فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره رابطه هوش معنوی و بهزیستی معنوی با کیفیت زندگی و میزان رضایت زناشویی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره رابطه هوش معنوی و بهزیستی معنوی با کیفیت زندگی و میزان رضایت زناشویی دارای ۱۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره رابطه هوش معنوی و بهزیستی معنوی با کیفیت زندگی و میزان رضایت زناشویی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره رابطه هوش معنوی و بهزیستی معنوی با کیفیت زندگی و میزان رضایت زناشویی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره رابطه هوش معنوی و بهزیستی معنوی با کیفیت زندگی و میزان رضایت زناشویی :
مقدمه
اهمیت معنویت و رشد معنوی در انسان در چند دهه گذشته، بهصورتی روزافزون توجه روانشناسـان و متخصصان بهداشت روانی را به خود جلب کرده است. پیشرفت علم روانشناسی از یکسـو، و ماهیـت پویا و پیچیده جوامع نوین از سوی دیگر، موجب شده است که نیازهای معنوی بشر در برابر خواستههـا و نیازهای مادی اهمیت بیشتری بیابند. یکی از ضرورتها در عرصه انسانشناسی، توجه به بعـد معنـوی انسان از دیدگاه دانشمندان، بهویژه کارشناسان سازمان بهداشت جهانی (WHO) است که اخیراً انسـان را موجودی زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی تعریف میکند. ضرورت دیگر این موضـوع، ظهـور دوبـاره کشش معنوی و نیز جستوجوی درک روشنتر از ایمان و کاربرد آن در زندگی روزانه میباشـد. سـازه هوش معنوی یکی از مفاهیمی است که در پرتو توجه و علاقه روانشناسان بـه حـوزه دیـن و معنویـت شکل گرفته است. مفهوم »هوش معنوی« در ادبیـات آکادمیـک روانشناسـی، بـرای اولـین بـار در سـال ۱۹۸۳ توســط گــاردنر بــا عنــوان هــوش وجــودی و در ســال ۱۹۹۶ توســط اســتیونز و بعــد در ســال ۱۹۹۹توسط رابرت امونز مطرح شد. هوش معنوی سازههای معنویت و هوش را درون یک سازه جدیـد ترکیب میکند .(Emmons, 2000, p. 4) هوش معنوی بیانگر مجموعهای از تواناییها، ظرفیتهای منـابع معنوی میباشد که کاربست آنها در زندگی روزانه میتواند موجب افزایش انطباقپـذیری فـرد شـود. در تعریف از هوش معنوی، بهویژه بر نقش آن در حل مسائل وجودی و یـافتن معنـا و هـدف در اعمـال و رویدادهای زندگی روزمره میتوان تأکید کرد .(King, 2008, p.11) هوش معنوی موجب مـیشـود کـه انسان با ملایمت و عطوفت بیشتری به مشکلات نگاه کند، تلاش بیشـتری بـرای یـافتن راهحـل داشـته باشــد، ســختیهــای زنــدگی را بهتــر تحمــل کنــد و بــه زنــدگی خــود پویــایی و حرکــت دهــد .(Elkins, 2004, p.182) کینگ معتقد است که هوش معنوی ظرفیـت و توانـایی منحصـربـهفـردی را در شخص ایجاد میکند تا معنا را در زندگی درک کند و به موقعیتهای معنـوی بـالاتر راه یابـد، او مـدلی چهار عاملی از هوش معنوی را ارائه میدهد. عناصر این مدل عبارتنـد از: .۱ تفکـر انتقـادی وجـودی در مورد مسائل مربوط به هستی: ظرفیت تفکر انتقادی نسبت به مباحث متـافیزیکی و مربـوط بـه هسـتی از جمله، حقیقت، جهان و مرگ و;؛ .۲ تولید معنای شخصی: توانایی استفاده از تجارب فیزیکی و روحـی جهت ایجاد معنا و هدف شخصی؛ .۳ آگاهی متعـالی: توانـائی شناسـائی جنبـههـای متعـالی خویشـتن، دیگران و جهان و با استفاده از هوشیاری؛ .۴ بسـط حالـت هوشـیاری: توانـایی ورود بـه موقعیـتهـای معنوی بالاتر از جمله تفکر عمیق، نیایش، مراقبه و خروج از آن .(King, 2008, p.13)
