فایل ورد کامل پرسشنامه مهارت‌های شناختی و فراشناختی با تحلیل توانایی‌های ذهنی و کاربردهای آموزشی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل پرسشنامه مهارت‌های شناختی و فراشناختی با تحلیل توانایی‌های ذهنی و کاربردهای آموزشی دارای ۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل پرسشنامه مهارت‌های شناختی و فراشناختی با تحلیل توانایی‌های ذهنی و کاربردهای آموزشی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

پرسشنامه مهارت های شناختی و فراشناختی

از آنجا که این پژوهش به دنبال ساخت تست مهارت های شناختی و فراشناختی است، مراحل زیر برای ساخت آن انجام شد

– گرد آوری نظریه های مربوط به مهارت های شناختی و فراشناختی

– تهیه ویژگی ها و عناصر تشکیل دهنده مهارت های شناختی و فراشناختی

– تهیه گویه های اولیه مقیاس های شناختی و فراشناختی

– تهیه فرم نیمه تجربی مهارت های شناختی و فراشناختی

– بررسی روائی محتوائی مقیاسهای فرم نیمه تجربی با استفاده از نظرخواهی از متخصصان

– اجرای فرم نیمه تجربی بر نمونه کوچکی از دانشجویان در مرحله مطالعه مقدماتی

– محاسبه ضرایب اعتبار، میانگین و انحراف استاندارد مقیاس ها

-محاسبه میانگین و انحراف استاندارد سوال ها

– اعمال اصلاح سوال ها در صورت لزوم

– تهیه فرم تجربی نهایی

– اجرای فرم تجربی نهایی بر نمونه اصلی

– محاسبه اعتبار مقیاس ها و کل تست

-محاسبه روائی تست مهارت های شناختی و فراشناختی

– مقایسه نمره های دختران و پسران دانشجو

با توجه به تئوری‌ها و پژوهش‌های انجام‌شده و با توجه به ابعاد دانش شناختی و فراشناختی که از فصل دوم پژوهش استخراج شد،تستی تنظیم شد،که به طورمختصر عبارتنداز

فراشناخت مفهومی چند وجهی است که شامل دانش ها(باورها)، فرایندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت یا کنترل می کند(ولز، ۱۹۷۹؛ فلاول، ۱۹۷۹؛ نلسون و همکاران، ۱۹۹۹؛ موسس و بیرد، ۲۰۰۲؛ اسپادا و همکاران، ۲۰۰۷). فلاول و همکاران(۱۹۹۳) دانش فراشناختی را به سه طبقه ی دانش در مورد شخص، دانش در مورد تکلیف و دانش در مورد راهبرد تقسیم می کنند، پاریس و همکاران(۱۹۸۴) دانش فراشناختی را به سه طبقه ی خبری، فرایندی و شرطی تقسیم کرده اند که از بعضی جهات با طبقات دانش فراشناختی فلاول و همکارانش همپوشی دارد. بیکر(۱۹۸۹) معتقد است دو نوع فراشناخت به هم پیوسته، یعنی دانش درباره شناخت و تنظیم شناخت و نظارت بر آن وجود دارد. بر حسب نظر رفوث و همکاران، فرادانش، فرا نظارت و استفاده ی مناسب و بجا از راهبرد، مولفه های فراشناخت هستند. پرسلی، بورکوسکی و اشنایدر(۱۹۸۷)، جاکوبز و پاریس۱۹۸۷، براون ۱۹۸۷، ویلسون و وینگ، ۱۹۹۸ ، وایستاین و هیوم[۱](۱۹۹۸) راهبردهای شناختی را به سه دسته تقسیم کرده اند ( تکرار و مرور ذهنی، بسط و گسترش معنایی، سازماندهی)

آندرسون(۲۰۰۲) بر اساس یافته های پژوهشی قبل، پنج مولفه عمده و اصلی برای راهبردهای شناختی و فراشناختی بر می شمارد ؛ ۱- آمادگی و برنامه ریزی برای یادگیری   ۲- انتخاب و استفاده از راهبرد شناختی مناسب    ۳- استفاده از راهبرد نظارت کردن    ۴- هماهنگ سازی راهبردهای شناختی مختلف با یکدیگر    ۵- استفاده از راهبرد ارزشیابی کردن. دمبو[۲] نیز راهبردهای فراشناخت را در سه مقوله طبقه بندی کرده است(نقل از؛ سیف،۱۳۸۰) که عبارتند از   ۱- راهبردهای برنامه ریزی     ۲- راهبردهای کنترل و نظارت    ۳- راهبردهای نظم دهی

گریگوری و اسپرلینگ(۱۹۹۴) در بررسی اعتبار وروایی پرسشنامه ۵۲ سوالی فراشناخت نشان داده اند که فراشناخت دارای دوعامل کلی دانش راجع به شناخت وتنظیم شناخت است. اونیل و عابدی (۱۹۹۶) در بررسی تاییدی اعتبار و روایی پرسشنامه شناخت و فراشناخت، با چهار بعد برنامه ریزی، نظارت، استراتژی شناختی وآگاهی(هر بعد دارای۵ سوال) نشان دادند که در تحلیل عامل تاییدی ۵ عامل به دست آمده است. بیشتر فعالیت های شناختی، وابسته به عوامل فراشناختی هستند که این فعالیت ها را نظارت و کنترل می کنند(اسپادا و همکاران، ۲۰۰۷). فلاول براین باور بود که اصطلاح فراشناخت به فرآیندهای شناختی گفته می شود که در کنترل جنبه های شناخت نقش دارند(پوردون و کلارک[۳]، ۱۹۹۹)

[۱] Weistein & Hume

[۲]  Dembo

[۳] Purdon  & Clark

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.