فایل ورد کامل کارآموزی در بیجار؛ مطالعه تخصصی ترانس‌های برق شهری و روستایی و تحلیل عملکرد شبکه‌های توزیع


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
2 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل کارآموزی در بیجار؛ مطالعه تخصصی ترانس‌های برق شهری و روستایی و تحلیل عملکرد شبکه‌های توزیع دارای ۶۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل کارآموزی در بیجار؛ مطالعه تخصصی ترانس‌های برق شهری و روستایی و تحلیل عملکرد شبکه‌های توزیع  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

 فهرست مطالب
مقدمه
آشنایی با تجهیزات و بهره برداری از پستهای فشار قوی
دلایل فنی
دلایل اقتصادی
تقسیم بندی یک پست فشار قوی از نظر آرایش
اتاق فرمان و تجهیزات کنترل ، حفاظتی و کمکی
تجهیزات پست
برقگیر (LA)
انواع برقگیر
ترانس ولتاژ
سکسیونر
سکسیونر و اِرت
ترانس جریان( C.T )
ترانس جریان
کارترانس جریان
بریکر
باسبار ( شینه )
انواع باس بارها
ترانسفورماتور قدرت
ساختمان ترانسفورماتور
حفاظت های مکانیکی ترانس
ترانسفورماتورهای مصرف داخلی و زیگزاگ
خازن ها
رأکتور
بریکرهای ??KV
باطریخانه ، توزیع DC,AC
توزیع AC
کنترل ، حفاظت و آلارمها
اتاق فرمان
تابلوهای کنترل (+W)
تابلوی آلارم
تابلوهای حفاظتی (با علامت R )
تابلوهای توزیع DC,AC و مخابراتی
باطری شارژر
تابلوهای اندازه گیری
رله حفاظتی
رله ی ارت فالت ( Earth Fault Relay )
رله ی اضافه جریان ( Over Current Relay )
رله ی دیستانس
حفاظت C.B.F (Circuite Breaker Fauilor)
حفاظت N.O.C (Neuteral Over Carrent )
جایگاه رله های مختلف در سیستم حفاظتی
چهار مفهوم
خصوصیات یک سیستم حفاظتی
منابع خطا
روش های جلوگیری از خسارت خطا در سیستم قدرت
در نمونه گیری برای وسایل اندازه گیری
رله دیستانس
عملکرد
آمدن پیغام S.O.T.F(Switch On To Fault)
Stup protection
رله ی حفاظت باس بار
رله ی C.B.F.P(Circuit Breaker Failour)
رله ی Lock Out
Pole discordance
T.C.S (Trip Circuit Falty)
دستگاه Event Recorder
دستگاه Fault Recorder Distubnce
آلارمها
آلارمهای عمومی یا کلی General Signaling
آلارمهای خط هوایی Over Head Line 63/20KV 63KV
سویچخانه ??KV
مهمترین اصطلاحات بکار رفته در پستهای فشار قوی

 

مقدمه

مطالب گردآوری شده نتایج فعالیت هایی بوده که در طی دوره کارآموزی انجام شده است . در این دوره ۳۰ روزه با بازدید ترانس های سطح شهر بیجار و اطراف آن به همراهی مسئول آن بخش در اداره برق بیجار رفته و مشکلات پیش آمده برای ترانس ها رفع می شد .
که در این بازدیدها با انواع کلیدها ، ترانس ها ، بریکرها ، ساختمان داخلی ترانس ها ، کاربرد خازن در ترانس ، رأکتورها ، باطریخانه (توزیع DC,AC) ، تابلوهای فشار قوی و ضعیف که از نظر کاربرد به انواع تابلوهای کنترل ، تابلوهای آلارم ، تابلوهای توزیع DC,AC ، مخابراتی ، تابلوهای اندازه گیری تقسیم می شود ؛ آشنا شده ام .
همچنین در ادامه این بازدیدها :
با انواع رله های حفاظتی ، ارت ، اضافه جریان ، دیستانس ، دیفرانسیل ، ریستریکنت ارت فالت ، اضافه ولتاژ ، رله کمبود ولتاژ ، رله اضافه جریان ، ارت فالت جهتی و با خصوصیات یک سیستم حفاظتی و روش های جلوگیری از خسارت خطا در سیستم قدرت در انواع حفاظتهای اصلی خط ، حفاظتهای پشتیبان خط ، حفاظتهای اصلی ترانسفورماتور می باشد ؛ آشنا شده ام .
مطالب ارائه شده در این زمینه با توجه به مشاهدات خویش و استفاده از کتاب هایی در زمینه های فوق گردآوری شده است .
از تمامی عزیزانی که در این مدت با بنده همکاری داشته اند کمال قدردانی را دارم  ؛ امیدوارم که تجربه های بدست آمده در این جزوه مورد توجه استاد گرانقدر قرار گیرد.
با تشکر
 