نقش زندگی مذهبی در رضامندی زناشویی زوجین ۹۵
ویگلزورث بیان میکند که آگـاهی هشـیارانه و سـازگاری بـا وقـایع و تجـارب زنـدگی و پـرورش خودآگاهی، از جمله عوامل اصلی رشد هوش معنوی تلقی میشوند .(Nasel, 2004, p. 6) بلوغ معنـوی، بهعنوان یکی از جلوههای هوش معنوی شامل درجهای از بلوغ هیجانی و بلوغ اخلاقی و رفتار اخلاقـی میشود. میتوان گفت: بلوغ معنوی دید عمیق و گستردهای است کـه بـا آگـاهی همـراه اسـت و شـامل ارتباط زندگی درونی ذهن با زندگی بیرونی میشود .(Vaugan, 2003, p. 22)
امروزه مردم جهان بیش از پیش به معنویت و مسائل معنوی گرایش دارند. به همـین دلیـل، بررسـی علمی معنویت یکی از مباحث مهم و رایج در بهداشت جسمی و روانی شده است . (Emmons,2000,p.7) پژوهشها حاکی از این است که معنویت ارتباط مثبتی با سلامت جسمی و روانی دارد. طرفداران نقش معنویت در بهبود سلامت روانی و سازگاری بین فردی تلاشهای متعددی را برای ارتباط بین دو مفهوم سلامتی و معنویت تحت عنوان بهزیستی معنوی انجام دادهاند .(Hawks & et al, 2003, p.31)
الیسون معتقد است که بهزیستی معنوی یک عنصر روانی، اجتماعی و یک عنصـر مـذهبی را شـامل میشود .(Elison,1983,p.335) بهزیستی مذهبی، که عنصر مذهبی است، نشانه ارتباط با یک قدرت برتر یعنی خداست. بهزیستی وجودی، عنصر روانی اجتماعی است و نشانه احساس فرد است از اینکه کیست، چه کار و چرا انجام میدهد و به کجا تعلق دارد. این دو بعد در عین منفک بودن با هم تعامل و همپوشی دارند. در نتیجه، احساس سلامت معنوی، رضایت و هدفمندی بهتبع آن بهوجود میآید .(Ibid)
بهزیستی معنوی، حالتی از سلامتی است که بیانگر احساسات، رفتارها و شناختهای مثبت از ارتباط با خود، دیگران، طبیعت و موجودی برتر است .(Gomez & Fisher, 2003, p. 1982) بهزیسـتی معنـوی، ارتباط هماهنگ و یکپارچه را بین افراد فراهم میکند و با ویژگیهای ثبات در زندگی، صـلح، تناسـب و هماهنگی، احساس ارتباط نزدیک با خویشتن، خدا، جامعه و محیط مشخص میشـود. وقتـی بهزیسـتی معنوی به خطر بیفتد، فرد ممکن است دچار اختلالات روحی مثل احساس تنهایی، افسردگی و از دست دادن معنا در زندگی شود که خود میتواند سازگاری در زندگی، بهویژه حیات جاوید فـرد را بـا مشـکل مواجه کند .(Carven&Hirnle,2003,p.1387) نتایج ۳۵۰ مطالعه نشان داده است که افراد دارای بهزیستی معنوی، شیوه زندگی سالمتری را دارند، امیدوارترند، از ثبات روانی بیشتری برخوردارند، رضایت بیشتری از زندگی خود دارند (شهیدی، ۱۳۸۱، ص.(۳۲ روانشناسی در نیم قـرن گذشـته، بـر بیمـاری بیشـتر از سلامتی و بر آسیبشناسی عملکرد انسان، بیشتر از درک کامل از تمام ابعاد آن تکیه داشته و به ویژگیهای انسان سالم و کامل کمتر توجه کرده است .Terjesen & et al, 2004, p.169) )اما اخیراً با ظهـور رویکـرد
۰۶ ، سال ششم، شماره دوم، تابستان ۲۹۳۱
