فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره پیامدهای منفی تربیتی بازیهای رایانهای بر کودکان از دیدگاه مربیان پرورشی ناحیه دوم استان قم
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره پیامدهای منفی تربیتی بازیهای رایانهای بر کودکان از دیدگاه مربیان پرورشی ناحیه دوم استان قم دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره پیامدهای منفی تربیتی بازیهای رایانهای بر کودکان از دیدگاه مربیان پرورشی ناحیه دوم استان قم کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره پیامدهای منفی تربیتی بازیهای رایانهای بر کودکان از دیدگاه مربیان پرورشی ناحیه دوم استان قم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مقاله پژوهشی درباره پیامدهای منفی تربیتی بازیهای رایانهای بر کودکان از دیدگاه مربیان پرورشی ناحیه دوم استان قم :
مقدمه
بازیهای رایانهای، دریچه ورود به دنیای فناوری اطلاعـات ۱ (IT) هسـتند. بـی شـک ایـن فناوری ها با استفاده از امکانات و برنامهریزیهای انجام شده، میتواننـد ذهـن کـاربر را بـه کارگیرند علاوه بر مهارتهای یادگیری و آشنایی با ریزهکاریهای کاربری رایانهها، موجب رقابت و همکاری شوند. این بازیها، اگر به شکل مناسب و در جهت رسیدن به هدفهای آموزشی به کار گرفته شوند، میتوانند در آموزش افراد بسیار مـؤثر باشـند؛ زیـرا آزمـون و خطا و امکان تصحیح آن، راهبرد خوبی برای به دست آوردن مهارتهای روزمـره زنـدگی است. امروزه بازی های رایانهای به منزله یک رسانه نسبتاً گسترده و جذاب در دنیـا مطـرح هستند و همچون سایر رسانهها می توانند در تسهیل، تعمیـق، تسـریع آمـوزش و یـادگیری، زمینه ساز آموزش اثر بخش باشند. ۲ اما متأسفانه فرهنگ استفاده از بـازی هـای رایانـهای، در راستای کمک به آموزش و فرهنگسازی هنوز در جامعه ما نهادینه نشده است.
در سادهترین تعریف، »بازی« هر کاری است که مایه سرگرمی باشد. بـه عبـارت دیگـر، کاری است که به قصد لذت و تفریح انجام شود و فایدهای در بر نداشته باشد.۳ در تعریـف دیگر، بازی به مجموعه فعالیتهای ذهنی و عملی گفته میشود که کودک بـرای ارتبـاط بـا دنیای خارج، از روی میل و اختیار انجام میدهد. بازی دو هدف عمـده را دنبـال مـیکنـد. یکی، آموزش و تقویت نیروی فکری و ذهن و دیگری، سرگرمی و لذت بـردن از لحظـات
و احساس رضایت.۴ پیاژه۵ معتقد است در جریان رشد، سه نوع بازی مشاهده میشـود کـه از نظر ساختار با یکدیگر تفاوت دارند و به ترتیب، یکی پس از دیگری ظاهر میشوند:
۱ بازیهای تمرینی: این بازی ها که به زعم پیاژه، وسیلهای برای لذت بـردن از حـواس است، در بدو تولد تا ۲ سالگی در کودکان بروز پیـدا مـیکنـد؛ زیـرا کـودک لمـس کـردن، چشیدن، گوش کردن، حرکت اعضای بدن و احسـاس کیفیـت مختلـف اشـیاء را از راه بـه کارگیری حواس در مییابد. این امر موجب لذتبـردن او مـیشـود. کـودک بـا اسـتفاده از حواس، از تقلید پا فراتر میگذارد و به تکرار میپردازد . حرکاتش از شکل ابتدایی آزمایش
و خطا به مهارت میرسد. این مقدمهای برای انجام کارهای پیچیده است.۶
۲ بازیهای نمادی: در این مرحله، بازی از دو الی پنج سالگی ادامـه مـییابـد، عناصـر جدیدی وارد بازی میشوند. واقعیتها تغییر شکل مییابند. اشیایی کـه وجـود ندارنـد، بـه
آثار سوء تربیتی بازیهای رایانهای بر کودکان از دیدگاه مربیان پرورشی ناحیه ۲ استان قم ۷۲۱
وسیله اشیای دیگر نمایش داده می شوند. کودک در این مرحله، به تمرین تجربیات زنـدگی میپردازد و آنها را به شکلهای گوناگون تجربه و آزمایش میکند.
