فایل ورد کامل مقاله علمی درباره مراقبت، تجارب روزانه و نقش آن‌ها در ارتقای بهزیستی معنوی پرستاران بیمارستان‌های تهران


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله علمی درباره مراقبت، تجارب روزانه و نقش آن‌ها در ارتقای بهزیستی معنوی پرستاران بیمارستان‌های تهران دارای ۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره مراقبت، تجارب روزانه و نقش آن‌ها در ارتقای بهزیستی معنوی پرستاران بیمارستان‌های تهران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله علمی درباره مراقبت، تجارب روزانه و نقش آن‌ها در ارتقای بهزیستی معنوی پرستاران بیمارستان‌های تهران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله علمی درباره مراقبت، تجارب روزانه و نقش آن‌ها در ارتقای بهزیستی معنوی پرستاران بیمارستان‌های تهران :

مقدمه

انسانها در زندگی نیازهای متنوع و متفـاوت دارنـد. یکـی از ایـن نیازهـا، نیازهـای معنـوی اسـت کـه معمولاً خود را زمان مواجه به مشکلات، چالشها و بحـرانهـا نشـان مـیدهـد. پژوهشـگران نیازهـایی همچون نیاز به هدف، معنا و امید در زندگی، نیـاز بـه فراتـر رفـتن از شـرایط موجـود، نیـاز بـه تحمـل فقدان، نیاز بـه مـذهب، نیـاز بـه همراهـی و یـاری، نیـاز بـه چشـمانـداز مثبـت در زنـدگی را ازجملـه

نیازهای معنوی میدانند Emblen & Halstead, 1993)؛ Hermann, 2001؛ .(Mattes, 2013 در این زمینـه،

یکی از مسیرهایی که انسان بهوسیله آن میتواند احساس معناداری، هدفمندی کنـد، معنویـت و مـذهب

است .(Rippentrop & et al, 2006)

غباری بناب معتقد است: معنویت، ارتباط با وجود متعالی، باور به غیـب، بـاور بـه رشـد و بالنـدگی انسان در راستای گذشتن از پیچ و خمهای زندگی و تنظیم زندگی شخصی بر مبنـای ارتبـاط بـا وجـود متعالی و درک حضور دائمی وجود متعالی در هستی است (غباریبناب، .(۱۳۸۶ از سوی دیگر، معنویت دارای یک ساختار چندبعدی است که برخی مؤلفههای آن شامل بعد روحانی یا فرامادی، معنا و هدف در زندگی، داشتن رسالت در زندگی و نوعدوستی است (شهیدی و شیرافکن، ۱۳۸۷، ص .(۲۷

کونیگ و همکاران معتقدند که معنویت، جستوجو برای فهم پاسخهایی است که به بنیـاد هسـتی و زندگی ارتباط پیدا میکند. یافتن پاسخهایی که در مورد معنـای زنـدگی اسـت. از همـه مهـمتـر، شـامل ارتباط درونی با ماورای هستی و با خداوند متعال است. احتمال دارد رسیدن به معنویت در اثر تمرینـات مذهبی تسهیل گردد .(Koenig & et al, 2001, p. 514-518) یکی از کارکردهای باورهای معنوی و معنویـت، کمک به افراد زمان مواجهه با شرایط بحرانی است. ایمان و معنویت از عوامل مـؤثر بـر سـازگاری بـرای کاهش شرایط تنشزا بهشمار میروند و توانایی بیشتر برای چیره شـدن بـر شـرایط دشـوار و ناخواسـته محیطی را به همراه دارد. باور معنوی و دینی فرد، بر چگونگی تعبیر و تفسیر وی از رویدادها اثر میگذارد و فرایند سازگاری و پذیرش رویدادها را آسان میکند .(Fallah & et al, 2010, p. 405-406)

بیماری یکی از مواقع بحرانی در زندگی افراد است که زنـدگی، مـرگ و سـایر موضـوعات معنـوی ممکن است، هرچه قویتر در آگاهی یک بیمار جلوهگـر نمایـد. پرسـتاران در فـراهمسـازی مراقبـت و ایجاد آرامش برای مقابله با بیماری مزمن و یا تجربه فرایند مرگ توسط بیمـاران نقـش مهمـی بـر عهـده دارند. یکی از فعالیتها در این راستا، مراقبت معنوی است.