جدیدی به نام »روانشناسی مثبت«، تأکید بر شایستهسازی و تعریف مفاهیمیاست که به تأمین سلامتی و شادکامی افراد و بهرهمندی آنها از یک زندگی سالم کمک میکند. یکی از این مفاهیم کیفیت زندگی است .(Hagerty& et al, 2001,p.80) برخی محققان، کیفیت زندگی را با رویکرد عینی تعریف میکنند. رویکرد عینی، کیفیت زندگی را بهعنوان مواردی آشکار و مرتبط با اسـتانداردهای زنـدگی مـیدانـد، ایـن مـوارد میتوانند سلامت جسمی، شرایط شخصی، ارتباط اجتماعی، و یا دیگر عوامل اجتماعی و اقتصادی باشند. در مقابل رویکرد ذهنی، کیفیت زندگی را مترادف با شادی یا رضایت فرد در نظر میگیرد. این منظر، بـر عوامل شناختی در ارزیابی کیفیت زندگی تأکید میکنـد .(Liu, 2006, p. 221) بـین دو رویکـرد عینـی و ذهنی، رویکرد جدیدی به نام رویکرد کلنگر وجود دارد که نظریهپـردازان آن معتقدنـد کیفیـت زنـدگی، همانند خود زندگی مفهومی پیچیده و چندبعدی است. دیدگاه کلنگـر، کیفیـت زنـدگی را یـک پدیـده چندبعدی ملاحظه میکند و هر دو مؤلفه عینی و ذهنی را در نظر مـیگیـرد. در ایـن رویکـرد، سـلامت جسمی، سلامت روانی، روابط اجتماعی و کیفیت محیط زندگی از مؤلفههـای سـازنده کیفیـت زنـدگی
هستند .(Lehto & et al, 2005, p. 809)
تحقیقات نشان میدهند که باورهای مذهبی، آیینها و تعهدات، با نتایج مثبـت ماننـد بهبـود کیفیـت زندگی بهتر، بهزیستی، سلامت جسمی و روانی، رضایت زناشویی و زنـدگی پایـدار و عملکـرد کـارایی مثبت مرتبط هستند .(Seybold & Hill, 2001, p. 22) اعتقادات دینی و تقیدات مذهبی، بـر تمـامی ابعـاد زندگی انسان و از جملـه روابـط خـانوادگی تأثیرگـذار اسـت. رضـایت زناشـویی، یکـی از مهـمتـرین تعیینکنندههای عملکرد سالم نهاد خانواده است .(Greef, 2000, p. 951) الـیس رضـامندی زناشـویی را حاصل مبادله رفتارهای پاداشبخش میداند. این نظریهپرداز، رضایت زناشویی را زمانی لذت تجربهشـده توسط زن یا شوهر میداند که همه جنبههای ازدواجشان را در نظر گرفته باشند. رضایت در این دیـدگاه، یک متغیر نگرشی است که از خصوصیات فردی زن و شوهر محسوب میشود (صالحی فدری، .(۱۳۷۸ نگرش مذهبی میتواند در ارتباط زناشویی مؤثر باشد؛ زیرا مذهب شامل رهنمودهـایی بـرای زنـدگی و ارائهدهنده سامانه باورها و ارزشهاست که این ویژگیها میتوانند زندگی زناشویی را متأثر کنند ( Hunler .(&Gencoz, 2005,p.727 بنابراین، با توجه به اهمیت هوش معنوی و بهزیستی معنوی و تأثیر آنها بر همه جنبههای زندگی انسانها، تحقیقات متعددی در این زمینه انجام شده است که میتوان به آنها اشاره کرد:
آقابابایی و همکاران (۱۳۹۰)، در رابطه با هوش معنوی و بهزیستی فاعلی پژوهشی انجـام دادنـد کـه نتایج آن نشان میدهد تواناییهای ذهنی مرتبط با دینـداری و معنویـت، بـهویـژه توانـایی تولیـد معنـای
نقش زندگی مذهبی در رضامندی زناشویی زوجین ۱۶
شخصی نقش مثبتی در بهزیستی فاعلی دارند. نتایج تحقیـق غفرانـی و همکـاران (۱۳۹۰)، در رابطـه بـا نقش هوش معنوی در کیفیت زندگی نشان داد که هـوش معنـوی نقـش مـؤثری در پـیشبینـی کیفیـت زندگی دارد. در پژوهش الهبخشیان و همکاران (۱۳۸۸)، در ارتباط با سلامت معنـوی و کیفیـت زنـدگی در مبتلایان به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)، یافتهها نشان داد که بین سلامت معنوی و کیفیـت زنـدگی ارتباط معنیداری وجود دارد که میتوان به ضـرورت تقویـت بعـد معنـوی سـلامت، بـهعنـوان عـاملی تأثیرگذار بر کیفیت زندگی بیماران پی برد.