.۳ بازی های با قاعده: این مرحله از ۷ الی ۱۱ سالگی را پوشش مـیدهـد و آثـار بـازی برای همه عمر باقی میماند و همزمان با رشد کودک و گذشت زمان، به صـورت کامـل تـر انجام میشود. قواعد بازیهایبا قاعده معمولاً از بزرگترها به کوچک ترها یا از نسـلی بـه نسل دیگر منتقل میشود . در این بازیها، رقابـت وجـود دارد. عـلاوه بـر ایـن، هـر بـازی قراردادهایی نمادین شده دارد. کودک در هر سنی به بازی هـای خاصـی مـیپـردازد . وقتـی کودک نمیتواند اسباب بازیها و عروسکهای خود را جانـدار فـرض کنـد، بـرای او ایـن بازی ها جذابیت خود را از دست میدهند. کمکم به سوی بازیهای دیگری ماننـد شـطرنج، فوتبال و; میرود که نیازهـای فکـری، جسـمی، روانـی، اجتمـاعی و اخلاقـی او را بهتـر برآورده می کند.۷ بنابراین، »بازی« یکی از مهمترین عواملی است که بایـد مـورد نظـر قـرار گیرد؛ زیرا کودک آنچه را در اثر برخورد و تعاملات با محیط می آموزد، ضمن بـازی تکـرار کرده و با این تکرار، درباره آن به بازاندیشـی پرداختـه و از ایـن طریـق، آنهـا را بهتـر درک می کند. بازی امکان تجربه و تعاملات مسـتقیم بـا عوامـل محیطـی را بـرای کـودک فـراهم میسازد و با دست کاری کردن و تجربه مستقیم اشیاء و رویدادهای محیطی، به دانستههـا و دانش خود میافزاید.۸ از سوی دیگر، یکی از ارکان مهم توافق نظریهپـردازان بـازی، تقلیـد نقش و فعالیتهای بزرگسالان توسط کودکان از طریق بازی اسـت. در واقـع، فرهنـگ هـر محیط، نوع انتظارات از کودک را برای به عهـده گـرفتن نقـش خـاص در طـول زنـدگانی اجتماعی تعیین و از راه بازی به آنان منتقل میکند. ۹ از نظرجهانبینـی و اعتقـادات مـذهبی، فلسفه بازیهای کودکان، آمادگی جسمانی، روحی برای برخورد با مشکلات زندگی اسـت. به همین دلیل، هر چه این بازیها گستردهتر، پیچیـدهتـر و اجتمـاعیتـر باشـند، آمـادگی و مصونیت آنان را افزایش میدهد، به نحوی که بازی بزرگسالان بـا کودکـان در برنامـههـای تربیتی امری بسیار مهم تلقی شده است.
نقش بازی در رشد کودکان
بازی تفکر کودک است. کودک در طی بازی به آزمایشگری، تمرین، تقلید، مذاکره، آمـادگی و مرور ذهنی موقعیت های زندگی واقعی میپردازد. بازی شایستگ،یاستقلال، عزّت نفـس،
۸۲۱ ، سال سوم، شماره دوم، پاییز و زمستان ۰۹۳۱
و مهارت های دیگر را گسترش می دهد. بازی عامل مهمی در پرورش عقلی اسـت. کـودک آموختهها را ضمن بازی تکرار کرده، درباره آن میاندیشـد. بـازی طریقـه یـادگیری کـودک درباره بدن خود، و دنیـای پیرامـون آن اسـت، وسـیلهای بـرای سـازندگ ی، ابـداع، تجربـه، شناخت استعدادها، توانایی ها، خواست ها، ضعفها و نکات مثبت و منفـی خـود اسـت. از این رو، با شناخت ویژگیهای خود، ساخت شخصیتی خـود را تحکـ یم بخشـد و از طریـق بازی به رشد اجتماعی، مهارتهای زبان، و گسترش نیروهای درونی پی میبرد.۱۰
از تأثیرات بازی در رشد کودکان، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱ تسریع فرایند هوشی؛
۲ رشد اجتماعی از طریق همانندسازی و تمرین رفتارهای گروهی و قواعد بازی؛۱۱
۳ به فعلیت رسیدن استعدادها، و ابتکارات و خلاقیتهای کودکان؛۱۲
۴ رشد عاطفی و تحمل سختیها، محدودیتها، انتظارات، آرزوها و احساسات؛۱۳
۵ رشد جسمی و هماهنگی نظام ارگانیگ بدن و شکلگیری عضلات حرکتی؛۱۴
۶ رشد ذهنی و قوه تفکر منطقی، از طریـق توسـعه مفـاهیم سـاخت، فضـا و شـکل و تخلیل و رفتارهای هوشمندانه.
