـان بالینی بیش از پیش مکشوف شود. درنهایت، نتایج مطالعات مربوط به مقابله مذهبی با برخی تنشـگرهای ویژه، مانند داغدیدگی (استویبی، ۲۰۰۴؛ شـریفی و همکـاران، (۱۳۹۱، خشـونت خـانگی (واتلینگـتن و مورفی، (۲۰۰۶، سقط جنین (ماجور و همکاران، (۱۹۹۸، بیـوگی (میچـل و همکـاران، (۲۰۰۳ و بلایـای طبیعی (هندرسون، ۲۰۱۰، ص(۵ و همچنین، نتایج مطالعات مربوط به پسایندهای چندگانه رویارویی بـا تجارب تنیدگیزا، مانند تعالی پـسضـربهای (سیدموسـوی و همکـاران، ۱۳۸۸؛ سیدموسـوی و وفـایی، (۱۳۸۸، بهزیستی معنوی (طاهری خرامه و همکاران، ۱۳۹۲؛ آنترانر و همکـاران، (۲۰۱۰، افسـردگی (آنـو و وسکانسل، ۲۰۰۵؛ کانرس و همکاران، ۲۰۰۶؛ شریفی و فاتحیزاده، (۱۳۹۱، سـلامت روانـی (حسـنی واجـاری و بهرامــیاحســان، (۱۳۸۴، کیفیــت زنــدگی (گــاردنر و همکــاران، (۲۰۱۳ و نــرخ مــرگومیــر (پارگامنت و همکاران، ۲۰۰۳؛ پارگامنت و همکاران، ۲۰۰۴الف) تأکیـد مـیکنـد کـه راهبردهـای مقابلـه مذهبی- بهمثابه یک منبع عظیم مقابلهای، وجه جداییناپذیر فرایند مقابله با تنیدگی قلمداد میشود.
بر این اساس، نتایج بسیاری از تحقیقات، از گریزناپذیری نقشآفرینی راهبردهـای مقابلـه مـذهبی در بافت مطالعاتی تجارب تنیدگیزا و شیوههـای ترجیحـی مـدیریت چنـین رخـدادهایی بـهطـور تجربـی
راهبردهای مقابله مذهبی مثبت و منفی: تحلیل روانسنجی مقیاس مقابله مذهبی در بین دانشجویان ایرانی ۳۴
حمایت کردهاند. بنابراین، لازمه مطالعـه نظامـدار و هدفمنـد مقولـه راهبردهـای مقابلـه مـذهبی در بـین دانشجویان ایرانی، پس از تصریح ضرورت و اهمیت مطالعه آن، مستلزم دسترسی بـه ابـزاری اسـت کـه ارزیابی نقش این منبع مقابلهای را در مواجهه با تجارب تنیدگیزای زندگی، امکـانپـذیر کنـد. بنـابراین، این پژوهش، درصدد است که بـرای اولـین بـار، سـاختار عـاملی مقیـاس مقابلـه مـذهبی (پارگامنـت و همکاران، (۲۰۰۰ را در گروهی از دانشجویان دختر و پسر ایرانی مطالعه کند.