آشنایی با تجهیزات و بهره برداری از پستهای فشار قوی :
سیستم ها یا شبکه های برق رسانی را می توان به چند دسته کلی تقسیم نمود که هر کدام در جای خود از اهمیت زیادی برخوردار می باشد این سیستم ها شامل :
۱- تولید     2- انتقال     3- فوق توزیع         4- توزیع می باشد .
تولید شامل انواع نیروگاه های بخار ، گازی ، دیزلی ، آبی و غیره می باشد که معمولاً خروجی نیروگاه های بخار به شبکه های انتقال ۴۰۰ یا ۲۳۰ کیلوولت و خروجی نیروگاه های گازی به شبکه های ۶۳ کیلوولت و خروجی نیروگاه های دیزلی به شبکه های ۲۰ کیلوولت متصل می شوند .
انتقال شامل خطوط و پست های ۴۰۰ و ۲۳۰ و ۱۳۲ کیلوولت و فوق توزیع شامل خطوط و پستهای ۶۳ کیلوولت می باشد . شبکه های توزیع شامل خطوط و پستهای ۲۰ و ۴/۰ کیلوولت می باشند .
اصولاً علت انتخاب ولتاژهای متفاوت در شبکه های برق رسانی به دو دلیل عمده می باشد :
۱.    دلایل فنی
۲.    دلایل اقتصادی

دلایل فنی :
اگر بخواهیم توان ثابتی را برای مسافتی معین انتقال دهیم هر چقدر ولتاژ را بالاتر ببریم جریان کمتر و برعکس. بنابراین در مسافت های طولانی باید ولتاژ را آنقدر بالا ببریم که در انتهای شبکه افت ولتاژ زیادی نداشته باشیم زیرا در غیر اینصورت آنقدر ولتاژ پائین می آید که برای مصرف کننده قابل استفاده نمی باشد و به همین دلیل باید ولتاژ مناسب را برای شبکه معینی انتخاب کنیم.

دلایل اقتصادی :
هر چقدر ولتاژ بالاتر رود جریان پائین تر می آید و باعث تلفات کمتری می شود . زیرا تلفات مستقیماً با جریان ارتباط دارد ولی در عوض بالا بردن زیاد ولتاژ هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد به همین دلیل ولتاژ انتقالی را انتخاب می کنند که کمترین هزینه ی تجهیزات و کمترین مقدار تلفات انرژی را داشته باشد .

تقسیم بندی یک پست فشار قوی از نظر آرایش :
یک پست فشار قوی را می توان به دو دسته کلی تقسیم بندی نمود :
الف- تجهیزات فشار قوی که وظیفه انتقال و توزیع انرژی را به عهده دارند .
ب- تجهیزات حفاظتی ، کنترلی و جانبی .
 در پستهای فشار قوی ، تجهیزات فشار قوی معمولاً در فضای باز ( غیر سرپوشیده ) نصب می شوند البته در پستهای ۲۰/۶۳ کیلوولت فیدرهای ۲۰ کیلوولت در اتاق سربسته ای نصب می وشند . تجهیزات حفاظتی کنترلی و جانبی در داخل ساختمان پست نصب می گردند . در پستهای فشار قوی که وظیفه کاهش ولتاژ را به عهده دارند دو نوع ولتاژ وجود دارد :
۱.    ولتاژ ورودی که به آن H.V ( High Voltage ) گفته می شود .
۲.    ولتاژ خروجی که به آن L.V ( Low Voltage ) می گویند .
تجهیزات خارجی را می توان به دو دسته تقسیم نمود :
۱.    بی خط ( L.B )
۲.    بی ترانس (T.B  )

?بی خط ( L.B ) شامل این تجهیزات می باشد :
۱.    برقگیر
۲.    ترانس ولتاژ و لاین تراپ
۳.    سکسیونر خط و اِرت
۴.    ترانس جریان
۵.    بریکر
۶.    سکسیونر باس بار
به این مجموعه تجهیزات که سر راه خطوط خروجی و یا ورودی قرار می گیرند بی خط می گویند .

?بی ترانس ( T.B ) به ترتیب شامل این تجهیزات می باشد :
۱.    سکسیونر باس بار
۲.    ترانس جریان
۳.    بریکر
۴.    برقگیر
به این مجموعه از تجهیزات که ارتباط ترانس با باس بار را برقرار می نمایند بی ترانس گفته می شود . بنابراین تجهیزات فشارقوی که در یک پست موجود می باشد عبارتند از :
۱.    برقگیر
۲.    ترانس ولتاژ
۳.    لاین تراپ
۴.    ترانس جریان
۵.    سکسیونر زمین
۶.    سکسیونر خط
۷.    بریکر
۸.    باس بار
۹.    ترانس قدرت
۱۰.    ترانس مصرف داخلی و زمین ( کمپکت )
۱۱.    کابلهای فشار قوی زیرزمینی
 اتاق فرمان و تجهیزات کنترل ، حفاظتی و کمکی :
در ساختمان پست بترتیب شامل این بخش ها می شوند :
۱.    اتاق فرمان شامل تابلوهای فرمان و تابلوهای آلارم
۲.    اتاق حفاظت که کلیه رله ها و تابلوهای حفاظتی وجود دارد .
۳.    اتاق توزیع DC,AC .
۴.    اتاق دیزل اضطراری
۵.    کلیدخانه ۲۰ کیلوولت .
ممکن است دیزل ژنراتور در پست ۶۳ کیلوولت نباشد ولی در پست ۲۳۰KV  وجود دارد .