بازیهای رایانهای
این بازیها، محبوب ترین و رایج ترین بازیهای عصر حاضرند. به دلیـل اعتیـاد برگرفتـه از رقابت و هیجان بازی ها، از مهم ترین سرگرمی ها محسـوب مـی شـود تـا جـایی کـه بـازی کنندگان برای عبور به مراحل بالاتر، هر چه از دستشان برمیآید انجام میدهند. کودکـان آن چنان در بازی غرق میشوندهک از اطراف خود کاملاً فاصـله مـیگیرنـد عبـور از موانـع و رسیدن به مراحل بالاتر، بـازی کننـده را هیجـان زده مـی کنـد و شکسـت در آن، کـودک را مضطرب میسازد.۱۵از بزرگ ترین دلایل محبوبیت بازیهای رایانهای، این اسـت کـه انسـان میتواند واقعیت را تجربه کند و در محیط آن قرار گیـرد، بـدون آنکـه در پایـان خسـارتی متوجه او شود یا آسیبی ببیند.
از فواید بازیهای رایانهای میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱ وسیلهای برای جلب توجه و تمرکز و مقدمه یادگیری و کاهش هزینه آموزشی است؛
۲ به فراگیران امکان میدهد به تناسب توان و ظرفیت خود، از آنان بهرهگیری نماید؛
آثار سوء تربیتی بازیهای رایانهای بر کودکان از دیدگاه مربیان پرورشی ناحیه ۲ استان قم ۹۲۱
۳ امکان بروز توانمندیها، خلاقیتها و استعداد افراد را مهیا میسازد؛
۴ زمینه خلق داستان، تصویر و; برای علاقمنـد شـدن فراگیـران بـا تـاریخ و فرهنـگ و;
است؛
۵ تمرینی برای کسب مهارتهای زندگی است؛
۶ به نظر برخی پزشکان، بازیهای رایانهای به نوجوانان میآموزد که زودتر سـلامت خـود را باز یابند و به داروهای مسکن، کمتر نیاز پیدا میکنند؛
۷ زمینهساز هماهنگی بین اعضای حسی (چشم، دست، و عضله و مغز) است؛
۸ وسیلهای برای پر کردن اوقات فراغت است؛
۹ کنجکاوی و خیال پردازی، قدرت تصمیمگیری، تخلیه هیجـانی، چـالش ذهنـی، توسـعه
خلاقیت، افزایش خیرخواهی و; از دیگر مزایای بازیهای رایانهای است؛ .۱۰ آشنا کردن بچهها با رایانه و فناوری اطلاعات؛
امروزه عدم آشنایی با رایانه و کاربردهای آن، حتی به نوعی کم سوادی تشبیه مـیشـود . از این منظر، بازی های رایانه ای برای برداشتن گام های نخست کودکان، به منظور آشنایی با این فناوری، قابل توجه وتأمل هستند. این نوع یادگیری، به دلیل علاقـه کودکـان بـه بازی، از بهترین شیوههای آموزشی محسوب میشود.
.۱۱ بازیهای رایانهای، میتواند برای کودکان، تمرینی در چند زمینه باشد.
الف. تمرین منطق و حل مسائل: چند سالی اسـت کـه در کشـور مـا، دوره هـای پـیش دبستانی الزامی شده است. در این دوره ها، کودکـان بیشـتر بـا مفـاهیم کلـی مـورد نیـاز در برنامه های آموزشی، آن هم از طریق بازی و سرگرمی آشنا می شـوند . برخـی از بـازیهـای رایانهای میتوانند این نقش را در سنین پایینتر و در خانه ایفا کنند.
