فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تأثیر فرآیندهای خودشناختی و ابعاد شخصیتی بزرگ بر شکل‌گیری فضایل اخلاقی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تأثیر فرآیندهای خودشناختی و ابعاد شخصیتی بزرگ بر شکل‌گیری فضایل اخلاقی دارای ۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تأثیر فرآیندهای خودشناختی و ابعاد شخصیتی بزرگ بر شکل‌گیری فضایل اخلاقی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تأثیر فرآیندهای خودشناختی و ابعاد شخصیتی بزرگ بر شکل‌گیری فضایل اخلاقی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله علمی درباره تأثیر فرآیندهای خودشناختی و ابعاد شخصیتی بزرگ بر شکل‌گیری فضایل اخلاقی :

مقدمه

بسیاری از روانشناسان، به جای پژوهش جنبههای گوناگون آشفتگی و بیماری، به مطالعه جنبههای مثبت

بهزیستی و سلامت علاقمند هسـتند Aspinwall & Staudinger, 2003)؛.(Peterson & Seligman, 2004

آنهـا معتقدنـد: روانشناسـی بـهگونــهای نامتناسـب بـر آسـیبشناســی و اصـلاح متمرکـز شـده اســت

.(Aspinwall & Staudinger, 2003, p. 9; Seligman & Csikszentmihaly, 2000, p. 5) اخیـراً جنـبش

روانشناسی مثبتنگر بررسی گستردهای را برای مطالعه توانمندیهای انسانی و پیشـگیری مبتنـی بـر آن آغاز کرده است؛ توانمندیها و پیشگیریهایی که در سطح فردی، اجتماعی و ارتباطی بـه پدیـدایی یـک زندگی ارزشمند میانجامند (ر. ک: .(Peterson & Seligman, 2004 پژوهشـگران دریافتـهانـد کـه بـرای انجام وظیفه پیشگیری در حوزه روانشناسی، باید علم توانمندیهای انسانی بنیاد شود که وظیفه آن فهـم و آموزش شیوه پرورش فضایل در جوانـان اسـت. آنهـا بـر ایـن باورنـد کـه اکنـون روانشناسـان بایـد پژوهشهای خود را به سمت توانمندیها و فضایل انسانی سوق دهنـد. همچنـین روانشناسـانی کـه در فضای خانواده، مدرسه، و جوامع دینی کار میکنند، باید فضایی را به وجود آورند که این توانمندیهـا و

فضایل پرورش یابند .(Seligman & Csikszentmihaly, 2000, p. 5)

مطالعه توانمندیهای خوی در قلمرو روانشناسی، از آخرین روزهای قرن بیستم آغـاز شـد؛ زمـانی که جمعی از دانشمندان برای تهیه آزمونی برای سنجش توانمندیهای انسانی به این امید گردهم آمدنـد، که این سیاهه بتواند پایهای برای ایجاد چارچوبی عمومیتر در قلمرو رگههـای (صـفت) مثبـت انسـانی شود. پترسون و سلیگمن این کار را ادامـه دادنـد و در کنفـرانسهـای متعـدد آن را ارائـه کردنـد. طـرح »ارزشها در عمل«، که توسط روانشناسان مثبتنگر دنبال شده است، بر توانمنـدیهـایی متمرکـز شـده است که »زندگی خوب« را میسر میکند .(Park, 2009, p. 135) آنها توانمندیهـای خـوی را بـهعنـوان مجموعهای از رگههای روانشناختی قلمداد میکنند که در گسترهای از افکار، احساسات و رفتارها بـروز مییابد و موجب بروز فضایل بنیادین اخلاقی میشود .(Peterson & Seligman, 2004, p. 13)

طبقهبندی ارزشها در عمل، بیست و چهار توانمندی را ذیل شش فضیلت اخلاقـی اصـلی سـازمان داده است. روانشناسان مثبتنگر، برای رسیدن به این طبقـهبنـدی، عـلاوه بـر مطالعـه گسـترده در آثـار روانشناسان، آموزههای اسلام، مسیحیت، یهودیت، کنفوسیوسیسـم، تائوئیسـم، بودیسـم و هندویسـم، و

فلسفه یونان باستان را بررسی کردهاند .(Park, 2009, p. 135; Peterson & Seligman, 2004, p. 40-50)

نقش فرایندهای خودشناختی و عوامل بزرگ شخصیت در فضایل اخلاقی ۳۷

از جملــه متغیرهــایی کــه مــیتوانــد توانمنــدیهــای خــوی را پــیشبینــی کنــد، شخصــیت اســت (Otake & et al, 2005, p. 461; Park, 2009)؛ زیرا توانمندیهای خوی، زیرمجموعـهای از ویژگـیهـای شخصـیت فـرض شـده اسـت .(Park, 2009, p. 135) ادعـا شـده اسـت کـه توانمنـدیهـای رغبـت، شوخطبعی با عامـل شخصـیتی بـرونگرایـی، توانمنـدیهـای کنجکـاوی، خلاقیـت و درک زیبـایی بـا عامــل شخصــیتی تجربــهپــذیری، توانمنــدیهــای مهربــانی و قــدردانی بــا عامــل شخصــیتی توافق و توانمندیهای خودنظمبخشی و پشتکار با عامل شخصیتی وظیفهشناسـی قرابـت معنـایی دارنـد

.(Peterson & Seligman, 2004, p. 69)