منطق نظری زیربنایی توسعه مقیاس مقابله مذهبی
بر اساس دیدگاه پارگامنت و همکاران (۲۰۰۰)، چهار مفروضه زیربنایی، شالوده نظری مقیاس مقابله مذهبی را تشکیل میدهد. پارگامنت و همکاران (۲۰۰۰)، تأکید کردند که از لحاظ نظـری، سـنجش مقابله مذهبی باید بر دیدگاه کارکردی مذهب و نقشهای چندگانه آن، در بافت مقابله با رخدادهای تنیدگیزا استوار باشد. در گذشته، محققان برای اندازهگیری مقابله مذهبی از نشانگرهای کلی مذهبی بودن، مانند نماز خواندن و حضور در اماکن مذهبی استفاده کردهاند. اگرچه اسـتفاده از ایـن روش سنجش مؤثر بوده است، اما محققان در این روش از پاسخ به سؤالات مربوط به نقشهای کارکردی مذهب، در قلمرو مقابله با تجارب تنیدگیزا بازماندهاند. بنابراین، صرف آگاهی از اینکه فرد مناسک دینی را به جای میآورد و در اماکن مذهبی حاضر میشود، برای سنجش مقابلـه مـذهبی غیرکـافی میباشد. به عبارت دیگر، طبق دیدگاه پارگامنت و همکاران (۲۰۰۰)، سنجش مقابله مذهبی نیازمند پاسخ به این سؤال است که چگونه فرد از مذهب برای درک و رویارویی با تجارب تنیدگیزا بهـره میبرد. اندیشیدن به کارکردهای مذهب، با پیشبینیهای قویتر از پسایندها، تفسیر آسانتر یافتههای معنادار و غیرمعنادار و پیشرفتهایی در زمینه درک روشهایی که نقش مذهب را در موقعیتهـای حساس زندگی نشان میدهد، همراه است. بر این اساس، پارگامنـت و همکـاران (۲۰۰۰)، بـر پـنج کارکرد اصلی مذهب تأکید کردهاند:
.۱ معنا: طبق دیدگاه پارگامنت و همکاران (۲۰۰۰)، در مواجهه با تجـارب رنـجآور زنـدگی، مـذهب چارچوبی را برای درک، تفسیر و معنادهی فراهم میآورد. شیوههای چندگانـه مقابلـه مـذهبی بـا هـدف کسب معنا شامل: .۱ بازارزیابی مذهبی خیرخواهانه- به معنای بـازتعریف عامـل تنیـدگیزا بـه صـورت سودمند بر اساس آموزههای دینی؛ .۲ بازارزیابی مبتنی بر خداوند کیفرکننده – به معنای بـازتعریف عامـل تنیدگیزا بهمثابه تنبیهی از طرف خداوند بـه خـاطر گناهـان فـردی؛ .۳ بازارزیـابی شـیطانی- بـه معنـای
۴۴ ، سال هشتم، شماره اول، بهار ۴۹۳۱
بازتعریف عامل تنیدگیزا به صورت عمل شیطان؛ .۴ بازارزیابی قـدرت خداونـد، بـه معنـای بـازتعریف قدرت خداوند درباره اثرگذاری بر موقعیت رنجآور است.
۲ کنترل: طبق دیدگاه پارگامنت و همکاران (۲۰۰۰)، در مواجهـه بـا رخـدادهایی کـه فراتـر از منابع درونفردی افراد هستند، مذهب مسیرهای زیادی را با هـدف دسـتیابی بـه احسـاس تسـلط و کنترل به آنها پیشنهاد میکند. شیوههای چندگانه مقابله مذهبی برای دسـتیابی بـه کنتـرل شـامل: .۱ مقابله مذهبی همیارانه، به معنای جستوجوی کنتـرل از طریـق مشـارکت بـا خداونـد بـرای حـل مسئله؛ تسلیم مذهبی فعالانه، بـه معنـای واگـذاری فعالانـه کنتـرل بـه خداونـد در فراینـد مقابلـه، واگذاری مذهبی منفعلانه، انتظار منفعلانه از خداوند با هدف کنترل بر موقعیت، تقاضـای شـفاعت الهی، جستوجوی کنترل بهطور غیرمستقیم به کمک تقاضا از خداوند برای یک معجزه یا شفاعت الهی، و مقابله مذهبی خودجهتدهنده، جستوجوی کنترل به طور مستقیم از طریق ابتکـار فـردی در عوض کمک از خداوند است.