تجهیزات پست
۱- برقگیر (LA) :
وسیله ای است که در پست های فشارقوی در ابتدای خطوط و روی به پست و در طرفین ترانس قدرت نصب می شود و کارش این است که اختلاف ولتاژهای ناشی از رعد و برق و قطع و وصل های کلید قدرت را به زمین متصل می کند تا ولتاژ زیاد به تجهیزات صدمه ای وارد نکند و معمولاً دارای کنتوری می باشد که هر شش ماه یک بار کنتورهای مربوط هر سه فاز مربوط به یک خط را با هم مقایسه می کنیم تا ببینیم اگر فازهای مختلف اختلاف زیادی با هم دارند باید فوراً مراتب را گزارش دهیم .

انواع برقگیر :
۱.    برقگیر گلوله ای ( جرقه ای )
۲.    برقگیر آرماتور ( سافی شکل ) بیشتر روی بوشینگ ترانس نصب می شود .
۳.    برقگیر لوله ای ( میله ای )
۴.    برقگیر مقاومتی

شکل یا دیاگرام تک خطی برقگیر به صورت                      نمایش داده می شود و با LA که مخفف Lightning Arester   می باشد .

۲- ترانس ولتاژ :
ساختمان ترانس ولتاژ  تشکیل شده است از سیم پیچ اولیه که به فضارقوی وصل می شود و سیم پیچ ثانویه و هسته آهنی و مقداری مواد و کاغذهای عایقی که این مجموعه داخل محفظه اصلی قرار دارند بعضی از ترانس های ولتاژ در داخل روغن قرار دارند و بعضی دیگر از عایقهای خشک در ساختمان آنها استفاده شده است .
کارترانس این است که ولتاژهای فشارقوی را به ولتاژ ۱۰۰ و یا  110 ولت تبدیل می نماید که توسط کابل های فشار ضعیف از ترمینال ترانس ولتاژ به داخل اتاق فرمان و اتاق رله هدایت می شوند که برای منظورهای زیر استفاده می شود :
۱.    استفاده از ولتاژ ضعیف شده (۱۰۰ و یا ۱۱۰ ولت ) برای واتمترها ، کنتورها ، مدارهای اینترلاک ، مگاواتمترها ، مگاوارمترها و دستگاه های سنکرون .
۲.    از این ولتاژ برای رله ی دیستانس ، رله های ولتاژی و رله های جهت دار استفاده می شود .
ترانس ولتاژ هر خط خروجی یا ورودی ، باس بار و یا ترانس برای دستگاههای اندازه گیری و حفاظت همان خط استفاده می شود یعنی هر بی خط و یا بی ترانس ، ترانس ولتاژهای مخصوص به خود را دارند .
ولتاژ ثانویه ترانس ولتاژ که به داخل اتاق فرمان هدایت می شود ممکن است به هر دلیلی مثلاً اتصالی از مدار خارج شود و آلارم در اتاق فرمان به عنوان قطع AC می باشد و ما سریعاً باید برویم و فیوز مربوطه را وصل کنیم البته در صورت قطع فیوز مدارات مربوط به ولت متر و مگاوارمتر و مگاواتمتر خط و یا بی ترانس نیز قطع می گردند . ترانس هایی که از خازن برای کاهش ولتاژ استفاده شده به نام C.V.T و در ترانس هایی که از خازن استفاده نشده P.T یا V.T  می گویند.

 P.T یا V.T

C.V.T

۳
۳
۳
۳
۳

سکسیونر :
کلیدی است که برای قطع و وصل مدار در صورتی که جریان از آن مدار عبور نکند به کار می رود زیرا در مدار سکسیونر هیچ گونه خاموش کننده ای تعبیه نشده است و در اصل کلید نیست بلکه یک قطع کننده مکانیکی و یا وصل کننده ی مکانیکی می باشد که می توان با آن در صورتی که سکسیونر تحت ولتاژ است ولی تحت جریان نیست فرمان وصل داد .
انواع سکسیونر از نظر شکل :
۱.    سکسیونر افقی که دارای ۲ بازو می باشد
۲.    سکسیونر افقی سه پایه که پایه ی وسط وظیفه ی فرمان دادن را دارد .
۳.    سکسیونر عمودی
۴.    سکسیونرهای پانتوگراف یا قیچی ای
علاوه بر قسمتهای مکانیکی که در سکسیونر تعبیه شده برای عمل قطع و وصل مثل :
۱.    کنتاکتهای انگشتی و مچی
۲.    مقره
۳.    مکانیزم وارد کردن نیرو که شامل گیربکس و اهرمهای انتقال نیرو
۴.    سوئیچهای کمکی که کارشان این است که در صورت تغییر وضعیت سکسیونر از طریق کنتاکتهای الکتریکی و توسط کابل به اتاق فرمان سیگنال را انتقال می دهند و وضعیت قطع یا وصل را به ما نشان می دهند .
۵.    قسمت اینترلاک برای این منظور است که اپراتور فرمان غلط ندهد مثلاً تا بریکر بسته است به سکسیونر سرخط نمی توان فرمان داد و در صورتی که ما بخواهیم سکسیونر را قطع کنیم باید بریکر قبلاً قطع و در اتاق فرمان نیز کلید مربوط به اینترلاک در حالتOn  بیاید تا ما بتوانیم سکسیونر را باز کنیم بعد از اتمام کار و بستن بریکر و سکسیونر باید کلید اینترلاک در حالت Off قرار گیرد و علامت اختصاری سکسیونر          و Disconection Swich  یا D.S مشخص می شود .
 و عدد ۳ یا ۰ از آخر مثلاً ۶۰۵۳ یا ۶۰۵۱