مراقبت، تجارب روزانه و بهزیستی معنوی در پرستاران بیمارستانهای شهر تهران ۱۲۱

مراقبت معنوی از بیمار، مجموعه فعالیتهایی است که به افراد کمک میکند تا بهتر بتوانند با بحـران مواجه شوند و زمانی ضرورت مییابد که فرد دچار شک، اضطراب، بحران و فقدان شود. ایـن حمایـت شامل حمایت مذهبی، همچون عبادت کردن با بیمار، صحبت کردن با وی در مورد خدا، بحث مـذهبی، روشن کردن رابطه بیمار با خدا، استفاده از متون دینی و مذهبی، مهارتهای ارتباطی، برقرار کردن رابطـه واقعی با بیمار، حمایت عاطفی از وی، امید دادن به بیمار، تشویق بیمار به ابـراز احساسـات، گـوش دادن فعال و تشویق بیمار به تفکر مثبت، ارتباط همدلانه با فرد شامل تسلی دادن به بیمار، نشان دادن توجـه و مراقبت از بیمار، در دسترس بودن بیمار، پذیرای دیدگاه و احساسات بیمـار بـودن و نشـان دادن احتـرام است .(Hummela & et al, 2009) بدینترتیب، اینگونـه مراقبـتهـا موجـب احسـاس آرامـش در افـراد میشود و رشد معنا و هدف را در زندگی در پی دارد .(Harding& et al, 2008)

معنوی بودن اولین گام در دادن مراقبت معنوی میباشد. به نظـر مـیرسـد، پرسـتارانی کـه در مـورد معنویت آگاه هستند، بهتر مراقبت معنوی ارائه میکنند. یک پرستار معنوی، دانـش و تجـارب خـود را از معنویت خود، به مرکز مراقبت میآورد و موجب میشود بخشی از نیاز معنوی بیمـار را بـرآورده سـازد (فاطمی و همکاران، .(۱۳۹۰ پرستاری قادر به ارائه مراقبتهای معنوی است که برای ایـن مفهـوم ارزش قایل بوده و در رابطه با آن آموزش لازم را دیده و توانایی خود برای ارائه چنین مراقبتی باور داشته باشـد. به نظر میرسد، دو عامل مؤثر در این راستا تجربه روزانه معنوی و بهزیستی معنوی پرستاران باشد.

تجربه روزانه معنویت، شامل معنایابی در زندگی است که شامل درک معنای زنـدگی، تجربـه مثبـت در زندگی، احساس خوشبختی و رضـایت از زنـدگی اسـت. احسـاس فـرد در مـورد زنـدگی، شـامل امیدواری، کامروایی، شور و هیجان است. یکـی از عوامـل مـؤثر در تجربـه روزانـه معنویـت، رابطـه بـا خداست که متأثر از رابطه انسان با خداست. مانند عبادت، راز و نیاز، رابطه صمیمانه و دوسـتی بـا خـدا، احساس توجه خدا به فرد و احساس مثبت از رابطه داشتن با خداست. مـکشـری و همکـاران، تجربـه معنویت را شامل امیـدواری، معنایـابی در زنـدگی، توانمنـدی گذشـت از خطاهـای دیگـران، باورهـا و ارزشهای اخلاقی، مراقبت معنوی، داشتن رابطـه حسـنه بـا دیگـران، بـاور بـه خـدا، اخلاقـی بـودن و خلاقیت و اظهار وجود میدانند .(McSherry & et al, 2004)

