فایل ورد کامل مطالعه ادله حصیب استصحاب با بررسی مبانی فقهی، اصولی و کاربردهای حقوقی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
فایل ورد کامل مطالعه ادله حصیب استصحاب با بررسی مبانی فقهی، اصولی و کاربردهای حقوقی دارای ۴۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد فایل ورد کامل مطالعه ادله حصیب استصحاب با بررسی مبانی فقهی، اصولی و کاربردهای حقوقی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز فایل ورد کامل مطالعه ادله حصیب استصحاب با بررسی مبانی فقهی، اصولی و کاربردهای حقوقی۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مطالعه ادله حصیب استصحاب با بررسی مبانی فقهی، اصولی و کاربردهای حقوقی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن فایل ورد کامل مطالعه ادله حصیب استصحاب با بررسی مبانی فقهی، اصولی و کاربردهای حقوقی :
فایل ورد کامل مطالعه ادله حصیب استصحاب با بررسی مبانی فقهی، اصولی و کاربردهای حقوقی
در ۴۵ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc
فایل ورد کامل مطالعه ادله حصیب استصحاب با بررسی مبانی فقهی، اصولی و کاربردهای حقوقی
فهرست مطالب
بخش اول : معنی و اصطلاح لغوی ۵
ارکان استصحاب ۶
ادله حجیّت استصحاب ۷
بخش دوم : ارکان و تقسیمات ۹
دلیل نخست- بنای عقلا ۹
اشکال نخست ۱۰
اشکالات مرحوم نائینی به کلام مرحوم آخوند ۱۱
مناقشه استاد در کلام مرحوم نائینی ۱۳
بخش سوم :ادله حجیت ۱۳
۱. اجماع ۱۴
۲. سیره عقلا ۱۵
۳. عقل ۱۶
۱) حدیث اول زراره: ۱۸
۲) مضمره دوم زراره ۲۴
۳) روایت سوم زراره: ۳۰
۴) روایت خصال: ۳۲
۵) مکاتبه قاسانی ۳۴
۶) روایت اسحاق بن عمار: ۳۵
۷) روایت عبدالله بن سنان: ۳۷
۸) روایت عبدالله بن بکیر: ۳۹
۹) روایات قاعده طهارت و حلیت: ۴۰
منابع ۴۵
بخش اول : معنی و اصطلاح لغوی
اِستصحاب: از ادلّه احکام یا از اصول عملى فقهى و به معناى حکم به بقاى آنچه در زمان سابق ثابت بوده است
استصحاب از ماده «صـحـب» و در لغت به معناى به همراهى طلبیدن و چیزى را همراه خود قرار دادن است
استصحاب در علم اصول اصطلاح است; ولى با توجه به اینکه اصولیان در ملاک حجیت استصحاب ب سه نظرند آن را سه گونه تعریف کردهاند
بیشتر دانشوران اصولى متأخر استصحاب ر از اصول عملیه مىدانند; یعنى آن را کاشف از حکم واقعى الهى ندانسته و تنها عمل به آن را از باب رفع تحیر و تردید مکلف مىدانند. این گروه از اصولیون از جمله شیخ انصارى استصحاب ر به «ابقاء ما کان» تعریف کردهاند ; یعنى باقى گذاشتن آنچه بوده است. البته نه ابقاى تکوینى و خارجى، بلکه ابقاى اعتبارى (حکم به بقا) و از آنجا که آوردن وصف (ما کان)، دلالت و اشعار به علیّت دارد، پس علت حکم به بقا، آن است که شئ قبلا ثبوت و تحقق داشته است، ازاینرو باقى گذاشتن حکم در زمان دوم بر اثر ماندن علت یا دلیل آن، استصحاب ن ست. استصحاب در موردى است که حکم به بقا بر اثر ثبوت سابق (ما کان) باشد .
در کفایه استصحاب چنین تعریف شده است: حکم کردن به بقاى حکم یا موضوع داراى حکم در صورتى که بقا مشکوک باشد». از این تعریف برمىآید که استصحاب گا هی در احکام جارى مىشود; مانند استصحاب ن است در آب کرّ متغیّرى که تغیّر آن خود به خود زایل و بهصورت اول باز گردد، و گاه در موضوع جارى مىشود; مانند آنکه عدالت کسى سابقاً معلوم بوده و اکنون شک در بقاى آن داریم. البته استصحاب د هر موضوعى جارى نمىشود، بلکه باید موضوعى باشد که داراى اثر شرعى است. گروهى دیگر که استصحاب ر از امارات برشمرده و حجیت آن را از باب ظن نوعى دانستهاند در تعریف استصحاب گ تهاند: یقینى بودن حصول حکم یا وصفى در زمان سابق و مشکوک بودن آن در زمان بعدى .
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
یزد دانلود |
دانلود فایل علمی 