در بین تحقیقات خارجی، پژوهشی با عنوان »شادی تأهل بهعنوان تـابعی از هـوش معنـوی« توسـط الکس و همکاران انجام شد که نتایج بر نقش هوش معنوی در رضایت زناشویی تأکید داشت ( Alex&et .(al, 2011, p.6 در پژوهش سیلوا و همکاران، در رابطه با نقش بهزیستی معنوی در کیفیت زندگی بیماران مبتلا به بیماری مزمن ریوی، نقش بهزیستی معنوی در کیفیت زندگی زنان مبتلا به سـرطان سـینه، نتـایج حاکی از نقش بهزیستی معنوی در بهبود کیفیت زندگی بیماران بود .(Silva & et al, 2009, p. 917)
با توجه به اینکه هوش معنوی و بهزیستی معنوی، شکلدهنده رفتارهـای فـرد در اجتمـاع هسـتند و مجموعهای از تواناییها برای بهرهگیری از منابع دینـی و معنـوی هسـتند و در حـل مشـکلات زنـدگی تأثیرگذار میباشند، هدف از این پژوهش، روشن ساختن اهمیت معنویـت (هـوش معنـوی و بهزیسـتی معنوی) بر زندگی انسانها بود. بنابراین، با توجه به اهمیت هوش معنوی و بهزیستی معنـوی و تـأثیر آن بر همه جنبههای زندگی انسانها، ارزیابی رابطه آنها با زندگی افراد از اهمیت ویژهای برخـوردار اسـت و درصدد پاسخگویی به این سؤالها است که چه رابطهای بین هوش معنوی، با کیفیت زنـدگی و رضـایت زناشویی زنان و مردان وجود دارد؟ چه رابطهای بـین بهزیسـتی معنـوی، بـا کیفیـت زنـدگی و رضـایت زناشویی زنان و مردان وجود دارد؟ چه رابطهای بین هوش معنوی با بهزیستی معنوی وجود دارد؟ سـهم هوش معنوی، بهزیستی معنوی و کیفیت زندگی در رضایت زناشویی زنان و مردان چقدر اسـت؟ سـهم هوش معنوی، بهزیستی معنوی و رضایت زناشویی در کیفیت زندگی زنان و مردان چقدر است؟
روش پژوهش
طرح پژوهشی حاضر، از نـوع طـرحهـای توصـیفی، همبسـتگی اسـت. جامعـه آمـاری، کلیـه کارکنـان بیمارستانهای شهرستان مراغه بودند که ۳۲۰ نفر از آنها بهصورت نمونهگیـری خوشـهای، بـا توجـه بـه ملاکهای ورود و خروج (داشتن حداقل دیپلم و متأهل بودن و داشتن سلامت جسمی و روانی) از نمونه
۲۶ ، سال ششم، شماره دوم، تابستان ۲۹۳۱
انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه هوش معنوی کینگ، بهزیستی معنوی پالوتزیان و الیسون، کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (فرم کوتاه)، رضایت زناشویی انریچ استفاده شد.