تجربه درونی و آگاهی معنوی، یک قسمت حقیقی از زندگی معنوی و مذهبی افراد است. تحقیقـات مختلف نشان داده است که تجارب معنوی میتوانند نقـش برجسـتهای در سـلامت و پیامـدهای مثبـت روانشناختی داشته باشند Cohen & et al, 1997)؛ (Cohen & et al, 2000 و احتمالاً بهزیسـتی معنـوی را بـه

۲۲۱ ، سال ششم، شماره چهارم، زمستان ۲۹۳۱

همراه خواهد داشت. بهزیستی معنوی، بهعنوان حسی از متصـل بـودن، همـاهنگی بـین خـود، دیگـران، طبیعت و وجود متعالی، که از طریق یک فرایند رشد پویا و منسجم دستیافتنی است و به یک شـناخت هدف نهایی و معنای زندگی منجر میشود .(Hungelman & et al, 1985) گولز و فیشر بیان میکنند که فرد در صورت دارا بودن بهزیستی معنوی، احساس هویت، کمال، رضایتمندی، لـذت، خرسـندی، زیبـایی، عشق، احترام، نگرش مثبت، آرامش و توازن درونی میکند و در زنـدگی احسـاس هدفمنـدی مـیکنـد
.(Gomez & Fisher, 2003)

فری و همکاران، بهزیستی معنوی را متـأثر از روانبنـههـای زنـدگی و خودکارآمدپنـداری مـیداننـد .(Frey & et al, 2005) معنویت، موجب شکلگیری روانبنههای زنـدگی مـیشـود. روانبنـههـا، موجـب بازنمایی شناختی امور زندگی و معنادهی به آنها میشود. بـدینترتیـب، در زنـدگی افـراد جهـتدهـی، هدف و معنا را به وجود میآورد و احساس یکپارچگی، مثبت بودن و فراگیر بودن را در آنها بـه وجـود میآورد. از سوی دیگر، خودکارآمدپنداری، باور افراد در مورد توانـاییشـان بـرای سـازماندهـی، انجـام فعالیتها و رسیدن به هدف است. در چارچوب و مفهوم معنویت، باور به خودکارآمدپنـداری، موجـب

غلبه بر چالشها و مشکلات برای رسیدن به اهداف میشود.

بنابراین، در حرفهها و موقعیتهایی که صاحبان مشاغل همچون مشاوران، روانشناسـان و پرسـتاران با افرادی که دچار بحران شدهاند مواجه میشوند، باید توانایی یـاریرسـانی بـه ایشـان را داشـته یاشـند. ازاینرو، برای نمونه پرستاران برای یاری به بیماران، بهویژه بیماران مزمن، که ممکن اسـت دچـار بحـران معنوی شوند، باید تجربه معنوی داشـته و از بهزیسـتی معنـوی برخـوردار باشـند تـا بتواننـد از بیمـاران مراقبت معنوی داشته باشند.

پژوهشگران در پژوهشهای مختلف به این مهم پرداختهاند. براساس نتایج تحقیقـات مختلـف، بـین معنویت درونی پرستار و میزان توجه و تمایل به ارائه مراقبت معنوی ارتباط تنگاتنـگ وجـود دارد. ایـن بدان معناست که هر قدر معنویت درونی پرستار قـویتـر باشـد، دفعـات بیشـتری را مبـادرت بـه ارائـه مراقبت معنوی به بیمار مینماید Chung& et al, 2007)؛ .(Chan & et al, 2006 ونگ و یو در پژوهش خـود پیرامون تجربه معنوی و مراقبت معنوی پرستاران هنک کنگ نشان دادند که مراقبت معنوی پرسـتاران بـا تجربه معنوی پرستاران همراه است .(Wong & Yau, 2010) ایشان مطرح کردند پرسـتارانی کـه از زنـدگی خود رضایت دارند و برای آن معنا و هدف دارند، به خوبی این حـس را بـه بیمـاران منتقـل کـرده و در ایشان احساس امیدواری ایجاد میکنند. در پژوهشی که پیرامون نگرش پرستاران به معنویـت و مراقبـت