۳ آسایش/ معنویت: پارگامنت و همکاران (۲۰۰۰) تأکید میکنند که طبق دیـدگاه روانپویشـی کلاسیک، مذهب با هدف کاهش بیم افراد برای زندگی در جهانی که هر لحظه آبستن یـک فاجعـه میباشد، صورتبندی شده است. بنابراین، متمایزسازی راهبردهای مقابله مذهبی مبتنی بر آسودگی از روشهایی که دارای یک کـارکرد معنـوی اصـیل هسـتند، دشـوار میباشـد. از دیـدگاه مـذهبی، معنویت یا تمایل برای ارتباط با قدرتی فراتر از آدمی، اصلیترین کارکرد مـذهب قلمـداد میشـود. طبق دیدگاه پارگامنت و همکاران (۲۰۰۰)، شیوههای چندگانه مقابلـه مـذهبی، بـرای دسـتیابی بـه آسایش و نزدیکی با خدا شامل: .۱ جستوجوی حمایت معنوی، به معنای جستوجوی راحتـی و اطمینانآفرینی از طریق دوستی و مراقبت خداوند؛ .۲ تمرکـز مـذهبی، انجـام فعالیتهـای مـذهبی برای تغییر توجه از عامل تنیدگیزا؛ .۳ تطهیر (پالایش) مـذهبی، جسـتوجوی تنطیـف مـذهبی از طریق انجام اعمال مذهبی، پیوند معنوی، تجربه احساس نزدیکـی بـه قـدرتی کـه آدمـی را تعـالی میبخشد، نارضایتی معنوی، بیان گمگشتگی و نارضایتی از رابطه با خداوند در موقعیت تنیـدگیزا،
و تعیین حدود رفتارهای مذهبی، تعیین رفتارهای مذهبی قابل قبول از رفتارهای غیرقابـل قبـول و باقی ماندن در محدوده آموزههای دینی است.
۴ صمیمیت / معنویت: دورکیم (پارگامنت و همکاران، (۲۰۰۰، بر نقش مـذهب در تسـهیل انسـجام اجتماعیکیدتأ کرده است. بنابراین، مذهب سازوکارِ تسهیل کننده انسجام اجتمـاعی و هویـت اجتمـاعی
راهبردهای مقابله مذهبی مثبت و منفی: تحلیل روانسنجی مقیاس مقابله مذهبی در بین دانشجویان ایرانی ۵۴
تلقی میشود. با وجود این، اغلب صمیمیت با دیگران از طریق روشهای معنوی ماننـد پیشـنهاد کمـک معنوی، به دیگران و حمایت معنوی از اعضای گروه دینـی بـه دسـت مـیآیـد. بنـابراین، متمـایزسـازی روشهای تسهیلکننده صمیمیت، از روشهای تسهیلکننده نزدیکی با یک قدرت بالاتر دشوار میباشـد. طبق دیدگاه پارگامنت و همکاران (۲۰۰۰)، شیوههای چندگانه مقابله مذهبی برای دستیابی بـه صـمیمیت با دیگران و احساس نزدیکی با خـدا شـامل: .۱ جسـتوجوی حمایـت از طـرف افـراد مطلـع در دیـن (دینیاران) یا افراد همعقیده، بـه معنـای جسـتوجوی آسـایش و اطمینـانآفرینی از طریـق دوسـتی و مراقبت افراد همعقیده و مطلع در امور دینی (دینیاران)، کمک معنوی به دیگران، به معنای تـلاش بـرای حمایت معنوی از دیگران، و نارضایتی مذهبی بینفردی، بیان گمگشـتگی و نارضـایتی دربـاره رابطـه بـا افراد مطلع در امور دینی (دینیاران) یا افراد همعقیده در موقعیتهای تنیدگیزا است.
.۵ دگرگونی زندگی: طبق دیدگاه پارگامنت و همکاران (۲۰۰۰)، مذهب از طریـق ترغیـب افـراد بـه واگذاری موضوعات ارزشمند قدیمی و جستوجوی منابع جدید معنا به افراد کمک میکند تا تغییـرات عمدهای در زندگی خود خلق کنند. همچنین، شیوههای چندگانه مقابله مذهبی برای دستیابی به تغییـرات عمده در زندگی شامل: .۱ جستوجوی جهتگیری مذهبی، به معنـای کمـک گـرفتن از مـذهب بـرای یافتن یک جهتگیری جدید در زندگی وقتی جهتگیـری پیشـین فاقـد ارزش جلـوه مـیکنـد، تغییـر مذهبی، به معنای تغییر اساسی در زندگی از طریق مذهب، و بخشش مذهبی، به معنای کمـک گـرفتن از مذهب برای تغییر در خشم، آزار و ترس ناشی از یک گناه و رسیدن به آرامش است.