سکسیونر و اِرت :
این سکسیونر شبیه سکسیونر سرخط یا باس بار می باشد و کارش متفاوت است به این صورت که تا سکسیونر سرخط باز نباشد نمی توان سکسیونر اِرت را بست در بعضی از سکسیونرهای اِرت اینترلاکی وجود دارد که در صورت برقرار بودن خط نتوان سکسیونر اِرت را بست و دارای وضعیتی در اتاق فرمان می باشد که آیا سکسیونر وصل می باشد یا نه که با علامت         مشخص می شود و عدد ۹ از آخر ۶۰۵۹

ترانس جریان ( C.T ) :
ترانس جریان:
ساختمان این وسیله به این صورت است که دارای :
۱.    سیم پیچ اولیه
۲.    سیم پیچ ثانویه
۳.    هسته
۴.    کاذها و مواد عایقی
۵.    ترمینال ثانویه
۶.    محفظه ی بیرونی ( در مورد ترانس جریان هایی که در محیط باز نصب می شوند محفظه ی بیرونی به صورت مقره های بشقاب مانند است و در  ترانس جریان هایی که در محیط بسته نصب می شوند محفظه ی بیرونی بشکل ساده است .)
۷.    قسمتی که سیم فشارقوی به آن متصل است کلیه ی قسمتهای داخلی ترانس جریان در داخل روغن قرار دارد البته در بعضی از نرانس های جریان در ساختمان آنها روغن استفاده نشده است و دارای عایق خشک می باشند البته ترانس هایی که دارای روغن عایق می باشند دارای شیشه ای به عنوان روغن نما می باشند .
کارترانس جریان :
معمولاً شبکه های انتقال انرژی که وارد پست می شوند دارای جریانهای زیادی می باشند و ترانس جریان کارش اینست که جریانهای زیاد را با یک نسبت معینی به جریانهای کمی تبدیل نماید مثلاً ۳۰۰/۵A ثانویه ی ترانس جریان توسط کابلهای فشار ضعیف به داخل پست منتقل شده و به این دستگاهها وصل می شوند :
۱.    آمپرمتر
۲.    مگاوات متر
۳.    مگاوارمتر
۴.    کنتورها
۵.    کلیه رله های جریانی پست شامل دیستانس، اضافه جریان ، اضافه جریان جهتی و غیره .
هیچوقت نباید مدار ثانویه ترانس جریان باز باشد .
علامت اختصاری ترانس جریان
       
C.T( Circuit Transformer)

بریکر :
وسیله ای است که در پست های فشار قوی جهت قطع و وصل جریانهای الکتریکی در حالت عادی شبکه و یا در حالت اتصالی در سیستمهای قدرت بکار برده می شود .
به طورکلی هر کلید به دو قسمت اساسی تقسیم می گردد :
۱.    قسمت برقدار یا قسمتی که وظیفه ی قطع جریان را به عهده دارد .
۲.    قسمتی که انرژی لازم را جهت قطع و وصل به عهده دارد .
در قسمت قطع و وصل مکانیزم هایی جهت خاموش کردن جرقه به شرح زیر می باشد :
۱.    روغن (Oil)
۲.    گاز (SF6)
۳.    خلأ (Vacuum)
۴.    هوا (Air)
در قسمت مکانیزم های عملکرد برای بریکر ۱- فنری ۲- هیدرولیک ( توسط فشار روغن ) ۳- پنوماتیک ( توسط فشار هوا ) می باشد .
انواع بریکرها از نظر طریقه ی نصب به دو قسمت ثابت و کشویی تقسیم می شوند .
کلیه ی کلیدها از ۳ طریق فرمان می گیرند :
۱.    از طریق رله های حفاظتی که در صورتیکه اتصالی در شبکه پیش بیاید رله ی حفاظتی مربوطه عمل نموده و اتوماتیک به کلید فرمان داده و کلید را قطع می نماید .
۲.    از طریق فرمان از راه دور یا نزدیک به صورت اتوماتیک Local , Remote
۳.    از طریق مکانیکی که با فشار دکمه ای که به اهرمهای مکانیکی متصل می باشد باعث قع و یا وصل کلید میشود .

شکل اختصاری بریکر
        یا
C.B( Circuit Breaker )       

باسبار ( شینه ) :
محل جمع و پخش انرژی را شینه می گویند و محلی است که کلیه جریانهای ورودی و خروجی به آن در آن نقطه ، صفر می باشد . باس بارهاها یا به صورت سیم آلومینیوم یه به صورت شمش مسی یا به صورت لوله می باشد که به مقره های اتکایی متصل هستند . و به صورت شکل زیر می باشد .