مراقبت، تجارب روزانه و بهزیستی معنوی در پرستاران بیمارستانهای شهر تهران ۳۲۱

معنوی انجام گرفته، به دست آمد که نگرش پرستاران به معنویت و مراقبت معنوی در سطح بالایی قـرار دارد و برای دانشجویان پرستاری، درگیری در روابط میان فردی و احترام و توجه به باورهـای مـذهبی و استقلال بیمار از اهمیت بالایی برخوردار است (مظاهری و همکاران، .(۱۳۸۷ توجه به این مهم از سـوی پزشکان و جراحان نیز مورد توجه است. در پی بررسی نظرات جراحـان در مـورد ضـرورت آگـاهی از باورهای مذهبی، بیماران دریافتند که جراحان معتقدند که باید از باورهای مذهبی و معنوی بیماران خـود آگاهی پیدا کنند و از آن بهعنوان ابزاری برای تسریع فرایند درمان اسـتفاده کننـد .(Taylor, 2003) نیـاز بـه چنین مراقبتی از سوی بیماران نیز احساس میشود. زند و رفیعی (۱۳۹۰) در بررسی نیاز به مراقبتهـای مذهبی در بیماران بستری دریافتند، انجام مراقبتهای مذهبی از نظر بیماران بسیار مهم و ضروری اسـت. فرامین مذهبی و دینی در بهبود و توانمندسازی بیماران نقش مؤثری دارند و موجب میشوند کـه بیمـار سلامتی خود را زودتر به دست آورد. فاطمی و همکـاران((۱۳۹۰ دریافتنـد کـه ارتبـاط معنـاداری میـان سطح معنویت پرستاران با میزان رضایت بیماران وجـود دارد و معنویـت، قسـمتی از مراقبـت پرسـتاری است که بر میزان رضایت بیماران مؤثر است. بالداکینو و والسبورن و همکـاران در دوره آموزشـی، بـرای آموزش مراقبت معنوی به دانشجویان پرستاری داشت، نشان دادند که آموزشهـای مـوردنظـر، موجـب تغییر نگرش پرستاران نسبت به مراقبت معنوی شد و نظر بیماران نسبت به مراقبت معنوی پرسـتاران در

پیش و پسآزمون تفاوت معناداری را نشان داد Baldacchino, 2008)؛ .(Vlasblom & et al, 2011, p. 790

با توجه به مطالعات صورتگرفته، ضرورت توجه به پیش آیندهای مراقبت معنوی وجـود دارد. ازاینرو، هدف از این پژوهش، شناسایی رابطه میـان مراقبـت معنـوی، تجـارب روزانـه معنـوی و بهزیستی معنوی بوده وبه دنبال پاسخ به این پرسش کـه: آیـا تجـارب روزانـه معنـوی و بهزیسـتی معنوی، قادر به پیشبینی مراقبت معنوی در پرستاران است؟

روش پژوهش

روش پژوهش این تحقیق، توصیفی از نوع همبسـتگی اسـت. جامعـه آمـاری ایـن پـژوهش، کلیـه بخشهـای بیمارسـتانی وابسـته بـه دانشـگاه علـوم پزشـکی تهـران اسـت. در ایـن مطالعـه روش نمونهگیری خوشهای تصادفی استفاده شد . بدین ترتیب، از میان بخشهای مختلف متناسب با تعداد و به صورت تصادفی بخشهایی انتخاب شد. با توجه به جدول کرجسی و مورگـان (۱۹۷۰) و بـا توجه به حجم جامعه، ۲۵۰ نفر از پرستارانی که حداقل ۶ ماه در یکی از بخشهای بـالینی مشـغول