بنابراین، پارگامنت و همکاران (۲۰۰۰)، پـس از مـرور شـواهد نظـری و تجربـی مربـوط بـه قلمـرو مطالعاتی دین و مقابله، رویکرد متفاوتی برای سنجش مذهب بهمثابه یک منبع مقابلـهای ارائـه کردنـد. در نظریه مقابله، بر نقش فعال آدمی در فرایند تفسیر و پاسـخدهـی بـه عوامـل تنیـدگیزای زنـدگی تأکیـد میشود (فولکمن، ۲۰۱۰، ص.(۲۰۵ یسیاری از شواهد تجربـی نشـان دادهانـد کـه تمـایز در پسـایندهای چندگانه مواجهه با رخدادهای منفی زندگی از طریق تفاوت در روشهای خاص ارزیابی و مقابلـه قابـل تبیین است (همان). از چشمانـداز نظریـه مقابلـه، رفتـار فـرآورده فراینـد پویـایی از تبـادل بـین فـرد و موقعیتهای پیرامونی است که در محدوده یک بافت اجتماعی فرهنگی بزرگتر پدیدار میشود.
طبق دیدگاه پارگامنت و ماهونی (۲۰۰۵)، مقابله مـذهبی بیـانگر تلاشهـایی اسـت بـرای استفاده از آموزههای دینی، با هدف درک و رویارویی با تجارب تنیدگیزای زندگی. پارگامنت (۱۹۹۷) بر چند نکته تأکید میکند:
۶۴ ، سال هشتم، شماره اول، بهار ۴۹۳۱
۱ مقابله مذهبی دارای کارکردهای متفاوتی مانند جستوجوی معنا، صمیمیت بـا دیگـران، هویـت، کنترل، کاهش اضطراب، دگرگونی و پیگردی معنویت است. بنابراین، در مقیاس مقابله مذهبی، گویـههـا از لحاظ مفهومی، بر اسـاس کارکردهـای چندگانـه مـذهب در بافـت رویـارویی بـا تجـارب تنیـدگیزا سازماندهی شدهاند.
۲ مقابله مذهبی چندسطحی است و رفتارها، هیجانات، روابط و شـناختارها را شـامل مـیشـود. در مقیاس مقابله مذهبی، گویههایی انتخاب شدهاند که نشان میدهند چگونه افراد روشهای مقابلـه مـذهبی را بهطور شناختی، از طریق افکار و نگرشها، به طور رفتاری، از طریق اعمال، به طور هیجانی، از طریـق احساسات ویژه افراد، و به طور ارتباطی، از طریق اعمالی که دیگران را شامل میشود بهکار میگیرند.
۳ مقابله مذهبی بیانگر یک فرایند پویا میباشد که در طول زمان و در بافـتهـا و شـرایط گونـاگون تغییر میکند.
۴ مقابلهمذهبی فرایندی چندبُعدی است کـه در زنـدگی بـه نتـایجی کمـککننـده یـا مضـر منجـر میشود. ماهیت چندبُعدی مقیاس مقابله مذهبی، بر این فرض استوار است که راهبردهای مقابله مـذهبی انطباقی یا غیرانطباقی میباشند. بنابراین، گویههای منتخب در مقیـاس مقابلـه مـذهبی یـا بـر روشهـای مقابله مذهبی مثبت و یا بر روشهای مقابله مذهبی منفی دلالت دارند.
مقابله.۵ مذهبی، به دلیل مزیتِ تمرکز بـر موضـوعات الهـی بُعـد متمـایزی بـه فراینـد مقابلـه اضافه میکند.