۱. پرسشنامه خودسنجی هوش معنوی: این مقیاس، توسط دیوید کینگ در سال ۲۰۰۸ تـدوین شـده اسـت. این مقیاس، یک ابزار اندازهگیری مربوط به سنجش هوش معنوی بـا چهـار زیـرمقیـاس (تفکـر انتقـادی وجودی، تولید معنای شخصی، بسط حالت هوشیاری و آگاهی متعالی) و دارای ۲۴ گویه است. مقیـاس براساس طیف پنج گزینهای لیکرت با گزینههایکاملاً» در مورد من صادق است«، »چندان در مـورد مـن صادق نیست«، »بههیچوجه در مورد من صادق نیست«، »در مورد من بسیار صادق اسـت«، »تـا حـدودی در مورد من صادق است« تنظیم شده است. نمره کلی مقیاس، یعنی نمره هوش معنـوی مـیتوانـد بـین صفر تا ۹۶ باشد. نمره بالا نشاندهنده میزان بالای هوش معنوی در افراد است. کینگ بهمنظـور سـنجش پایایی، این مقیاس را با پرسشنامههای معتبر دیگری ماننـد مقیـاس خـودتفسـیری فراشخصـی، مقیـاس عرفان، مقیاس دینداری درونی و بیرونی مورد مقایسه قـرار داد. ضـریب همبسـتگی آنهـا را بـه ترتیـب ۰/۶۷، ۰/۶۳، ۰/۵۸ بهدست آمد .(King, 2008, p. 17) پایـایی ایـن مقیـاس نیـز در مطالعـات کینـگ بـا ضریب آلفای ۰/۹۵ تأیید شد. در ایران، در مطالعـه رقیبـی و همکـاران (۱۳۸۹) ضـریب آلفـای کرنبـاخ پرسشنامه ۰/۸۹، همچنین ضریب پایایی پرسشنامه هوش معنوی از طریق بازآزمایی، در یک نمونـه ۷۰ نفری به فاصله زمانی متوسط ۲ هفته ۰/۶۷ محاسبه شد.
۲. پرسشنامه بهزیستی معنوی: مقیاس بهزیستی معنوی را پالوتزیان و الیسون در سـال ۱۹۸۲ سـاختند کـه دارای ۲۰ گویه است. ده گویه آن مربوط به بهزیستی مذهبی و ده گویه بهزیستی وجودی را اندازهگیـری میکند. دامنه سؤالات بهصورت شش گزینهای در مقیـاس لیکـرت دسـتهبنـدی مـیشـود. دامنـه نمـره بهزیستی مذهبی و وجودی، هر کدام به تفکیک ۶۰-۱۰ اسـت. نمـره بهزیسـتی معنـوی، جمـع ایـن دو زیرگروه است که دامنه آن ۲۰-۱۲۰ در نظر گرفتـه شـده اسـت. پالوتزیـان و الیسـون (۱۹۸۲)، ضـرایب پایایی بازآزمایی برای خردهمقیاسهای بهزیستی مذهبی، بهزیستی وجودی و کل مقیاس بهترتیـب، برابـر با ۰/۶۳، ۰/۸۶، ۰/۹۳ و ضرایب آلفای کرنباخ، بهترتیـب برابـر بـا ۰/۹۱، ۰/۹۱، ۰/۹۳ گـزارش کـردهانـد. پایایی این مقیاس، توسط دهشـیری و همکـاران (۱۳۸۷) بـر دانشـجویان دختـر و پسـر از طریـق آلفـای کرونباخ برای کل مقیاس و خردهمقیاس بهزیستی مذهبی و خردهمقیـاس بهزیسـتی وجـودی بـهترتیـب، ۸۲/۹۰،۰/۰و ۰/۸۷و با روش بازآزمایی بهترتیب ۰/۸۵، ۰/۷۸ و ۰/۸۱ گزارش شده است.