۴۲۱ ، سال ششم، شماره چهارم، زمستان ۲۹۳۱

به کار بوده و دارای یکی از مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشـد پرسـتاری بـوده و حـداقل یـک شیفت کامل در بخش موردنظر انجام وظیفه نموده بودند، در این پـژوهش شـرکت کردنـد. از آنهـا خواسته شد به پرسشنامههای پژوهش حاضر پاسخ دهند. از میان ۲۵۰ پرستار، ۱۸۸ نفـر زن و ۶۲ نفر مرد بودند. میانگین سن زنان ۳۰/۱ سال با انحراف معیار ۵/۹ و میانگین سن مـردان ۲۹/۵ سـال با انحراف معیار ۵/۳ بود. محاسبه فراوانی نشان داد که اکثریت پرستاران شاغل در بیمارسـتانهـا را افراد با تحصیلات کارشناسی تشکیل میدهند. وضعیت تأهل ایشان نشان داد که ۵۲ درصـد ایشـان متأهل و ۴۸ درصد ایشان مجرد هستند. سابقه کار پرستاران در دامنه ۶ ماه تا ۳۰ سال و با میـانگین ۷ سال و انحراف معیار ۵/ ۶ بود.

ابزارهای پژوهش

پرسشنامه مراقبت معنوی: پرسشنامـه مراقبـت معنـوی توسـط ایـرانمنش و همکـاران سـاخته شـد .(Iranmanesh & et al, 2011) این پرسشنامه، که به ارزیـابی ادراک پرسـتاران ایرانـی از مراقبـت معنوی میپردازد، از ۳۳ گویه تشکیل شده است. آلفای کرونباخ پرسشنامه برابـر بـا ۰/۷۸ اسـت و نتیجه بازآزمایی مقیاس حاضر برابـر ۰/۸ اسـت. در ایـن پـژوهش، پایـایی ایـن مقیـاس بـه روش همسانی درونی بررسی شد و ضریب آلفای کرونباخ ۰/۹۱ به دست آمد. روایی این مقیاس نیـز بـه روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد کـه پرسـشنامـه از ۴ مؤلفـه ملاقات بیمار برای دادن امید، ملاقات بیمار برای برقراری ارتباط، ملاقات بیمار برای فرد مـذهبی و ملاقات بیمار بهعنوان شخص مستقل تشکیل شده است. مقـدار ضـریب KMO =0/871 (شـاخص کفایت نمونهگیری) و آزمون کرویت بارتلت (شاخص کفایت ماتریس همبستگی)، نشان از وجـود شواهد کافی برای انجام نحلیل عاملی دارد. نتایج این تحلیل بیانگر این بـود کـه ایـن مقیـاس از ۴ عامل معنادار اشباع شده اسـت کـه بـار عـاملی آنهـا بـین ۰/۶۵ الـی ۰/۸۷ اسـت. عوامـل حاضـر رویهمرفته ۵۰/۳۷ درصد از کل واریانس را پیشبینی میکند.
مقیاس تجارب معنوی روزانه: مقیاس تجارب معنوی روزانـه، توسـط انـدروود و ترسـی (۲۰۰۲) برای تهیه یک ابزار چند بعدی از معنویت ساخته شد. این مقیاس قصد دارد ادراک افراد از یک نیروی برتر در زندگی روزمره و ادراک او را از تعاملش با این وجود مافوق جهان مادی مورد سنجش قرار دهد. در پژوهشی پیرامون بررسی خصوصیات روان سنجی مقیاس حاضـر نشـان