۶ به دلیل تمرکز متمایز قلمرو مقابله مذهبی بر روشهایی که نقش مذهب را در موقعیتهـای ویـژه زندگی مشخص میکند، مقابله مذهبی اطلاعاتی حیاتی درباره نقـش مـذهب و رابطـه آن بـا سـلامت و بهزیستی، بهویژه در بین افرادی که در زندگی با مشکلاتی بحرانی روبهرو شدهاند، فراهم میآورد.
در تحقیقات بسیاری، ویژگیهای فنی مقیاس مقابله مـذهبی آزمـون شـده اسـت (پارگامنـت و همکاران، ۲۰۰۰؛ تالیک، .(۲۰۱۳ در مطالعه پارگامنت و همکاران (۲۰۰۰)، کـه بـا هـدف توسـعه و رواسازی مقدماتی مقیاس مقابله مذهبی در بین گروهی از دانشجویان و بیماران بستری در بیمارستان انجام شد، نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی با استفاده از چرخش اوبلیمـین از مفهومسـازی و سـاخت زیرمقیاسهای چندگانه بهطور تجربی حمایت کرد. همچنین، نتایج تحلیل عـاملی تأییـدی مقیـاس مقابله مذهبی در بین نمونه بیماران سالمند بستری شده در بیمارستان بهطور تجربی، نتـایج تحلیـل عاملی اکتشافی را تأیید کرد. علاوه بر این، معناداری نتایج تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی با هـدف
راهبردهای مقابله مذهبی مثبت و منفی: تحلیل روانسنجی مقیاس مقابله مذهبی در بین دانشجویان ایرانی ۷۴
تبیین پراکندگی نمرات سازگاری مشارکتکنندگان از طریق مقیاسهای چندگانه مقابله مذهبی، پس از تفکیک سهم متغیرهای جمعیتشناختی و نمرات مقابله مذهبی کلـی، بـهطور تجربـی از روایـی فزاینده مقیاس مقابله مذهبی حمایت کرد. در مطالعه تالیک (۲۰۱۳)، که با هدف انطباق فرهنگـی و آزمون ساختار عاملی مقیاس مقابله مذهبی پارگامنت در نوجوان لهستانی انجام شد، همسو با مطالعه پارگامنت و همکاران (۲۰۰۰) از روش تحلیل مؤلفههای اصلی، با استفاده از چرخش ابلیمین استفاده شد. تالیک همسو با پارگامنت و همکاران (۲۰۰۰)، از تحلیل عاملی سلسلهمراتبی استفاده کـرد. در گام اول، تمامی ۱۰۵ گویه مقیاس مقابله مذهبی، از طریق تحلیـل مؤلفـههای اصـلی بـا اسـتفاده از چرخش ابلیمین و به کمک راهحل محدود شده به فقط دو عامل، تحلیل شـدند. نتـایج مربـوط بـه شاخص کفایت نمونهبرداریکایزرـ میرـ اُلکین (KMO) و آزمون کرویت بارتلت، از معناداری مدل منتخب حمایت کردند. در این گام، دو گویه، به دلیل بار عاملی کمتر از ۰/۳۰ و چهار گویه به دلیل بار عاملی مشترک از مجموع ۱۰۵ گویه حذف شـدند. پـس از حـذف شـش گویـه، نتـایج تحلیـل مؤلفههای اصلی با استفاده از چرخش ابلیمین نشان داد که ۶۵ گویه زیـر عامـل راهبردهـای مقابلـه مذهبی مثبت و ۳۴ گویه نیز زیر عامل راهبردهای مقابله مذهبی منفی بار گرفتند. در گـام بعـد، ۶۵ گویه مرحله قبل، به طور مستقل تحلیل شدند. نتایج مربوط به شاخص کفایت نمونهبرداری کایزر ـ