B (BusBar)

انواع باس بارها :
۱.    باس بار ساده
۱.۱.    باس بار ساده جداشدنی با سکسیونر باسکشن
۱.۲.    باس بار ساده جداشدنی با بریکر
۱.۳.    باس بار ساده جداشدنی با بریکر و دو سکسیونر
۲.    باس بار اصلی انتقالی
۳.    باس بار اصلی انتقالی با کلید تقسیم کننده
۴.    باس بار دوبل (دوبل باس بار)
۵.    باس بار ۵/۱ کلیدی
۶.    باس بار ۳ کلیدی
۷.    باس بار ترکیبی
۸.    باس بار حلقوی
که هر کدام از این باس بارها دستورالعمل مانور مخصوص به خود را دارا می باشد .

ترانسفورماتور قدرت:
ترانسفورماتورها از اجزای اصلی پست و یکی از گرانقیمت ترین اجزاء پست می باشند کار ترانسفورماتور قدرت برای تبدیل ولتاژ از یک سطح به سطح دیگری می باشد در پست های انتقال وظیفه ی ترانس کاهش ولتاژ می باشد . هر ترانسفورماتور قدرت بطورکلی با دو مشخصه معرفی می گردد :
?    نسبت تبدیل که مثلاً ترانس ۲۳۰/۶۳KV است یا ۶۳/۲۰KV که معمولاً با ولتاژ بزرگتر شناسایی می شود .
?    قدرت ترانسفورماتور که بر حسب مگاوات آمپر می باشد . (Mva) ( Yn/? 11)

ساختمان ترانسفورماتور :
۱.    هسته
۲.    سیم پیچ اولیه
۳.    سیم پیچ ثانویه
۴.    تانک اصلی
۵.    روغن
۶.    بوشینگ و متعلقات جانبی
۷.    تپ چنجر
حفاظت های مکانیکی ترانس :
۱.    رله ی بوفهلتس
۲.    رله ی فشاری
۳.    رله ی حفاظتی تپ چنجر

ترانسفورماتورهای مصرف داخلی و زیگزاگ:
 ( که به صورت کمپکت نیز ساخته می شوند )
این ترانسفورماتورها در قدرت های کم ساخته می شوند و معمولاً در پستهای ۶۳/۲۰KV مقدار ولتاژ ۲۰KV را به ۴۰۰ ولت تبدیل می کنند و معمولاً حداکثر قدرت آنها ۵۰۰Mva می باشد معمولاً تمام متعلقات ترانس را دارند بجز تپ چنجر و فن .
ترانسفورماتور زمین ، چون در طرف ترانسفورماتور قدرت Y/? در طرف ثانویه آن اتصال مثلث است و نقطه ی صفری وجود ندارد بنابراین از ترانسفورماتور زمین که به صورت زیگزاگ پیچیده شده برای ایجاد نوتر مصنوعی استفاده می کنند .

کمکی(?Yn 11)

زیگزاگ Zn

کمپکت   ZnYn11
خازن ها :
خازن ها معمولاً در پستهای ۶۳/۲۰KV مورد استفاده قرار می گیرند ولتاژ کار آنها ۲۰KV می باشد و به دو صورت در پستها نصب می شوند :
۱.    زمینی که اطراف آنها دارای فش می باشد .
۲.    بر روی پایه های فلزی در ارتفاع مناسبی نصب می شوند
کار خازن ها در پستهای فشارقوی کاهش بار رأکتیو است بدین معنی جریان رأکتیوی برخلاف جریان رأکتیو شبکه ، به شبکه تزریق می کند و باعث کاهش بار رأکتیو شبکه در نتیجه افزایش ولتاژ می شود باید توجه داشت که نقش خازن ها تنها برای افزایش ولتاژ نمی باشد بلکه باعث کاهش بار رأکتیو ترانس ها و خطوط شده و ظرفیت ترانس ها توسط بار رأکتیو اشغال نمی باشد زیرا بار رأکتیو علاوه بر اینکه باعث افت ولتاژ می شود تلفات شبکه را هم بالا می برد . در هر پست دارای یک یا چند سری خازن است که معمولاً روی هر سری یا هر واحد دارای کلید مخصوص و هود دستگاه خازن توسط المنت فیوزی محافظت می شود .

Capacitor
رأکتور :
رأکتورها ساختمانی شبیه به ترانس های قدرت دارند (رأکتورها که در شبکه برق غرب موجود می باشند سیستم خنک کننده و فن ندارند ) با این تفاوت که دارای یک سیم پیچ می باشند .علت کاربرد رأکتور در پستهای فشار قوی این است که :
 خطوطی که دارای خطوط ولتاژ بالا ( معمولاً ۲۳۰ کیلوولت و بالاتر ) و طول زیاد می باشند اگر بار کمی از آنها کشیده شود به علت خاصیت خازنی خط ولتاژ انتهای خط بالا می رود و رأکتورها را در انتهای خط (معمولاً در پست های ۲۳۰ کیلوولت ) و در طرف ۲۰ کیلوولت نصب می نماید و باعث کاهش ولتاژ می شود معمولاً رأکتور به سیم پیچ سوم ترانس های ۶۳/۲۳۰ کیلوولت متصل می شود و باعث تزریق جریان رأکتیو به شبکه شده و تا حدی خاصیت خازنی خط را خنثی می نماید و باعث کاهش ولتاژ می شود .
در خازن ها این کار خازن باعث افزایش ولتاژ و اصلاح ضریب قدرت بود .
علامت رأکتور
 
