فایل ورد کامل مطالعه ادله حصیب استصحاب با بررسی مبانی فقهی، اصولی و کاربردهای حقوقی


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
فایل ورد و پاورپوینت
20870
1 بازدید
۹۹,۰۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مطالعه ادله حصیب استصحاب با بررسی مبانی فقهی، اصولی و کاربردهای حقوقی دارای ۴۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مطالعه ادله حصیب استصحاب با بررسی مبانی فقهی، اصولی و کاربردهای حقوقی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل مطالعه ادله حصیب استصحاب با بررسی مبانی فقهی، اصولی و کاربردهای حقوقی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مطالعه ادله حصیب استصحاب با بررسی مبانی فقهی، اصولی و کاربردهای حقوقی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مطالعه ادله حصیب استصحاب با بررسی مبانی فقهی، اصولی و کاربردهای حقوقی :

فایل ورد کامل مطالعه ادله حصیب استصحاب با بررسی مبانی فقهی، اصولی و کاربردهای حقوقی

در ۴۵ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

فایل ورد کامل مطالعه ادله حصیب استصحاب با بررسی مبانی فقهی، اصولی و کاربردهای حقوقی
فهرست مطالب

بخش اول : معنی و اصطلاح لغوی ۵

ارکان استصحاب ۶

ادله حجیّت استصحاب ۷

بخش دوم : ارکان و تقسیمات ۹

دلیل نخست- بنای عقلا ۹

اشکال نخست ۱۰

اشکالات مرحوم نائینی به کلام مرحوم آخوند ۱۱

مناقشه استاد در کلام مرحوم نائینی ۱۳

بخش سوم :ادله حجیت ۱۳

۱. اجماع ۱۴

۲. سیره عقلا ۱۵

۳. عقل ۱۶

۱) حدیث اول زراره: ۱۸

۲) مضمره دوم زراره ۲۴

۳) روایت سوم زراره: ۳۰

۴) روایت خصال: ۳۲

۵) مکاتبه قاسانی ۳۴

۶) روایت اسحاق بن عمار: ۳۵

۷) روایت عبدالله بن سنان: ۳۷

۸) روایت عبدالله بن بکیر: ۳۹

۹) روایات قاعده طهارت و حلیت: ۴۰

منابع ۴۵

بخش اول : معنی و اصطلاح لغوی

اِستصحاب: از ادلّه احکام یا از اصول عملى فقهى و به معناى حکم به بقاى آنچه در زمان سابق ثابت بوده است

استصحاب از ماده «ص‌ـ‌ح‌ـ‌ب» و در لغت به معناى به همراهى طلبیدن و چیزى را همراه خود قرار دادن است

استصحاب در علم اصول اصطلاح است; ولى با توجه به اینکه اصولیان در ملاک حجیت استصحاب ب سه نظرند آن را سه گونه تعریف کرده‌اند

بیشتر دانشوران اصولى متأخر استصحاب ر از اصول عملیه مى‌دانند; یعنى آن را کاشف از حکم واقعى الهى ندانسته و تنها عمل به آن را از باب رفع تحیر و تردید مکلف مى‌دانند. این گروه از اصولیون از جمله شیخ انصارى استصحاب ر به «ابقاء ما کان» تعریف کرده‌اند ; یعنى باقى گذاشتن آنچه بوده است. البته نه ابقاى تکوینى و خارجى، بلکه ابقاى اعتبارى (حکم به بقا) و از آنجا که آوردن وصف (ما کان)، دلالت و اشعار به علیّت دارد، پس علت حکم به بقا، آن است که شئ قبلا ثبوت و تحقق داشته است، ازاین‌رو باقى گذاشتن حکم در زمان دوم بر اثر ماندن علت یا دلیل آن، استصحاب ن ست. استصحاب در موردى است که حکم به بقا بر اثر ثبوت سابق (ما کان) باشد .

در کفایه استصحاب چنین تعریف شده است: حکم کردن به بقاى حکم یا موضوع داراى حکم در صورتى که بقا مشکوک باشد». از این تعریف برمى‌آید که استصحاب گا هی در احکام جارى مى‌شود; مانند استصحاب ن است در آب کرّ متغیّرى که تغیّر آن خود به خود زایل و به‌صورت اول باز گردد، و گاه در موضوع جارى مى‌شود; مانند آنکه عدالت کسى سابقاً معلوم بوده و اکنون شک در بقاى آن داریم. البته استصحاب د هر موضوعى جارى نمى‌شود، بلکه باید موضوعى باشد که داراى اثر شرعى است. گروهى دیگر که استصحاب ر از امارات برشمرده و حجیت آن را از باب ظن نوعى دانسته‌اند در تعریف استصحاب گ ته‌اند: یقینى بودن حصول حکم یا وصفى در زمان سابق و مشکوک بودن آن در زمان بعدى .

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.