ب. تقویت مهارت های فضایی: این هم یکی دیگر از خصوصیات، شاید منحصر به فرد این بازی هاست؛ خصوصیتی که در کم تر بازی و سرگرمی ای می توان آن را یافـت کـه هـم کودکان با علاقه به آن بپردازند و هم چشم و مغزشان بـا فضـاهای سـه بعـدی، چگـونگی گردش و تغییر شکل در فضا و; آشنا شوند. دقت در این نکات، نقش والـدین در انتخـاب بازیهای مناسب را بیشتر روشن میکند.
ج: بازی های رایانه ای می توانند موقعیتی را برای بازی هـمزمـان کودکـان و والـدین بـا یکدیگر فراهم سازند. در دوره ای که والدین حتـی بـرای کارهـای شخصـی خـود فرصـت
۰۳۱ ، سال سوم، شماره دوم، پاییز و زمستان ۰۹۳۱
چندانی ندارند، دقایقی بازی با کودکان، موهبتی است که از این جعبههای جـادویی سـاخته است. اگر قدری در این موضوع دقت کنیم، به یقین اهمیت آن را در مییابیم.
د: بعضی باز ی ها، تمرینی برای یادگیری مهارت های زندگی هستند. با انتخاب بازیهای مناسب، میتوان در کنار سرگرمی، کودکان را با مهارت های مختلفی که در سنین بـالاتر بـه آنها نیازمندند، آشنا کرد. این نوع آموزش، چون از طریق بـازی و بـدون بایـد و نبایـدهای والدین صورت میگیرد، آثار عمیق و ماندگاری دارد.
ه : بازیها، سرگرم کننده و مفرّح هستند. در نهایت، این بازیها به دلیل سـرگرم کننـده بودن و ایجاد حس نشاط، مـی تواننـد در روحیـه کودکـان مـؤثر بـوده و دقـایق خوشـی را برایشان فراهم کنند. همزمان با بازی، کودک علاوه بر تخلیه انرژی، با فضـایی شـاد مواجـه است که کمک مناسبی برای ادامه برنامه های روزانه، اوست. البته، باز هم تأکید بـر انتخـاب مناسب بازی، ضروری است.
معایب بازیهای رایانهای
۱ ایجاد عوارض منفی در چشمان فرد به دلیل خیره شدن مداوم و شدت نور؛
۲ ایجاد فشارهای ذهنی بیش از حد در اثر درگیر شدن در ماجرای بازی؛
۳ ایجاد عوارض جسمانی از قبیل آرتروز، سوزش و سفت شـدن گـردن، کتـفهـا و مـچ دست و ستون فقرات؛
۴ به خطر افتادن سلامت روانی کودکان؛۱۶
۵ ایجاد دشواریهای عصبی و پرش عضلانی، به ویژه در افراد دارای صرع؛
۶ تقویت پرخاشگری؛
۷ انزوا و درونگرایی و عدم تمایل به برقراری ارتباط با دیگران؛
۸ انفعالی شدن ذهن و تزلزل اعتماد به نفس؛
۹ رنگ باختن روابط عاطفی خانواده و سردی روابط خانوادگی؛
.۱۰ اشاعه فرهنگ برهنگی و آفت اخلاقی کودکان؛۱۷ .۱۱ افزایش افت تحصیلی از طریق مصرف انرژی عصبی و روانی و خستگی جسمانی؛
.۱۲ ازخود بیگانگی فرهنگی و دوری از مسایل اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه؛ .۱۳ سلطهپذیری و ابزار پذیرش دیدگاههای سلطهگران در شکل بازی.۱۸
آثار سوء تربیتی بازیهای رایانهای بر کودکان از دیدگاه مربیان پرورشی ناحیه ۲ استان قم ۱۳۱
سازندگان بازیهای رایانهای، به مدد فناوریهای پیچیده و نرم افزارهای پیشرفتهای کـه در اختیار دارند، میتوانند تا حد امکان جذابیت این بازیهـا را بـرای کودکـان و نوجوانـان افزایش دهند. آنان سعی دارند به کمک این تکنیکها و بهره بردن از ماجراجوییهای مـورد توجه کودکان و نوجوانـان، بـه بـازار ایـن بـازیهـا رونقـی دوچنـدان بخشـند. از ایـنرو، »خشونت« و »استفاده از اسلحههای« گوناگون جزو لاینفک بسیاری از این بازیهاست.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 