نقش زندگی مذهبی در رضامندی زناشویی زوجین ۳۶
۳. پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشـت جهـانی :(WHOQOL) مقیـاس فـرم کوتـاه کیفیـت زنـدگی
سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۹۸ تدوین شده است. این پرسـشنامـه، دارای ۲۶ سـؤال اسـت کـه چهار حیطه سلامت جسمانی، سلامت روانی و روابط اجتماعی، سلامت محیطی را میسنجد. پاسخ بـه سؤالات بهصورت لیکرتی و بهصـورت ۵ گزینـهای مـیباشـد. در پایـان، مجمـوع کـل نمـرههـایایـن پرسشنامه بهصورت ۱۰۰ -۰ در نظر گرفته میشود که برحسب امتیازهای کسبشـده، کیفیـت زنـدگی آنها در یکی از سه گروه نامطلوب، متوسط، مطلوب قرار میگیرد. در ایران، نجـات و همکـاران (۲۰۰۶) این مقیاس را هنجاریابی کردهاند. ضریب آلفای پرسشنامه را بـرای جمعیـت سـالم در حیطـه سـلامت جسمانی ۰/۷۰، سلامت روانی ۰/۷۳، روابط اجتماعی ۰/۵۵ و ارتباطات محیطی ۰/۸۴ بهدست آوردهانـد. ضریب پایایی روش بازآزمایی را پس از دو هفته ۰/۷ گـزارش کـردهانـد. نصـیری و همکـاران (۲۰۰۶)، ضریب آلفای کرونباخ را ۰/۸۴ بهدست آوردند. در پژوهش فتحی آشـتیانی (۱۳۸۸)، میـزان پایـایی ایـن پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ ۰/۹۵ بهدست آمد.
۴. پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ: این پرسشنامه توسط اولسون و همکاران در سال ۱۹۸۹ تدوین شـده است. این ابزار شامل ۴۷ ماده است. ۹ مقیاس این پرسـشنامـه شـامل موضـوعات شخصـیتی، ارتبـاط زناشویی، حل تعارض، مدیریت مالی، فعالیتهای اوقـات فراغـت، روابـط جنسـی ازدواج و فرزنـدان، اقوام و دوستان، جهتگیری مذهبی میباشد. پاسخنامه این تست براساس مقیاس لیکـرت و در ۵ گزینـه میباشد. اولسون و دیگران، اعتبار این پرسش نامه را با روش ضریب آلفا، ۰/۹۲ گزارش کردهاند.
یافتههای پژوهش
بهمنظور بررسی رابطه بین هوش معنوی و کیفیت زنـدگی، آزمـودنیهـا از آزمـون همبسـتگی پیرسـون استفاده شد. نتایج آزمون آماری در جدول شماره ۱ مشاهده میشود.
جدول شماره :۱ ماتریس همبستگی بین ابعاد هوش معنوی و ابعاد کیفیت زندگی آزمودنیها
متغیرها تفکر انتقادی وجودی تولید معنای شخصی بسط حالت هشیاری آگاهی متعادلی نمره کل هوش معنوی
سلامت جسمانی **۰/۱۶۴ **۰/۴۵۵ **۰/۳۱۳ **۰/۳۸۲ **۰/۳۹۰
سلامت روانی **۰/۱۸۴ **۰/۴۷۳ **۰/۳۴۱ **۰/۲۸۸ **۰/۳۷۵
سلامت محیطی **۰/۲۱۱ **۰/۳۶۸ **۰/۴۰۹ **۰/۳۰۹ **۰/۳۹۰
روابط اجتماعی ۰/۰۷۲ **۰/۲۸۱ **۰/۱۷۸ **۰/۱۶۷ **۰/۱۹۶
نمره کل کیفیت زندگی **۰/۲۰۴ **۰/۴۸۶ **۰/۳۸۶ **۰/۳۴۹ **۰/۴۱۹
(**)معناداری در سطح ۰/۰۱ و (*) معناداری درسطح ۰/۰۵
جدول فوق نشان میدهد که همبستگی و رابطه بـین ابعـاد هـوش معنـوی و ابعـاد کیفیـت زنـدگی آزمودنیها در سطح (P<0/01)، بهصورت مستقیم معنادار است. همانطور که ملاحظـه مـیشـود رابطـه
۴۶ ، سال ششم، شماره دوم، تابستان ۲۹۳۱
مثبتی بین هوش معنوی و ابعاد کیفیت زندگی وجود دارد. بهعبـارت دیگـر، آزمـودنیهـایی کـه هـوش معنوی بیشتری دارند کیفیت زندگی بیشتری نیز دارند.
بهمنظور بررسی رابطه بین هوش معنـوی و رضـایت زناشـویی، آزمـودنیهـا از آزمـون همبسـتگی پیرسون استفاده شد. نتایج آزمون آماری در جدول شماره ۲ مشاهده میشود.