دیگر سازهای که نقش اساسی در توانمندیهای خوی دارد، خودشناسی است. اگر علم روانشناسـی بخواهد توانشها را به فعلیت برساند و توانمندیهای انسانی را ارتقا ببخشد، باید برظرفیتهـای خـود-تأملگری بهطور جدی تمرکز کنـد .(Caprara & Cervine, 2003, p. 66) خودشناسـی بـر پایـه دیـدگاه خودنظمدهی، کنشوری بیهمتایی در بقا دارد؛ زیرا در بین شناختهای ذخیـرهشـده مـا، تنهـا موضـوعِ شناختی است که فرد برای بقای خود باید به نظمدهی مداوم آن بپردازد. ازاینرو، هر انـدازه خودشناسـی بیشتر باشد، سازشیافتگی روانی بیشتر است (قربانی و واتسـن، ۱۳۸۴، ص .(۴ ایـن یافتـه، بیـانگر ایـن نکتـه اســت کــه فراینــدهای خودشــناختی، ظرفیــت ارتقــاء توانمنــدیهــای انســانی را دارنــد. در کنــار خودشناسی، ادعا شده است که خودمهارگری برترین فضیلت است؛ به این معنا که در تحقـق فضـایل و اجتناب از رذایل، وجودش ضرورت دارد .(Geyer & Baumeister, 2005, p. 412)

ازآنجاکه عاملهای شخصیتی و فرایندهای خودشناختی در پیشبینـی توانمنـدیهـای خـوی نقـش بهسزایی دارند و از سوی دیگر، هنوز شواهد تجربی چندانی از ارتباط این متغیرها، بـهویـژه در ایـران در دست نیست، شایسته است مجموعه پژوهشهایی در این زمینه انجام گیرد.

هدف این پژوهش، بررسی رابطه عوامل شخصیت و فراینـدهای خودشـناختی بـا فضـایل اخلاقـی است. وجود رابطه مثبت میان عاملهای شخصیت و خودشناسی انسجامی بـا فضـایل اخلاقـی، فرضـیه اصلی این پژوهش است. همچنین در این پژوهش، بـه پاسـخ ایـن پرسـش خـواهیم پرداخـت کـه آیـا شخصیت میتواند از طریق خودشناسی و یا خودمهارگری، تفـاوتهـای فـردی در فضـایل اخلاقـی را تبیین کند یا نه؟

۴۷ ، سال ششم، شماره سوم، پاییز ۲۹۳۱

روش پژوهش

الف. جامعه آماری و نمونه: جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاههای تهران، صـنعتی شـریف، و شاهد در سال تحصیلی ۱۳۸۸-۱۳۸۹ بود. ۳۱۵ دانشجو ۲۲۷) پسر، ۸۸ دختـر)، بـا روش نمونـهبـرداری غیرتصادفی، در این پژوهش شرکت کردند. میانگین سنی شرکتکنندگان ۲۴ سال و چهار ماه بود.

برای تحلیل دادهها، روشهایی چون ضریب همبستگی پیرسون، و آزمون سوبل بهکـار رفـت. بـرای این مدلها، تعداد نمونه دستکم ۱۰ تا ۲۰ برابر تعداد متغیرهای مستقل تعیـین شـده اسـت (فراهـانی و عریضی، ۱۳۸۴، ص ۱۱۴؛ هومن، ۱۳۸۶، ص .(۲۹۹ بدینترتیب، وجود هفت متغیر مستقل (عامـلهـای پنجگانه شخصیت، خودشناسی، و خودمهارگری)، حجم نمونه این پژوهش کافی است. در این پـژوهش از مقیاسهای زیر استفاده شد:

ب. ابزار سنجش

۱ »پرسشنامه ارزشها در عمل: ابراز قابلیت خود:« این پرسشنامه توانمنـدیهـای انسـانی را در شـش زمینه شناختی، هیجانی، میان فردی، شهروندی، اعتـدال، و تعـالی مـیسـنجد ( Peterson & Seligman,

۳۳۶ .(۲۰۰۴, p. برای هر شرکتکننده، افزون بر شش زیرمقیاس گفتـه شـده، یـک نمـره کلـی در زمینـه

فضایل اخلاقی بهدست میآید. این پرسشنامه براساس دسـتهبنـدی »ارزشهـا در عمـل« سـاخته شـده است. مطالعات مقدماتی نشان میدهد که این پرسشنامه، دارای روایی و اعتبـار رضـایتبخشـی اسـت. برای مثال، نمره »گزارش شخصی« و »گـزارش مشـاهدهگـر« همبسـتگی بـالایی داشـت .(Ibid) نسـخه فارسی این پرسشنامه، برای انجام این پژوهش، طی فرایند اسـتاندارد ترجمـه و ترجمـه برگـردان تهیـه شد. شرکتکنندگان در یک مقیاس شش درجهای به گویههای ۲۴گانه این پرسشنامه پاسخ دادند.
» .۲خزانه بینالمللی گویههای شخصیت- پنج عامل بزرگ:« این مقیاس، بر پایه الگـوی پـنج عـاملی شخصیت ساخته شده است و عوامل برونگردی، توافق، وظیفهشناسی، ثبات هیجانی و تجربهپـذیری را میسنجد .(Goldberg, 1999) در این پژوهش، نسخه ۵۰ گویهای آن بهکار رفت. روایی و پایایی مناسـب نسخههای انگلیسی و فارسی مقیاس، در پژوهشهای مختلف و با نمونههای متفاوت تأییـد شـده اسـت

.(Aghababaei, 2012; Goldberg, 1999; Ghorbani & et al, 2005) بـرای نمونـه، در پژوهشـی جدیـد

روی دانشجویان ایرانی، پایایی درونی عاملهـای ایـن مقیـاس بـین ۰/۷۰ و ۰/۷۹ گـزارش شـده اسـت .(Aghababaei, 2012, p. 197) شرکتکنندگان به هر گویه در یک مقیاس پنج درجهای لیکرت ازکـاملاً» موافق« ت »کاملاً مخالف« پاسخ میدهند.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.