مراقبت، تجارب روزانه و بهزیستی معنوی در پرستاران بیمارستانهای شهر تهران ۵۲۱

داده شد که ضریب آلفای کرونباخ ۰/۹۱ است. تحلیل عاملی اکتشـافی نشـان داد کـه مقیـاس حاضر از دو خرده مقیاس »احساس حضور خداوند« و »ارتباط با خدا« و »احسـاس مسـئولیت در قبال دیگران« تشکیل شده است (تقوی و امیری، .(۱۳۸۹ نتیجه بازآزمایی نشان داد کـه در فاصله دو تا سه هفته ۰/۹۶ بود. در این پژوهش، ضریب آلفای کرونباخ ۰/۹۶ بـه دسـت آمـد. روایی این مقیاس نیز به روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که پرسش نامه حاضر از ۳ مؤلفه ذکر شده تشکیل شـده اسـت. مقـدار ضـریب KMO =0/946 (شاخص کفایت نمونه گیری) و آزمون کرویت بارتلت (شاخص کفایت مـاتریس همبسـتگی) نشان از وجود شواهد کافی برای انجام تحلیل عاملی دارد. نتایج این تحلیل، بیانگر این بود که مقیاس حاضر از ۳ عامل معنادار اشباع شده است که بار عاملی آنها، بین ۰/۴۵ الی ۰/۷۶ است. نتایج این تحلیل بیانگر این بود که عوامل حاضر روی هم رفته، ۷۲ درصـد از کـل واریـانس را پیش بینی می کند.

مقیاس شاخص بهزیستی معنوی: مقیاس شاخص بهزیستی معنوی توسط دلمن و فری (۲۰۰۴) سـاخته شده است. این پرسشنامه، برای سنجش بهزیستی و کیفیت زندگی است که شامل ۱۲ سؤال است که براساس طیف لیکرت پنج درجهای طراحی شده است که از دو زیرمقیاس »خودکارآمدپنـداری« و »طرح زندگی« تشکیل شده است. ضریب آلفای کرونبـاخ بـرای کـل مقیـاس زیـرمقیـاس طـرح زندگی و خودکارآمدپنداری و به ترتیب برابر ۰/۹۱ و ۰/۸۶ اسـت .(Daaleman & Frey, 2004) در این پژوهش، نخست پرسشنامه اصلی به فارسی ترجمه و سپس، بهوسـیله یـک متخصـص زبـان انگلیسی برگردانده شد. با بررسی تفاوت میان دو نسخه اصلاحات نهایی صورت گرفتـه و نسـخه نهایی تهیه شد، در این پژوهش ضریب آلفای کرونباخ ۰/۹۳ بهدست آمد. روایی این مقیاس نیز بـه روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که پرسشنامـه حاضـر از دو مؤلفه ذکرشده تشکیل شده است. مقدار ضریب KMO=0/903 (شـاخص کفایـت نمونـهگیـری) و آزمون کرویت بارتلت (شاخص کفایت ماتریس همبستگی) نشـان از وجـود شـواهد کـافی بـرای انجام تحلیل عاملی دارد. نتایج این تحلیل، بیانگر این بود کـه مقیـاس حاضـر از دو عامـل معنـادار اشباع شده است که بار عاملی آنها بین ۰/۵۵ الی ۰/۸۷ است. نتایج این تحلیل بیانگر ایـن بـود کـه عوامل حاضر در مجموع، ۷۱ درصد از کل واریانس را پیشبینی میکند.

۶۲۱ ، سال ششم، شماره چهارم، زمستان ۲۹۳۱

یافتههای تحقیق

برای بررسی وضعیت بهزیستی معنوی، تجربه معنوی و مراقبت معنوی پرستاران شهر تهران، از آزمـون t برای مقایسه میانگینهای بهدستآمده با میانگین فرضی مقیاسها استفاده شد. مراقبت معنوی با ۳۳ مـاده در مقیاس لیکرت ۵ درجهای انجام شد. بنابراین، دامنه نمره ۱۶۵-۳۳ با میانگین فرضی ۹۹ است. تجربـه روزانه معنوی با ۱۶ ماده در مقیاس لیکرت ۶ درجه است. بنابراین، دامنه آنهـا میـان ۹۶-۱۶ بـا میـانگین فرضی ۵۶ است. بهزیستی معنوی با ۱۲ ماده در مقیاس لیکرت ۵ درجه است. بنابراین، دامنـه آنهـا میـان

۶۰-۱۲ با میانگین فرضی ۳۶ است.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.