 
بریکرهای ۲۰KV :
این نوع بریکرها در پست های ۲۰/۶۳ کیلوولت نصب می شوند و دارای ساختمانی شبیه به سایر بریکرها می باشند با این تفاوت که این نوع از بریکرها قابل جابه جایی می باشند بر روی ارابه نصب شده اند و علاوه بر اینکه نقش بریکر را بر عهده دارند وظیفه ی سکسیونر را نیز به عهده دارند :
۱.    مکانیزم عملکرد این نوع بریکرها فنری می باشد و خاموش کننده جرقه در آنها روغنی ، گاز SF6 نیز می باشد .
۲.    در این نوع بریکرها موتور وظیفه شارژ فنر را به عهده دارد و در صورتی که موتور و یا مدار آن از کار بیافتد ابتدا باید بررسی نمائیم که فیوز موتور نسوخته باشد در غیراینصورت توسط دسته های مخصوص میتوان اقدام به شارژ دستی نمود معمولاً این نوع بریکرها علاوه براینکه از راه دور ( داخل اتاق فرمان ) و از راه نزدیک ( بروی تابلوی بریکر ) فرمان الکتریکی می گیرند دکمه هایی نیز برای فرمان الکتریکی تعبیه شده است و در صورتی که فرمان الکتریکی دچار مشکل شده باشد میتوان از فرمان الکتریکی استفاده نمود.
۳.    به دلیل اینکه این نوع از بریکرها نقش سکسیونر را نیز بعهده دارند دارای اینترلاکهای مکانیکی و الکتریکی مخصوص به خود می باشد بدین معنی زمانی که بریکر وصل است و در داخل سلول مربوطه قرار دارد اینترلاک اجازه نمی دهد که بریکر را از داخل سلول بیرون بکشیم و یا برعکس زمانی که بریکر خارج از سلول است و در حالت وصل است اینترلاک اجازه نمی دهد بریکر را داخل سلول نمائیم و در هر دو حالت باید بریکر را قطع نمائیم و سپس اقدام به بیرون آوردن و یا جا زدن بریکر به داخل سلول نمائیم.
۴.    زمانی که می خواهیم بریکر را از داخل سلول بیرون بکشیم معمولاً روی تابلوی سلول سه عدد لامپ کوچک وجود دارد در صورتی که هر سه لامپ روشن باشند مشخص است که این بریکر هر سه پل آن وصل است و اگر یکی از لامپها روشن باشد به این معنی است که دو پل بریکر قطع شده و یکی از آنها وصل است .
به خاطر اینکه از هر گونه حادثه جلوگیری بعمل آوریم بریکرهای ۲۰ کیلوات ترانس ها را قطع می کنیم ( اگر بریکر مربوط به شینه ۲۰ کیلووات در پست وجود داشته باشد کافیست که بریکر شینه را قطع کرده سپس بریکر ترانس که در طرفی قرار دارد که بریکر معیوب وجود دارد را قطع نمائیم و بعد از اینکه از خاموش شدن چراغ مذکور مطمئن شدیم بریکر را از داخل سلول بیرون آورده وضعیت پست را عادی می کنیم و از جا زدن بریکر موردنظر اجتناب نموده و مراتب را سریعاً گزارش می نمائیم.)
۵.    در داخل سلول بریکر سکسیونر ارتی وجود دارد اگر آنرا ببندیم در مورد خطوط خروجی باعث ارت خط می شود . و در مورد سلول ترانس باعث ارت ترانس می شود و در مورد سلول ترانس باعث ارت طرف ۲۰ کیلووات ترانس می شود . این سکسیونر نیز اینترلاکی دارد و در صورتی که بریکر داخل سلول باشد اجازه ارت شدن نمی دهد و اگر سکسیونر ارت بسته باشد و بخواهیم بریکر را داخل سلول نمائیم اینترلاک مربوطه از این عمل ممانعت بعمل می آورد و در مورد سکسیونر ارت ترانس اینترلاک ، زمانی اجازه ارت را می دهد که علاوه بر اینکه بریکر مربوطه خارج از سلول است ترانس مورد نظر هم باید بی برق باشد .
ما باید همیشه توجه داشته باشیم که ممکن است اینترلاکها درست کار نکنند ما باید کار خود را بترتیب و دقیق انجام دهیم .