جدول شماره :۲ ماتریس همبستگی بین ابعاد هوش معنوی و ابعاد رضایت زناشویی ازمودنی ها
متغیرها تفکر انتقادی وجودی تولید معنای شخصی بسط حالت هشیاری آگاهی متعالی نمره کل هوش معنوی
موضوعات شخصیتی *۰/۱۲۹ **۰/۲۹۶ **۰/۲۴۲ **۰/۲۴۸ **۰/۲۶۵
ارتباط زناشویی **۰/۱۶۲ **۰/۳۵۹ **۰/۲۵۲ **۰/۲۶۷ **۰/۳۰۱
حل تعارض **۰/۱۷۸ **۰/۳۴۶ **۰/۲۴۱ **۰/۲۷۵ **۰/۲۹۰
مدیریت مالی **۰/۱۵۷ **۰/۳۰۶ **۰/۳۰۳ **۰/۲۹۰ **۰/۳۱۱
اوقات فراغت ۰/۱۰۸ **۰/۲۳۲ **۰/۲۹۵ **۰/۱۷۴ **۰/۲۳۵
روابط جنسی ۰/۰۶۶ **۰/۲۱۷ **۰/۲۶۷ **۰/۱۶۸ **۰/۲۰۲
ازدواج و فرزندان **۰/۲۲۹ **۰/۳۱۴ **۰/۲۰۸ **۰/۲۵۳ **۰/۲۹۳
اقوام و دوستان **۰/۱۶۷ **۰/۳۷۲ **۰/۲۳۱ **۰/۳۴۱ **۰/۳۲۱
جهتگیری مذهبی **۰/۱۷۸ **۰/۳۱۶ **۰/۲۳۴ **۰/۲۹۱ **۰/۲۸۸
نمره کل رضایت زناشویی **۰/۱۹۸ **۰/۳۹۲ **۰/۳۱۴ **۰/۳۲۳ **۰/۳۵۳
(**)معناداری در سطح ۰/۰۱ و (*) معناداری در سطح ۰/۰۵
جدول فوق نشان میدهد که همبستگی و رابطه بین ابعاد هوش معنـوی و ابعـاد رضـایت زناشـویی آزمودنیها در سطح (P<0/01) بهصورت مستقیم معنادار است. با توجه به نتایج، رابطه مثبتی بین هـوش معنوی و ابعاد رضایت زناشویی وجود دارد. بهعبارت دیگر، آزمودنیهایی کـه هـوش معنـوی بیشـتری دارند رضایت زناشویی بیشتری نیز دارند.
بهمنظور بررسی رابطه بین بهزیسـتی معنـوی و کیفیـت زنـدگی آزمـودنیهـا، از آزمـون همبسـتگی پیرسون استفاده شد. نتایج آزمون آماری در جدول شماره ۳ مشاهده میشود.
جدول شماره :۳ ماتریس همبستگی بین ابعاد بهزیستی معنوی و ابعاد کیفیت زندگی آزمودنیها
متغیرها بهزیستی مذهبی بهزیستی وجودی نمره کل بهزیستی معنوی
سلامت جسمانی **۰/۴۶۳ **۰/۶۰۹ **۰/۵۸۱
سلامت روانی **۰/۴۳۸ **۰/۶۹۰ **۰/۶۳۱
سلامت محیطی **۰/۴۴۵ **۰/۵۲۱ **۰/۵۳۶
روابط اجتماعی **۰/۳۳۶ **۰/۴۹۷ **۰/۴۵۶
نمره کل کیفیت زندگی **۰/۵۱۳ **۰/۷۰۶ **۰/۶۷۳
(**) معناداری در سطح ۰/۰۱ و (*) معناداری در سطح ۰/۰۵
جدول فوق نشان میدهد که همبستگی و رابطه بین ابعاد بهزیستی معنـوی و ابعـاد کیفیـت زنـدگی آزمودنیها در سطح (P<0/01) بهصورت مستقیم معنادار است. همانطور کـه ملاحظـه مـیشـود، بـین بهزیستی معنوی و کیفیت زندگی رابطه مثبتی وجود دارد. بهعبارت دیگر، آزمـودنیهـایی کـه بهزیسـتی معنوی بیشتری دارند کیفیت زندگی بیشتری نیز دارند.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 