میر ـ اُلکین و آزمون کرویت بارتلت از معناداری مدل حمایت کردند. در ایـن گـام، نتـایح تحلیـل عاملی اکتشافی شامل ۹عاملِ دگرگونی زندگی، تسلیم مـذهبی فعالانـه، جسـتوجوی حمایـت از طرف افراد مطلع در دین (دینیاران) یا افراد همعقیـده، تمرکـز مـذهبی، مقابلـه مـذهبی همیارانـه، تقاضای شفاعت الهی، حمایت معنوی و بازارزیابی مذهبی خیرخواهانه بود کـه در مجمـوع ۶۲/۸۴ درصد از عامل زیربنایی را تبیین کردند . در این مرحله، ۱۵ گویه نیز به دلیل بار مشترک از سـاختار عاملی مقیاس حذف شدند . نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، پس از حذف ۱۵ گویه نشان داد که ۹ عامل استخراج شده در مجموع، ۶۵/۱۹ درصد از واریانس عامل زیربنایی را تبیین کردند. تحلیل محتوایی گویهها نشان داد که این عوامل نهگانه، دربرگیرنده مقیاسهای راهبردهای مقابله مذهبی مثبت بودند. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی، با استفاده از چرخش ابلیمین بر روی ۳۴ گویه باقیمانده نشان داد که ۷ عامل استخراج شده، شامل بازارزیابی مبتنی بر خداوند کیفر کننده، بازارزیابی شیطانمحور، واگذاری مذهبی منفعلانه، نارضایتی معنوی، بازارزیابی قدرت خداوند و نارضایتی مذهبی، پس از حذف دو گویه، به دلیل بار عاملی کمتر از ۰/۴۰، در مجموع ۶۳/۳۹ درصد از عامل زیربنایی را تبیین کردند. در
۸۴ ، سال هشتم، شماره اول، بهار ۴۹۳۱
این مرحله، بررسی محتوایی گویهها نشان داد که ایـن عوامـل هفتگانـه، دربرگیرنـده مقیاسهـای راهبردهای مقابله مذهبی منفی بودند. در مطالعه تالیک، ضرایب همسانی درونی راهبردهای مقابلـه مذهبی مثبت و منفی بین ۰/۶۲ تا ۰/۹۲ به دست آمد.
آبیاری و آگیلار (۱۳۸۹)، با هدف تأکید بر نقش غیرقابل انکار عنصر بافتـاری فرهنـگ در پیشبینـی شیوههای ارجح پاسخدهی به موقعیتهای پرفشار زندگی، نسخه ایرانـی مقیـاس پاسـخهای مقابلـهای را توسعه دادند. بدینمنظور، در گام نخست، از ۵۰ دانشجو تقاضا شد که شیوههای منتخـب خـویش را در مواجهه با رخدادهای تنیدگیزای زندگی در شش ماه گذشته گـزارش نماینـد. پـس از تحلیـل محتـوای پاسخهای افراد در فاز یک، در فاز دوم تحقیق از تعداد ۳۶۵ دانشجو خواسته شد، به گزارههای به دسـت آمده از روش تحلیل محتوا در فاز یک، سؤالات نسخه بزرگسال پاسخهای مقابلهای و همچنین، مقیـاس مقبولیت اجتماعی پاسخ دهند. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی با استفاده از روشهای چرخش اوبلیمـین و واریماکس، بر روی سؤالات مقیاس پاسخهای مقابلهای و مجموعه گزارههای بهدسـتآمـده از فـاز یـک مطالعه حاضر نشان داد که عامل مقابلـه مـذهبی در کنـار شـش عامـل حـل مسـئله، اجتنـابشـناختی، جستوجوی راهنمایی و حمایت، پذیرش یا تسلیم، ارزیابی مجدد مثبـت و جسـتوجوی پاداشهـای جایگزین در مجموع حدود ۳۵/۹۴ درصـد از واریـانس خصیصـیه زیربنـایی پاسـخهای مقابلـهای را در دانشجویان ایرانی تبیین کردند.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 