باطریخانه ، توزیع DC,AC :
در پستهای فشارقوی معمولاً تغذیه رله های حفاظتی ، سیستمهای ایندیکیشن ، سیستمهای سنکرونایزینک و سیستمهای اینترلاک معمولاً از منبع DC می باشد DC هر پست شامل چند سری باطری می باشد که به صورت سری به یکدیگر متصل شده و مجموعاً ولتاژ ۱۱۰ یا در برخی از پست ها ولتاژ ۱۲۷ ولت را فراهم می نمایند .
به خاطر اینکه انرژی ذخیره شده در باطریها محدود می باشد و بعد از مدتی خالی می شوند به همین دلیل همواره یک دستگاه باطری شارژ با باطری ها به صورت موازی قرار می گیرد و باعث شارژ باطریها می شود .
در اینصورت ولتاژ باطری شارژ توسط ۳۸۰ ولت AC مصرف داخلی تأمین شده و توسط ترانس به ۱۱۰ ولت و توسط مداراتی که در داخل باطری شارژر می باشد به ولتاژ DC تبدیل می شود که در صورتی که باطری شارژر از مدار خارج شود با ولتاژ AC ما قطع شود باطری شارژر نیز از مدار خارج می شود که در نتیجه باطریها برای مدت زمانی کوتاه وظیفه ی تأمین ولتاژ DC رله ها و … را به عهده می گیرند .

باطریها در پست دو نوع هستند :
۱.    اسیدی ( الکترولیت داخل آن اسید رقیق شده باشد )
۲.    بازی ( معمولاً محلول پتاس )
?    ضمناً غلظت باطری های اسیدی به طور نرمال حدود ۲۱/۱ می باشد.
?    ولتاژ DC برای هر پست از اهمیت حیاتی برخوردار است و هیچگاه نباید این ولتاژ DC را از دست دهیم اگر زمانی در پست ولتاژ DC قطع شد ابتدا باید مسیر تغذیه بررسی شود تا اگر فیوزی سوخته و یا کلید فیوزی قطع شده است سریعاً باید تعمیر گردد در غیر اینصورت مراتب فوراً به دیسپاچینگ گزارش شود .
?    در صورتی که ولتاژ DC پست را از دست دادیم می توان به مرکز کنترل پیشنهاد داد که ترانس های پست را خارج نمود و این کار را نکنیم چون هیچ حفاظتی برای ترانس و خطهای ما وجود ندارد باعث صدمه و خسارات جبران ناپذیری می شود .

توزیع AC :

کنترل ، حفاظت و آلارمها :
اتاق فرمان :
در یک اتاق فرمان تعداد زیادی تابلو وجود دارد بطورکلی تابلوها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند :
۱.    تابلوهای فشارقوی
۲.    تابلوهای فشارضعیف
مفهوم این دسته بندی این است که کلیه تابلوهای کنترل حفاظت و آلارم پست ها برای قسمت های فشارقوی و فشارضعیف از یکدیگر مجزا می باشند مثلاً در پستهای فشارقوی ۲۰/۶۳ کیلوولت ، تابلوی مربوط به قسمت ۶۳ کیلوولت جدا می باشد.
در هر صورت تابلوها از نظر نوع و کاربرد جدا از اینکه مربوط به قسمت فشارقوی و یا قسمت فشارضعیف است به پنج دسته اصلی تقسیم می شوند :
۱- تابلوهای کنترل (+W):
معمولاً هر خط ورودی یا خروجی و یا ترانسفورماتور قدرت دارای تابلوهای مخصوص به خود می باشد بر روی هر تابلوی کنترل وسایلی نصب شده که به شرح هر کدام می پردازیم :
‌أ-    میمیک دیاگرام : عبارت است از تسمه های رنگی ( نوارهای رنگی ) بر روی تابلوهای کنترل نصب می شود و نحوه ی ارتباط خطوط و به باسبار و آرایش باسبار را نشان می دهد معمولاً قسمت های فشارقوی و فشارضعیف هرکدام با رنگ بخصوصی مشخص می گردند .
‌ب-    کلیدهای قطع و وصل : بر روی تابلوهای کنترل کلیدهایی جهت فرمان به بریکرها و سکسیونرهایی که از راه دور فرمان می گیرند وجود دارد .
‌ج-    ایندیکیشن : وضعیت بریکرها و سکسیونرها از لحاظ باز و یا بسته بودن توسط چراغ و یا نشاندهنده های دیگر مشخص می گردد و در صورت وصل یا چراغ وصل یا قطع و یا چشمک زن می باشد .
‌د-    وسایل اندازه گیری شامل : ولت متر ، آمپرمتر ، مگاواتمتر ، مگاوارمتر می باشد که بر روی هر تابلوی کنترل وجود دارد و هر بی خط و یا ترانس وسایل اندازه گیری مربوط خود را دارا می باشد . در کنار ولتمترها و یا آمپرمترها کلیدی وجود دارد به اسم سلکتورولت یا سلکتورآمپر که توسط آن می توان ولت   یا   را اندازه گیری نمود و در مورد آمپرمتر جریان هر فاز را نشان می دهد …
مهمترین اصطلاحات بکار رفته در پستهای فشار قوی :
    A
    دریافت کردن، قبول کردن،وقتی آلارم ظاهر می شود با    ACCEPTANCE
     فشار این دکمه ثابت می شود .
    جریان یا ولتاژ متناوب    A.C
    هوا    AIR
    فشار هوا پایین است – در مورد بریکر بادی     AIR PREEURE LOW
    اخطار-هشدار    ALARM
    آمپرمتر    AMMETER
    جرقه    ARC   
    اتوماتیک-خودکار    AUTOMATIC
    کمکی – جانبی    AUXILARY
    رله ی کمکی    AUXILARY RELAY
    کلید یا سوئیچ کمکی– در بریکرها و سکسیونرها بکار می رود    AUXILARY SWITCH
    ترانس مصرف داخلی    AUXILARY SERVICE
    ترانس مصرف خارجی     AUXILARY TRANSFORMER
    B
    پشتیبان    BACKUP
    حفاظت پشتیبان    BACKUP PROTECTION
    باطری    BATTERY
    ولتاژ باطری افت نموده      BATTERY VOLTAGE DROP
    ولتاژ باطری پائین است     BATTERY VOLTAGE TOO LOW
    زنگ    BELL
    مسدود شدن     BLOCK
    بوخهلتس- رله ی حفاظتی ترانسفورماتور    BUCHHOLZ
    باس بار- محل ارتباط خطوط خروجی یا ورودی    BS-BUSBAR
    بوشینگ- وسیله ای در ترانسفورماتور     BUSHING
       جهت ارتباط خروجی ترانس با سیم پیچ ها
    دور زدن-حذف کردن مداری-مثلاً سکسیونر باس پاس    BAYPASS
    سکسیونری است که مسیر الکتریکی بریکر را دور می زند و یا حذف می کند .
    C
    کابل    CABLE
    خازن    CAPACITOR
    بریکر-دژنگتور    C.B
    این آلارم زمانی ظاهر می شود که هر سه پل     C.B POLE OUT OF STEP
    وصل و یا قطع نباشد یعنی یکی یا دو تا از پلها با وضعیت پل دیگر فرق دارد .
    فشار گاز SF6 کم شده است و نیاز به تزریق گاز دارد     C.B REFIL SF6 GASS
    شارژر- دستگاهی که باطریها را شارژ می کند ( پر می کند )    CHARGER
    تغییر حالت دادن    CHANG OVER
    کلید یا سوئیچی که تغییر حالت می دهد     CHANG OVER SWITCH
    مدار الکتریکی     CIRCUIT
    مدارشکن-دژنگتور-بریکر-کلیدفشارقوی    CIRCUIT BREAKER
    وصل – وصل کردن- بستن    CLOSE
    خنک کردن    COLLING
    مشترک    COMMON
    کنترل    CONTROL
    تابلو کنترل    CONTROL BOARD
    کنتور-شمارنده    COUNTER
    اتصال    CONNECTION
    سلول    CELL
    کوپلینگ – جفت کردن-اتصال دو باس بار به همدیگر    COUPLING
    کمپرسور-وسیله ای برای ایجاد فشار هوا    COMPRESSOR
D
    جریان ولتاژ مستقیم    D.C
    ثابت-غیرقابل تغییر- معین    DEFINT
    تأخیر    DEALY
    نقشه ( الکتریکی )    DIAGRAM
    دیزل (موتور دیزل)- به ژنراتور اضطراری پست هم گفته میشود     DIESEL
    دیزل یا ژنراتور اضطراری روشن است     DIESEL RUNNING
    تفاوت- اختلاف    DIFFERENT TIAL
    رله ی دیفرانسیل ( برای حفاظت ترانسفورماتور)    DIFFERENTIAL RELAY
    جهت دار    DIRECTIONAL
    تخلیه ( الکتریکی)    DISCHARGE
    جداکننده    DISCONECTOR
    سکسیونر    DISCONECTOR SWITCH
    اختلاف ،این آلارم زمانی ظاهر می شود که ایندیکشن    DISCREPANCY
    بریکر یا سکسیونر با وضعیت واقعی اختلاف داشته باشد.
    فاصله    DISTANCE
    رله ی دیستانسی (جهت حفاظت خطوط فشارقوی)    DISTANCE RELAY
    توزیع کردن –پخش کردن باز    DISTRIBUTION
    ایراد- اشکال     DISTURBE
E
    زمین     EARTH
    اتصال به زمین    EARTH FAUKT
    زمین کردن    EARTHING
    اضطراری – دارای فوریت    EMERGENCY
    تجهیزات    EQUIPMENT
    اصلی     ESSENTIAL
    واقعه    EVENT
    دستگاهی که اتفاقات پست (عملکرد رله ها و     EVENT RECORDER
    باز و بسته شدن کلیدها ) را ثبت می کند .
    تحریک    EXCITATION
F
    پنکه-وسیله ی باد زدن در ترانسفورماتور    FAN
    محوطه    FANCE
    روشنائی محوطه    FANCE LIGHTING
    خطا- اتصالی     FAULT
    نشاندهنده ی محل اتصالی-دستگاهی    FAULT LOCATOR
     که با آن می توان محل تقریبی اتصالی خطوط از پست را مشخص نمود .
    ثبت خطا-دستگاهی که مشخصات     FAULT RECORDER
    کلیه اتصالی پست و خطوط را ثبت می کند.
    خطا – خطا کردن    FAIL
    دارای خطا- خطا کرده است     FAULTY
    تغذیه کننده-به خطوط ورودی و خروجی پست گفته می شود    FEEDER
    دنبال کننده –پیروی کننده    FOLLOWER
    فرکانس    FREQUENCY
    سوخت    FUEL
    فیوز-وسیله ای که برای حفاظت مدارهای الکتریکی بکارمیرود.    FUSE  …

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.